Alkohol, pump og fodbold?


Rune00
 Share

Recommended Posts

Jeg har planlagt at starte med styrketræning, men har nogle korte spørgsmål inden.

Hvor meget ødelægger en aften i byen med alkohol ens træning? Er ugen helt forspildt, eller er det ikke noget at tale om?

Vil det påvirke min fodbold, at jeg pumper - med hensyn til hurtighed etc.?

På forhånd tak :)

\ Rune

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har planlagt at starte med styrketræning, men har nogle korte spørgsmål inden. Hvor meget ødelægger en aften i byen med alkohol ens træning? Er ugen helt forspildt, eller er det ikke noget at tale om?"

- én enkelt aften i byen vælter ikke noget korthus, det er alle de andre aftener, der tæller.

"Vil det påvirke min fodbold, at jeg pumper - med hensyn til hurtighed etc.?"

- det kommer sandelig an på, hvordan du har tænkt dig at træne. Hvis du vil have store muskler og ligger med mange gentagelser og udelukkende kører kabeløvelser, så bliver du et langsomt lokum.

MEN træner du tungt, med få gentagelser og koncenterer dig om basisøvelser, så kan du gå hen og blive meget hurtigere og stærkere.

Prøv at læse her for at blive klogere:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=210

Link to comment
Share on other sites

MEN træner du tungt, med få gentagelser og koncenterer dig om basisøvelser, så kan du gå hen og blive meget hurtigere og stærkere.

Det er ikke helt rigtigt... Jo han bliver stærkere, men hvis det er i den tunge ende af skalaen (80%-95% af 1RM), så vil det ikke hjælpe på hans hurtighed... Det er jo derfor div. SL programmer også inkl. CAT osv.

Link to comment
Share on other sites

Lyder meget som min træning gennem det sidste halve år... Jeg har kun trænet on/off, for til tider svigtede motivationen og jeg skulle se min krop skrumpe igen inden jeg kunne få mig taget sammen... Nu er jeg - på nogle områder - større end nogensinde, og andre steder har været bedre (BF og mine abs har set bedre tider...)

Jeg tog i byen et par gange i måneden - Nothing really - og det var ikke mærkbart på mine resultater overhovedet... Tvært imod kan jeg sige at jeg blev modigere og følte mig større på banen... (Hvilket minder mig om et mere eller mindre "vildt" sammenstød jeg havde med en modspiller da jeg for nylig viste min gamle klub hvordan fodbold skal spilles, hvor jeg brugte min størrelse, og min styrke men på en lovlig måde... Det var i hvert fald mig der scorede en frispark) Hurtigere blev jo måske ikke, men jeg tror nok jeg vil fraråde dig MEGET kraftigt at holde lidt igen med TUNG bentræning... Det får dig til at føle dig træt i benene og (Afhængig af din form) løber du død i benene og ikke af et iltunderskud...

Det vil altid være en kæmpe fordel at have nogle muskler på overkroppen (Mest skuldre, bryst og mave) da sammenstød med både bold og modspillere vil mærkes noget mindre... (Specielt maven... Det er virkelig ubehageligt at få en bold i maven, men man når næsten altid per refleks at spænde, så har man mavemuskler gør det faktisk ikke ondt...)

Link to comment
Share on other sites

Lagoon> det kan være du lige skal læse linket igen.

fx: "Størstedelen af ens træning bør efter min mening ligge mellem 60-90 % af 1RM, hvis man er interesseret i styrke og eksplosivitet. Man kan dog træne i nærheden af 100 % intensitet oftere hvis man laver de olympiske løft for at maksimere sin eksplosive styrke"

og: "Er man interesseret i eksplosivitet og hurtighed, så bør alle sæt udføres med Compensatory Acceleration Training (CAT)"

Jeg træner i procentsatser fra 65% til meget tæt på 100% og udfører alle løft med CAT. Og jeg har oplevet en ret stor øgning af min hurtighed.

Cheat-freak> (som nok er den MOL'er, jeg sædvanligvis er allermest uenig med ;) ) Hvordan i alverden kan du komme frem til, at man bliver træt i benene af tung styrketræning??? Kroppen vænner sig lynhurtigt til den tunge træning. Jeg løfter tungt (både squat, dødløft, power cleans, pushpresses osv) på dage hvor jeg også spiller basket, på trods af at jeg tre timer senere skal løbe bakkespurter, langdistance og bagefter træne to timer fuld hammer. Løftede jeg ikke ugen igennem, havde jeg ikke kunne holde til halvdelen. Hvis jeg en dag er virkelig smadret i benene af hård (basket-) træning, styrketræner jeg et par timer og er bagefter 100% frisk igen (active rest!).

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke den største haj til CAT osv. da det egentlig ikke vedrører min træning, men jeg vil mene at det er umuligt at lave eksempelvis CAT squat med 90% af 1RM... Det er jo alt for tungt til at det kan blive eksplosivt!

Man kan dog træne i nærheden af 100 % intensitet oftere hvis man laver de olympiske løft for at maksimere sin eksplosive styrke"

Ja og? Hvis du i squat, DL og BP ligger i nærheden af 100%, kan du supplere med f.eks. stød, træk, frivend etc. for at "maksimere sin eksplosive styrke"

Link to comment
Share on other sites

Lagoon --> Det er der menes med Cat-træning er at den pågældene vægt skal accelereres så hurtigt som muligt... uanset om det er med 60% eller 90% intensitet... så selvom 90% ikke ser særlig eksplosivt ud er det det alligevel... sådan har jeg ihvertfald forstået det ;)

Link to comment
Share on other sites

Igen fra TJs artikel:

"[angående CAT] Ved at accelerere vægten opnår man maksimal spænding igennem hele løftet. En anden fordel er at fyringsfrekvensen er langt større ved en accelereret bevægelse, end ved en langsom udført bevægelse."

- dvs det vigtigste er ikke hvor hutig vægten reelt bevæger sig, men hvor stor en del af musklens potentiale er aktiveret i løftet (håber man kan formulere det sådan). Så man kan sagtens lave CAT med høje procentsatser.

Mht hvor høje procentsatser man skal træne med for at træne hurtighed:

"Den bedste måde at øge sin eksplosivitet på, er ved først og fremmest at træne med vægte med en intensitet som passer til formålet. Det vil sige at man primært skal træne med vægte som ligger mellem 60-90 % intensitet, men gerne løfte højere procenter i perioder."

- så derfor passer flg udsagn ikke:

"Jo han bliver stærkere, men hvis det er i den tunge ende af skalaen (80%-95% af 1RM), så vil det ikke hjælpe på hans hurtighed"(Lagoon)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal det op og være tungt, det er jo netop derfor vi alle træner... ;)

Men du startede med at skrive tung træning var vejen frem, og det er kun delvist rigtigt... Der skal også de eksplosive løft med, og hvis formålet med træningen er øget hurtighed, skal den overvejende del af løftene være ekpslosive: 50%-70% ca...

Link to comment
Share on other sites

Lagoon --> efter min begrænsede viden på området så er jeg nogenlunde sikker på at man godt kan blive hurtigere af 80-100% løft... det skyldes at du under sådanne tunge løft der bliver udført eksplosivt og ligeledes ved lettere vægte der udføres eksplosivt får du kroppen til at aktivere flere motoriske enheder... det vil så sige at kroppen blive bedre til at aktivere flere og flere motoriske enheder på meget kort tid i takt med din styrke stiger... det vil så resultere i at din acceleration blive bedre... du bliver med andre ord hurtigere... ved ikke om jeg har forklaret det ordentligt ellers må i lige rette mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har i allesammen ret. Et lille vigtig pointe jeg vist nok også nævner i min artikel, er at eksplosiv styrke bygges på et fundament af absolut styrke. Det vil sige man har større potentiale for at blive eksplosiv hvis man også er stærk. Derfor er høje procenter i høj grad relevante. Det bør bare ikke være det primære i et program hvor man træner for eksplosivitet. Træner man KUN sæt med over 90 % af max, så kan man udvikle stor styrke, men ens RFD (Rate of Force Developement) er ikke særlig god. Ens RFD udvikles bedst med procenter i den lave ende 50-70 %. Træner man kun med vægte i 50-70 % rangen, så udvikler man ikke sin eksplosivitet optimalt (man bliver selvfølgelig så eksplosiv man kan blive indenfor ens absolutte styrke), da ens absolutte styrke ikke påvirkes på samme måde som hvis man løbende lavede sæt over 85 % også. Det er egentlig derfor WSB systemet er så effektivt, da man hele tiden laver dynamiske sæt med 50-70 % og tunge singles med +90 % af sin max.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på jeg er helt med. Jeg er af den overbevisning at hvis man vil løfte en tund vægt skal den løftes så eksplosivt som muligt. Dvs. jeg forsøger at træne så eksplosivt som jeg kan i alle sæt, og det er ligegyldigt om jeg har 50kg eller 120kg på stangen. Man skal vel reelt køre både 50-70% og omkring 90% for at få det optimale ud af sin træning, og hvis det er styrke man går efter bør alt træning vel foregår som CAT.

Link to comment
Share on other sites

For lige at vende tilbage til Rune... Du kan sagtens både træne med vægte og spille fodbold!

Da du ikke har så meget brug for eksplosiv styrke (Det er jo ikke 100 meter løb du skal træne til!), vil jeg helt klart fraråde de helt tunge sæt - især til benene! Som fodboldspiller skal man vel også have en slags udholdenhed, og ikke bare sprint styrke. Jeg vil nok sige at et sæt bentræning skal ligge på omkring 10-15 gentagelser for dit vedkommende. Du vil sikkert kunne mærke en positiv forskel som fodboldspiller, hvis du får lidt muskler på kroppen...

Go' træning..!

Link to comment
Share on other sites

Da du ikke har så meget brug for eksplosiv styrke (Det er jo ikke 100 meter løb du skal træne til!)
Nej, men fodbold er præget af små hurtige ryk med bolden. Så en hurtig spiller er helt klart også en bedre spiller. Derfor vil jeg klart mene at træningen skal være anlagt med henblik på styrke og eksplosivitet.
vil jeg helt klart fraråde de helt tunge sæt - især til benene!

Det mener jeg er noget sludder. En kombination af tung træning og eksplosiv træning må være at foretrække. Det giver den hurtighed og det styrkefundament som er vigtigt for en fodboldspiller.

Som fodboldspiller skal man vel også have en slags udholdenhed, og ikke bare sprint styrke. Jeg vil nok sige at et sæt bentræning skal ligge på omkring 10-15 gentagelser for dit vedkommende.

10-15 reps har ingen relevans for en fodboldspiller. Du har ret i at fodbold stiller store krav til udholdenheden og konditionen, men det optræner man ikke med 10-15 reps. Det eneste man får ud af 10-15 reps er en ufunktionel mængde muskelmasse, som fodboldspilleren slet ikke har brug for. Samtidig er det ikke udholdenhed man opbygger med 10-15 reps, men anaerob styrke-udholdenhed. Den udholdenhed og kondition en fodboldspiller skal bruge bør opbygges med specifik konditioneringstræning. Det vil sige forskellige løbe drills osv. Man bliver med 100 % sikkerhed IKKE mere udholdende på banen ved at lave 10-15 reps.

Lad mig opsummere, hvordan jeg mener en fodboldspillers fysiske træning børe være:

1. Styrketræningen bør være en kombination af tung træning og eksplosiv træning. Rep valget bør ligge mellem 1-6 reps. Alt over giver for meget masseudvikling, som ikke er hensigtsmæssigt.

2. Udholdenheden og konditionen bør opbygges specifikt, og bør derfor udgøres af forskellige typer for løbe drills.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ups! :tongue:

Simondj:

Well.. Jeg vil træne for at få en pæn, muskuløs krop - uden at være en kæmpe pumper! Kunne godt tænke mig at finde et billede, der passer nogenlunde til mit mål, men hvor kan jeg finde det henne?

Jeg vil ikke træne for at blive bedre til fodbold, da jeg ikke kan træne overblik, teknik osv. Det jeg ønsker at blive bedre til i fodbold, vil jeg træne med løb etc. - Som Thomas J også var inde på.

Men selvfølgelig hjælper det en at have en del trænede muskler på kroppen i fodbold, så man ikke blive væltet omkuld af ingen ting.

Et billede ville nok kunne vise jer mit mål bedst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share