Pas på med alt det kanel...?


Juvic
 Share

Recommended Posts

Ja hvor sjovt og underligt det end lyder, så var det ikke desto mindre det jeg læste mig frem til idag, i en af de (ALT ALT ALT for mange) gratisaviser..

Det var en meget lille spalte; men kort fortalt stod der, at kanel indeholder et stof ved navn kumarin. Hvilket kunne være skadeligt for leveren.. De rettede advarslen til fitnessfolket, da det er meget brugt hos dem (os)..

Jeg sad tilbage med en meget undren.

1. Hvorfor siges det først nu, stoffet har været kendt og brugt i mange år.

2. Hvor meget skal man ikke lige spise, og hvor længe, før at det kan tage skade.

3. Er det en and?

Hvad siger I?

Det er lidt skørt, er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Hej Juvic,

Jeg kan godt forstå din undren...

Mht. kostilskud, så er Team Danmark holdning at man får rigeligt gennem kosten.

Dett er en holdning jeg er imod, da kroppen naturligivs behøver flere "midler" til at genopbygge nedbrydningen fra træning.

Når jeg nu siger "midler", så mener jeg ikke ulovlige ting... ok!!!

Jeg har deltaget i en international konference hvor en træner fra det tidligere østtyskland eksperimenterede men sporstfolk. [Ja, det lyder meget skummelt :blink: ]

Som mange ved, så er det kommet frem at mange læger i det tidligere Østtyskland eksperimenterede med steroider og alt muligt andet.

En af de ting han bla. kom frem til i en af hans undersøgelser var at hvis man trænede kontinuerligt og i en mængde som svarede til ca. 10 timers fysisk aktivitet kunne man retfærdiggøre en dosis af vitaminer på mindst 5 gange den normale anbefalede værdi.

Det lyder ret vildt at man kan tillade sig at tage 5 gange anbefalede dosis.

IKKE HERMED SAGT AT DET SKAL ALLE GØRE... TAL MED LÆGEN FØRST. :rudolph:

Nogle sportslæger har i USA arbejdet med at finde en forgiftningsgrænse for indtagelse af vitaminer... hvilket jeg synes er interessant. For så kan man jo finde ud af hvor grænsen går til at man kan hjælpe kroppen til at restituere med lovlige midler.

Mht. kanel osv. så synes jeg det er vigtigt at man ikke overdriver... dette gælder for mig at se alt.

Man bliver jo heller ikke sund af at spise gulerødder hele tiden, selvom gulerødder er sunde :nissegrin::nissegrin:

Mit bud er:

1. Der er manglende forskning på området... og alt skal dokumenteres før det er brugbart i "vores" verden:rudolph:

2. Se link som "tjr" har givet...

3. Det kunne godt være "et billede" af en and...:rudolph:

Ja, det er lidt skørt... men pas altid på med hvad du spiser.... :4eat::4pizza:

Go træning og God Jul!!! :weight_lift:

Edited by Speedy77
Link to comment
Share on other sites

Der er stort set intet, der er sundt, hvis man kværner det `by the truckload´. Om man så nød en portion risengrød med kanel et par gange om måneden her i den kolde tid (i sommervarmen har de færreste vel lyst til denne ellers dejlige spise), så tror jeg ikke, kanelen ville udgøre nogen risiko. Hvis dette var tilfældet, var kanel sikkert blevet forbudt at sælge.

Kosstilskud med kanel i større og konstante mængder skal man måske passe lidt på med. Just in case.

Link to comment
Share on other sites

Der er stort set intet, der er sundt, hvis man kværner det `by the truckload´. Om man så nød en portion risengrød med kanel et par gange om måneden her i den kolde tid (i sommervarmen har de færreste vel lyst til denne ellers dejlige spise), så tror jeg ikke, kanelen ville udgøre nogen risiko. Hvis dette var tilfældet, var kanel sikkert blevet forbudt at sælge.

Kosstilskud med kanel i større og konstante mængder skal man måske passe lidt på med. Just in case.

Jamen også mine tanker - ville såmænd bare lige dele det med jer.. ! For - som du siger - så man kan man sku snart ikke spise noget uden det er sundhedsskadeligt!

Link to comment
Share on other sites

Hmm det lyder mærkeligt. Har ikke før hørt om negative virkninger af kanel. Derimod ser det ud til at have en anti-diabetes effekt:

: Phytomedicine. 2006 Nov 29; [Epub ahead of print]Links

Cinnamaldehyde-A potential antidiabetic agent.Subash Babu P, Prabuseenivasan S, Ignacimuthu S.

Division of Ethnopharmacology, Entomology Research Institute, Loyola College, Chennai 600 034, Tamil Nadu, India.

Cinnamonum zeylanicum (cinnamon) is widely used in traditional system of medicine to treat diabetes in India. The present study was carried out to isolate and identify the putative antidiabetic compounds based on bioassay-guided fractionation; the compound identified decreased the plasma glucose levels. The active compound was purified by repeat column and structure of cinnamaldehyde was determined on the basis of chemical and physiochemical evidence. The LD(50) value of cinnamaldehyde was determined as 1850+/-37mg/kg bw. Cinnamaldehyde was administered at different doses (5, 10 and 20mg/kg bw) for 45 days to streptozotocin (STZ) (60mg/kg bw)-induced male diabetic wistar rats. It was found that plasma glucose concentration was significantly (p<0.05) decreased in a dose-dependent manner (63.29%) compared to the control. In addition, oral administration of cinnamaldehyde (20mg/kg bw) significantly decreased glycosylated hemoglobin (HbA(1C)), serum total cholesterol, triglyceride levels and at the same time markedly increased plasma insulin, hepatic glycogen and high-density lipoprotein-cholesterol levels. Also cinnamaldehyde restored the altered plasma enzyme (aspartate aminotransferase, alanine aminotransferase, lactate dehydrogenase, alkaline phosphatase and acid phosphatase) levels to near normal. Administration of glibenclamide, a reference drug (0.6mg/kg bw) also produced a significant (p<0.05) reduction in blood glucose concentration in STZ-induced diabetic rats. The results of this experimental study indicate that cinnamaldehyde possesses hypoglycemic and hypolipidemic effects in STZ-induced diabetic rats.

Så tror roligt du kan spise din risengrød :4mewantfood:

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

kumarin har tidligere været brugt i en del medikamenter, både antidiabetika som du skriver, men sådan set også som hæmmere af koagulationsprocessen (bl.a. en K-vitamin antagonistvirkning hvis jeg husker korrekt) - imidlertid er stoffet mange steder blevet droppet både pga. den moderate levertoxicitet men også en moderat carcinogen effekt - det findes dog som nævnt stadig i, cassia-kanel. Som med alting tror jeg problemet skal tages med et meget stort gran salt (el. kanel for den sags skyld) det er klart det ikke er sundt hvis det spises i kæmpestore mængder dagligt (fx som kosttilskud) men skadeligt at bruge en gang imellem - næppe - tror lidt det er at sammenligne fx med tungmetaller i tun.

Spiser selv en 1-2tsk kanel til min proteinhavregryns morgenmad hver morgen og sidst jeg tjekkede var mine levertal ganske fortrinlige :xmas:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Mht. kostilskud, så er Team Danmark holdning at man får rigeligt gennem kosten.

Dett er en holdning jeg er imod, da kroppen naturligivs behøver flere "midler" til at genopbygge nedbrydningen fra træning.

Når jeg nu siger "midler", så mener jeg ikke ulovlige ting... ok!!!

De idrætsfolk der træner hårdt vil som følge deraf også i de fleste tilfælde indtager større mængder mad, hvilket uundgåeligt resulterer i et større mikronæringsindtag (kræver selvfølgelig at den valgte ernæring er "god nok"/varieret).

Hvis der spekuleres i vægtreduktion for hårdt trænende idrætsfolk kan vi MÅSKE tale om fordelen ved at indtage større mængder mikronæringsstoffer på pille/pulver form.

Jeg har deltaget i en international konference hvor en træner fra det tidligere østtyskland eksperimenterede men sporstfolk. [Ja, det lyder meget skummelt ]

Som mange ved, så er det kommet frem at mange læger i det tidligere Østtyskland eksperimenterede med steroider og alt muligt andet.

En af de ting han bla. kom frem til i en af hans undersøgelser var at hvis man trænede kontinuerligt og i en mængde som svarede til ca. 10 timers fysisk aktivitet kunne man retfærdiggøre en dosis af vitaminer på mindst 5 gange den normale anbefalede værdi.

Hvis disse undersøgelser påviser hvad du gengiver, så forstår jeg ikke at de ikke er publiceret, i og med det jo er ret kontroversielt. Med andre ord, jeg tvivler.

Nogle sportslæger har i USA arbejdet med at finde en forgiftningsgrænse for indtagelse af vitaminer... hvilket jeg synes er interessant. For så kan man jo finde ud af hvor grænsen går til at man kan hjælpe kroppen til at restituere med lovlige midler.

Det gælder jo ikke om at finde en forgiftningsgrænse, men derimod om at finde en grænse, hvorved et øget indtag ikke resulterer i en ekstra effekt på præstationsevnen - og denne ligger formentligt LANGT fra de øvre grænser.

Link to comment
Share on other sites

kumarin har tidligere været brugt i en del medikamenter, både antidiabetika som du skriver, men sådan set også som hæmmere af koagulationsprocessen (bl.a. en K-vitamin antagonistvirkning hvis jeg husker korrekt) - imidlertid er stoffet mange steder blevet droppet både pga. den moderate levertoxicitet men også en moderat carcinogen effekt - det findes dog som nævnt stadig i, cassia-kanel. Som med alting tror jeg problemet skal tages med et meget stort gran salt (el. kanel for den sags skyld) det er klart det ikke er sundt hvis det spises i kæmpestore mængder dagligt (fx som kosttilskud) men skadeligt at bruge en gang imellem - næppe - tror lidt det er at sammenligne fx med tungmetaller i tun.

Spiser selv en 1-2tsk kanel til min proteinhavregryns morgenmad hver morgen og sidst jeg tjekkede var mine levertal ganske fortrinlige :xmas:

Er du sikker på det med dine levertal?

Din avatar-kulørfarve ser ikke helt sund ud :nissetunge:

Elvirus, helt korrekt at man normalt antager at idrætsfolk indtager hvad de skal af mikronæringsstoffer da de indtager mere mad. Desværre er den ikke altid at lødig kvalitet viser undersøgelser. Endvidere viser flere studier, at selv om det generelt er sådan at mikronæringsstofnivau/indtag er ok - så er der en del grupper hvor det ikke er ok når man læser ind i artiklen - i abstract er det ikke altid det nævnes. Idrætsfolk indtager i øvrigt i stor grad diverse kosttilskud. Har nogle artikler om ovennævnte et eller andet sted. Ser helst at i bare stoler på mig for ellers skal jeg til at finde dem - hvis nogle er MEGET interesserede vil jeg da gerne være behjælpelig en dag........

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
: Phytomedicine. 2006 Nov 29; [Epub ahead of print]Links

Cinnamaldehyde-A potential antidiabetic agent.Subash Babu P, Prabuseenivasan S, Ignacimuthu S.

Division of Ethnopharmacology, Entomology Research Institute, Loyola College, Chennai 600 034, Tamil Nadu, India.

Cinnamonum zeylanicum (cinnamon) is widely used in traditional system of medicine to treat diabetes in India. The present study was carried out to isolate and identify the putative antidiabetic compounds based on bioassay-guided fractionation; the compound identified decreased the plasma glucose levels. The active compound was purified by repeat column and structure of cinnamaldehyde was determined on the basis of chemical and physiochemical evidence. The LD(50) value of cinnamaldehyde was determined as 1850+/-37mg/kg bw. Cinnamaldehyde was administered at different doses (5, 10 and 20mg/kg bw) for 45 days to streptozotocin (STZ) (60mg/kg bw)-induced male diabetic wistar rats. It was found that plasma glucose concentration was significantly (p<0.05) decreased in a dose-dependent manner (63.29%) compared to the control. In addition, oral administration of cinnamaldehyde (20mg/kg bw) significantly decreased glycosylated hemoglobin (HbA(1C)), serum total cholesterol, triglyceride levels and at the same time markedly increased plasma insulin, hepatic glycogen and high-density lipoprotein-cholesterol levels. Also cinnamaldehyde restored the altered plasma enzyme (aspartate aminotransferase, alanine aminotransferase, lactate dehydrogenase, alkaline phosphatase and acid phosphatase) levels to near normal. Administration of glibenclamide, a reference drug (0.6mg/kg bw) also produced a significant (p<0.05) reduction in blood glucose concentration in STZ-induced diabetic rats. The results of this experimental study indicate that cinnamaldehyde possesses hypoglycemic and hypolipidemic effects in STZ-induced diabetic rats.

Jeg ved godt det er en ældre tråd (og at forsøget er på rotter), men jeg har brug for lidt hjælp til at få oversat dette fra videnskab til dansk. Giver kanel et insulinrespons eller øver det insulinsensitiviteten elle hvordan skal det forstås?

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt det er en ældre tråd (og at forsøget er på rotter), men jeg har brug for lidt hjælp til at få oversat dette fra videnskab til dansk. Giver kanel et insulinrespons eller øver det insulinsensitiviteten elle hvordan skal det forstås?

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Der står, at det øgede mængden af blodplasma insulin, hvilket jo så har noget med udskillelsen at gøre.

Link to comment
Share on other sites

OK takker.

(Så man ska med andre ord bulke på kanelgifler efter træningen :laugh: )

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Hej Pauli, tak for sidst - super hyggeligt!

Et godt råd er at tage en teske med rent kanel direkte efter træning og sluge den uden vand. Kanon insulinpåvirkning!! Meld gerne tilbage hvordan det gik.

Link to comment
Share on other sites

Hej Pauli, tak for sidst - super hyggeligt!

Et godt råd er at tage en teske med rent kanel direkte efter træning og sluge den uden vand. Kanon insulinpåvirkning!! Meld gerne tilbage hvordan det gik.

Lige over Lasse!

Men rigtige mænd sluger ikke! :tongue:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Må desværre skuffe dig. Den blodsukker sænkende effekt fås kun fra Cassia kanel og ikke ægte kanel, som er det man kan købe i DK. Derudover indeholder cassia coumarin, som skulle give lever og nyre skader.

Men det artiklen, jeg henviste til for et par år siden, handler om er, at de har isoleret det stof, der giver den blodsukker sænkende effekt fra cassia kanel, nemlig cinnamaldehyde.

Det stof skulle sænke blodsukkeret, øge insulinmængden samt sænke total cholesterol- og triglycerid niveauerne. Ihvertfald i en rottemodel.

Link to comment
Share on other sites

Men det artiklen, jeg henviste til for et par år siden, handler om er, at de har isoleret det stof, der giver den blodsukker sænkende effekt fra cassia kanel, nemlig cinnamaldehyde.

Det stof skulle sænke blodsukkeret, øge insulinmængden samt sænke total cholesterol- og triglycerid niveauerne. Ihvertfald i en rottemodel.

Det med kanel efter træning var også bare for sjov. Det jeg var bekymret over var den insulinøgende effekt af kanel, da jeg nogle gange spiser det inden sengetid, hvor den øgede insulinudskillelse ikke er ønskværdigt.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Må desværre skuffe dig. Den blodsukker sænkende effekt fås kun fra Cassia kanel og ikke ægte kanel, som er det man kan købe i DK. Derudover indeholder cassia coumarin, som skulle give lever og nyre skader.

Men det artiklen, jeg henviste til for et par år siden, handler om er, at de har isoleret det stof, der giver den blodsukker sænkende effekt fra cassia kanel, nemlig cinnamaldehyde.

Det stof skulle sænke blodsukkeret, øge insulinmængden samt sænke total cholesterol- og triglycerid niveauerne. Ihvertfald i en rottemodel.

Jeg har da lige i dag købt cassia kanel i netto som er deres standard kanel. Jeg kiggede først på de specielle hylder i kvickly da helsekosten havde lukket, det var så det ægte, så på alm krydderi hylder og der stod intet om det var den ene eller anden slags, men så i netto, havde de cassia kanel til ingen penge i små poser.

jeg vil prøve at se om det har en effekt på mit blodsukker som har det med at stige og vil gerne ha det lynhurtigt ned nu hvor det skal tjekkes hos lægen.

hvor jeg synes det er så hamrende cool at I finder energien og lysten til at træne og holde jeres krop i god form, kunne jeg bare finde halvdelen af det ville jeg føle mig som menneske. Må jo prøve så jeg kan få smidt nogen kilo og få strammet lidt op .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
19. december 2007

Kanel i julekager gav knas i EU

En række EU-lande gik til kamp for deres traditionelle julekager, da Unionen skulle fastsætte, hvor meget kanel der må være i et produkt. Svenskernes kanelbolle, de belgiske speculoos og de hollandske julesmåkager var truet. Derfor var der store følelser på spil, da EU's fødevareministre på et møde i Bruxelles mandag og i går skulle bestemme, hvor meget kanel, der må være i et produkt. Kanel indeholder stoffet kumarin, der kan give leverskader. Men Sverige, Belgien, Holland og Tjekkiet kæmpede for at tillade en højere andel kumarin for julekagernes skyld. I stedet for at forsvare pebernødder og brunkager gik Danmark efter en lav grænse, fordi kanel også bruges i mange morgenmadsprodukter, som er populære hos børn. Resultatet blev, at der højst må være 20 mg kumarin pr. kilo i morgenmadsprodukter, mens der må være 50 mg/kg i "traditionelle og sæsonbetonede varer" som julekager. Det er forbudt at tilsætte ren kumarin til et madprodukt.

ritzau

Jeg spiser ofte kanel på morgenmaden, og er blevet overrasket over at det skulle være et problem. Kan ikke overskue om det så svarer til mere eller mindre end 20 mg kumarin pr kg havregrød.

Link to comment
Share on other sites

KANEL- LEVER

jeg prøvede i 2 uger at spise kanel for at sænke blodsukker, ved ikke om det havde effekt men det var fint denne gang og faldet i forhold til for 1 år siden. jeg spiste alm cassia kanel , stødt på youhurt eller A38 og føj det smager ikke godt uden sukker.

såkøbte jeg et kosttilskud så jeg skulle tage det i pille form i stedet, jeg havde lidt travlt så tog dobbelt dose.

Idag fik så svar på alle prøverne, blodsukker perfekt, men pludselig var mit levertal steget ret meget fra 20 til 50( ved godt der er flere, men aner ikke hvad det hedder)- lægen spurgte om jeg var begyndt at drikke ( meget sjældent).

Nu pludselig kommer jeg i tanke om kanelen i de to uger, Kan det virkelig være det når jeg kun tog det i 2 uger??

bliver da helt nervøs så, ændrer sig sikker nu hvor jeg ikke spiser det længere hvis det er det, men hvad så med dem der tager det og lang periode?

Link to comment
Share on other sites

KANEL- LEVER

jeg prøvede i 2 uger at spise kanel for at sænke blodsukker, ved ikke om det havde effekt men det var fint denne gang og faldet i forhold til for 1 år siden. jeg spiste alm cassia kanel , stødt på youhurt eller A38 og føj det smager ikke godt uden sukker.

såkøbte jeg et kosttilskud så jeg skulle tage det i pille form i stedet, jeg havde lidt travlt så tog dobbelt dose.

Idag fik så svar på alle prøverne, blodsukker perfekt, men pludselig var mit levertal steget ret meget fra 20 til 50( ved godt der er flere, men aner ikke hvad det hedder)- lægen spurgte om jeg var begyndt at drikke ( meget sjældent).

Nu pludselig kommer jeg i tanke om kanelen i de to uger, Kan det virkelig være det når jeg kun tog det i 2 uger??

bliver da helt nervøs så, ændrer sig sikker nu hvor jeg ikke spiser det længere hvis det er det, men hvad så med dem der tager det og lang periode?

Interessant. Ved indtagelse af levertoksiske stoffer påvirkes levertallene meget hurtigt, men med den mængde af mennesker der indtager kanel hver dag vil jeg nu alligevel sige det skulle være usandsynligt at det ene og alene skyldtes kanelen. Der kan være så meget andet der kan påvirke dine levertal, desuden findes der også en stor intraindividuel variation på dem fra dag til dag. Endelig kunne det måske også skyldes andre stoffer der var i det kosttilskud end lige kanelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share