Vabel et "pudsigt" sted efter løb


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Det hænder jo at jeg trækker i løbeskoene, hvilket også skete i går til 13,3km i Eremitagen.

Jeg gennemførte (naturligvis) men fik en god blodvabel på venstre fod, et sted hvor der efter længere ture (7+km) ofte er en lille smule vabel/løs hud på begge fødder i øvrigt.

Se billede - lige over forreste trædepude, hvis nogen skulle være i tvivl. :smile:

Det jeg spekulere over er:

En vabel sådan et sted, er det pga sko (eller sokker) der ikke passer eller er for dårlige?

Skoene er for øvrigt Nike Air Pegasus, købt i Løberen inkl. videotest på løbebånd og hele pivtøjet. Min fodstilling var så vidt jeg husker normal.

Mine sokker er løbesokker af mærket Brooks (købt i stadium - de billigste vil jeg tro).

Mig og mine sko har tilbagelagt lige over 300km (kun løB), så det er vel næppe fordi de er slidt? Jeg mener også tendensen til vabler lige det sted altid har været der med de sko. Jeg har ikke haft andre løbesko.

post-1845-1160380756_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har haft dine sko et stykke tid og brugt dem uden probs, så ville jeg skyde på at du måske noget af tiden har haft en lille sten eller lignende liggende som yderligt har generet et udsat sted på din fod ... hvilket har generet nok til at give en vabel!!

Det er ikke altid man opdager det før vablen kommen...

Ellers kunne det også skyldes at dine hverdagssko har gjort forarbejdet :smile:

p.s. Stedet er meget normalt at udvikle vabler på, da storetåknoglen ofte prominerer let her hvorfor huden også bearbejdes mekanisk! Det er også et sted mange udvikler knyster efter længere tids pres fra for smalle sko!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Ligner det, som jeg også har. Dog ikke som blodvabler. Det kan vel kun være skoen, som trykker/generer på dette sted. Nogle sko fåes i forskellige bredder i forfoden, og jeg har købt den breddeste, som kan fåes hos skoforhandleren. Det kan ikke helt gøre det, jeg får også ødelagt mine storetæer på ydersiden (blodvabler), når jeg løber meget. Må jeg så bare leve med og skærer af og til det hårde hud af.

Link to comment
Share on other sites

Angel -> ok, trods alt rart at vide det ikke er totalt unormalt at få vabler dér. Som skrevet er det et sted jeg ofte har lidt tegn på vabler efter løbeture, men normalt kun hvor der bare er en smule død hud og ingen væske. Så sten-i-skoen teorien tror jeg ikke holder :wink:

Lille-B -> men er skoen så for bred eller for smal? Jeg løb evolutionrace for en lille måned siden med meget stejle stigninger (skrænter nærmest) og løst underlag flere steder. Der synes jeg næsten det virkede som om skoen var for stor, men det er måske meget normalt, når man skal ned af en 45 grader skråning med løst underlag? :wink:

Link to comment
Share on other sites

*Du må bare ud og løbe noget mere MaxP så du kan få hård hud på stedet som undertegnet :wink:

Ang. skoens bredde så skal den afhænge af dine løbedistancer... jo længere og jo varmere det er jo mere hæver din fod op = flere tryksår/vabler!

Derfor skal man også på eks. ½ og hel marathon have en sko som er 1-1½ nummer for stor mens de kortere distancer sagtens kan klares på ½-1 størrelse forskel!

Skoene må dog ikke være så løs over mellemfoden at du føler du glider rundt!! Og dette kan du sagtens opleve som du selv beskriver under terrænløb i en sko tilpasset vej-løb!

Hvis du har planer om mere terrænløb ville jeg gå ud og købe en specifik sko til dette :smile:

Link to comment
Share on other sites

Forresten ang. din skotype... så er Nike jo netop kendt for deres luftpude-systemer, som også efter min mening skaber en større ustabilitet under specielt terrænløb da luft-stødabsorberingen giver en del efter for din kropsvægt mens gel er mere fast ved stød!

Ville klart vælge en sko med stabilitet og greb i fokus til terræn!

Eks. en sko som saucony Grid Omni 5 TR

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Den eneste gang jeg har haft vabler dér, var da jeg en gang strammede snørebåndene lidt ekstra.. Bad idea :cool:

Prøv at se at om du kan finde den perfekte snøring - så går det glat.

Jeg har nu løbet 3-5 gange om ugen i to år, og har skiftet sko to gange.. (løber ca. 4,5 km ad gangen)

Lige nu løber jeg i et par billige fra bilka, men de har holdt i over ½ år - hvilket jeg ikke regnede med..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey

Jeg har prøvet det samme med vabler på netop det sted. Ved lidt efterfølgende reseach fandt jeg ud af, at det var placeringen af sålen det var galt med. Hvis sålen var kommet bare en anelse skævt ned i skoen efter jeg havde haft den ud førte det til vabler. Sagen var, at sålen var rykket lidt mod højre nede i forskoen (venstre sko). Dette gjorde at kanten af sålen gnavede på foden netop det sted som dit billede viser. Min løsning på problemet var at tage sålen ud og ligge den ind lidt mere til venstre. Det virkede for mig, måske virker det for dig... :smile:

Keyz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share