Eksplosiv træning


angel
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Sammen

Jeg vil gerne prøve en ny tilgang til min træning fremover hvilket kommer til at indebære at jeg så vidt muligt gerne vil træne med fokus på eksplosivitet og træne mere som eks. atletikudøvere med frivend, hækkehop, sprinttræning osv.

Der er vel ikke nogle som ligger inde med programmer eller kan give mig en ide om hvordan jeg skal bygge et sådanne program op, hvor meget de forskellige øvelser skal fylde, hvilke øvelser ect.

Evt. med henvisning til litteratur om emnet :smile:

... er "lidt" GRØN på det her felt

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hej Alle Sammen

Jeg vil gerne prøve en ny tilgang til min træning fremover hvilket kommer til at indebære at jeg så vidt muligt gerne vil træne med fokus på eksplosivitet og træne mere som eks. atletikudøvere med frivend, hækkehop, sprinttræning osv.

Der er vel ikke nogle som ligger inde med programmer eller kan give mig en ide om hvordan jeg skal bygge et sådanne program op, hvor meget de forskellige øvelser skal fylde, hvilke øvelser ect.

Evt. med henvisning til litteratur om emnet :smile:

... er "lidt" GRØN på det her felt

Mht vægtdelen af sådan et program er det IMO meget vigtigt at have adgang til en person der er kompetent ud i vægtløftning, så vend og råtræk kan indlæres ordenligt. Programmet er knap så vigtigt efter min mening....(i starten)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Mht vægtdelen af sådan et program er det IMO meget vigtigt at have adgang til en person der er kompetent ud i vægtløftning, så vend og råtræk kan indlæres ordenligt. Programmet er knap så vigtigt efter min mening....(i starten)

Rommel

1. stk kompetent personer --> NOTERET!!

(det kan jeg godt klare - vi har en del ex-VL'er i klubben som vist har været ret habile til deres sport engang - og de vil heller end gerne hjælpe :smile: )

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

En anden mulighed kunne være at begynde at træne efter WSB principperne, hvis det var noget?

Den ide er jeg så nok ikke så meget med på - er ikke så WSB mindet og gider pt. ikke rigtigt længere "rigtig" styrketræning" ... vil heller kører noget mere ala hvad eks. atletikatleter gør men mangler lidt en ide om hvordan de bygger programmer op!

Har allieret mig med en tidligere kort distance eliteløber, som kan oplære mig til 400 meter sprint træning og give mig en ide om tekniktræning til at blive maks eksplosiv til dette :smile: men dette er jo kun løb og kropsvægtstræning med hop og den slags så mangler stadigvæk vægtttilgangen (for det har jeg ikke tænkt mig at ligge på hylden) og ikk emindst hele overblikket over hvordan eks. et 3 måneders forløb skulle se ud :bigsmile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Den ide er jeg så nok ikke så meget med på - er ikke så WSB mindet og gider pt. ikke rigtigt længere "rigtig" styrketræning" ... vil heller kører noget mere ala hvad eks. atletikatleter gør men mangler lidt en ide om hvordan de bygger programmer op!

Har allieret mig med en tidligere kort distance eliteløber, som kan oplære mig til 400 meter sprint træning og give mig en ide om tekniktræning til at blive maks eksplosiv til dette :smile: men dette er jo kun løb og kropsvægtstræning med hop og den slags så mangler stadigvæk vægtttilgangen (for det har jeg ikke tænkt mig at ligge på hylden) og ikk emindst hele overblikket over hvordan eks. et 3 måneders forløb skulle se ud :bigsmile:

Det herlige ved WSB er at det kan modificeres og tilpasses til alle slags sportsudøverer.

Alt lige fra en vægløfter til fodbold spiller. Det er principperne bag, der er interessante.

I westside barbell club har de blandt andet en gut, der kan springe over en halvanden meter vertikalt og en anden gut der kan springe fra siddende stilling til stående med 105 kilo på ryggen.

Men selvfølgelig.. der er flere måder at gøre det på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har allieret mig med en tidligere kort distance eliteløber, som kan oplære mig til 400 meter sprint træning og give mig en ide om tekniktræning til at blive maks eksplosiv til dette :smile: men dette er jo kun løb og kropsvægtstræning med hop og den slags så mangler stadigvæk vægtttilgangen (for det har jeg ikke tænkt mig at ligge på hylden) og ikk emindst hele overblikket over hvordan eks. et 3 måneders forløb skulle se ud :bigsmile:

Med mindre den tidligere kort distance eliteløber du har allieret dig med var aktiv imens Anker Jørgensen stadig sad i regering har vedkommende da helt sikkert en god potion viden om, hvordan du baserer din træning af squat, frivend osv. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med mindre den tidligere kort distance eliteløber du har allieret dig med var aktiv imens Anker Jørgensen stadig sad i regering har vedkommende da helt sikkert en god potion viden om, hvordan du baserer din træning af squat, frivend osv. :smile:

... tror ikke Thomas var aktiv under Anker Jørgensen - da var han vist stadigvæk ikke vuggestue :tongue:

- men du har nok ret mht. at prøve at høre ham om hvordan de gjorde dengang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en atletik klub.

Her i Århus har vi mange dygtige trænere indenfor atletik, og de har faktisk godt styr på styrkedelen også.

Om der findes ligende i odense? - et forsøg værd at undersøge!

At skulle finde endnu en klub at hente hjælp i "orker" jeg ikke ... hjælpen skal findes i min omgangskreds/klub eller her på MOL!!

Det er nok at jeg pt. er involveret i fitness og duathlon... skal ikke til også at finde tid til at troppe op i en atletikklub for at hente hjælp ... den fritid har jeg ikke!!

Link to comment
Share on other sites

Det herlige ved WSB er at det kan modificeres og tilpasses til alle slags sportsudøverer.

Alt lige fra en vægløfter til fodbold spiller. Det er principperne bag, der er interessante.

I westside barbell club har de blandt andet en gut, der kan springe over en halvanden meter vertikalt og en anden gut der kan springe fra siddende stilling til stående med 105 kilo på ryggen.

Men selvfølgelig.. der er flere måder at gøre det på. :smile:

Det kan så godt være, men det fortæller mig stadigvæk ikke noget om hvordan jeg skal sammenkøree eks. træning til 400 m. sprint med min anden vægttræning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Altså du bliver nok nød til at forholde dig til en mere specifik atletik-gren end bare atletik generelt.... Kuglestød og marahon har ikke mange ligheder rent styrketræningsmæssigt....!!

Eller du har måske bestemt dig for noget 400 m...!?

Jeg tænker nok mest på hvordan eks. sprintløbere eller lignende tilrettelægger deres træning ... troede det fremgik lidt af det første men kan godt se det nu :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Angel. Hvis du direkte går efter at løbe en 400 meter er det klart at meget af træningen skal bygges specifikt op omkring dette. Dvs. masser af interval løb af 10 sek. til ca. 1,5 min varigehed. I tillæg vil dette vil man jo så også kunne anvende div. øvelser i træningscentert til at øge eksplociviteten og den anarobe kapacitet og i mindre grad den aerobe kapacitet.

Tjek evt. dette link fra dansk atletik forbund, det giver et indblik i hvorledes de tilrettelægger deres træning. Måske kan du anvende nogle af deres principper.

http://www.dansk-atletik.dk/index.php?opti...&Itemid=121

Link to comment
Share on other sites

Hej Angel...

Jeg ved ikke om du har fundet det du leder efter, men jeg tror helt sikkert at jeg kan hjæle dig...

Du nævnte at du træner i OBBC, for det gør jeg faktisk også. Så måske kunne vi mødes.

Skriv lige en beskred til mig personligt... så skal jeg svare ASAP...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share