Fod, Ben, Ankel


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg skrev følgende i min log for en halv time siden

Ja, hvad skal jeg sige. Jeg skulle løbe de sædvanlige 5,2 km, men i dag måtte jeg stoppe efter noget der ligner 2 km vil jeg tro.

Det er så latterligt at jeg dårligt gider skrive i min log. Begge knæ gjorte ondt. Fair nok. Lænden gjorte ondt, fair nok. Men min ankel gjorte så vanvittig ondt, og gør stadig her mens jeg sidder ned, at jeg valgte at stoppe helt.

Nu har jeg så opdaget at, hvis jeg trykker på mit skinneben, er det hamrende ømt. Altså virkelig Pain.

Punktet er på højre side af venstre skinne ben , 10-15cm over foden.

Nogen ide om hvad det kan være?

Bør jeg få lavet en løbe test og købt nogle sko mon?

Link to comment
Share on other sites

Mit første gæt lyder på træthedsbrud i skinnebenet specieltl fordi du med alle dine ømheder diverse steder lyder overtrænet og derfor let kan tangere til brud...


træthedsbrud i lægben eller skinneben kan give ret intense smerter uden forudgående traumer og uden hævelse af betydning.
Et røntgenbillede kan i mange tilfælde ikke afsløre bruddet, da der i de fleste tilfælde blot er tale om en fin sprække i knoglen.
En knogleskintigrafi vil imidlertid tydelig afsløre træthedsbruddet, og efter nogle uger vil røntgenbilledet også vise, at der har været tale om et brud, idet der viser sig ny knogle (callus) svarende til det tidligere brudsted.
Behandlingen af træthedsbrud er aflastning, dvs. anvendelse af stokke nogle få
uger, til smerterne er på retur.

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

Arghh det lyder præcis sådan.

Og tegningen er spot on.

I dag er den i øvrigt meget mere øm end igår. Og det er meget tydeligt at smerten kommer fra selve benet (skinne benet) og ikke anklen i sig selv.

Arghh

:crazy::crazy:

I dag kan jeg faktisk ikke gå uden at være generet af det.

Spændende hvor meget min træning bliver berørt :dry::mad:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke lige kigget i din log, men hvor meget løber du, og hvor meget har du øget distancen pr. uge de sidste 10-12 uger?

Jeg synes træthedsbrud lyder usandsynligt, medmindre du løber mindst 50k om ugen, har haft skinnebensbetændelse i et godt stykke tid, og har ignoreret det. Har du det?

Synes en god gang skinnebensbetændelse lyder mere sandsynligt - det kan sidde præcis samme sted, som billedet Angel har postet viser. Skinnebensbetændelse sidder ikke altid foran på skinnebenet, som mange tror.

Jeg har selv haft det,og man bliver MEGET øm i området - helt galt var det for mig, hvis jeg havde siddet på hug i et stykke tid, og skulle rejse mig og igang igen.

Smerterne du mærker i resten af kroppen, kan meget vel være en følge af, at du ikke løber ordentlig på benet, pga. smerten.

Der skal så vidt jeg ved, lang tids overtræning til, samt ignorering af div. smerter, før man risikerer rtæthedsbrud, men jeg skal selvfølglelig ikke udelukke det!

Link to comment
Share on other sites

Min Cardio har set sådan her ud siden August

3 August 27Min

5 August 45min Powerwalk med 10kg

6 August 55min Walk Out

7 August 60min Aften Walk out

8 August 64min aften walk out med 10kg i Rygsækken

10 August 4,6Km løb

12 Km 4km

13 August Morgen walk out 45min med 10kg

13 August 4,82Km Løb

14 August Walk out 47Min

15 August Løb 5,28km

16 August 55min Walkout med 10kg

17 August Morgen walk out 38min med 10kg

17 August 5,62Km løb

19 August 6,27Km Løb

20 August 43Min morgen walkout med 10kg

21 August 3X2,41Km (Wannabe interval løB)

22 August 44min Walkout med 10kg

24 August 45min walkout med 10kg

24 August 7,12Km løb

27 August 46min morgen walkout 10kg

29 August 2,19Km løb

1 September 5,26Km Løb

7 September 5,26km løb

10 September 40min Aften walkout

12 September 7,72km løb

Yderligere skal der huskes på at jeg har kørt HST Fullbody tre gange om ugen. Hvor der har været inkluderet dødløft hver anden gang, frontsquat og Benpres. og jeg deltog i Klubmesterskab d 26.

Jeg synes træthedsbrud lyder usandsynligt, medmindre du løber mindst 50k om ugen, har haft skinnebensbetændelse i et godt stykke tid, og har ignoreret det. Har du det
jeg aner ikke hvad symptomerne på Skinnebensbetændelse er. Men jeg synes ikke der har været noget nævne værdigt jeg kan huske af smerter.
Synes en god gang skinnebensbetændelse lyder mere sandsynligt - det kan sidde præcis samme sted, som billedet Angel har postet viser. Skinnebensbetændelse sidder ikke altid foran på skinnebenet, som mange tror.

Well jeg har ikke forstand på det. Det er helt klart på højre siden af skinnebenet, og smerte punktet er MEGET koncentreret. Altså en plet på cirka 5cm cirka 10cm over anklen

Smerterne du mærker i resten af kroppen, kan meget vel være en følge af, at du ikke løber ordentlig på benet, pga. smerten.

Igår var min løbe og udmattelse tydeligt påvirket af smerterne. Knæ og lænd er en anden sag. Men heller ikke så slemt.

Link to comment
Share on other sites

Uanset om det er træthedsbrud eller skinnebensbetændelse så er behandlingen jo stort set den samme!!

Du bliver nødt til at aflaste samt jeg ville nok købe en god krukke Felden Gel og gå igang 4 x daligt med påsmørring og massage fra knæ til fod!

Derudover ville jg nok ligge vejen forbi en Fys som har UL-apperat så du evt hurtigt kan finde ud af om der er snakk eom brud eller kun betændelse!

Ps. hvis der både er direkte og indirekte smerte så tyder det meget kraftigt på brud... så hvis du kan provokere smerterne i skinnebenet indirekte ved eks at trykke hælen hårdt mod underlag (altså tryk i benets længeretning) ... så ville jeg nok få en tid hos lægen for at få evt. videre vurdering af tingenes tilstand

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik lige doc hylle (læge) til at se på det i dag til træning.

Han mente det var inflamation/irritation af nogle muskel hæftninger (mener jeg han sagde) der på siden af skinnebenet, da jeg beskrev det kunne han lynhurtigt lige trykke der hvor det gjorte nas.

Men igen behandlingen er den samme. Ro

:unhappy::sneaky2::mad::dry::nonono::cry::blink::crazy:

Men nu ser vi lige om det bliver ved.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nu har jeg haft holdt pause cirka 4 uger.

Igår løb jeg en tur med en kammerat i godt tempo, 5 km.

I dag kan jeg dårligt stå eller gå på venstre ben.

:crazy::unhappy:

Det har bare at være bedre i morgen. Jeg skal jo squatte

Hvordan gik selve løbeturen???

Hvis den har været smertefri så ville jeg nok mene at der ikke er tale om træthedsbrud, men snarere noget inflammation af skinnebenet=betændelse.

Hvad har du lavet i de 4 uger? har du squattet i mellemtiden?

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu tør jeg ikke sige om det er præcis det samme jeg har haft, men jeg har haft nogle smerter i ankel og skinnebenet, som kom lige efter jeg havde løbet. Og fik så svært ved at gå og det gjorde helvedes ondt.

Jeg købte så en slags skinnebensvarmer, som dækkede hele benet fra anklen op til skinnebenet, som jeg så gik med næsten konstant, og da jeg så skulle ud og løbe efter et par dage med den på, var der ingen smerte overhovedet.

Du kan jo altid prøve at købe den, hvis der ikke er andet der virker.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gik selve løbeturen???

Hvis den har været smertefri så ville jeg nok mene at der ikke er tale om træthedsbrud, men snarere noget inflammation af skinnebenet=betændelse.

Hvad har du lavet i de 4 uger? har du squattet i mellemtiden?

Hilsen Gribben :smile:

Den første periode var helt smerte fri, ved halvvejen kunne jeg mærke anklen, men uden den store smerte, bare "jeg er til stede" hehe

Slet ikke noget der kan sammelignes med den "irritation" der er i foden/anklen/benet ved almindelig gang i dag.

ja jeg har squattet, dødløftet, osv, men ikke løbet

Jeg købte så en slags skinnebensvarmer, som dækkede hele benet fra anklen op til skinnebenet, som jeg så gik med næsten konstant, og da jeg så skulle ud og løbe efter et par dage med den på, var der ingen smerte overhovedet.

Du kan jo altid prøve at købe den, hvis der ikke er andet der virker.

Hmm noteret

Link to comment
Share on other sites

Den første periode var helt smerte fri, ved halvvejen kunne jeg mærke anklen, men uden den store smerte, bare "jeg er til stede" hehe

Slet ikke noget der kan sammelignes med den "irritation" der er i foden/anklen/benet ved almindelig gang i dag.

ja jeg har squattet, dødløftet, osv, men ikke løbet

Hmm noteret

Så ville jeg ikke mene at der er tale om et brud!

Hvis squat og andet går fint samt at der ikke var akutte smerter... Men det kan et rtg billede afgøre hvis problemerne fortsætter.

Mht hvad det så er så vil jeg læne mig op ad en betændelse i senetilhæftningen på dit skinneben.

Hvis du stiller dig med afslappet holdning hvor meget plads er der så under din inderste fodbue? (platfodstendens)

Hvordan har du det med tå-stand på et ben? Hvordan har du det med et bensstand? Evt på balancepude/vippebræt?

Lidt at starte på! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du stiller dig med afslappet holdning hvor meget plads er der så under din inderste fodbue? (platfodstendens)
Ik meget. Jeg har nedsunket fodrodsben (tror jeg det hedder) Andre ville sige PLAT fod :laugh:
Hvordan har du det med tå-stand på et ben?

Ingen problemer

Hvordan har du det med et bensstand?
Svært, men muligt. Gør ondt når jeg kommer "ned" igen
Evt på balancepude/vippebræt?

Sådan et har jeg ikke adgang til lige for tiden

Link to comment
Share on other sites

Ik meget. Jeg har nedsunket fodrodsben (tror jeg det hedder) Andre ville sige PLAT fod :laugh:

Ingen problemer

Svært, men muligt. Gør ondt når jeg kommer "ned" igen

Sådan et har jeg ikke adgang til lige for tiden

ØHH

prøv at stå på det skadede ben gå så op på tæer mens du står på et ben - hold balancen i ca 30-40 sek.

Er det nemmere end at stå kun på et ben?

Platfod er en klassiker inden for skinnebensbetændelse. Mit råd er evt at få konstrueret et indlæg. jeg kender til kaisersport men der er helt sikkert også andre leverandører (Ingen økonomiske interesser)

Link to comment
Share on other sites

prøv at stå på det skadede ben gå så op på tæer mens du står på et ben - hold balancen i ca 30-40 sek.

Er det nemmere end at stå kun på et ben?

Altså jeg kan ikke holde balancen 30-40sek på et ben, mens jeg står på tæer.

:laugh:

Men hvis jeg prøver, gør det væsentlig mere ondt at stå på tæer , end at stå fladt.

Platfod er en klassiker inden for skinnebensbetændelse. Mit råd er evt at få konstrueret et indlæg. jeg kender til kaisersport men der er helt sikkert også andre leverandører (Ingen økonomiske interesser)

Ja det kunne sagtens tænkes. De smerter jeg har i dag, ved almindelig gang, er ret vilde. meget overraskende

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg kan ikke holde balancen 30-40sek på et ben, mens jeg står på tæer.

:laugh:

Men hvis jeg prøver, gør det væsentlig mere ondt at stå på tæer , end at stå fladt.

Ja det kunne sagtens tænkes. De smerter jeg har i dag, ved almindelig gang, er ret vilde. meget overraskende

Ok så passer det bedre sammen

Du kan sagtens fortsætte med at øve dig i at stå på tæer på et ben (træn gerne begge to da du sikkert er bygget nogenlunde ens). Jeg vil næsten æde min gamle hat på at hvis du bliver istand til at holde de 30-40 sek og ellers er smertefri, så er du klar til at genoptage din løbetræning stille og roligt.

Til at hjælpe dig kan du gøre brug af følgende øvelser:

Kortfodsøvelse: sid med foden fladt i gulvet træk derefter forfoden tilbage mod hælen således at der dannes en større bue nede under foden.

Fodtræk: placer en modstand (elastik ell lign) over foden og træk foden op mod skinnebenet.

Gå på ydersiden af foden.

gå på tæer.

balanceøvelser: et ben, et ben med tæer. (for at gøre dette sværere kan du arbejde med knæbøjning samtidig og/eller lukkede øjne :crazy: )

Jeg ved godt at det ikke er det mest aktionprægede træningsprogram :blush: , men jeg tror du vil få god effekt af dette og så bruge tåstand på et ben som målestok for om du forbedrer dig.

Du må selv prøve dig frem til hvilken belastning du skal bruge i øvelserne.

Hvis du så får kigget på det indlæg og der går nogle uger med det. så kan du sikkert lunte lidt igang igen såfremt du er smertefri. (5 km til at starte med er måske i overkanten) overvej i øvrigt hvilket underlag du løber på......

Tjahh det er så hvad jeg kan byde ind med håber at det hjælper!

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey

Så var jeg til lægen i dag.

Det var jo så et helt andet svar jeg fik her. Han mente der var tendens til noget åreknude, og at det var inflamation der hvor venerne hæfter på siden af skinnebenet.

Men da der ikke var noget at se eller mærke nu, så skulle jeg komme tilbage hvis det opstod igen.

Han mente at både sko og indlæg ville være spildt :blink:

Arghh det er ik nemt at blive klog på kroppen altid :dry:

Link to comment
Share on other sites

Hey

Så var jeg til lægen i dag.

Det var jo så et helt andet svar jeg fik her. Han mente der var tendens til noget åreknude, og at det var inflamation der hvor venerne hæfter på siden af skinnebenet.

Men da der ikke var noget at se eller mærke nu, så skulle jeg komme tilbage hvis det opstod igen.

Han mente at både sko og indlæg ville være spildt :blink:

Arghh det er ik nemt at blive klog på kroppen altid :dry:

Okay!? :blink:

Ja der kan man bare se... Vil det så sige at du er smertefri lige nu? og hvad kan du så ifht de øvelser jeg gav dig i sin tid?

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt at man skulle kunne blive påvirket i den grad af venerne????

Men sagde han så hvad han ville gøre hvis smerten kom igen?

Hilsen gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share