Pilot


krigeren
 Share

Recommended Posts

Jeg kan måske godt hjælpe dig.

Men hvilken slags pilot er det du gerne vil være?

Der er jo mange retninger.

Vil du tjene mange penge og flyve civilt. Denne uddannelse skal du selv betale. (ca 800.000 kr)

eller vil du flyve i militæret,? (søværnet/Flyvevåbnet) Dette er dog ikke særlig godt betalt og man vil blive udsendt i krigszoner, men uddannelsen er gratis....ja man får endda løn under uddannelsen.

Hvilken maskine vil du flyve?

Redningshelikopter (luftens helte....de kommer ud i nogle vilde situationer)

F-16 (Du flyver stærkt og højt og armeret til tænderne)

Specialops helikopter (Indsættelse af specialstyrker i antiterror situationer. Lavt, hurtigt og om natten med Night vision Goggles)

De civile muligheder kender jeg ikke SÅ meget til. Men det er noget med stewardesser, hvide skjorter og en årsløn på ca. 1 million.

Såååå..."kriger"...hva vil du?

FX30

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan måske godt hjælpe dig.

Men hvilken slags pilot er det du gerne vil være?

Der er jo mange retninger.

Vil du tjene mange penge og flyve civilt. Denne uddannelse skal du selv betale. (ca 800.000 kr)

eller vil du flyve i militæret,? (søværnet/Flyvevåbnet) Dette er dog ikke særlig godt betalt og man vil blive udsendt i krigszoner, men uddannelsen er gratis....ja man får endda løn under uddannelsen.

Hvilken maskine vil du flyve?

Redningshelikopter (luftens helte....de kommer ud i nogle vilde situationer)

F-16 (Du flyver stærkt og højt og armeret til tænderne)

Specialops helikopter (Indsættelse af specialstyrker i antiterror situationer. Lavt, hurtigt og om natten med Night vision Goggles)

De civile muligheder kender jeg ikke SÅ meget til. Men det er noget med stewardesser, hvide skjorter og en årsløn på ca. 1 million.

Såååå..."kriger"...hva vil du?

FX30

Kender en kammerat der er pilot.. Og han tjener ikke en million... Og han er gået igennem et hav af certifikater, videreuddannelser osv.

Link to comment
Share on other sites

Nej du har ret i, at ikke alle der her et pilotcertifikat tjener en million.

Der skal lidt flere ting til.....for det første skal du have et job som pilot. For det andet skal du ikke være singleengine pilot for faldskærmsklubben i Viborg. Du har ret....ikke alle piloter tjener en million....man skal selvfølgelig have det rigtige job. Jeg prøvede blot at give udtryk for at man som civilpilot kan tjene gode penge....hvis man vel at mærke er dygtig nok...og heldig.

Flere af kaptajnerne (piloten i venstre sæde), ansat i SAS, tjener 1.3 million.

Så tak for at du kommer med en god pointe til mit indlæg.

FX30

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan måske godt hjælpe dig.

Men hvilken slags pilot er det du gerne vil være?

Der er jo mange retninger.

Vil du tjene mange penge og flyve civilt. Denne uddannelse skal du selv betale. (ca 800.000 kr)

eller vil du flyve i militæret,? (søværnet/Flyvevåbnet) Dette er dog ikke særlig godt betalt og man vil blive udsendt i krigszoner, men uddannelsen er gratis....ja man får endda løn under uddannelsen.

Hvilken maskine vil du flyve?

Redningshelikopter (luftens helte....de kommer ud i nogle vilde situationer)

F-16 (Du flyver stærkt og højt og armeret til tænderne)

Specialops helikopter (Indsættelse af specialstyrker i antiterror situationer. Lavt, hurtigt og om natten med Night vision Goggles)

De civile muligheder kender jeg ikke SÅ meget til. Men det er noget med stewardesser, hvide skjorter og en årsløn på ca. 1 million.

Såååå..."kriger"...hva vil du?

FX30

Det der med krig, tror jeg ikke er mig. Jeg har ikke rigtigt et behov for at slå mennesker ihjel;-)

Men redningshelikopter lyder meget spændende - og farligt.

Ellers det civile.

Tænkte også på om du ved noget om optagelseskravene. Hvad er det godt at være god til?

Link to comment
Share on other sites

Lufthansa i Tyskland optager piloter til deres fly program, hvor de betaler for uddannelsen, hvorimod man f.eks. hos SAS selv skal betale. Så er drømmen at blive pilot, og kan man tysk havde jeg søgt ind der, havde en kammerat der var til optagelsesprøve dernede - hvilket dog ikke gik.

Link to comment
Share on other sites

Altsååå......ja.

Lidt firkantet set ser det sådan ud:

Civilpilot kan du ALTID blive. Det handler bare om, at købe nogle flere flyvetimer, hvis du ikke klarer det så godt.

For militærpilot kræves der langt langt mere. Du skal igennem et laaangt uddannelsesforløb, hvor du kan blive sorteret fra helt indtil du er omskolet til en dansk flytype. De fysiske krav er rimelig høje (her tænker jeg på helbredet) og rent flyvetekninsk bliver du uddannet til meget meget meget mere end en civilpilot...men, som sagt. Der er mange der forsøger at blive milipilot....kun få får lov at blive det.

Men tag chancen...man kan jo kun få et nej.

Her er lidt af de krav der bliver stillet

Der er nogle helt basiskrav du skal opfylde før du kan søge. Bl.a. skal du have en gymnasiel uddannelse (ingen krav om gennemsnit). Du skal være mellem 165 og 195 cm høj. Dit syn skal være godt. Du skal være danskstatsborger....pletfri straffeattest. osv osv.

Opfylder du de krav. Ja så bliver du inviteret til optagelsesprøver i Jonstruplejren i Ballerup. Her er du i 4 til 5 dage, hvor du bliver gennemtestet. (Jeg vil tro at ca 85%...måske mere bliver soreteret fra her)

I disse dage skal du til en fysisk test (meget let) Du skal skrive en selvbiografi. (Den bliver gennemlæst af en psykolog). Du skal til samtale med psykologer...laver stress og mulititasking test mens du taler med dem. Du skal spille forskellige computerspil samtidig mens du skal lave regnestykker i hovedet. Du skal lave samarbejdsøvelser men du er overvåget af psykologer...du skal på Riget hvor de tjekker ALT på dig. osv osv osv...

Forsvaret har den indstilling til dig...at enten har du det i dig...eller også har du det ikke. Så du får lidt svært ved at træne op til det.

Består du her....ja så skal du på sergentskolen. Du starter på et hold med måske 20 pilot aspiranter. det tager et halvt år...ca 2 bliver sorteret fra her. Derefter skal du på den danske flyveskole. Dette er langt det hårdeste. Det tager et halvt år.....ca halvdelen bliver sorteret fra. Du skal lære alt uden af....dette er en fed tid...men det vil også være det hårdeste du nogensinde kommer til at gennemgå. Du får ikke tid til noget som helst andet i dit liv i det halve år.

Består du her skal du 2 år på officerskolen. Her bliver der måske sorteret en enkelt fra. Derefter skal du til USA. Alt afhængig af flytype du ønsker...ja så skal du forskellige steder hen. Du vil gerne på redningshelikopter. De træner sammen med US Navy i Pensacola. Et super super fedt sted. Dette bliver den bedste tid i dit liv!!!.....det lover jeg 100 %.

Der skal du være 1-1,5 år. Normalt vil man ikke sortere folk fra her...men der skal arbejdes hårdt. Når du så kommer hjem igen..ja så skal du uddannes på en dansk helikopter. Og det tager endnu 1 år.

Men så er du også ved at være klar. Din status vil her være delvis operativ. Du bliver fuldt operativ efter endnu 1 år.

Ja, dette var så et eksempel på et optimalt uddannelsesforløb. Tjek evt. www.viharbrugfordig.dk

....og glem så alt om de civile piloter. De er alle misundelige på vores uniformer. ;-)

Ps. Hvem gider at flyve noget, som ikke kræver en hjelm?

Link to comment
Share on other sites

Altsååå......ja.

Lidt firkantet set ser det sådan ud:

Civilpilot kan du ALTID blive. Det handler bare om, at købe nogle flere flyvetimer, hvis du ikke klarer det så godt.

For militærpilot kræves der langt langt mere. Du skal igennem et laaangt uddannelsesforløb, hvor du kan blive sorteret fra helt indtil du er omskolet til en dansk flytype. De fysiske krav er rimelig høje (her tænker jeg på helbredet) og rent flyvetekninsk bliver du uddannet til meget meget meget mere end en civilpilot...men, som sagt. Der er mange der forsøger at blive milipilot....kun få får lov at blive det.

Men tag chancen...man kan jo kun få et nej.

Her er lidt af de krav der bliver stillet

Der er nogle helt basiskrav du skal opfylde før du kan søge. Bl.a. skal du have en gymnasiel uddannelse (ingen krav om gennemsnit). Du skal være mellem 165 og 195 cm høj. Dit syn skal være godt. Du skal være danskstatsborger....pletfri straffeattest. osv osv.

Opfylder du de krav. Ja så bliver du inviteret til optagelsesprøver i Jonstruplejren i Ballerup. Her er du i 4 til 5 dage, hvor du bliver gennemtestet. (Jeg vil tro at ca 85%...måske mere bliver soreteret fra her)

I disse dage skal du til en fysisk test (meget let) Du skal skrive en selvbiografi. (Den bliver gennemlæst af en psykolog). Du skal til samtale med psykologer...laver stress og mulititasking test mens du taler med dem. Du skal spille forskellige computerspil samtidig mens du skal lave regnestykker i hovedet. Du skal lave samarbejdsøvelser men du er overvåget af psykologer...du skal på Riget hvor de tjekker ALT på dig. osv osv osv...

Forsvaret har den indstilling til dig...at enten har du det i dig...eller også har du det ikke. Så du får lidt svært ved at træne op til det.

Består du her....ja så skal du på sergentskolen. Du starter på et hold med måske 20 pilot aspiranter. det tager et halvt år...ca 2 bliver sorteret fra her. Derefter skal du på den danske flyveskole. Dette er langt det hårdeste. Det tager et halvt år.....ca halvdelen bliver sorteret fra. Du skal lære alt uden af....dette er en fed tid...men det vil også være det hårdeste du nogensinde kommer til at gennemgå. Du får ikke tid til noget som helst andet i dit liv i det halve år.

Består du her skal du 2 år på officerskolen. Her bliver der måske sorteret en enkelt fra. Derefter skal du til USA. Alt afhængig af flytype du ønsker...ja så skal du forskellige steder hen. Du vil gerne på redningshelikopter. De træner sammen med US Navy i Pensacola. Et super super fedt sted. Dette bliver den bedste tid i dit liv!!!.....det lover jeg 100 %.

Der skal du være 1-1,5 år. Normalt vil man ikke sortere folk fra her...men der skal arbejdes hårdt. Når du så kommer hjem igen..ja så skal du uddannes på en dansk helikopter. Og det tager endnu 1 år.

Men så er du også ved at være klar. Din status vil her være delvis operativ. Du bliver fuldt operativ efter endnu 1 år.

Ja, dette var så et eksempel på et optimalt uddannelsesforløb. Tjek evt. www.viharbrugfordig.dk

....og glem så alt om de civile piloter. De er alle misundelige på vores uniformer. ;-)

Ps. Hvem gider at flyve noget, som ikke kræver en hjelm?

Link to comment
Share on other sites

Prøv 99% bliver sorteret fra. Der starter 50 på flyveskolen hvert år. Jeg har været til prøven og i "de vigtige" fik jeg den dårligste karakter man kan få så mig i en f16 ville have været en katastrofe. Man starter med en masse basic matematik, dansk, engelsk og logik. Derefter begiver man sig over i det vigtige. Et program der hedder raven. Dumper man her kan man aldrig(tror jeg) søge ind igen. Her er en masse hukommelsesøvelser hvor man skal huske tal og bogstaver. Der er en øvelse hvor der på hele skærmen er spredt store og små tal hvor efter man skal finde et tal og så et til. Nu til Ballbreakeren(for mig). Simultankapacitetsøvelsen: Du skal regne et simpelt regnestykke, plus, minus, gange, dividere: Samtidigt med du skal fjerne nogle farvede trekanter der flyver forbi nogle felter hvor i man ikke kan se dem når de passerer. Når du har gjort det i et stykke tid skal ddu så, mens du fortsætter de to første øvelser huske på en bogstavrække på alt fra 4-8 som så forsvinder for at der 30 sekunder senere kommer 4 frem i hvert hjørne som ligner meget hinanden og du skal så pege joysticket mod den rigtige kombination.

Derudover er der en del om at vende ting inden i hovedet og nogle flyveøvelser.. Det hele virker meget skræmmende, men hvis man har hovedet iorden er det stadig svært..

Jeg kan knap nok gå og trække vejret på samme tid så tro ikke det er så svært som jeg siger:D

Ved ikke om det er lovligt at sige alt det her, hvis det er ulovligt er jeg på røven. Men intet kan forberede en på den prøve.

Edited by Anders_9
Link to comment
Share on other sites

Ja, ja rolig nu. Jeg kom igennem prøverne...og er i dag ansat som pilot i Flyvevåbnet. Du skal absolut ikke være verdens hurtigst tænkende mand. Du skal kunne holde hovedet koldt, IKKE lade dig stresse af dine fejl...men arbejde videre...og BLIVE ved med det. ALDRIG give op....hvis du giver op, så er du ude.

Så lad være med at skræmme fyren. Nogen skal jo igennem...og det kunne jo være ham. (Vi kan altid bruge folk, som tror på sig selv og tør prøve det der kan virke umuligt.)

Ps. Og nej du bør ikke omtale prøverne i detaljer. Men jeg tror nu ikke der kommer nogen efter dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været til optagelsesprøve. De fysiske prøver er en formalitet, så det skal du ikke bekymre dig om. Alle computerprøverne klarede jeg ret godt, men det gik galt hos psykologen. Jeg var for ærlig hvilket er dumt. Jeg kunne sagtens have løjet mig fra det. Desuden dummede jeg mig lidt i tapping testen. Jeg kan kun råde dig til at finde en makker, der kender systemet og så øve det med ham.

Har du andre spørgsmål om pilot uddannelse kan jeg anbefale foraet på pilots.dk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kræver at du lyver for psykologerne for at komme ind...ja så er Flyvevåbnet ikke et sted for dig.

Iøvrigt vil de særdeles kompetente instruktører på FFOS, FLSK of FLOS nå at sortere dig fra i løbet af uddannelsen...hvis der altså er noget i vejen med dit hovede. (Kunne fx være at du var krigsliderlig eller at du havde et billede af dig selv mens du styrketræner her i dette forum.)

Det ville blot være spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Psykologerne gennemskuer dig som regel alligevel, hvis du lyver eller på anden måde træder væk fra din personlighed. Jeg har været til optagelse hos Forsvarets psykologer 2 gange - som 18 årig og som 32 årig. Ikke som pilot, dog (det er jeg formentlig for fummelfingret og blind til) :blush:

Den første gang var jeg noget umoden og havde rimelig fastlåste holdninger om dette & hint, og smurte også lidt tykt på (det sagde min far jeg skulle) :laugh: Jeg var på nippet til at dumpe, og blev allernådigst accepteret efter en sekundær samtale, hvor jeg endelig lugtede lunten og modererede mig ned til min naturlige personlighed. Det siger også lidt om, at psykologen havde set igennem overfladen på mig, ellers havde de formentlig losset mig ud med det samme :wink:

I anden omgang var jeg bare mig selv (fraset en åbenhed jeg normalt ikke byder fremmede), hvilket affødte en helt anden, og meget mere positiv evaluering. Dette selvfølgeligt betinget af, at min naturlige personlighed egnede sig til jobbet :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

vi er to elever som arbejder med pilot uddannelsen og vi tænkte på om der var nogen herinde som kunne hjælpe os med et par spørgsmål?

indenfor jægerkorpset er der en bindingsperiode på 12 år hvilke problemer kan der opstå ved denne bindingsperiode og hvordan kan de løses? kan man evt. købe sig u af denne periode?

hvorfor er arbejdsløheden så stor indenfor pilotfaget?

Link to comment
Share on other sites

Nej du har ret i, at ikke alle der her et pilotcertifikat tjener en million.

Der skal lidt flere ting til.....for det første skal du have et job som pilot. For det andet skal du ikke være singleengine pilot for faldskærmsklubben i Viborg. Du har ret....ikke alle piloter tjener en million....man skal selvfølgelig have det rigtige job. Jeg prøvede blot at give udtryk for at man som civilpilot kan tjene gode penge....hvis man vel at mærke er dygtig nok...og heldig.

Flere af kaptajnerne (piloten i venstre sæde), ansat i SAS, tjener 1.3 million.

Så tak for at du kommer med en god pointe til mit indlæg.

FX30

Det var skam så lidt. Syntes bare at man ofte høre at det er en guldgrube. Og når så folk hiver eksempler frem på nogen der tjener millioner giver det måske bare et forkert billede at give. For hver person der tjener en mil er der sikkert 3 gange så mange som ikke gør. Min kammi har spenderet omkring en halv mio. på at nå hvor han er nu.

Jeg kan kun oplyse hvad han har fortalt mig, men ja SAS uddanner deres egen(for egen regning) men "optagelses" prøverne er noget sværre og han var ikke blandt toppen af de søgende den gang han var til prøve. Så han søgte ind i Billund. Som jeg kan forstå skal man efter at have taget alle certifikater også omskoles til de store fly som koster en formue hvis man selv skal betales. Derudover fortalte han mig at det også var et krav fra større selskaber at man havde minimum 800-1000 flyvetimer inden man kunne komme i betragtning.

Link to comment
Share on other sites

vi er to elever som arbejder med pilot uddannelsen og vi tænkte på om der var nogen herinde som kunne hjælpe os med et par spørgsmål?

indenfor jægerkorpset er der en bindingsperiode på 12 år hvilke problemer kan der opstå ved denne bindingsperiode og hvordan kan de løses? kan man evt. købe sig u af denne periode?

hvorfor er arbejdsløheden så stor indenfor pilotfaget?

Tror du har læst noget forkert.

Jægerkorpset har ikke ansat nogen piloter. De har nogle piloter tilknyttet fra flyvevåbnet.

Jeg tror heller ikke man kan binde folk i en så lang periode der kan højest være tale om et par år. Så tror at du relativt nemt kan komme ud af forsvaret.

Mht. arbejdløsheden kender jeg flere civile piloter som har taget uddannelsen, men som ikke har fået noget job endnu fordi de få pladser der findes i danmark er optaget og svære at få hvis man er nyuddannet.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har læst noget forkert.

Jægerkorpset har ikke ansat nogen piloter. De har nogle piloter tilknyttet fra flyvevåbnet.

Jeg tror heller ikke man kan binde folk i en så lang periode der kan højest være tale om et par år. Så tror at du relativt nemt kan komme ud af forsvaret.

Mht. arbejdløsheden kender jeg flere civile piloter som har taget uddannelsen, men som ikke har fået noget job endnu fordi de få pladser der findes i danmark er optaget og svære at få hvis man er nyuddannet.

Mente selvfølgelig flyvevåbnet.

men du har ikke noget helt præcist statistik omkring arbejdsløshed?

Edited by ixon
Link to comment
Share on other sites

Du skriver under på en mangeårig kontrakt ved uddannelsens start. Jeg kan faktisk ikke huske hvor længe det er, men man kan godt komme ud af den, men det koster en bunke penge. I øvrigt synes jeg man skulle være i luftvåbnet hvis man kan lide jagere, ikke for at få en gratis uddannelse. Der skal i øvrigt stadig noget efteruddannelse til for at gå over til civil trafik.

Link to comment
Share on other sites

Ja....de to fyre har læst noget forkert.

Men den slags bindingsperioder findes faktisk.

Jeg er selv underlagt den.

For piloter i Flyvevåbnet heder den nemlig 17 år!...ca 12 år efter endt uddannelse. Personligt har jeg vist ca 10,5 år tilbage....(Er ikke bgeyndt at tælle endnu)

Men hvis man har verdens bedste job.....så arbejder man jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share