Ufrivillig luft i maven


fortvivletM
 Share

Recommended Posts

Jeg har et virkeligt stort problem og håber jeg vil blive taget seriøst herinde og få lidt hjælp.

Mit problem er det at jeg flere gange dagligt går og lukker luft ud ufrivilligt(prutter) Jeg prøver virkeligt at stramme balderne eller hva man siger og holde det tilbage, men det lykkedes desværre sjældent. Jeg gør virkelig hva jeg kan for at undgå det. Desværre kommer der jo også til tider lugt gener ud af det og er virkelig et ubehageligt problem, så håber nogle har nogle ideer til hva jeg kan gøre..

Har prøvet at ligge mærke til om det er når jeg spiser noget specielt, men ser det absolut ikke ud til, så HJÆLP..

Link to comment
Share on other sites

Det er genetisk betinget og du vil sandsynligvis lide af problemet resten af dit liv......

:tongue:

Gå lidt mere grundigt til værks og tag enkelte fødevarer, der er notoriske for at kunne give luft (f.eks mælk og rugbrød), ud af din kost i en periode og se om der er nogen ændring.

Der er ganske rigtigt forskel på hvor meget forskellige fødevarer giver af luft - men der vil altid dannes noget! Det er helt naturligt.

Spørgsmålet er, om der er et reelt problem, eller det er en umulig forventning om aldrig at skulle være nødt til at slippe en prut. Som jeg læser spørgsmålet, så lyder det lidt som det sidste...

Umiddelbart lyder det lidt drastisk at skære rugbrød og mælk væk fra kosten. Det er jo nogle gode og basale fødevarer, som ikke er så lette at undvære. Hvis det er problemer i den skala hvor det er nødvendigt så bør du overveje at konsultere en læge inden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et virkeligt stort problem og håber jeg vil blive taget seriøst herinde og få lidt hjælp.

Mit problem er det at jeg flere gange dagligt går og lukker luft ud ufrivilligt(prutter) Jeg prøver virkeligt at stramme balderne eller hva man siger og holde det tilbage, men det lykkedes desværre sjældent. Jeg gør virkelig hva jeg kan for at undgå det. Desværre kommer der jo også til tider lugt gener ud af det og er virkelig et ubehageligt problem, så håber nogle har nogle ideer til hva jeg kan gøre..

Har prøvet at ligge mærke til om det er når jeg spiser noget specielt, men ser det absolut ikke ud til, så HJÆLP..

Hvis den er helt gal findes der medikamenter der er ret effektive. Langt størstedelen af den af fordøjelsessystemets dannede flatulens, kommer fra tyktarmen af (fremmede) bakterier der hovedsagligt danner luftarter ved nedbrydningen af de komplekse kulhydrater i bl.a. grøntsager som kroppen ikke selv kan omdanne. Snak med din læge om det - han kan bedre vurdere det.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvis den er helt gal findes der medikamenter der er ret effektive. Langt størstedelen af den af fordøjelsessystemets dannede flatulens, kommer fra tyktarmen af (fremmede) bakterier der hovedsagligt danner luftarter ved nedbrydningen af de komplekse kulhydrater i bl.a. grøntsager som kroppen ikke selv kan omdanne. Snak med din læge om det - han kan bedre vurdere det.

Takker for svaret og også tak til de andre svar der er kommet her i tråden..

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret og også tak til de andre svar der er kommet her i tråden..

Før du begynder på medicin, vil jeg mene en lidt mere besværlig måde er værd at forsøge. Det kan være du har nedsat enzym produktion til nedbrydning af kulhydrater og proteiner. Derfor vil jeg klart anbefale først og prøve at undgå de fødevarer du selv mener kan være et problem. Undgå f.eks. fuldstændig hvede i en dag. Hvis ikke det hjælper så undgå mælk, osv. Husk hvede findes i brød, pasta, knækbrød, morgenmad m.m.

Link to comment
Share on other sites

Er jeg den eneste der ikke synes det er et problem at gå og småfise?

Jeg mener det er jo ganske naturligt og overskydende luft skal jo ud af tarmen uanset om man bryder sig om det eller ej. :smile:

Jeg synes heller ikke det er et problem. Kun i elevatoren sammen med den dame man godt gad score. Hvis det så endelig sker at man fiser, så er det heller ikke værre. Det er noget alle gør, ingen grund til at skamme sig. Dog heller ikke nogen grund til at gøre et kæmpe nummer ud af det, med flammer osv :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share