Progression i alle øvelser?


pese
 Share

Recommended Posts

Hey kloge molbo'er :bigsmile:

Jeg har lige et spørgsmål omkring progression...

Jeg har altid kørt med progression i bænkpres, squat, dødløft, military osv... Men ikke i de små isolationsøvelser og egentlig heller ik i mine maveøvelser...

Men vil det være en fordel?

Grunden til at jeg spørger er at jeg lige er røget ind i en ufrivilig dekonditering da jeg har fået seneskedehindebetændelse i håndledet :crazy:

Jeg regner der for med 10-14 dages pause og kan derfor ligeså godt planlæge en god gang bulk træning frem til 1.feb hvor der hele tiden har været planlagt cut :smile:

Jeg tænker på at jeg laver nogen biceps øvelser med håndvægte... Ved faktisk ik hvad den hedder, men sådan hvor man går lidt ned i knæ og bukker sig frem over og trækker en håndvægt op til brystet... Grunden til at jeg betvivler progresion her er at det sådan er et spørgsmål om ret få kg fra alt for nemt til at være på grænsen til failure... SÅ jeg tænker om det vil ødelægger den øvrige progresion at køre max i disse øvelser?

Generelt kan siges om mit program der indtil nu har været to-split med 5x5 i de store at det bliver ændret til fullbody ca. hver anden dag, jeg nåede at træne det igennem en enkelt gang inden håndledet gik ned ( ved at køre gocart med arbejdet :blush: ) og det består af:

bænkpress

bænkpress incline

military

squat ELLER dødløft (skifter gang til gang)

chin ups

bent over rows

lateral raise

1-2 maveøvelser

biceps

fransk press

3x8 i det hele...

Jeg har så ik helt besluttet om jeg skal skifte fra gang til gang biceps og fransk press... det vil jeg lige se til når jeg kommer i gang...

Jeg ved der er en del presse øvelser, men jeg køre lidt med fokus på masse på skuldrene lige i den her tid :smile:

Regner med at starte på 75% af mit 8RM max og slutte på 105%

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål omkring progression...

Jeg har altid kørt med progression i bænkpres, squat, dødløft, military osv... Men ikke i de små isolationsøvelser og egentlig heller ik i mine maveøvelser...

Men vil det være en fordel?

Kør din progression i de store øvelser. De andre små isolations øvelser har meget mindre hypertrofi potentiale end bænk/squat/dødløft.

Det er bedre for dig at teknikken i øvelserne er god, end at du kan løfte flere kg med dårlig teknik.

Hvis du vil kan du ændre din rep og sæt range i din progression, istedet for bare at stige 2,5% fra gang til gang. Dit program kunne med fordel laves om til et 4-5ugers HST, hvor du fastholder din 5x5 i de store øvelser, og så kører rep/sæt progression.

Eks.

Uge 1, 2-3x15reps

uge 2, 3-4x10-12reps

Uge 3, 4-5x8-10reps

Uge 4, 5x6reps

Uge 5, Negativer/Deload

I bænk/død/squat kører du din planlagte progression. Mht øvelsesvalg vil jeg kun tage:

bænkpress 5x5

military 5x5

squat ELLER dødløft (skifter gang til gang) 5x5

chin ups

bent over rows

lateral raise

1-2 maveøvelser

biceps

fransk press

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Hej, dejligt med et konstruktivt svar :bigsmile:

Jamen jeg vil nøjes med at sætte progression i de store øvelser så...

Har overvejet det med at skifte rep-range... Med hensyn til 5x5, så har det virket super godt at køre f.eks. ekstremt tung bænk i 5x5, men jeg synes det tager for lang tid til et fullbody, det var derfor jeg ville give 3x8 en chance... Men tror da lige jeg skal læse lidt om HST, hånden er alligevel ikke helt klar endnu...

Men du ville fjerne incline bænk fra programmet? Nogen speciel grund andet end jeg selvf også godt selv kan se der er en del presseøvelser?

Grunden til den er med er at jeg køre med fokus på skuldrene for tiden... hvad med evt at skifte mellem bænk og incline bænk? Vil brystet så blive ramt nok hver gang mon...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share