Igang med noget tungere styrketræning ?


Czyber
 Share

Recommended Posts

Det kan jeg da ikke tro da han skriver forsiden af torsoen, men lad os da lade manden svarer selv. Modtager stadig gerne kommentarer på de andre ting jeg har skrevet i seneste indlæg.

En torso er en krop uden hoved og lemmer. Og du har et forholdsvis stort fokus på forsiden af torsoen i dit øvelsesvalg.

Link to comment
Share on other sites

Er ret overbevist om at SF spørger til, hvorfor du har så mange øvelser til overkroppen og så få til delene under maven, altså benene

Med squat, dødløft og mave, samt hvis de rygstrækninger der er i programmet er en form for back raise er han vist dækket rimligt godt ind for "underkroppen".

Det kan jeg da ikke tro da han skriver forsiden af torsoen, men lad os da lade manden svarer selv. Modtager stadig gerne kommentarer på de andre ting jeg har skrevet i seneste indlæg.

Krumborg har svaret ganske udemærket for mig:

Du har 4 pres-øvelse men kun 2 træk-øvelser. Er det en bevidst prioritering?
Link to comment
Share on other sites

Jeg har somsagt taget udgangspunkt i begynder artiklen fra getbig.dk.

Jeg har nu selv strikket følgende sammen:

Mandag:

Squat

Standing Leg Calf Raise

Bænkpres

Skulderpres

Mavebøjninger

Rygstrækninger

Onsdag:

Dødløft

Rowning

Bent Over Barbell Rows

Træk Til Bryst

Mavebøjninger

Rygstrækninger

Fredag:

Squat

Standing Leg Calf Raise

Bænkpres(Inc.)

Smal Bænkpres

Mavebøjninger

Rygstrækninger

Der køres 1 opvarmningssæt i hver øvelse også 4 effektive sæt af 6 reps. Vægten øges til hver træning indtil de 4 sæt af 6 reps ikke længere kan tages, så hvis jeg tager 25 kg i bænkpres 6,6,5,4 så fortsættes der med 25 kg i belastning til jeg kan tage alle 4 sæt af 6 reps.

Kan min krop ved overstående program godt nå at restituere ordenligt, når man træner en slags fullbody hver gang med relativt tunge vægte, idet der hele tiden skal øges ?

Eller skal jeg kaste mig ud i noget ligende bare splittet op så jeg træner:

Mandag: (Bryst, Triceps, Ben u. læg)

Dødløft

Squat

Bænkpres

Skulderpres

Smal Bænkpres

Mavebøjninger

Rygstrækninger

Onsdag:(Ryg, Biceps, Læg)

Standin Leg Calf Raise

Rowning

Bent Over Barbell Rows

Træk Til Bryst

Mavebøjninger

Rygstrækninger

Hvor jeg stadig kører 1 opvarmningssæt i hver øvelse også 4 effektive sæt af 6 reps. Vægten øges til hver træning indtil de 4 sæt af 6 reps ikke længere kan tages, så hvis jeg tager 25 kg i bænkpres 6,6,5,4 så fortsættes der med 25 kg i belastning til jeg kan tage alle 4 sæt af 6 reps.

Kom med jeres gode råd og vejledning.

Edited by Czyber
Link to comment
Share on other sites

Du kan passende starte med at arbejde op gradvist til et top sæt på 6reps.

Så det kun er sidste sæt der virkeligt er tungt.

Start med en moderat vægt. Dvs. 10-15% under din 6RM og øg vægten fra uge til uge.

Prøv først at lave nye rekorder efter 3-4uger.

Dvs. min max i bænkpres kunne være 100kg x 6reps.

Første uge vil jeg så træne sådan i bænkpres:

40kg x 6

50kg x 6

60kg x 6

70kg x 6

Anden uge:

40kg x 6

55kg x 6

67,5kg x 6

80kg x 6

Osv...

Når du ikke kan øge vægten længere starter du forfra. Så kan du evt lægge flere top sæt til så det er 2 sæt med samme vægt på toppen:

40kg x 6

55kg x 6

70kg x 6

70kg x 6

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg gøre det, skulle det have større effekt end at træne 1 opvarmningssæt og 4 effektive sæt nær 100% af 6 RM.

Jeg vil stadig gerne have svar på nogle af de spørgsmål jeg stiller i den seneste post.

Kan min krop ved overstående program godt nå at restituere ordenligt, når man træner en slags fullbody hver gang med relativt tunge vægte, idet der hele tiden skal øges ?

Hvad er "bedst", split programmet eller fullbody ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg gøre det, skulle det have større effekt end at træne 1 opvarmningssæt og 4 effektive sæt nær 100% af 6 RM.

Jeg vil stadig gerne have svar på nogle af de spørgsmål jeg stiller i den seneste post.

Kan min krop ved overstående program godt nå at restituere ordenligt, når man træner en slags fullbody hver gang med relativt tunge vægte, idet der hele tiden skal øges ?

Hvad er "bedst", split programmet eller fullbody ?

Prøv at tænke dig om!

Hvis din krop ikke kan holde til at træne 5 tunge topsæt så lader du være med det...

Du kører færre topsæt og øger langsomt antallet af topsæt efterhånden som du er klar til det.

Du har spurgt split vs fullbody 800gange i tråden nu. Prøv at læse de svar du allerede har fået (også dem du ikke kan lide at få)..

Du har al den information du har brug for nu. Nu skal du bare lære at acceptere de svar du får og komme igang med din træning...

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share