Brækket hånd


Keler
 Share

Recommended Posts

Jeg har brækket min højre hånd to steder og den er selvfølgelig i gips. Dette betyder ingen træning af overkroppen i 6 uger.

Jeg har tænkt mig at holde mig ca. på mit ligevægtsindtag eller lidt over. jeg går igang med bentræning i næste uge når de værste smerter er ovre.

Derudover vil jeg powerwalke 3 gange i ugen ca.

Mit spørgsmål lyder på om det ville være en go idé at stå op om natten for at spise noget. Evt. en proteinshake og noget andet føde - rugbrød, havregrød osv.?

Andre gode råd for vedligeholdelse af massen? så godt som man nu kan hvert fald..

på forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brækket min højre hånd to steder og den er selvfølgelig i gips. Dette betyder ingen træning af overkroppen i 6 uger.

Jeg har tænkt mig at holde mig ca. på mit ligevægtsindtag eller lidt over. jeg går igang med bentræning i næste uge når de værste smerter er ovre.

Derudover vil jeg powerwalke 3 gange i ugen ca.

Mit spørgsmål lyder på om det ville være en go idé at stå op om natten for at spise noget. Evt. en proteinshake og noget andet føde - rugbrød, havregrød osv.?

Andre gode råd for vedligeholdelse af massen? så godt som man nu kan hvert fald..

på forhånd tak :smile:

Jeg ser umiddelbart ingen grund til at stå op om natten for at spise så længe du får indtaget nok kcal i løbet af dagen. Vi er jo enige om at det er det samlede kcal-indtag kontra kcal-forbrug der er afgørende for om man tager på, taber sig eller holder vægten. Det sidste måltid før natten kan dog med fordel bestå af langsomt optageligt protein.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Mener at have læst, at et forsøg konkluderede, at kreatin er med til at bevare muskelmassen ved inaktivitet (Forsøget blev vist lavet på folk med armen i gips). Det er dog ikke noget du må holde mig op på.

Ellers kan du prøve at lave nogle daglige øvelser, hvor du bare spænder i musklerne. Det burde teoretisk kunne hjælpe en smule.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Tak :smile:

Så lader jeg være med det.

Andre råd?

Et råd mere: Giv hånden den ro og hvile den har behov for før du starter (genop)træningen! Ellers risikerer du bare at komme til at døje med den i det lange løb. Så hellere miste lidt masse nu i stedet for skadespause efter skadespause i fremtiden!

Synes det virker som en fornuftig idé med lidt bentræning så længe du ikke føler smerte og belastning i hånden.

God bedring.

Link to comment
Share on other sites

Det er en udemærket ide det med at spænde i musklen, det skal du dog ik gøre fra day one... men nok mere efter en 3 uger, ellers risikere du at knoglerne flytter sig og gror skævt sammen og så er det bare forfra!

Nu mente jeg ikke i selve hånden, men i arme, ryg, bryst osv..

Du skal selvsagt undgå at spænde i selve hånden indtil du er klar til genoptræning.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Nu mente jeg ikke i selve hånden, men i arme, ryg, bryst osv..

Du skal selvsagt undgå at spænde i selve hånden indtil du er klar til genoptræning.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Du har lidt ret, men det kommer fuldstændigt an på hvilken instruktion der er givet. Normalt er det en god ide at opstarte selvspændings øvelser allerede tidligt. Det må bero på hvad han har fået at vide fra skadestuen - hvis man ikke får noget at vide så ring til dem!!!

Da jeg ikke ved noget om omfanget af skaden så kan jeg ikke give specifikke svar, men det handler ikke om at bevare styrke men at reducere hævelse og beholde motorisk kontrol over muskulaturen.

Feks kan man klemme om sammenrullede sokker.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke klemme om noget som helst pt. - Det gør for ondt...

Vil prøve det med at spænde i andre dele af kroppen et par gange om dagen.

Der er vel ingen måde jeg kan genoptræne hånden på når jeg får gipsen af, i forbindelse med træning? :blink:

Hvordan skal jeg approache træningen om 6 uger?

Det er det yderste led af lillefingeren der er brækket og så den yderste del af hånden ved lille fingeren.

Måske jeg hopper på kreatinen - Sker vel ikke noget ved at prøve :smile:

Tak for svar..

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Som Saint Pauli siger, så er kreatin en rigtig god idé, i hvert fald i forhold til denne undersøgelse, hvor der altså er meget at hente:

CONCLUSION: These results indicate that a standardized dose of creatine consumed during upper arm immobilization with a cast reduced the significant loss in lean tissue mass, strength, and muscular endurance that occurred in this population while supplementing with a placebo and wearing a cast for seven days.

Kreatin_og_atrofi.doc

Link to comment
Share on other sites

Som Saint Pauli siger, så er kreatin en rigtig god idé, i hvert fald i forhold til denne undersøgelse, hvor der altså er meget at hente:

Supert med "link" Ugh. Plejer at gemme links, men er desværre ikke på egen computer.

Jeg hopper på en omgang krea i nærmeste fremtid.. :4thumbup:

Nu er forsøget kun af en uges varighed, men alligevel er tale om et målbart massetab og et MEGET stort styrketab (op til 43% på en uge!!!) Se nedenstående quote fra forsøget. Om kreatin giver samme beskyttende effekt over en længere periode vides reelt ikke ud fra forsøget, men med det masse/styrketab, som man ser allerede efter en uge, så er der vis al mulig grund til at starte med kreatin så hurtigt som muligt.

Results: Casting resulted in significantly greater (P0.05) losses in lean tissue mass for placebo (-3.6%) compared to creatine (+0.85%), 1-RM bicep strength for placebo (-26.5%) compared to creatine (-4.1%), 1-RM tricep strength for placebo (-18.3%) compared to creatine (-3.8%), maximum bicep curls for placebo (-43.0%) compared to creatine (-9.6%), and maximum tricep extensions for placebo (-34.5%) compared to creatine (-6.5%).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke klemme om noget som helst pt. - Det gør for ondt...

Vil prøve det med at spænde i andre dele af kroppen et par gange om dagen.

Der er vel ingen måde jeg kan genoptræne hånden på når jeg får gipsen af, i forbindelse med træning? :blink:

Hvordan skal jeg approache træningen om 6 uger?

Det er det yderste led af lillefingeren der er brækket og så den yderste del af hånden ved lille fingeren.

Måske jeg hopper på kreatinen - Sker vel ikke noget ved at prøve :smile:

Tak for svar..

Ja så kan jeg da godt se at du ikke kan "klemme" om noget lige nu :laugh:

Har du ikke fået en instruktion i hvordan du skal forholde dig???

Normalt så er sådan et brud jo vokset hurtigt sammen og gipsningen varer formentlig kun ca 3 uger, men der vil gå lidt tid før du er fuldt funktionsdygtig igen. Hvis dit brud ikke er kompliceret på nogen måder så kan du sagtens selv progrediere din træning når du får gipsen af. Der går ikke særligt mange uger før du er dig selv igen!

Jeg har i øvrigt engang set et studie som påbeviste at man også fik en styrke forøgelse i eks venstre ben hvis man i en periode udelukkende trænede højre!!! (ka ikk lie huske hvor :blush: )

Men det er altså nemmest at spørge der hvor man bliver lappet sammen!

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik følgende råd af TC på T-mag da jeg havde brækket mit kraveben..

"Træn lidt med den anden side. Ja, det er unilateral træning og ja der kan komme lidt imbalancer, men alt i alt er det bedre end helt at droppe overkropstræningen.

Så et par sæt curls og evt one arm DB press for den raske arm vil måske ikke være af vejen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik følgende råd af TC på T-mag da jeg havde brækket mit kraveben..

"Træn lidt med den anden side. Ja, det er unilateral træning og ja der kan komme lidt imbalancer, men alt i alt er det bedre end helt at droppe overkropstræningen.

Så et par sæt curls og evt one arm DB press for den raske arm vil måske ikke være af vejen.

Jamen det hjælper vel ikke i den modsatte side? :blink:

Ikke noget ved at blive skæv jo :tongue:

jeg håber ikke der ryger nævneværdig masse på 6 uger, men kan jo lige så godt være på den sikre side...

Pauli; ja så godt det kun er en uge, men er stadig forsøget værd. Er rimelig vilde tal i den undersøgelse :bigsmile:

Gribben ; jeg fik bare at vide at jeg skal bevæge de raske fingre og svinge lidt med armen. :wink:

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share