Ødelægger løbetræning mit HST program?


Dr. Evil
 Share

Recommended Posts

Som jeg forstår det, så går HST programmet bl.a. ud på, at stimulere de samme muskelgrupper ofte, og maximalt give dem ca. 48 timer til restitution.

Men hvis jeg nu f.eks. løber 10 km dagen efter, at have kørt mit HST program (i hvilket der naturligvis indgår en del ben øvelser), vil jeg da ødelægge benmusklernes mulighed for at restituere?

Link to comment
Share on other sites

Fra musklernes side er det en kamp om ressourcer. Skal de dyrebare opbygninsressourcer gå til enzymer, kapillærer osv. eller til opbygning af kontraktilt væv (muskel). Dernæst betyder et 10 km løb en længere periode hvor musklerne befinder sig i et energiunderskud. Under løbet tømmes depoterne og efterfølgerne går meget af energien til genopfyldning af depoter.

Endeligt er der muligheden for at udholdenhedstræningen helt nede på gen-niveau hæmmer aktiveringen af "hypertrofi-generne".

Summasumarum - jeps, løbeturen hæmmer dine muligheder for at skabe hypertrofi. Den umuliggør det ikke, men sænker hastigheden hvormed det kan foregå.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten,

Nu vi har gang i diskussionen omkring aerob træning vs anaerob træning, så har jeg lige en ting jeg vil have be- eller afkræftet. Jeg har gentagne gange læst at aerob træning er katastrofalt for en styrkeatlet udfra følgende betragtning. De intermediære muskelfibertyper som man har, har evnen til at skifte karakteristika. For en aerob atlet betyder det at de antager type I karakteristika, mens det for en styrkeatlet betyder at de antager type II karakteristika. Påstanden er så at træner man BEGGE dele samtidigt, så er fibrene mere tilbøjelige til at antage type I karakteristika, end type II karakteristika, så det i sidste ende går ud over evnen til kraftudvikling. Er det vås eller er der sandhed i dette ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

-> Morten Z

Mange tak for svaret! :)

Jeg kan så forstå, at det ville være bedst for mit HST program, hvis jeg holdt helt op med at løbe. Men nu er jeg dog også glad for at løbe. Så mener du, at mit løbeprogram og mit HST program bedre kunne eksistere side om side, hvis jeg f.eks. halverede den afstand jeg løber?

Jeg glemte i øvrig før at skrive, at jeg løber tre gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J -> Den generelle betragtning på fibertypeforandringerne er korrekt. Styrketræningen trækker i den ene retning, udholdenhedstræning i den anden og en en kombination af træningsformerne giver et resultat der ligger midt imellem. Få evt. fat i denne fremragende artikel: Compatibility of high-intensity strength and endurance training on hormonal and skeletal muscle adaptations.

Hvorvidt det er katastrofalt for en styrkeatlet afhænger af ambitionsniveauet, men der er ingen tvivl om at det kan betyde en afgørende marginalforskel i en konkurrencesituation.

Dr. Evil -> Ja, det vil være markant bedre at nøjes med den halve distance, evt. i et tilsvarende højere tempo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har idræt 3 gange om ugen (2 timer hver gang) og det er jo heller ikke optimalt i forbindelse med mit HST-program!

Men kan jeg ikke kompensere for ovenstående ved at booste min daglige kalorieindtag?

Hvis bare jeg sørger for at holde mig i et kalorieoverskud så vil det vel ikke gå synderligt meget ud over min styrketræning (hypertrofi) ??

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Morten Z: hvis man både løber og styrketræner bliver fibrene i overkroppen så påvirket i udholdende retning i lige så høj grad som benenes fibre. Man bruger jo trods alt benene meget meget mere ved løb end overkrop???

Ang. løbetræning og HST så løber jeg selv 3 gange om ugen på dage uden HST. Det fungerer fint for mig men løber heller ikke mere end maks 5 km kombineret med en 20 minutters cykling.

Men jeg er selvfølgelig opmærksom på at løbetræningen ikke overskygger min HST/styrketræning da det er dét der er det primære for mig.

Men da jeg ønsker at bo i en sund krop der ikke kun er muskuløs men som også kan flytte sig selv rundt effektivt - er det vigtigt for mig at træne begge dele.

Desuden hjælper det mig til at holde min fedtprocent ned. Det skal tilføjes at jeg ikke har ambitioner om nogen form for konkurrencer da jeg slet ikke har gener til det - men jeg HAR ambitioner om at træne livet ud.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share