Problemer med balance i pistols


No6bach
 Share

Recommended Posts

For ikke så længe siden (og efter at have set et vidoeklip på kettlebells.dk) besluttede jeg mig for, at prøve at lære, at lave pistols.

Har efterfølgende fundet ud af, at jeg har MEGET svært ved at holde balancen. Føler at jeg er for tung i røven og falder bagover hver gang.

Dette gør sig også gældende ved alm squat. Noget jeg faktisk først har fundet ud af, efter jeg begyndte med pistols, da jeg ikke har gjort så meget i squat før i tiden. (Centeret har kun Smith)

Har hidtil trænet ben med lunges og step-ups.

Det skal nævnes, at efter at have brækket foden et par gange som yngre, er mit ene fodled blevet mindre "smidigt". Fx låser min højre fod langt tidligere end den venstre i den excentriske fase, hvilket tvinger mig til at hæve hælen eller stikke røven længere bagud. Føler selv, at det er med til at øge sværhedsgraden.

Er der nogle øvelser jeg kan lave, der vil forbedre min balance så jeg ikke falder bagover? Eller tror i det er udelukkende styrkebetinget?

/no6bach

ps. kig evt i min log, hvor min nuværende pistols træning er skrevet op

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet 'tricket' med at holde en vægtskive på brystet og så langsomt strække armene ud i takt med du går ned? Dvs. når du er i bunden har du strakte arme. Prøv fx med 5kg. Det hjalp for mig!

Held og lykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet 'tricket' med at holde en vægtskive på brystet og så langsomt strække armene ud i takt med du går ned? Dvs. når du er i bunden har du strakte arme. Prøv fx med 5kg. Det hjalp for mig!

Det prøver jeg imorgen. Tak for rådet. Skal nok lige melde tilbage

Link to comment
Share on other sites

Det er vist meget typisk at man i starten har svært ved at få tyngdepunktet langt nok frem.

Ved at udføre øvelsen med en lille vægt holdt ud i mere eller mindre strakte arme kan du finde ud af om du i hvert fald har styrken til det.

Gør du hvad du kan for at holde tyngdepunktet fremme?

  • Holder kroppen tæt til benet der bøjer.
  • Lader knæet komme så langt frem som muligt imens hælen stadig er i gulvet.
  • Tager armene frem så de er modvægt.

Jeg kunne forestille mig at især punkt 2 kan være et problem, hvis manglende smidighed i ankel og akillessene gør at knæet ikke kan komme frem.

Hvad kunne du konkludere efter at have prøvet de forskellige tests fra artiklen?

Link to comment
Share on other sites

Det er vist meget typisk at man i starten har svært ved at få tyngdepunktet langt nok frem.

Ved at udføre øvelsen med en lille vægt holdt ud i mere eller mindre strakte arme kan du finde ud af om du i hvert fald har styrken til det.

Gør du hvad du kan for at holde tyngdepunktet fremme?

  • Holder kroppen tæt til benet der bøjer.
  • Lader knæet komme så langt frem som muligt imens hælen stadig er i gulvet.

  • Tager armene frem så de er modvægt.

Jeg kunne forestille mig at især punkt 2 kan være et problem, hvis manglende smidighed i ankel og akillessene gør at knæet ikke kan komme frem.

Hvad kunne du konkludere efter at have prøvet de forskellige tests fra artiklen?

Jeg kan tage dem hver for sig.

Balance:

Ingen problemer med lukkede øjne, eller hoveddrej. De to ting på samme tid medfører en anelse usikkerhed.

Fleksibilitet:

Blev lidt overrasket her. Er faktisk ikke engang i stand til, at strække benet helt ud. Noget der selvfølgelig arbejdes på.

Styrke:

Det går ok med at komme op og ned, når jeg holder fast i noget. Har ikke brug for at "hive" mig op, men derimod at holde fast for ikke at ryge bagover. Har fået at vide det ser meget ugraciøst ud :laugh:

Koordination:

Ingen problemer her

Fokus:

Har jeg ikke trænet så meget..

Kan du udlede noget af disse resultater, udover at jeg skal gøre noget ved fleksibiliteten?

Korrekt at jeg har problemer med punkt 2.

Mht punkt 3, skal armene ikke være ud til siden? Det synes jeg Steve Cotter har på billedet

Hvad bruger du/i af fodtøj til øvelsen?

Link to comment
Share on other sites

Armene frem frem frem. Desuden skal du skyde det strakte ben frem. Pavel omtaler det som at (mentalt) presse benet frem.

Prøv det med vægten, det var også breakthrough for mig. Ellers kan du øve dig ved;

  • stå med helt samlede ben
  • Gå HELT ned i knæ. Helt ned
  • Hold hænderne frem
  • Stræk så det ene ben frem, mens du sidder på det andet. Du er nu i "rock bottom" af en pistol
  • Sæt det strakte ben tilbage
  • Igen med det andet ben

Sådan kan du træne balancen i bunden. Herefter kan du træne negative pistols - altså kun den nedadgående bevægelse, eller kun den opadgående. Vær dog opmærksom på at hvis du går ned med samlede ben, og op på et ben mangler du forspændingen, hvilket gør øvelsen væsentligt sværere.

Du kan hjælpe dig selv lidt (det er dog snyd) ved at stille hælen lidt hævet, feks på en lille plade. Alternativt kan du bruge sko med kraftig hælkile, feks træsko. Desuden kan det være en hjælp at være lidt hævet over jorden, feks på en kantsten eller en lille kasse, så du ikke bliver straffet for ikke at have det strakte ben helt strakt. Så er øvelsen også liidt lettere.

Og ellers.

øve øve øve

Link to comment
Share on other sites

Armene frem frem frem. Desuden skal du skyde det strakte ben frem. Pavel omtaler det som at (mentalt) presse benet frem.

Prøv det med vægten, det var også breakthrough for mig. Ellers kan du øve dig ved;

  • stå med helt samlede ben
  • Gå HELT ned i knæ. Helt ned
  • Hold hænderne frem
  • Stræk så det ene ben frem, mens du sidder på det andet. Du er nu i "rock bottom" af en pistol
  • Sæt det strakte ben tilbage
  • Igen med det andet ben

Sådan kan du træne balancen i bunden. Herefter kan du træne negative pistols - altså kun den nedadgående bevægelse, eller kun den opadgående. Vær dog opmærksom på at hvis du går ned med samlede ben, og op på et ben mangler du forspændingen, hvilket gør øvelsen væsentligt sværere.

Du kan hjælpe dig selv lidt (det er dog snyd) ved at stille hælen lidt hævet, feks på en lille plade. Alternativt kan du bruge sko med kraftig hælkile, feks træsko. Desuden kan det være en hjælp at være lidt hævet over jorden, feks på en kantsten eller en lille kasse, så du ikke bliver straffet for ikke at have det strakte ben helt strakt. Så er øvelsen også liidt lettere.

Og ellers.

øve øve øve

God info.. Takker

På opfordring fra DBM prøvede jeg her til aften, at strække en 5 kg håndvægt frem foran mig mens jeg gik ned.

F...... om ikke det lykkedes. Var helt nede med røven, og med lidt besvær, op igen. Fed følelse :4thumbup:

Dog kunne det kun lade sig gøre med venstre. Er naturligt venstrebenet og klart stærkest der.

Mht højre kunne jeg mærke, at jeg mangler en hel del styrke for at komme ned/op.

Her spiller den brækkede fod også kraftigt ind.

Tror det kunne blive aktuelt med støtte til hælen, for specifikt at styrke højre skøjten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det luksusproblem, at jeg sådan cirka siden jeg forsøgte første gang (eller måske anden) har kunne lave pistols.

Så jeg har ikke været igennem de prøvelser der er ved at gå fra ikke at kunne lave den til at kunne lave den.

Det er svært at rådgive andet end de hvad "eksperterne", f.eks. Cotter og Pavel, foreslår. Det er som også DocHylle nævner balancetræning i bunden, negative reps og pistols til en boks du gør lavere og lavere. I The Naked Warrior gennemgår Pavel the pistol, men ud over det nævnte er det primært øvelser der er ment til at give mere udfordring, når man allerede har styr på den normale udgave.

Link to comment
Share on other sites

Glad for at kunne hjælpe lidt. :smile:

I øvrigt er det en god at lave dem i centret - gerne når der er helt proppet. Efter jeg havde lavet lidt forskellige 'intro-øvelser', besluttede jeg mig for at lave mine første sæt medens alle styrkeløfterne kørte tung squat ved siden af. Så var det jo bare om at få dem i skabet første gang - eller miste balancen/styrken og blive ydmyget.

Det blev til 5 perfekte reps, og til yderligere orientering var der ikke en af de udstyrssquattende styrkeløftere, som kunne lave en eneste rep. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg smutter lige et side spørgsmål ind i debatten!!

Nu har jeg flere steder set udførslen, hvor det ikke squattende ben er strakt fuldsætndig frem foran kroppen... Hvad er pointen her!? Jeg har ikke kunnet finde nogle fornuftig forklaring i Pavel' s artikler!!

Yet

Link to comment
Share on other sites

Jeg smutter lige et side spørgsmål ind i debatten!!

Nu har jeg flere steder set udførslen, hvor det ikke squattende ben er strakt fuldsætndig frem foran kroppen... Hvad er pointen her!? Jeg har ikke kunnet finde nogle fornuftig forklaring i Pavel' s artikler!!

Yet

Det er det af flere årsager.

Balance vil jeg mene - med et helt strakt ben har du den længste vægtarm, og det er typisk at folk har svært ved at få vægten nok frem og dermed falder bagover.

Hmm - efter lidt praktisk test lader det ikke til at have den store indflydelse på min balance, men måske hvis man ligger sådan lige på vippen kan det være udslagsgivende.

God stil ganske enkelt :smile: - det ser bare bedre ud end hvis benet er let bøjet.

Der kan muligvis være en overført effekt i at strække det modsatte ben, der kræver at man spænder i lår, hoftebøjere mm. Irridiationseffekten, hvor voldsom spænding af én muskel også øger spændingen i de omkringliggende.

Og til sidst så skal det jo ligne en pistol, ellers kunne øvelsen ikke have det navn, og et pistolløb er ikke bøjet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er det af flere årsager.

Balance vil jeg mene - med et helt strakt ben har du den længste vægtarm, og det er typisk at folk har svært ved at få vægten nok frem og dermed falder bagover.

Hmm - efter lidt praktisk test lader det ikke til at have den store indflydelse på min balance, men måske hvis man ligger sådan lige på vippen kan det være udslagsgivende.

God stil ganske enkelt :smile: - det ser bare bedre ud end hvis benet er let bøjet.

Der kan muligvis være en overført effekt i at strække det modsatte ben, der kræver at man spænder i lår, hoftebøjere mm. Irridiationseffekten, hvor voldsom spænding af én muskel også øger spændingen i de omkringliggende.

Og til sidst så skal det jo ligne en pistol, ellers kunne øvelsen ikke have det navn, og et pistolløb er ikke bøjet :tongue:

Ok.... tjaa havde ikke lige fokus på det rent æstetiske perspektiv :cool:

Mit problem er dog forkortede haser, og jeg har virkelig problemer med at opretholde et strakt ben.... det vil sige, at der sikkert også ligger et styrke aspekt i det, selvom jeg helst ikke vil være ved det :dry:

Men jeg har en meget bedre balance, når jeg bare bøjer (knæleddet) det ikke squattende ben under mig....

Thanx... M-power

Link to comment
Share on other sites

Ok.... tjaa havde ikke lige fokus på det rent æstetiske perspektiv :cool:

Mit problem er dog forkortede haser, og jeg har virkelig problemer med at opretholde et strakt ben.... det vil sige, at der sikkert også ligger et styrke aspekt i det, selvom jeg helst ikke vil være ved det :dry:

Men jeg har en meget bedre balance, når jeg bare bøjer (knæleddet) det ikke squattende ben under mig....

Thanx... M-power

Må jeg foreslå astanga :w00t: eller enhver anden form for smidighedstræning.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad din styrke er i pistols, men i forhold til at holde det frie ben strakt kan jeg ikke se det kræver stor styrke.

Jeg skal lige forstå det sidste ret. Mener du at det frie ben er bøjet ind under kroppen, så underbenet er cirka vandret? Jeg vil næsten sige det er en helt anden øvelse, eller i hvert fald ikke mere end en indledende øvelse til at lære pistols, hvis den rigtige udførsel stadig er for svær. Den kan nok give lidt styrke og balance i knæet.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg foreslå astanga :w00t: eller enhver anden form for smidighedstræning.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad din styrke er i pistols, men i forhold til at holde det frie ben strakt kan jeg ikke se det kræver stor styrke.

Jeg skal lige forstå det sidste ret. Mener du at det frie ben er bøjet ind under kroppen, så underbenet er cirka vandret? Jeg vil næsten sige det er en helt anden øvelse, eller i hvert fald ikke mere end en indledende øvelse til at lære pistols, hvis den rigtige udførsel stadig er for svær. Den kan nok give lidt styrke og balance i knæet.

Jah du har forstået det ret, men hvorfor skulle den originale udgave være hårdere? Kan jeg ikke se rent anatomisk..!

ok, jeg har lige kigget på min udførsel igen og ved nærmere analyse, er det klart haserne, der er afgørende for et bøjet knæ.... bliver simpelthen nød til at ændre hofte position eller bøje i knæet, hvis jeg vil længere ned....

Rent styrkemæssigt er den originale udgave ikke for svær, men den besværliggøres noget af mit smidighedsproblem....

ps. sjovt du nævner det, da jeg lige er startet til noget Yoga halløj.... Men astanga skulle være bedre?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jah du har forstået det ret, men hvorfor skulle den originale udgave være hårdere? Kan jeg ikke se rent anatomisk..!

ok, jeg har lige kigget på min udførsel igen og ved nærmere analyse, er det klart haserne, der er afgørende for et bøjet knæ.... bliver simpelthen nød til at ændre hofte position eller bøje i knæet, hvis jeg vil længere ned....

Rent styrkemæssigt er den originale udgave ikke for svær, men den besværliggøres noget af mit smidighedsproblem....

Den rigtige pistol er naturligvis sværere, fordi du kommer meget længere ned. Om der er andre faktorer som også skulle gøre den sværere har jeg ikke nok anatomisk indsigt til at kunne sige. Det er vel lidt som squat til cirka parallel vs squat ass to the grass.

ps. sjovt du nævner det, da jeg lige er startet til noget Yoga halløj.... Men astanga skulle være bedre?

Nu skal jeg selvfølgelig vide hvad jeg sammenligner astanga med for at kunne sige om det er bedre. Men det er nok Hatha-yoga, der vist er den mest anvendte yogaform i diverse centre, hvis ikke de har molestreret det til noget fitness-yoga-pilates-power-tam-tam :wink:

Nu skal det ikke blive en lang analyse af astanga vs andre yogaformer, meget kort er astanga dog væsentlig mere krævende ift Hatha, og dermed også potentielt meget mere givende. Astanga giver smidighed og styrke til "manipulation" af egen kropsvægt på måder som almindelig styrketræning slet ikke kan. En stærk og smidig krop er en sund krop :hippy: :tongue: Det giver dig bedre balance og når det er rigtig godt er det meditation i bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Den rigtige pistol er naturligvis sværere, fordi du kommer meget længere ned. Om der er andre faktorer som også skulle gøre den sværere har jeg ikke nok anatomisk indsigt til at kunne sige. Det er vel lidt som squat til cirka parallel vs squat ass to the grass.

ok... jeg kan nu sagtens komme helt ned på min hjemmelavede metode, så jeg holder mig lidt endnu til den... i hvert fald indtil den nødvendige smidighed indtræffer...!

Nu skal jeg selvfølgelig vide hvad jeg sammenligner astanga med for at kunne sige om det er bedre. Men det er nok Hatha-yoga, der vist er den mest anvendte yogaform i diverse centre, hvis ikke de har molestreret det til noget fitness-yoga-pilates-power-tam-tam :wink:

Ja, det er Hatha Yoga... Astanga lyder spændende, men som sagt besidder jeg ikke det allermest bøjelige legeme, så Hatha er vist vejen frem lige nu..., da jeg føler mig godt smadret efter sådan en tur... Med tiden lyder Astanga til at være sagen...

Igen tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share