The Anabolic Diet


kosela
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har lige startet på en Ketogen diæt (første uge), og fik nu også hovedet indenfor i dette forum.

Jeg kan forstå på specielt kommentarerne under Exxxon indlæg "CDK DIÆT", at der er blandede holdninger til ketogene diæter.

Jeg har før prøvet en ketonisk diæt (for et par år siden). Det var dog kun i en uge, hvor jeg tabte ca. et kg (hovedsaglig i fedt - håber jeg).

Det har været "The Anabolic Diet" som beskrivet i fx disse artikler:

http://www.getbulky.com/Info/WeightLoss/An...nabolicDiet.htm

http://www.t-mag.com/html/69eat.html

http://www.t-mag.com/html/71eat.html

Der har fået mig til at starte på diæten. Der findes sikkert mange nyere artikler, men princppet går jeg udfra er helt det samme.

Jeg køre efter anbefalingerne på hverdage: 55-60% fedt, 30-35% protein og max. 30g kulhydrater om dagen.

I weekenden ca. 30% fedt, 10% protein og 60% kulhydrater.

Jeg har overvejet om jeg bare skulle rent ketogent i nogle få uger (dvs. ikke cyklisk med kylhydrater i weekenden), men nu tror jeg jeg vil prøve at fortsætte i nogle flere uger efter planen.

Jeg er ikke så interesseret i latinske ord og citater fra videnskbelige artikler (i hvert fald lige nu), men mere i praktiske erfaringer (eller kendskab til praktiske erfaringer).

- Hvor mange uger på diæten

- Hvor stort vægttag er opnået

- Hvordan har jeres kalorie indtag været (uge til uge)

- Hvordan har træningen gået samtidig med diæten (og hvordan har i trænet i forhold til hvordan i plejer at træne)

- Fornæmmelse af hvor meget styrke i har tabt (hvis noget)

...

Johnny Kosela

Link to comment
Share on other sites

:wave:

Ikke så mange erfaringer ser det ud til!

Mine egne, efter første uge (Søndag-Fredag):

Vægt:

Har tabt ca. 3 kg (startvægt lidt over 100Kg). Umiddelbart for meget, men en del kan forklares udfra væsketab og tømte glykogen depoter. Som sædvanlig er "sækken" skrumpet meget ind som noget af det første.

Kalorier:

Har ikke nøjagtig tal, men har ligget på lidt under 3000 cal/dag. Fortsætter næste uge med samme energi indtagelse, og ser hvordan det går.

Træning:

Har trænet stille og roligt første uge (Man, Ons og Fre). Ikke så meget energi til træning de første to gange, og også tendens til lidt kvalme efter træningen. Men det ser ud til at kroppen nu fungerer fint på ketogener. Har cyklet hver dag til arbejdet (ca. 6½ km hver vej), men ellers ikke noget cardio.

Generelt:

Har mærket de sædvanlige bivirkninger som dårlig ånde og lidt hård mave (spiser nogle fiberpiller for at hjælpe lidt). Har været lidt træt i hovedet, men det er egentlig gået meget fint. Har ikke haft den store lyst til at spise kylhydrater/noget sødt.

Nu spiser jeg "normalt" fra aftensmaden til og med lørdag aften, og starter så med fedt & protein igen Søndag-Fredag.

johnny

PS. Okey, så kom frem med det latinske sprogbrug og de videnskablige citer, hvis det er nødvendig for at komme med kommentarer

:graduate: :beatup:

Link to comment
Share on other sites

Kosela > Lige en lille bemærkning.... er det ikke lidt risikabelt at spise fiberpiller når man ikke spiser ret meget generelt ?

Min erfaring er at det virker, men det er en ubehagelig form for diæt. Ydermere taber jeg godt nok vægt men altså også styrke og muskelmasse samt er man træt hele tiden !

Nej, hvorfor vælger du ikke en anden diæt-form ? den ketogene er sikkert ikke den bedste diæt :wave:

Link to comment
Share on other sites

@Ice eye

Diæten anbefaler, at man får nogle fibre fra fx salat. Det spiser jeg også noget af, men sikkert ikke nok, derfor supplerer jeg med nogle frugtfibre. Hvilke bivirkninger skuller der være ved at spise fiberpiller sammen med diæten ?

Diæten er godt nok lidt anderleden og extrem. Jeg vil netop bruge den for at minimere muskelmasse og styrke tabet. Hvis du tabte meget styrke og muskelmasse da du har været på kuren, er det muligvis fordi du ikke har fået nok fedt, eller har fået for lidt kalorier.

Min erfaring ved "alm" diæter hvor man spiser "normal" fedtfattigt mad og beregner en vægttab på ca. ½Kg om ugen, er at det er noget langsommeligt og kedeligt noget. Man taber uundgåeligt styrke og muskelmasse, og skal passe meget på med hvad man spiser. (det skal man selvfølgelig også ved denne diæt, men man går i hvert fald ikke rundt og er sulten)

Hvilken diæt der er den bedste, er nok svært at sige. Det kommer an på temperament og personlige holdninger. Det skal i hvert fald være en diæt man selv tror på og har det godt med.

johnny

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet en lignende diæt. Det var i mine helt unge dage, så jeg fandt aldrig ud af at carbe up i weekenden og var i ketose i meget længere tid end jeg burde :(

Det virkede ellers ganske fint og jeg fik smidt en masse kg over de 3 måneder projektet varede, men jeg mistede også en del muskelmasse.

Sålænge man husker at få carbet up, skulle der ikke være noget i vejen for at en sådan diæt virker fint.

Der anbefalinger jeg efterfølgende har set, peger på at det er en god ide ikke at lave for meget cardio og lade diæten gøre det meste.

En anden ting man kan gøre er at måle kropstemperatur med et termometer både morgen og aften. Hvis temperaturen falder, er det på tide at få noget kulhydrat. Hvis man gør det på den måde, er det ikke sikkert at det er nødvendigt at carbe up hver weekend og istedet for nøjes med at gøre det, når behovet opstår.

Link to comment
Share on other sites

@Crawdaddy

3 måneder syntes jeg også lyder extremt længe at være på kuren. Jeg satser selv på at være på kuren ca. 5 uger alt afhængig af hvordan det går.

Passer mig fint, at det ikke anbefales at lave for meget cardio. Som styrkeløfter foretrækker jeg også at sidde stille det meste af tiden :D

Lyder interessant, at man kan bruge kropstemperaturen til at bestemme hvornår man skal have kulhydrat. Jeg tror dog jeg vil fortsætte med at får kulhydrater fre/lør, så har jeg også noget at glæde mig til!

Link to comment
Share on other sites

Har nu overstået indtagelsen af kulhydrater denne weekend (Fredag aften til Lørdag aften). Vægten er steget ca. 700g (fra Fredag morgen til Søndag morgen), så det er sikkert normalt. Jeg har ikke forspist mig, men fået en del kartofler og pasta.

Har ikke oplevet hovedpine eller andet endnu som du skriver, Columbo, men jeg har også indtaget rigeligt med væske. Havde en lille smule besvær med at falde i søvn Fredag aften, hvor jeg følte en vis rastløshed. Sikkert pga. at have fået noget sukker i kroppen igen - tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Anden uge med fedt & protein nu overstået. Har tabt nøjagtig 1kg denne uge, hvilket er efter planen.

Jeg følte ikke rigtig nogen overgang, fra jeg fredag aften og lørdag indtog kulhydrater til jeg igen begyndte med Fedt & Protein Søndag morgen.

Træningen er gået fint i denne uge, hvor jeg har forsøgt at træne "normalt". Kan mærke at der ikke ligefrem er kræfter til nye max forsøg, men træningsvægtene har være ca. det samme som inden kuren!

Jeg holder kalorie indtaget på ca. det samme som de første 2 uger, og håber på der også ryger 1 kg næste uge ...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Diæten er afsluttet!

Jeg har ventet næsten 2 uger med at opgøre vægttabet, for at vente og se hvordan vægten ville stabilisere sig.

Jeg var som planlagt på kuren i 5 uger. Fra morgen vægten inden starten på kuren til morgenvægten på sidste dag af kuren var vægttabet på i alt ca. 6,5 kilo. Dette er dog ikke et reelt vægttab idet meget er væske og kulhydrater.

I løbet at få dage efter efter kurens afslutning tog jeg ca. 1,5 kg på igen, og det har holdt sig siden. Dvs. jeg har reelt tabt ca. 5 kg på de 5 uger eller ca. 1 kg om ugen. Det passer meget godt med forløbet idet jeg den første uge havde et volsomt vægttab (meget væste+kulh) og de efterfølgende uger tabte ca. 1 kg pr. uge.

Har det været hårdt?

Yep, det har været hårdt. Den første uge var hård at komme igennem og også den sidste tid på kuren var jeg meget træt af det. Jeg var også plaget af lidt sygdom et par dage i kurens uge 4, men valgte at fortsætte alligevel.

Har det virket?

Vægttabet taler for sig selv. Jeg har reelt tabt 5 kg, spørgsmålet er så om det er gået ud over styrken og muskelmassen? Jeg har ikke nogen præcise målinger, men umiddelbart nej!

Jeg har forsøgt at træne nogenlunde normalt under kuren, dog uden at have håndteret de helt tunge vægte. Jeg kan godt mærke at jeg har tabt lidt styrke i benene. I bænkpres syntes jeg derimod at kunne mærke lidt fremgang.

Alt i alt er det ikke værre end hvis jeg en månedstid havde trænet på lavt blus.

Hvad nu?

Jeg begynder nu at arbejde mig hen imod en ny top. Næste gang jeg skal bruge den til noget bliver dog ikke for ER Open bænkpres mesterskabet i Marts.

Link to comment
Share on other sites

Lyder imponerende...

hvis du vejdede 100 kg og tabte dig 5 kg..så ligger du jo stadig i -100 kg klassen....hvorfor tabte du dig så ?? .. Rent kosmetisk eller var du blevet lidt for overvægtig ( no offence, kender dig jo ikke.... ) ... Lyder ellers som en spændende kur.. Hvor slemt var det med den dårlige ånde, som jeg sådan lige ser som den værste bivirkning... :D

Link to comment
Share on other sites

Til JM bænk blev jeg godt nok noteret til en vægt på 99,9 Kg, men 2 timer inden indvejningenstiden udløb vejede jeg dog 101,4Kg!

Så den primære grund til jeg ville tabe mig var for uden problemer at holde mig i 100 kg klassen. Nu har jeg lidt kilo at give af og kan stille og roligt arbejde med at blive stærkere (og tage lidt muskelmasse på).

Mht. den dårlige ånde generede det mig ikke :lol:, men min kærreste syntes det var slemt :argue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share