Styrkeløft vs. vægtløftning


Bogs
 Share

Recommended Posts

Jeg står i øjeblikket og overvejer, om hvorvidt jeg skal starte med vægtløgtning eller styrkeløft, hvor jeg mest hælder til VL. Mine umiddelbare tanker i den forbindelse er, at VL er en mere funktionel form for træning, forstået på den måde, at der er lagt større fokus på eksplosivitet, koordination og kropsstabilitet. Om styrkeløftsrelaterede træningsfordele ved jeg ikke så meget, andet end, at der er en ikke ubetydelig påvirkning på centralnervesystemet tilstede...

... Men det er der jo også ved VL, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er en forskel på, hvordan SL og VL stimulerer CNS, og hvilke fordele og ulemper (herunder skadespotentiale, ekstra stor belalstning på led mm.) det har træningsmæssigt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle have gjort noget anderledes havde jeg kastet mig over vægtløfting i min ungdom.

Det er et godt suplement til idrætsgrene hvor man skal ekspoldere og accelerere sig selv (jeg spillede meget basketball som ung).

Mht skader kan begge dele trænes fornuftigt og dermed undgå skader. Inden for styrkeløft er skuldre og hofteområdet udsat. Vægtløftning er vist hårdt ved knæ, skuldre og håndled.

CNS påvirkningen er høj i begge idrætsgrene. Men i stykreløft vil du ofte kunne ende med en del "grinder løft) som gør dig udbrændt og langsom i perioder.

Meld dig ind i en klub og dyrk det helhjertet, du vil få mange fordele ud af det nu og senere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet er, at man i styrkeløft desværre er så forhippet på at bruge de forbandede drager. For rå løftere er der kun ganske få stævner om året. :nonono:

Vælg vægtløftning.

Hr. K

JA, drager er skide irriterende. de spyer ild og spise folk som det passer dem bedst :wink:

Undskyld spam :tongue:

Og, hvis jeg var dig ville jeg nok også gå efter vægtløftning. Det er bare lidt sejere end styrkeløft... (og bænkpres er en skodøvelse, som du så slipper for)

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Det er nemlig også det teknikmæssige element, der tiltaler mig :smile: Så VL bliver det...

Er dog stadig interesseret i en lidt mere videnskabelig forklaring af, hvordan hhv. SL og VL påvirker kroppen og de motoriske enheder... Anyone?

jeg tror du er nødt til at være lidt mere konkret med dit spørsgmål....

Link to comment
Share on other sites

JA, drager er skide irriterende. de spyer ild og spise folk som det passer dem bedst :wink:

Undskyld spam :tongue:

Og, hvis jeg var dig ville jeg nok også gå efter vægtløftning. Det er bare lidt sejere end styrkeløft... (og bænkpres er en skodøvelse, som du så slipper for)

-Camilla

Baaaaah ... DragTer. :tongue:

Jeg synes, at styrkeløft er en fantastisk sport, men de dragter pisser mig 100% af. Forbandede udstyr .. det skal være råååå! :4flex:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

jeg tror du er nødt til at være lidt mere konkret med dit spørsgmål....

Jeg tror, jeg havde i tankerne, om centralnervesystemet bliver stimuleret på forskellige måder ved hhv VL og SL træning ift. f.eks. rekruttering af motoriske enheder og øget synkronisering mellem disse, muskelhypertrofi, øget signalfrekvens i nervebanerne osv...

Link to comment
Share on other sites

Og, hvis jeg var dig ville jeg nok også gå efter vægtløftning. Det er bare lidt sejere end styrkeløft... (og bænkpres er en skodøvelse, som du så slipper for)

-Camilla

Heh, bænkpres er også den øvelse jeg har sværest ved at få fremgang i... Har fået at vide et sted, at det er et generelt problem for folk med lange arme... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Og fordi man aldrig vil komme til at løfte til liga, bliver man ikke taget seriøs?

Generrelt tror jeg ikke folk vil tage en løfter seriøst, når han/hun med "vilje" smider kg væk. Det fremmer ihf ikke klubbens generelle resultater til stævner.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Man ville da aldrig komme til at løfte til liga fx.

Rommel

Hvis man kan lave point nok uden udstyr i forhold til klubbens alternativer, går jeg da ud fra, at man vil komme til at løfte :smile:

Hvorfor skulle man ikke det??

I øvrigt; ingen kan sige, hvad der vil være det rette for trådstarteren at starte op med. Som en anden gjorde, vil jeg også skrive, at det bedste må være at prøve begge dele af og se, hvad der tiltaler vedkommende mest. Udstyr behøver ikke nødvendigvis at trække fra i regnskabet. Tværtimod er der mange løftere, som synes udfordringen i at få udstyr til at spille optimalt er et gode.

Men VL scorer nok klart højest på skalaen for, hvad folk generelt synes er fedt. Det virker bare sejere at vende en tung vægt og kunne smide den op over hovedet bagefter.

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, jeg havde i tankerne, om centralnervesystemet bliver stimuleret på forskellige måder ved hhv VL og SL træning ift. f.eks. rekruttering af motoriske enheder og øget synkronisering mellem disse, muskelhypertrofi, øget signalfrekvens i nervebanerne osv...

Der vil klart være en forskel på neural stimuli afhængigt af dit valg, men medmindre det er med henblik på at blive bedre til en anden idrætsgren, forstår jeg overhovedet ikke hvorfor ovenstående har din interesse ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share