Romaskine vs. løbeform


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Siden november har jeg været plaget af skindebensbetændelse og smerter i knæ og ankler, når jeg løber :( (skoene skulle være ok, har købt dem i marathonsport efter test på løbebånd).

Når jeg motionerer på romaskine (concept II) mærker jeg ingenting til "skaderne".

Målet med min kredsløbstræning er, at jeg engang vil løbe et marathonløb, og spørgsmålet er derfor: hvor effektivt er det for løbeformen at ro?

Der er vel ingen tvivl om at det er bedst at løbe, men bliver man bedre til at løbe af at ro, og hvor meget?

Jeg har planlagt at ro 5-10 km (20-45 min) 2 gange om ugen i starten og senere øge til 5-20 km 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Sputnik ->

Der er vel ingen tvivl om at det er bedst at løbe, men bliver man bedre til at løbe af at ro, og hvor meget?

Man bliver ikke bedre til at løbe ved at ro, men som din situation er nu er al træning som ikke påføre dit skinneben belastning god i forhold til ikke at lave noget overhovedet. Rotræning er glimrende hvis du ønsker at opretholde en god grundform. Hvis du træner med henblik på marathon vil jeg nok anbefale at du forsøger at putte noget cykeltræning ind nogle steder. Disse ture skulle gerne være af længere varihed - mere end 80 min. (og selvfølgelig i tilsvarende lavere tempo) Cykeltræning er også mindre hårdt for dine skinneben. F.eks. crossmaskiner, trappemaskiner er også godt. Søg efter maskiner som ikke belaster dit skinneben, men samtidig ligner de bevægelser man laver i løb. Hvis du ønsker at forsøge at løbe vil jeg kan jeg varm anbefale fodboldbanetræning Jeg har selv en inflamationsskade i achillesenen, men løb på fodboldbaner giver en lavere belastning på ledene. Hvis du har skinnebensbetændelse - som jo er djævlens værk :devil: - er der sikker nogen som ved hvordan man behandler det bedst muligt. Jeg ville foreslå at du hæver benet og behandler med is nogle gange i løbet af dagen i ca. 25 min. Du må ikke udsætte skinnebenet for hård massage da dette blot forvære din tilstand.

Held og lykke med det! :)

Link to comment
Share on other sites

Først god bedring med din skade Sputnik!

Jeg skriver et svar fordi jeg selv har erfaring med at kombinering CII roergometer med anden sport, i mit tilfælde træning på cykel.

Jeg har forsøgt så systematisk som muligt, at registrere overførslen fra den ene gren til den anden. Jeg liver bedre til at ro af at cykle og omvendt, men der er begrænsninger.

Det der overføres er den forbedring af "hovedmotoren" hjerte, lunge og kar jeg har opnået via begge grene. Jeg har det meste af tiden trænet væsentligt mere cykling end roning, og i lang tid lå min ydeevne i CII slet ikke på linje med, hvad min maksimale iltoptagelse på cykel skulle skabe bund for at tro på. I en periode, faktisk op til sidst jeg fik kontrolleret min iltoptagelse, trænede jeg mest roning og registrerede god fremgang. Da jeg så blev testet,nåede jeg lige netop op på samme resultat som gangen før - og det føltes langt hårdere - selv om jeg havde trænet meget.

Så jeg vil give hessellund ret så lang som at roningen vil kunne opbygge din grundform - men at du vil få brug for megen løbetræning inden du kan løbe 42.195 m! Jeg vil også tro at du vil få meget ud af cykeltræning - jeg er ikke sikker på t det nødvendigvis er bedre - men jeg forstiller mig at det vil være en fordel at træne på mere end en "næst bedst" måde.

Der hvor jeg og hessellund nok aldrig bliver enige,er om nødvendigheden af langt arbejde. Hvis du kan lide at træne langt - det er din interesse for maraton en indikation på - så gøre det - men mht. at opbygge grundform,læser jeg forskningen sådan at det er mere effektivt at trænere kortere og hårdere.

Min egen CII træning er opbygget af et mix af intervalformer. Jeg har trænet med 100 m, 250 m, 500 m 1000 m og 2000 m intervaller. F. eks 4-6 x 1000 m efter 2.05/500 m med 6 min blød roning imellem (opvarmning inden selvfølgelig) eller 10 x 250 m efter 1.45/500 m med 2-3 min imellem. Der er mange måder at føre det på, for mig er variationen en nødvendighed, så ind imellem har jeg da bare roet 10.000 m lige ud.

Link to comment
Share on other sites

arne ->

Det centrale og vigtigste i marathontræning er at træne evnen til at kunne løbe når glykogen depoterne slipper op. Det gør de efter ca. 80 min. Dette gør at hvis man ønsker at blive god til marathon er der kun en vej frem og det er lange ture på mere end 80 min - lavintensitetstræning - samt nogle længerevarende intervaller på 2-5 min.

Træning til andet end marathontræning er en anden sag som arne og jeg nok aldrig bliver enige om. ;) Men på de fleste andre områder er vi heldigvis enige! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se, at der kan være noget om snakken når man nærmer sig de 42.195 m, men som jeg forstod det handler det for sputnik her og nu om at bevare og forbedre en grundform - men lad ops ikke skændes om det hesselund B)

Link to comment
Share on other sites

arne ->

men som jeg forstod det handler det for sputnik her og nu om at bevare og forbedre en grundform
Ja, hvad det angår er jeg fuldstændig enig. Til at opbygge en rimelig grundform er alternativer til løb glimrende. Men du har ret det med marathontræningen er selvfølgelig ikke helt aktuelt endnu. Men ingen grund til at skændes, som tingene ser ud nu. :bblush: Det er foresten en rigtig god idé arne forslog intervaller i Roergometer. Et godt alternativ. Min tilføjelse er at fåfremt det er med henblik på marathon bør intervallerne vare 3-5 min. Men som sagt så er intervaltræning på roergometer glimrende!

sputnik ->

Målet med min kredsløbstræning er, at jeg engang vil løbe et marathonløb

Vælg de alternativer som ligner marathonforløbet mest muligt. For yderligere at forberede kroppen til marathonløb kan du - hvis det er muligt - ligge et længerevarende træningspas ind således at du har en dag i ugen hvor du arbejder i en længere tidsperiode. Dette kunne f.eks være en fast dag i ugen hvor du arbejder i en længeretidsperiode i et noget langsomere tempo. Du bør dog have i mende at denne distance bør der gradvidst bygges op til.

Link to comment
Share on other sites

Min tilføjelse er at fåfremt det er med henblik på marathon bør intervallerne vare 3-5 min. Men som sagt så er intervaltræning på roergometer glimrende!

Det er jeg faktis enig i - 1000 m intervaller, der alt efter form tager 3.30-5 min vil være velegnet. Enten som 1 til 1 - dvs lige så lang pause ,ed meget blødt arbejde, mellem som de 1000 m tager - eller 1 til 2 med lidt højre tempo i "pauserne".

Link to comment
Share on other sites

Hessellund og Arne: Tusind tak for de gode svar :D :D

Idéen var ganske rigtigt at opbygge en god grundform, så vejen til marathonformen ikke er så lang, når benene igen bliver klar til at løbe.

-> Hessellund: Fodboldbanetræning, er det løb på græs, eller gemmer der sig et program under titlen? :)

Har adgang til både ro-ergometer, motionscykel og stepmaskine i kollegiets bøf-kælder, lyder som en god idé at veksle lidt.

Lange ture på romaskinen er vel også ok med henblik på tilpasning til marathon - har roet ½-marathon og 35 km på maskinen.

Tror jeg vil starte med en kort intensiv med intervaller og en lang rolig træningsdag om ugen så (hhv. ca. 20 og 60 minutter i starten). Lyder det ok?

-> Arne: Intervaltræning lyder rigtigt spændende. Vil prøve både 1 til 1 og 1 til 2 for at se hvad der føles bedst.

Hvor meget giver du dig i de hårde intervaller? Er du ved at falde af maskinen ved 4-6x1000m@2:05min/500m, eller skal det bare være jævnt hårdt?

Har du nogle programmer, eller skal man bare prøve sig frem?

Starter snart en on-line log. Håber i har lyst til at kigge med og kommentere.

Endnu engang mange tak for svarene :)

Link to comment
Share on other sites

Sputnik ->

Fodboldbantræning er som du selv siger bare ganske alm. løb rundt på fodboldbaner. Der gemmer sig ikke noget desidet program, men du kan jo kigge forbi min log. Her får du et nærmere indtryk af fænomenet fodboldbanetræning Med til historien høre også med til at fodboldtrænedillen er ved at nå uanede højder. F.eks. har jeg ladet mig fortælle at blackmoore også er blevet grebet af fænomenet. Men det skal absolut prøves.

Det er en god idé at veksle mellem maskinerne som du selv siger. 2 dages træning er måske lige i underkanten. Men hvis det er skaden som holder dig fra at lave mere er det helt i orden. Ellers kan det være svært at få tid til det hele. Men ellers lyder det til du er godt på vej! Rigtig god idé at starte en log. Os løbere og motionister er stadig i undertal, men vi haler vidst lidt ind på styrkesvinene. :lol:

Tja, jeg ved ikke hvad der gik galdt oppe foroven. Men jeg tror det er et tegn på at fodboldbanetræningsdillen er ved at overtage! :lol: :D :tongue: :wave:

Link to comment
Share on other sites

Betragt hvilke bevægelser, du foretager, når du ror.

Betragt hvilke bevægelser, du foretager, når du løber.

Der bør være meget få ligheder, hvorfor det virker sandsynligt, at roning vil have kun en lille positiv indflydelse på dit løb. Jeg vil faktisk påstå, at overdreven roning er dårligt for dit løb. Hvis du nogensinde har set en prof roer løbe, så vil du vide hvorfor.

Men med det sagt, så kan du naturligvis bruge roning til at holde formen bare lidt vedlige.

Jeg håber, at du snart kommer af med inflamationen i skinnebenet, da du skal have en del kilometer i benene, før du kan løbe et marathon.

Link to comment
Share on other sites

OliverM - det er rigtigt at der ikke er mange bevægelser der er de samme - og...?

Det er nu engang vilkårene lige nu for Sputnik, at han ikke kan løbe. Hvad er de bedste alternativer? Det er træning som stimulere udvikling og vedligeholdelse af hjerte/lunge/ kar systemet - den store motor i kroppen om man vil. Svømning, cykling og roning er de bedste kandidater - alle nævnte bruger store muskelgrupper, alle er fremragende til at øge aerob kapacitet og alle er velegnede med den type skade Sputnik har... så.... Ingen her har vist påstået at Sputnik kan udvikle sit løb med alternativ træning - men vejen bagefter bliver kortere.

Sputnik - jeg kunne godt skrive mange programforslag - men med lidt tålmodighed kan du finde dem i min log. Hvor meget jeg giver mig? Sigtet er at træne ved netop den indsats der muliggør at jeg netop kan gennemføre den sidste interval som planlagt - der er basis for al intervaltræning. Du kan jo forsøge at lave en test på hvor hurtigt du kan ro 2000 m - det er udgangspunktet for alt i roning. Hvis du poster den her - eller endnu bedre i din log, så skal jeg gerne komme med nogle forslag til antal intervaller og tempo!

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene Hessellund, OliverM og Arne. :)

->Hessellund: To gange om ugen er valgt for ikke at få yderligere overbelastningsskader. Har planer om at øge til tre gange om en måned eller måske før, hvis det føles rigtigt.

->OliverM: Træning på ro-ergometer mm. var ikke tænkt som en træning til marathonløbet, men som en måde at vedligeholde forbedre grundformen, til skindebensbetændelsen er væk, og jeg kan løbetræne rigtigt igen og få nogle kilometer i benene.

->Arne: Har startet en log og postet diverse tider på Concept II. Det er tider som er mindst ½ år gamle, så jeg tror ikke de kan bruges nu. Roede dog 5.000 m på 21"40 i sidste uge uden at give mig selv helt, så måske er de ikke helt ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
QUOTE  

Hvis du nogensinde har set en prof roer løbe, så vil du vide hvorfor.

Hvad mener du OliverM

Faktisk er der mange (jeg kender en :) ) som først startede med at ro og sidenhen blev olympiske løbere. Roning træner afgjort det vaskulære område. Desuden bliver mave og ryg trænet og man er derfor godt rustet til løb senere hen. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Halløj Sputnik,

Har du overvejet at løbe i et svømmebassin, hvor benene bliver belastet minimalt ift. alm løb? Jeg vil tro at det også vil være mere skånsomt end "fodboldtræning"

Det kan måske være svært at få banket pulsen helt i top, men det er da et forsøg værd - start dog ikke på på det dybe ;)

Hvis det ikke giver nok udfordring, så er svømning jo også en god motionsform, men det er jo blevet nævnt.

LovierM:

Jeg kender en del roer som løber en del, hovedsageligt off season

Krunch and cookies

Link to comment
Share on other sites

Og så lige et forholdsvis dumt spørgsmål ....

Efter 1500-2000 m på romaskinen sveder jeg tilpas meget til at hænderne begynder at glide. Er jeg bare for slap i hænder/underarme? Sveder jeg mere end gennemsnittet? Hvad gør "seriøse" roere - jeg synes ikke jeg nogensinde har set nogle ro med handsker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som løber ofte overvejet alternativer til løb, når skader har forhindret mig i at løbe. Indtil nu har jeg primært valgt cyklen (landevejsracer) samt i mindre omfang svømmehallen. Det er dog min erfaring, at ingen af delene gør mig til en bedre løber. Det er naturligvis med til at holde grundformen ved lige, som Arne skriver.

Allan Zachariasen har sagt noget i retning af: "Hvis du vil lære at spille klaver, skal du ikke købe en guitar. Træning virker specifikt".

Jeg har flere gange overvejet rulleski (eller in-liners), som afveksling fra løberiet, da det forekommer mig at være mere beslægtet med løb end andre motionsformer. Dertil kommer, at der ikke er direkte stød i knæ m.v.

Link to comment
Share on other sites

Så er der kommet liv i en gammel tråd igen. :)

->Cookiemonster: Da det fortiden går fornuftigt med løb og skinneben (bortset fra sidste uge) når jeg kun løber 2xugentligt og ror 1x, har jeg ikke planer om alternative motionsformer. Løb i svømmebassin lyder dog spændende og er helt klart værd at overveje, især nu, hvor vinteren nærmer sig. :)

->Ping: Har ikke selv oplevet problemet, heller ikke da jeg roede ½marathon. Er der andre motionsroere med nogen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Og så lige et forholdsvis dumt spørgsmål ....

Efter 1500-2000 m på romaskinen sveder jeg tilpas meget til at hænderne begynder at glide. Er jeg bare for slap i hænder/underarme? Sveder jeg mere end gennemsnittet? Hvad gør "seriøse" roere - jeg synes ikke jeg nogensinde har set nogle ro med handsker?

Nej du vil sjældent se roere med hansker - jeg har dog selv i min aktive tid som roer, roet med tynde cykelhansker i marts måned... Balancen er vigtig i roning - og informationen går i høj grad gennem håndfladerne (og balderne) - så derfor. I en romaskine er det ikke problemet. Umidelbart lyder det som slidte håndtag - de gummihåndtag der er på min CII giver ikke problemet- og som folk der har set mig på en spinningcykel (ingen har set mig i CII!) vil kunne bekræftige - så er jeg at smamenligne med Niagra vandfaldet når jeg arbejder. Så hvis det er en CII du har brugt - fåe skiftet de gamle glatte håndtag ud med nye.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Og så lige et forholdsvis dumt spørgsmål ....

Efter 1500-2000 m på romaskinen sveder jeg tilpas meget til at hænderne begynder at glide. Er jeg bare for slap i hænder/underarme? Sveder jeg mere end gennemsnittet? Hvad gør "seriøse" roere - jeg synes ikke jeg nogensinde har set nogle ro med handsker?

Jeg ror meget og tror ikke der er noget som ror med handsker.

Når vi kører programmer på ca. 40-60 min har vi nogen gange en "Hjælper" der kommer lige og giver et stykke papir at lægge på håndtaget, men ellers ikke - du må bare holde fast :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ror meget og tror ikke der er noget som ror med handsker.

Når vi kører programmer på ca. 40-60 min har vi nogen gange en "Hjælper" der kommer lige og giver et stykke papir at lægge på håndtaget, men ellers ikke - du må bare holde fast :)

Bemærk at der sidst er svaret i denne tråd i 2002. :smile:

Jeg kan dog se at spørger sidst var online engang i 2008, og muligvis læser vedkommende stadig med uden at bruge sin profil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ror meget og tror ikke der er noget som ror med handsker.

Når vi kører programmer på ca. 40-60 min har vi nogen gange en "Hjælper" der kommer lige og giver et stykke papir at lægge på håndtaget, men ellers ikke - du må bare holde fast :)

Altid godt med en løning til et 7 år gammelt problem ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share