"Skinny models banned from catwalk"


plindboe
 Share

Recommended Posts

http://www.cnn.com/2006/WORLD/europe/09/13...dels/index.html / http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5341202.stm

Modeller med en BMI mindre end 18 har ikke fået lov til at deltage under 'Madrid fashion week', hvilket vil betyde at omtrent 30% ikke kan deltage.

Sjovt som folk i modeverdenen går helt amok over dette. Jeg synes selv det er et fint tiltag.

Peter :cool:

Link to comment
Share on other sites

Synes også at det er et udmærket tiltag. Man kunne forstille sig en "omvendt" indvejning til modeshows end hvad man kender fra styrkesport :4thumbup: De møder med så meget væske i kroppen som muligt og dehydrerer efterfølgende maksimalt efter de har været på vægten, med sauna kondicykler, vitawrap og hele pivtøjet... :laugh:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Udmærket tiltag. Lad os få nogle rigtige kvindfolk, med gode former, frem på catwalk´en. Og man kan jo sagtens være velttrænet uden at have et vildt lavt bmi. Jeg har selv kommet sammen med én, der lavede modeljobs i fritiden, og i det sidste stykke tid, vi kom sammen, fik hun et par jobs i Italien. Hos hende lå anoreksien hele tiden på lur lige om hjørnet. Det var sgu ikke så sjovt. Og nu er min 16-årige kusine ved at falde i samme faldgrube. Hun er 183 cm høj, og så mager, at mit armbåndsur kunne sidde løst omkring hendes gunz (hvis man kan kalde dem det). :nonono::nonono: . Jeg giver ikke modeverdenen hel skylden for, at folk får anoreksi, men de medieskabte skønhedsidealer spiller så afgjort en rolle.

Link to comment
Share on other sites

Synes også at det er et udmærket tiltag. Man kunne forstille sig en "omvendt" indvejning til modeshows end hvad man kender fra styrkesport :4thumbup: De møder med så meget væske i kroppen som muligt og dehydrerer efterfølgende maksimalt efter de har været på vægten, med sauna kondicykler, vitawrap og hele pivtøjet... :laugh:

Rommel

:w00t:

Link to comment
Share on other sites

De er sgu lidt spøjse de mode folk men jeg synes også det virke underligt at bruge BMI'en som en grænseværdi. Man kan lige så godt bruge mere sigende forhold. Fx bør livvidden=pi*(omkredsen af rygsøjlen hvor livvidden måles) være opfyldt. Det ved alle jo. :cool:

Jeg er meget enig. Synes ideen er god nok, men at det er forkert at bruge BMI'en som grænseværdi. Jeg ved ikke hvad det så skulle være, men jeg har da både set folk med en BMI på både over 25 og under 18 som så sunde og raske ud (og i øvrigt hverken var fede eller tynde, og altså bestemt ville kunne kategoriseres som normalvægtige). Folk er jo forskelligt byggede.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget enig. Synes ideen er god nok, men at det er forkert at bruge BMI'en som grænseværdi. Jeg ved ikke hvad det så skulle være, men jeg har da både set folk med en BMI på både over 25 og under 18 som så sunde og raske ud (og i øvrigt hverken var fede eller tynde, og altså bestemt ville kunne kategoriseres som normalvægtige). Folk er jo forskelligt byggede.

Et BMI under 18 har svært ved at forstille mig kan se særlig sundt ud.Så lige i denne situation mener jeg at den scala er en udmærket målestok. Og da i særdeleshed når det er sat så lavt som det er. I min verden kommer systemet først for alvor til kort når det bruges til at måle OVERvægt hos visse personer.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Nu svarer en BMI på 18 fx. til en højde på 1,75 til en vægt på 55kg hvilket ikke behøver at være sygeligt. Men jeg er faktisk enig i at det en BMI på 18 nok er et ok niveau at sætte som en grænse, hvis sund fornuft har en tendens til hurtigt hurtigt at miste sin betydning i mode kredse. Så længe pigerne ikke bliver "heroin"-tynde er der vel næppe problemer rent fysisk. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis der skal være et BMI loft i den ene ende, så skal der da vist nok også være i den anden :smile:

Fordi der er nogle piger med et BMI under 18 er det vel ikke ensbetydende med at deres spisevaner er ude af kontrol. Er dog ikke modstander af ideen da helt tynde modeller muligvis kan være forkerte rollemodeller for helt helt unge piger.

Francis: Fantastisk Jake Mueller citat :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver at være fornuftig og objektiv. :w00t:

Rent objektivt vil jeg give Kasper ret! :tongue:

Jeg bryder mig ikke om omvendt diskrimination som et middel til at nå et mål om sundere modeller. Men pigebørnene kan tydeligvis ikke styre deres slanketrip, bare fordi modeller forventes tynde.

Så det kan sikkert have en fornuftig effekt. Midlet er bare så uelegant og diskriminerende.

Link to comment
Share on other sites

Ja det handler helt klart om at 'det mandlige køn' skal have noget bedre at se på. Lad der blive savl. Det er nemlig et skide godt signal at sende til ulykkelige kropsfikserede teenagere.

Ja det er så ironi- hvilket jeg håber er det et par andre har benyttet i tråden og jeg bare var for fatsvag til at opfatte...

Link to comment
Share on other sites

Ja det handler helt klart om at 'det mandlige køn' skal have noget bedre at se på. Lad der blive savl. Det er nemlig et skide godt signal at sende til ulykkelige kropsfikserede teenagere.

Ja det er så ironi- hvilket jeg håber er det et par andre har benyttet i tråden og jeg bare var for fatsvag til at opfatte...

Stop en ½moralske dommer i det høje :nonono:

En af de kropstyper jeg (og åbenbart også Casper :tongue: ) tænder på er meget slanke (ja tynde) kvinder.

Det er en præferænce visuelt. Det er ikke det samme som at presse kvinder ud i anorexi!

Fotomodeller og nu i stigende grad entertainere i forskellige udstrækninger) har fundet ud af at det er det mest populære look og stræber efter dette.

Hvis en kvinde naturligt er tynd og spinkel er det så forkert at tænde på det?

Omvendt hvis en kvinde naturligt er overvægtig og somme en følge deraf meget kvindelig, men også med forhøjet risiko for diabetes og hjertekarsygdomme, er det så min fejl hun får sukkersyge, hvis jeg tænder på hendes kvindelige figur?

I modeverden er der meget galt med menneskesynet og skønhedsidealet. Kvinder ses som brugsgenstande. Biologiske tøjstativer og en seksuel handelsvare.

Men det der er langt farligere er kvinder og pigers behov for at leve op til et ligegyldigt ideal.

Det handler ikke om at ligne et tilfældigt ideal mest muligt. Det handler om at være den bedste man selv kan være! Selv for mange af de kendte virker slanketricket ikke!

Lindsay Lohan fik ikke just nye fans på sit massive vægttab! Nicole Richie blev stemplet som dybt kokainafhængig og destruktiv da hun tabte sig. Kate Winslet blev feteret og mænd sukkede efter hendes mere kvindelige former.

Hvis folk tog ansvar for sig selv og fulgte sin egen vej til lykke, ville det ikke være nødvendigt at pege fingre af andre. Spiseforstyrrelser ville heller ikke være et stort tema som idag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg nævnte noget med at presse nogen ud i anorexi. Det var ikke dig kommentaren var rettet mod- men mere det ironiske i at kritisere at modeverdenen er med til at give et urealistisk billede af kvindekroppen og så samtidig bruge argumentet at 'mænd vil have noget bedre at se på' (altså flere kvindelige former).

Man løser ikke nogen problemer ved at udskifte et tyndt ideal med et ideal med (perfekte) kvindelige former- begge dele er som sådan uopnåeligt for de fleste uden at ty til enten slankekure eller kirurgi.

Kommentaren var netop rettet mod dem der mente at den tynde brugsgenstand (som du nævner) skulle udskiftes med en anden 'brugsgenstand' fordi de så selv fik noget bedre at se på...Det må da være ironi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg nævnte noget med at presse nogen ud i anorexi. Det var ikke dig kommentaren var rettet mod- men mere det ironiske i at kritisere at modeverdenen er med til at give et urealistisk billede af kvindekroppen og så samtidig bruge argumentet at 'mænd vil have noget bedre at se på' (altså flere kvindelige former).

Man løser ikke nogen problemer ved at udskifte et tyndt ideal med et ideal med (perfekte) kvindelige former- begge dele er som sådan uopnåeligt for de fleste uden at ty til enten slankekure eller kirurgi.

Kommentaren var netop rettet mod dem der mente at den tynde brugsgenstand (som du nævner) skulle udskiftes med en anden 'brugsgenstand' fordi de så selv fik noget bedre at se på...Det må da være ironi.

Det er da trist at vi har et patriakalsk visuelt orianteret samfund. men det er realiteten. Skal det ændres via forbud og politik eller holdningsændringer og nye værdisæt?

Ville det ikke også være ironisk at gå efter det middelmådige, når man tilstræber en præsentation med størst mulig visuel impact?

Der ER bare nogle mennesker der ser bedre ud end andre. Skulle disse gemmes væk i en omvendt diskrimination?

Nu må jeg erkende at jeg er overbevist om, at der er et meget stort genetisk komponent i hvilke mennesker vi ser som attraktive og at vores sexlyst (især som mænd) er kraftigt påvirket af visuelle input.

Med den overbevisning er det 100% urealistisk for mig at forestille mig en verden, hvor mennesker ikke får en fordel, eller frivilligt så vel som ufrivilligt bliver genstand for attrå fra det modsatte køn, pga. deres fysiske fremtoning.

Jeg kan ikke se det som noget skidt at en mand nyder at se på en kvinde som noget smukt og tiltrækkende, eller omvendt. Det skal bare foregå med respekt for individet og den givne kontekst.

Link to comment
Share on other sites

Kommentaren var netop rettet mod dem der mente at den tynde brugsgenstand (som du nævner) skulle udskiftes med en anden 'brugsgenstand' fordi de så selv fik noget bedre at se på...Det må da være ironi.

Brugsgenstand er jo et fremragende ord at anvende, hvis du ønsker at fremme et mere respektfuldt syn på kvinder som andet en objekter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et BMI under 18 har svært ved at forstille mig kan se særlig sundt ud.Så lige i denne situation mener jeg at den scala er en udmærket målestok. Og da i særdeleshed når det er sat så lavt som det er. I min verden kommer systemet først for alvor til kort når det bruges til at måle OVERvægt hos visse personer.
Jeg kunne ikke være mere enig. Et af kriterierne for at stille diagnosen anoreksi er et BMI under 17,5 og så er man altså virkelig tynd. :crazy:
Nu må jeg erkende at jeg er overbevist om, at der er et meget stort genetisk komponent i hvilke mennesker vi ser som attraktive og at vores sexlyst (især som mænd) er kraftigt påvirket af visuelle input.

Og især som kvinde siger jeg så :4winkkiss:

- Pia (Bambi) :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror emnet går lidt væk fra det originale. Jeg har intet imod folks præferencer- om de er til former eller ribben. Har heller ikke noget imod at nogen er mere attraktive end andre- sådan er det. Jeg synes ikke umiddelbart det er et strålende initiativ at forbyde modeller med en bmi under 18, ligesåvel jeg heller ikke ville synes det var et godt initiativ at forbyde modeller med en bmi over 27. Faktisk synes jeg det ville være at satse på middelmådigheden eller nok nærmere en ensretning med straf for at træde uden for det alment acceptable.

Personligt køber jeg ikke et modemagasin for at se på grimme mennesker eller grimme billeder. Det er æstetik jeg søger. Hvad der er æstetisk er selvfølgelig ikke statisk, men defineres løbende af samfundet og dermed modeverdenen. Så intet ønske herfra om forbud eller politiske tiltag. Selvværd ligger forhåbentligt i mere end en påvirkning fra tilfældige modeskaberes og fotografers eksperimenter.

Det eneste jeg kommenterede var såmænd de kommentarer (fra 2 brugere), der i en tråd der handlede om det frygtelige i at unge kvinder/piger gør alt for at opnå et ideal, erstattede det ene ideal med et andet. Dette betragtede jeg som ironisk.

Hvis tråden havde handlet om mænds præferencer havde jeg ikke kommet med et enkelt 1/2moralsk pip.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke være mere enig. Et af kriterierne for at stille diagnosen anoreksi er et BMI under 17,5 og så er man altså virkelig tynd. :crazy:

Og især som kvinde siger jeg så :4winkkiss:

- Pia (Bambi) :wub:

Kender en som har et BMI på 16,5. Hun har ingen muskelmasse af betydning, er flot bygget (ved godt der er forskellige meninger om hvad det er) og tænker ikke alt for meget over hvad hun spiser. Så ingen tegn på anoreksi.

Synes bare at det er tidligt at begynde at tale om anoreksi med et BMI under 17,5

Kunne være meget fedt at læse mere om, hvis du har noget?

Martin

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kommenterede var såmænd de kommentarer (fra 2 brugere), der i en tråd der handlede om det frygtelige i at unge kvinder/piger gør alt for at opnå et ideal, erstattede det ene ideal med et andet. Dette betragtede jeg som ironisk.

1 - Jeg tror de fleste er i stand til at se den harmløse tone indlæggene blev formuleret i, ellers var der ihvert fald rigeligt med smileys til at give hints.

2 - At tråden handler om det frygtelige i at unge kvinder/piger gør alt for at opnå et ideal er vel bare én synsvinkel, eftersom det første indlæg ikke nævnte denne problemstilling direkte.

3 - Det handler ikke om at erstatte ét ideal med et andet baseret på visse individers sexuelle præferencer, men om at udskifte ét ideal med et andet baseret på, hvad man i dette tilfælde fra arrangørene har vurderet til at være sundere. At nogle (undertegnede inkluderet) foretrækker dette look og vælger at lave en joke omkring det tror jeg ikke på nogen måde kan forage eller for den sags skyld afspore diskussionen.

Om BMI så er den rigtige metode til at foretage vurderingen er vel det store spørgsmål, men jeg synes i hvert fald man sender det rigtige signal (også i en sundhedsmæssig kontekst :tongue: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke være mere enig. Et af kriterierne for at stille diagnosen anoreksi er et BMI under 17,5 og så er man altså virkelig tynd. :crazy:

- Pia (Bambi) :wub:

Det må da næsten være et af de mindre væsentlige kriterier selvom et BMI på 17,5 er noget lavt. Som jeg har forstået det er anorexi primært en psykisk lidelse, men måske jeg tager fejl?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share