Træning 2 dag i træk (Undtagelsesvist)


henrikf
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg kører et HST program hvor jeg normalt træner 3 dage om ugen med de obligatoriske 48 timer imellem hvert træningspas. Jeg har imidlerttid nogle uger, hvor jeg af tidsmæssige årsager enten må vælge kun at træne 2 gange, eller alternativt at træne 2 af dagen lige efter hinnanden for at komme op på de 3 træningspas.

Er der nogen der har en formodning om, om det er bedre at træne 2 dage i træk for at komme op på 3 træningspas, eller i bør jeg i stedet nøjes med de 2 træningspas ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg dele din træning op i muskelgrupper så du køre to dage i streg også vælger de muskelgrupper du vil vokse mest i og køre det på sidste dagen også tager og køre ben dagen før.

Ved at træne dine ben hårdt kan du frigive op til 60 % flere af de naturlige homoner i kroppen som svare til en muskelforøgning på ca. 30 % mere end det du normalt ville vokse...

Jeg køre altid 2 dage i streg men har så delt min træning op i muskelgrupper så køre 4-5 gange i ugen alt efter hvad jeg har tid til plus 2 * judo.

Håber du kunne bruge svaret ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er der næppe noget problem i. Du kan evt. sænke volumen lidt på den første af de to dage i træk, eller lave et split som foreslået.

Ved at træne dine ben hårdt kan du frigive op til 60 % flere af de naturlige homoner i kroppen som svare til en muskelforøgning på ca. 30 % mere end det du normalt ville vokse...

Du har vel ikke en reference på den udtalelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke en reference desvære da jeg har formateret min com men der er nogle forskere der har lavet test omkring om det gør en forskel på at træne ben eller ej.

De havde 2 grupper med ca. 10 i hver hvis jeg husker rigtig hvor at de målte deres homoner og deres vægtforøgelse og masseforøgelse og deres svar var at de i gennemsnit kunne finde ca. 60 % flere frigjorte homoner i dem der trænede ben og deres masseforøgelse var ca. 30 % mere end dem som ikke trænede ben ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke en reference desvære da jeg har formateret min com men der er nogle forskere der har lavet test omkring om det gør en forskel på at træne ben eller ej.

De havde 2 grupper med ca. 10 i hver hvis jeg husker rigtig hvor at de målte deres homoner og deres vægtforøgelse og masseforøgelse og deres svar var at de i gennemsnit kunne finde ca. 60 % flere frigjorte homoner i dem der trænede ben og deres masseforøgelse var ca. 30 % mere end dem som ikke trænede ben ;)

Jeg har drønet en 9 siders tråd igennem om "squat er godt for armene" :wink: utrolig nok uden en eneste reference til dette sagnomspundne forsøg :tongue:

Jeg fandt et par forsøg der vist at GH-tilskud ikke havde nogen speciel effekt på muskelvækst ift en kontrolgruppe.

Jeg er på ingen måde uenig i at ben-træning i form af solide basisøvelser f.eks. squat er en særdeles god idé, og det er vel klart at en som træner hele kroppen kan forvente større øgning af muskelmassen, end en der kun træner overkrop. Derudover kunne det være ret interessant at se hvordan deres generelle vægtøgning var, for det er som bekendt ikke træningen som sådan, man tager på af - den kan bare påvirke hvordan de ekstra kg fordeler sig. Så har den ene gruppe (pga bentræningen) af sig selv spist mere er det igen klart at de vil tage mere på i muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Jamen du har ret i at det er logik at dem der træner ben selvfølgelig den vej igennem vil tage på af muskelmasse men den skulle ikke være indregnet i det.

Der er kun på bestemte muskelgrupper de har sammenlignet hvor der har været den 30 % forøgelse i vækst men hvordan de er kommet frem til den ved jeg ikke.

Men deres fremgang i den vægt de løfter i f.eks. bænkpres er steget mere ligesom alle de andre øvelser og de 60% flere frigivede homoner de har målt kommer jo os et sted fra og giver logisk set også en effekt.

Det giver selvfølgelig ikke ret meget i forhold til diverse krudt som øger det med 400-500 % hvis det er noget kraftigt noget men de 60 % er helt klart værd at tage med også er det på en naturlig måde.

Link to comment
Share on other sites

Der er kun på bestemte muskelgrupper de har sammenlignet hvor der har været den 30 % forøgelse i vækst men hvordan de er kommet frem til den ved jeg ikke.
Jeg mener bare det er alt for skråsikkert at kaste om sig med procenter og sige, gør sådan, så får du 30% større muskler.

Især når vi ikke engang har den præcise forsøgsopstilling.

Men deres fremgang i den vægt de løfter i f.eks. bænkpres er steget mere ligesom alle de andre øvelser og de 60% flere frigivede homoner de har målt kommer jo os et sted fra og giver logisk set også en effekt.

Det er bestemt ikke logisk for mig, at en 60% øgning af visse hormoner i en kort periode efter træning skulle give signifikant bedre resultater.

Her er et forsøg med GH-tilskud, der siger "In the young men studied, resistance exercise with or without GH resulted in similar increments in muscle size, strength, and muscle protein synthesis, indicating that 1) the larger increase in FFM with GH treatment was probably due to an increase in lean tissue other than skeletal muscle and 2) resistance training supplemented with GH did not further enhance muscle anabolism and function."

Link to comment
Share on other sites

GH er ikke lige frem det eneste homon der findes og bare fordi et enkelt homon ikke giver en stor effekt kan du ikke gå ud fra at alle ikke gør det.

Hvis du der imod havde taget IGF-1 levels ville der ikke være nogle der var i tvivl om at det har en effekt og hvis en stor dosis er der mange der kan tage 5-7 kg på ved 14 dages træning...

Det kan godt være at der er nogle folk der måske kun vil få en forøgelse på ekstra 20 % og nogle måske 35 % men det er helt sikker at der vil være en effekt ved det.

Gh virker måske heller ikke direkte men der er mange stoffer der stimulere andre, forbedre eller nedsætter optagelsen af andre stoffer.

Link to comment
Share on other sites

Synes diskussionen er løbet lidt af sporet :superman:

Det jeg bare ville høre er om det ødelægger mere end det gavner undtagelsesvist at træne 2 dage i træk.

Jeg vil helst ikke splitte træningen - da jeg jo så lige så godt kan tage alle muskelgrupperne på en dag i stedet for at splitte op på 2 dage.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du have ret i at den er...

Men hvis du ikke vil splidte den op så bare ta og træn det mindre intensivt den første dag i forhold til det du plejer så du kan nå at restituere til dagen efter.

Så får du lidt mindre ud af den træning i forhold til normalt men dog noget mere end hvis du slet ikke havde trænet.

post-12238-1157444831_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

GH er ikke lige frem det eneste homon der findes og bare fordi et enkelt homon ikke giver en stor effekt kan du ikke gå ud fra at alle ikke gør det.

Hvis du der imod havde taget IGF-1 levels ville der ikke være nogle der var i tvivl om at det har en effekt og hvis en stor dosis er der mange der kan tage 5-7 kg på ved 14 dages træning...

Det kan godt være at der er nogle folk der måske kun vil få en forøgelse på ekstra 20 % og nogle måske 35 % men det er helt sikker at der vil være en effekt ved det.

Gh virker måske heller ikke direkte men der er mange stoffer der stimulere andre, forbedre eller nedsætter optagelsen af andre stoffer.

Jeg ved godt GH ikke er den eneste faktor - nu var det bare det eneste forsøg jeg fandt link til i den tråd - derfor tog jeg det med.

Men finder du så ikke et godt forsøg der måler på IGF-1, og ikke bare hvor der er tilført, men ser på hvordan træningen kan ændre på niveauerne?

Her er et studie fra Syddansk Universitet der viser at bentræning sideløbende med armtræning giver større arme end armtræningsprotokollen alene...

Godt nok en vag konklusion.

De målte styrke, ikke størrelse.

Ben+arm gruppen startede på et markant lavere niveau, hvilket kunne have gjort det lettere for dem at øge styrken. Abstractet gør også opmærksom på det forbehold.

Synes diskussionen er løbet lidt af sporet :superman:

Det jeg bare ville høre er om det ødelægger mere end det gavner undtagelsesvist at træne 2 dage i træk.

Jeg vil helst ikke splitte træningen - da jeg jo så lige så godt kan tage alle muskelgrupperne på en dag i stedet for at splitte op på 2 dage.

Ja, sorry, det blev lidt OT, men først efter der var svaret på dit spørgsmål. :blush:

Tag dine tre træningspas, selvom to af dem må ligge lige op af hinanden. Sænk evt. volumen lidt på den første af de to dage i træk, hvis du har tendens til at være mærket af træningen dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du have ret i at den er...

Men hvis du ikke vil splidte den op så bare ta og træn det mindre intensivt den første dag i forhold til det du plejer så du kan nå at restituere til dagen efter.

Så får du lidt mindre ud af den træning i forhold til normalt men dog noget mere end hvis du slet ikke havde trænet.

Velkommen til MOL, hr. Konsulent!

Nu er det så anden tråd, hvor du poster et billede af (angiveligt?) dig selv. Er det meningen, at det skal fungere som et argument? "Jeg er stor, derfor har jeg ret" eller "Jeg er selv blevet stor, derfor virker de principper jeg træner efter". Uanset hvad, er jeg bange for, at argumentet ikke rigtig virker.

Hvis du gerne vil have billedet som avatar, kan du indsætte det.

Med venlig hilsen

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Zorn.

Hej Zorn.

Mit billede siger ingenting om jeg ved noget eller ej og det var slet ikke sådan at det skulle forståes.

Jeg har skrevet med en anden om det og det var fordi jeg ikke lige kunne finde det sted "avatar" at jeg havde smidt et billede ind midt i det hele...

Har først lige oprettet en profil her inde i dag så skal jo lige finde ud af det ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kører et HST program hvor jeg normalt træner 3 dage om ugen med de obligatoriske 48 timer imellem hvert træningspas. Jeg har imidlerttid nogle uger, hvor jeg af tidsmæssige årsager enten må vælge kun at træne 2 gange, eller alternativt at træne 2 af dagen lige efter hinnanden for at komme op på de 3 træningspas.

Er der nogen der har en formodning om, om det er bedre at træne 2 dage i træk for at komme op på 3 træningspas, eller i bør jeg i stedet nøjes med de 2 træningspas ?

jeg syns du skal træne de 2 gange ugentligt. det er ikke optimalt at træne de samme muskelgrupper 2 dage i træk. det mener jeg kun for de mere "erfarne" hvis du træner 2 gange ugentligt kan du sagtens få noget ud af din træning, du kunne evt. træne det 3 pas hjemme i form af armbøjninger, chin ups, squat med en tung genstand på ryggen. der er en del artikler om emnet på nettet.

http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr...til_hjemme-gym/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share