Afhængig af slankepiller?


Line79
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med et nyt talkshow ønsker vi at sætte fokus på faren ved slankepiller. Vi søger en kvinde, der i et forsøg på vægttab, endte ud med at blive afhængig af slankepiller. Og som efterfølgende havde svært ved at lægge pillerne fra sig, selv da kiloene var smidt.

Måske har dit forbrug af slankepiller haft alvorlige konsekvenser for dig selv, men du er nu kommet oven på igen. Eller måske kender du en kvinde, der har haft et misbrug af slankepiller.

Lyder det som noget du kender til – og vil du dele din historie med os andre kvinder...Mail til [email protected] og mærk mailen: ”Slankepiller” eller ring til Line på 26294569.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med et nyt talkshow ønsker vi at sætte fokus på faren ved slankepiller. Vi søger en kvinde, der i et forsøg på vægttab, endte ud med at blive afhængig af slankepiller. Og som efterfølgende havde svært ved at lægge pillerne fra sig, selv da kiloene var smidt.

Måske har dit forbrug af slankepiller haft alvorlige konsekvenser for dig selv, men du er nu kommet oven på igen. Eller måske kender du en kvinde, der har haft et misbrug af slankepiller.

Lyder det som noget du kender til – og vil du dele din historie med os andre kvinder...Mail til [email protected] og mærk mailen: ”Slankepiller” eller ring til Line på 26294569.

Hej Line

Nu er jeg hverken kvinde eller overvægtig. Men jeg vil da gerne kommentere dit indlæg med lidt konstruktiv kritik (både godt og skidt) :smile:

En kort beskrivelse af mig selv. Var overvægtig indtil jeg blev 18, hvor jeg besluttede mig for at tabe mig og smed 20 kg på almindelig vis (fornuftig diæt og motion) i løbet af et år. Har efterfølgende brugt slankepiller af typen indeholdende Ma Haung, Guarana og White Willow. De syntetiske tilsvarende virkestoffer er hhv. Ephedrin Hydrochlorid, Koffein og Aspirin. Produkterne anvendt har været fra den generelle kosttilskuds industri, dvs., ingen selvblandede eller specialfremstillet produkter.

Nå, men til kritikken:

Jeg er bange for at du vil fortælle en ensidig historie a la typisk ”Ekstra Bladet” praksis. M.a.o. noget som mange vil beskrive som dårlig journalistik og misvisende. Der findes naturligvis eksempler på det du beskriver, men omvendt findes der ligeledes mange eksempler på personer som har opnået langt større livskvalitet ved at tabe sig ved brug af thermogeniske præparater kombineret med fornuftig kost og motion. Mange af disse har efterfølgende afstået fra brugen af præparatet.

Den afhængighed man kan risikerer ved brugen er langtfra noget der rammer alle. Desuden er afhængigheden i høj grad psykisk, og dermed ikke fysisk. Dette er værd at bemærke, da det giver de personer der står i en afhængigheds situation langt bedre mulighed for, at vurdere hvorledes de griber problemet an.

De fysiske risici der er forbundet med brugen er statistisk set meget små. Det er klart at visse personer er mere intolerante end andre, og et præparat der øger blodtrykket (moderat) ikke er for folk med meget højt blodtryk. Dette er bare et eksempel på misbrug af præparatet, der findes adskillige flere. Overdosering er eksempelvis en hyppig årsag til ubehag.

Kort fortalt bør der skelnes mellem misbrug og forbrug, ganske som man bør gøre i alle mulige andre forhold. Et ”sjovt” eksempel på forbrug og misbrug. Man hører aldrig om folk der himler op om at man ikke bør spise noget mad. Det er på trods af at mad dagligt slår tusinder af folk ihjel pga. de har et misbrug og dør af fedme. ”Vi andre” har et forbrug, dvs. indtager en passende mængde i forhold til vores situation (aktivitetsniveau etc.). Selvfølgelig er eksemplet ikke vandtæt, for uden mad dør vi. Men omvendt, uden at hjælpe en ekstremt overvægtig eller en der er på vej til det blive det, dør vedkommende også hurtigere end det er tilsigtet, samt vil personens liv generelt have en ringere livskvalitet.

Budskabet er kort fortalt: Alting med måde, og husk at der altid er flere nuancer end de negative når man gerne vil lave sensationsjournalistik.

Min holdning: Information og oplysning er bedre end generelle forbud, samt bør vi ikke umyndiggøre folk, og lægge alt ansvaret i hænderne på lovgivningen. Ja, jeg er liberalist (rationel pragmatisk liberalist!), jo mindre stat jo bedre, men det forudsætter, at vi har en oplyst befolkning som kan tage vare på sig selv.

/Michael

Edited by MichaelEbeltoft
Link to comment
Share on other sites

Jeg bumper sgu lige en gang... Savner lidt respons på mit svar, er der basis for en debat her? Jeg ved godt mine synspunkter er liberale, og udgangspunktet er at det oplyste menneske er i stand til at tage vare på sig selv, hvorimod det vildledte og minsinformerede menneske kan ende i en meget kedelig situation. Netop dette er jo helt eller delvist eksistensgrundlaget for MOL!!!

Hvis man læser på www.her-må-jeg-ikke-skrive-navnet-da-det-er-en-forhandler-men-man-kan-jo-prøve-sig-frem-med-den-mest-debatterede-ECAstack-her-på-MOL.dk kan jeg godt forstå at folk kan blive forvirret, selv om siden dog drøfter nogle af de ting der er mindre positivt ved brug af TP. Iøvrigt dukker der en add op for hjemmesiden i reklamesøjlen til højre engang imellem, prøv at holde øje med det...

Hit me...

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fandme 2 nice indlæg der MichaelEbeltoft, og det mener jeg :4thumbup:

Gætter på Line79 ikke svare fordi det ikke lige var den "vinkel af historien" hun vil vise :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke i skal regne med svar fra Line79. Indlægget virker meget som en-vejskommunikation med mindre man kontakter hende via mail eller tlf, og i hendes profil kan man se hun ikke har været online siden indlægget er lavet.

Men det skal naturligvis ikke forhindre jer i at bruge det som oplæg til debat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bumper sgu lige en gang... Savner lidt respons på mit svar, er der basis for en debat her? Jeg ved godt mine synspunkter er liberale, og udgangspunktet er at det oplyste menneske er i stand til at tage vare på sig selv, hvorimod det vildledte og minsinformerede menneske kan ende i en meget kedelig situation. Netop dette er jo helt eller delvist eksistensgrundlaget for MOL!!!

Hvis man læser på www.her-må-jeg-ikke-skrive-navnet-da-det-er-en-forhandler-men-man-kan-jo-prøve-sig-frem-med-den-mest-debatterede-ECAstack-her-på-MOL.dk kan jeg godt forstå at folk kan blive forvirret, selv om siden dog drøfter nogle af de ting der er mindre positivt ved brug af TP. Iøvrigt dukker der en add op for hjemmesiden i reklamesøjlen til højre engang imellem, prøv at holde øje med det...

Hit me...

/Michael

Godt indlæg.

Jeg tror, at det er vigtigt at se sådan noget som "kosttilskuds-brug" fra mere end den ene negative synsvinkel, som normalt florerer i debatter omhandlende de her medikamenter, slankepiller, kosttilskud osv.

Altså hvis folk ønsker at bruge slankepiller, så må det vel være op til dem - Pillernes virkning, eventuelle bieffekter osv. er jo diskuteret så meget på nettet, i tv osv., at man ikke kan være i tvivl om, at det er relativt, om de virker. Desuden kører debatten, om hvorvidt de er farlige eller ej. Men det er jo en anden snak. Hvis man vil løbe eventuelle risikoer, eller bare hælde en masse penge efter noget, som muligvis ikke virker, så må det være op til en selv. (Dermed siger jeg ikke, at de ikke virker - jeg tror bare, at det er mere psykisk end fysisk den slags virker - men det er ikke debatten her jo)

Men hver må vel tage vare for sig selv, og hvis der oplyses om produktets effekt, så er det ens eget ansvar, om man vil bruge det eller ej. Så kan man snakke om aldersgrænse for køb, men det er der vel allerede?

Man skal måske overveje, hvor grænsen skal gå ang. atleter, men ang. "almindelige motionisters" brug, er jeg enig med Michael.

Din historie er vist bare det modsatte af, hvad Line fisker efter.

Men spændende debat - håber der kommer lidt ud af den.

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil løbe eventuelle risikoer, eller bare hælde en masse penge efter noget, som muligvis ikke virker, så må det være op til en selv.

Ja da. selvfølgelig. Og så skal alle lovlydige skatteborgere, betale når x kommer på sygehuset for at have proppet sig med den slags.

Hmmmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

Ja da. selvfølgelig. Og så skal alle lovlydige skatteborgere, betale når x kommer på sygehuset for at have proppet sig med den slags.

Hmmmmmmmm

Det kan man jo ikke sige! Syge mennesker skal hjælpes - skær over en kam eller lav syge restriktioner!

Så skal fede mennesker, som dør af blodpropper som følge af års forbrug af fed mad også selv betale - hvis man overhovedet skal hjælpe dem - hvorfor skal man også det? De har jo selv valgt at proppe den fede mad indenbords?

Det holder jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

AnikaSuw-> Det var vist et lidt uovervejet argument. Randi's svar er godt og illustrerer at dit argument er ubrgeligt.

Nu er det et minimum der kommer på hospitalet som følge af slankeprodukter. Jeg har svært ved at komme i tanke om tilfælde, hvor brugeren ikke i forevejen ville være endt der pga. fedme, da overvægtige er mere følsomme overfor produktet pga. højt blodtryk og andre følgesygdomme og svære tilstande pga. fedme, og derfor kan ende der ved brug af produktet. Men hvis vi skal gribe fat i en gruppe som propper sig med et produkt, og hvoraf næsten alle ender på hospitalet, eller på anden måde skal ha' lægehjælp som følge af deres forbrug, så skal vi ha' fat i rygere. Rygning er et input uden chance for et positivt output, hvorimod slankeprodukter i mange tilfælde vil gi' et positivt output som følge af vægttab mv.

Udover dette har du misforstået debatten. Det handler om, at sikre oplysning således at brugen kan handle forsvarligt. Skal vi lade staten/lovgivningen tage varer på alle og dermed skære alle over den samme kam da man ikke kan lovgive for den enkelte, eller skal vi oplyse og lade folk vælge deres liv udfra dit bedst mulige forudsætninger?

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Problemet med slankepiller er at de hurtigt kan blive til den nemme løsning mht. et vægttab.

Derfor er er også stor risiko for at blive 'afhængige' af dem så snart man opdager at vægten stiger igen når forbruget stopper.

Pillerne bliver oftere brugt som et hurtigt vægttab end som en ekstra hjælp ved siden af en omlagt og fornuftig kost.

Dermed ikke sagt at de kun er et problem, pillerne har selvfølgelig hjulpet en masse seriøse mennesker.

Et andet problem er også at der er massere af folk med let overvægt,

får udskrevet disse ting da de et eller andet sted ikke har brug for dem.

Hvis de her mennesker virkelig skal hjælpes så starter det i motionscenteret og på bordet.

Og når de to ting er på plads så er jeg næsten sikker på at de piller slet ikke er nødvendige,

det kræver bare lidt ekstra tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share