chryoterapi


Jan D.
 Share

Recommended Posts

En metode jeg ikke har hørt før til træningsoptimering, jf. politiken idag.

http://politiken.dk/sport/article185151.ece

Nu bliver man erklæret for dopet, hvis visse blodværdier ligger for høj evt. forudsaget af højdetræning. Men hvad med denne form for træningsoptimering, hvor der også kortvarig ændres på værdier. Bør det fremover henføres som doping eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller spørgsmålet som et åbent spørgsmål, da der er en stigende brug af metoder, der anvender ydre påvirkninger af ikke-medicinal karakter til at forbedre træning og konkurranceresultater. Andre eksempler er højdetræning og ilttelte.

Man kunne med rette spørge, hvad dette har med den enkelte sport at gøre. Da det samtidig kan være små marginaler mellem succes og fiasko kan man risikere et verdensmesterskab bliver vundet i et ilttelt eller som her ved chryoterapi.

På den måde mener jeg ikke det er en positiv udvikling selv om jeg da heller ikke tror det er realistisk at disse midler kommer på nogen dopingliste.

Link to comment
Share on other sites

Hvis atleter er dedikerede nok til at gøre alt for at forbedre deres restitution på lovlig vis, syntes jeg kun de fortjener sejren.

Nu er det organiseret af deres bagland og derfor noget som kun de få har adgang til. Men det er en del af gamet. Hele setuppet med opåtimale træningsforhold, behandlere osv. er jo en skævvridning til fordel for de få.

Nu kan man vælge at indsnævre fokus til restitutionsfremmende tiltag som ikke er af almen helsefremmende karakter. Men hvordan pokker definerer man det helt kniv skarpt?

Ismassage, contrast showers, icebaths er jo noget alle kan implementere (for at holde os til chryoterapien) med minimal økonomisk byrde. Skal det også begrænses?

Jeg syntes det er et svært område at regulere på og teste for, og som sådan syntes jeg ikke der skal restriktioner på, så længe det ikke er skadeligt for atleterne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser bort fra overlapningen med de kolde bade er det jo en interessant indgang til at lade op. Hvis det er endorfiner og andre gode hormoner af samme skuffe man er ude efter ville det vel være bedre at undgå den halve times "optøning". Jeg kender ikke halveringstiden for hormonnedbrydning men min erfaring siger at rush´en har lagt sig efter ½ time - kan dog ikke udelukke at der er lidt tilbage som hjernen har vænnet sig til. Man skulle tro at det ville det være meget mere optimalt at kunne gå direkte til træningen.

Umiddelbart kunne man så hoppe i faldskærm lige inden træning eller hvis man har højdeskræk tage en tur i det Gyldne Tårn eller Dæmonen inden man suser over i Fitness DK og squatter. Med mindre vi får Tivoli til at åbne et træningscenter i den gamle have.

Doping kan man vel ikke kalde det og umiddelbart kunne man sagtens forestille sig at det gav træningen et voldsomt boost.

((måske vi så samtidigt skulle få ændret lokalplanen så de må opstille nogle mere skræmmende forlystelser men det er jo en hel anden sag :tongue: ))

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share