Løb med forskellig intensitet.


Bambi1981
 Share

Recommended Posts

Når jeg løber, er det stort set altid i et moderat tempo fra start til slut. Nogle få gange løber jeg en restitutionstur i et langsommere tempo.

Hvordan planlægger I jeres intervaltræning. Hvor mange minutter går der mellem hver temposkift mm? Har I andre gode erfaringer med forskellige løbsstile?

Jeg vil nemlig til at veksle lidt mellem nogle forskellige former for løb :walking:

- Pia (Bambi) :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan planlægger I jeres intervaltræning. Hvor mange minutter går der mellem hver temposkift mm? Har I andre gode erfaringer med forskellige løbsstile?

Det lyder mere som om du vil lave fartleg, hvor der er temposkift i selve varighedsløbet. Det er meget udbredt blandt fx orienteringsløbere! og med god effekt

almindelig intervaltræning kan tage mange former, så du bliver nok nød til at præciserer dine mål hvis du skal have en fornuftig tilbagemelding. Fx hurtigere 5km tid eller?

Derudover hvor rutineret du er og hvor mange km du løber ugenligt.

men 4-6*3min fuld skrald med to min Pause ugentligt skal nok øge din kondition :superman:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder mere som om du vil lave fartleg, hvor der er temposkift i selve varighedsløbet. Det er meget udbredt blandt fx orienteringsløbere! og med god effekt

almindelig intervaltræning kan tage mange former, så du bliver nok nød til at præciserer dine mål hvis du skal have en fornuftig tilbagemelding. Fx hurtigere 5km tid eller?

Derudover hvor rutineret du er og hvor mange km du løber ugenligt.

men 4-6*3min fuld skrald med to min Pause ugentligt skal nok øge din kondition :superman:

Det er primært for at forbedre min kondition - hvis det da kan lade sig gøre :tongue: Jeg løber mellem 30 og 40 km om ugen i en okay høj hastighed, men vil gerne blive bedre til at løbe på 'forskellige' måder, så det ikke altid er det samme.

- Pia (Bambi) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan planlægger I jeres intervaltræning. Hvor mange minutter går der mellem hver temposkift mm? Har I andre gode erfaringer med forskellige løbsstile?

Hej Pia.

Med hensyn til intervalløb kan det være en god ide at gøre op med dig selv, hvor teknisk- og hvor varieret skal det være.

Et par muligheder( meget kortfattet!!) følger her:

1)... for den konservative

Anskaf et pulsur(hvis du ikke ejer et, det tror jeg du gør..) herefter læs lidt omkring maxpuls - optimal intensitet, samt intervalprogrammer.

Find herefter en centerbane eller vej/ sti der er rimelig ugeneret og gå herefter amok med de programmer der passer bedst til dig contra hvad du skal være god til... helt korte distancer eller lidt længere distancer.

2)... for den diciplinerede

Begynd at optimere når du løber fartleg(som du allerede har godt gang i) her er det kun fantasi og rutevalg der sætter begrænsningerne.

EKSEMBEL: Når jeg løbetræner sprinter jeg op af alle bakker, og er der en trappe så lægger jeg gerne ruten lidt om for at kunne løbe op og ned af den et par gange, inden jeg løber videre.

Nogen steder i Danmark forefindes der længere strækninger af cykelsti. Disse er yderst velegnet til intervalløb. Langs cykelstierne er der opstillet lygtepæle med 25m (international mål) mellemrum. Her kan du fx. sprinte forbi 3 pæle - løbe roligt "1 pæl frem" .. og så forfra :superman:

Slutteligt..

Jeg er mest tilhænger af mulighed 2, fordi jeg altid kombinere intervalløb med alm. løb. Det sikre at jeg bliver opvarmet ordenligt.

God træning.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skulle være interesseret i nogen at løbe intervallerne med, kan du altid prøve at kontakte én af atletik klubberne i Århus. Der er der masser af kvinder på mange forskellige niveauer, der løber intervaller 2-3 gange om ugen. Der vil der også være mulighed for at snakke med en træner, som kan vejlede i forhold til forskellige interval-typer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share