Energiforbrænding


Guest
 Share

Recommended Posts

Min biologilærer er retarderet. Hun har givet os en eksamensopgave for, som vi ikke engang har grundlag for at kunne løse. Hun indrømmer blankt at vi skulle have gennemgået emnet i klassen inden hun gav os den, men på grund af aflyste moduler har dette ikke været muligt :annoyed:

Nok snak.. Mangler hjælp til følgende opgave.

Ved en coopertest bliver der løbet 3150 meter.

En hurtig udregning og jeg kommer frem til at denne distance svarer til en gennemsnitshastighed på 15,75 km/t.

I opgaven skal jeg så komme frem til min forbrænding under coopertesten ved brug af overstående udregning. Dvs. at jeg skal finde ud af hvad mit energistofskifte er i watt under de 12 minutters løb.

En venlig sjæl der kan hjælpe mig med dette? :inlove:

(Efterfølgende går jeg ud fra at den sidste del af udregningen vil være noget i stil med: 1W = 1 kJ/s, hvorefter jeg regner mig frem til 12 minutter.)

David

Link to comment
Share on other sites

Synes det lyder som en lidt mærkelig opgave at få i biologin - der er også meget fysik i det. Og det er meget som spiller rolle - hvor meget du vejer, din alder, køn, muskelmasse, træningstilstand. Men jeg gætter på det kun drejer sig om runde tal? Med tanke på hvor diffus en opgave det er, så synes jeg ikke din underviser kan forvente sig en detaljeret udregning.

Har du virkelig ikke fået noget mere at vide, end at et Coopertest er blevet løbet på den tid?

Link to comment
Share on other sites

Synes det lyder som en lidt mærkelig opgave at få i biologin - der er også meget fysik i det. Og det er meget som spiller rolle - hvor meget du vejer, din alder, køn, muskelmasse, træningstilstand. Men jeg gætter på det kun drejer sig om runde tal? Med tanke på hvor diffus en opgave det er, så synes jeg ikke din underviser kan forvente sig en detaljeret udregning.

Har du virkelig ikke fået noget mere at vide, end at et Coopertest er blevet løbet på den tid?

Vi har absolut ingen information fået udover resultatet i coopertesten.

Det er også korrekt at vi skal lave udregningerne i tal, da der ikke skal tages hensyn til diverse kriterier. Lidt tyndt. Men man kan jo heller ikke forvente den store faglige lærerkompentence på et gymnasie. :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke læreren har gennemgået de værktøjer i skal bruge til den beregning må du jo tag hvad der er.

Estimeret energiforbrug ved løb hedder 1kcal pr kg kropsvægt pr km. Energiforbruget er kun svagt afhængig af løbehastighed, med mindre det er helt ekstremt i den ene eller anden ende af skalaen.

Vejer du 80kg og løber 3,15km bruger du altså 80*3,15 = 252kcal. Gang med 4,2 (4,186 hvis vi skal være præcise) for at få tallet i kJ og husk så at W = J/s, ikke kJ/s som du har skrevet. Hvis jeg ikke tager helt fejl skulle det ramme en effekt på små 1500W, som en god støvsuger :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt nok, kvaliteten på underviser var lidt lavere på gymnasiet end på universitetet :xmas: Tja, hvis vi nu snakker kun i runde tal, så fik jeg det her at lære på gymnasiet: (men min underviser lagde også meget vægt ved at det var en grov generalisering. Det gælder nogenlunde for en mand der vejer 70 kg og er halv trænet - ik på elite niveau)

Da kan du i princip sige at man bruger lige så mange kcal/min som den hastighed med hvilken man bevæger sig. I det her eksempel ville det så være 15,7 kcal/min. Hvis du multiplicerer med 12 min, får du antallet kcal der bliver brugt i det løb. Derefter multiplicerer du med 4,2 for at få kJ. Og 1 W = 1 J/s, så kan du regne det frem derfra.

En anden hurtig måde at regne det ud fik jeg at lære på idrætten. Der regner man med at man bruger ca lige så mange kcal/km som ens vægt i kg. D v s, hvis du vejer 78 kg, ville du i det test bruge 78 kcal x 3,150 km.

Håber du kan bruge nogen af dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke læreren har gennemgået de værktøjer i skal bruge til den beregning må du jo tag hvad der er.

Estimeret energiforbrug ved løb hedder 1kcal pr kg kropsvægt pr km. Energiforbruget er kun svagt afhængig af løbehastighed, med mindre det er helt ekstremt i den ene eller anden ende af skalaen.

Vejer du 80kg og løber 3,15km bruger du altså 80*3,15 = 252kcal. Gang med 4,2 (4,186 hvis vi skal være præcise) for at få tallet i kJ og husk så at W = J/s, ikke kJ/s som du har skrevet. Hvis jeg ikke tager helt fejl skulle det ramme en effekt på små 1500W, som en god støvsuger :nissetunge:

Det er til at forstå. :xmas:

Vedhæftede lige opgavesættet. Min lærer beskriver at jeg skal plotte de data jeg har, ind i et kordinatsystem med W (effekten) på y aksen og km/t (gennemsnitshastigheden) på x aksen, hvorefter jeg så burde kunne aflæse energiforbruget.

Det siger mig dog ingenting :blink: og med 29 elever i klassen er det umuligt at få hjælp.. og når så det endelig lykkes kan læreren ikke forklare det på et sprog der er til at forstå.

Krop_og_energi_1_.doc

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemt ikke meningen med opgaven at du skal gøre som mig.

Der står jo direkte at du skal indsætte værdierne i tabel 1 i et koordinatsystem og aflæse effektiv du løb med. Du har tre punkter for sammenhængen mellem løbetempo og energistofskifte (i watt). Plot og estimer energistofskifte. Når du skal finde ligningen kan du så enten tage det ud fra de to punkter din hastighed ligger imellem eller du kan få excel (eller din lommeregner) til at estimere en ligning til punkterne.

Det er lidt uklart om du også skal have noget af alt det om hvilestofskifte med også.

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemt ikke meningen med opgaven at du skal gøre som mig.

Der står jo direkte at du skal indsætte værdierne i tabel 1 i et koordinatsystem og aflæse effektiv du løb med. Du har tre punkter for sammenhængen mellem løbetempo og energistofskifte (i watt). Plot og estimer energistofskifte. Når du skal finde ligningen kan du så enten tage det ud fra de to punkter din hastighed ligger imellem eller du kan få excel (eller din lommeregner) til at estimere en ligning til punkterne.

Det er lidt uklart om du også skal have noget af alt det om hvilestofskifte med også.

Så vil jeg da forsøge mig med kordinatsystemet. Men jeg vender nok tilbage i tråden senere, efter hjælp. :nissetunge:

Men du kan vel også godt se at opgavesættet fremstår, som et stort virvar, når man ingen undervisning har haft inden for emnet.

linis -> Mange tak for dit svar. :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Et lynhurtigt spørgsmål ang. koordinatsystemet.

Min linie skal vel ikke skære i 0? Skal den ikke skære længere oppe på y-aksen mere præcist, på mit hvilestofskifte? Det lyder i hvert fald ikke rigtigt at ens hvilestofskifte er lig nul når man ikke bevæger sig, da man jo så vil være død?

Link to comment
Share on other sites

Min linie i koordinatsystemet vil så ikke blive ret, da den rette linie knækker fra 15 km/t til 18 km/t. Er det meningen?

EDIT: Den knækker forresten også fra 8 km/t til 10 km/t. Skal jeg bruge linær regression?

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Hvad repræsenterer tallet 520? Mit hvilestofskifte er 110 watt.

glem det tal - excel er åndsvag.

effekt pr km/t bliver cirka 74watt og den skærer y-aksen omkring 62 (altså svarende til hvilestofskifte), når alle tre punkter bruges. Men naturligvis kan tre løbepunkter ikke bruges til at regne hvilestofskiftet præcist.

Link to comment
Share on other sites

Min linie i koordinatsystemet vil så ikke blive ret, da den rette linie knækker fra 15 km/t til 18 km/t. Er det meningen?

EDIT: Den knækker forresten også fra 8 km/t til 10 km/t. Skal jeg bruge linær regression?

om det er meningen ved jeg ikke, men sådan er tallene. lineær regression er et godt bud :wink:

Og det du mener er at linjerne fra 10-15km/t og fra 15-18km/t har forskellig hældning. De 8km/t m.fl. er gang. Dem ville jeg ikke tage med når det handler om løb.

Link to comment
Share on other sites

glem det tal - excel er åndsvag.

effekt pr km/t bliver cirka 74watt og den skærer y-aksen omkring 62 (altså svarende til hvilestofskifte), når alle tre punkter bruges. Men naturligvis kan tre løbepunkter ikke bruges til at regne hvilestofskiftet præcist.

Okay. Så det passer vel med at min linie skal skære i 110 på y-aksen da dette er mit hvilestofskifte? Får du forresten en ret linie når du plotter det ind i et koordinatsystem? Skal man benytte linær regression?

EDIT: Lidt for hurtig :xmas:

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Maxpower -> Mange tak for hjælpen. Det gjorde lige at jeg fik en bedre forståelse for emnet. :inlove:

Jeg forhører mig lige i morgen hos min biologilærer, omkring koordinatsystemet, for lige at høre om det nu er, som det skal være. Ellers så mangler jeg sådan set kun diskussionsspørgsmålene hvilket er peanuts. Ellers vender jeg i hvert fald nok tilbage igen. :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Maxpower -> Mange tak for hjælpen. Det gjorde lige at jeg fik en bedre forståelse for emnet. :inlove:

Jeg forhører mig lige i morgen hos min biologilærer, omkring koordinatsystemet, for lige at høre om det nu er, som det skal være. Ellers så mangler jeg sådan set kun diskussionsspørgsmålene hvilket er peanuts. Ellers vender jeg i hvert fald nok tilbage igen. :santa2:

måske din lærer alligevel havde en pointe... det virker da som om du har lært noget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share