dødløft


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg læste i litopsi's log at der var et par stykker der havde haft dårlig ryg og så trænet den op via dødløft. Det gjorde så at jeg fik blod på tanden.

Igår var jeg nede og prøvede at dødløfte, jeg kørte kun med 35kg, hvilket ikke virkede tungt, men jeg kunne godt mærke at min lænd fik lov til at arbejde noget. Nu idag har jeg god omgang DOMS i lænden. Jeg tænkte på hvordan jeg skal fortsætte, om jeg skal holde mig til de 35kg indtil jeg ikke får doms eller om jeg bare skal øge vægten næste gang? Hvordan startede jer med dårlig ryg at dødløfte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle nok ikke svare, når jeg ikke har dårlig ryg, men jeg vil anbefale, at du gør som jeg.

Start stille og roligt, få en dygtig dødløfter til at instruere dig i formen (det har jeg desværre ikke gjort), og stop, hvis det gør ondt, og lad være at træne, hvis du har ondt / DOMS i forvejen, og koncentrer dig om at bruge ryggen korrekt i øvelsen.

TJ vil måske snakke for en anden fremgangsmåde, men jeg er kommet fra begynder (bare med en vægtstang) til 130 kg på et halvt år, hvor DOMS har været en sjældenhed. (DOMS er klart værre for mig ved barbell rows)

Nu er jeg lige begyndt på mit første rigtige dødløft program.

Det kan godt være, det kan gøres hurtigere, men jeg er nu godt tilfreds.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med xjyden!

Jeg har selv haft dårlig ryg (går stadig til opfølning hos kiropraktoren 3 gange om året), og jeg startede sådan her op.

De første 2 gange jeg løftede tog, jeg kun stangen (altså 20 kg). Jeg havde en instruktør til at tjekke min stil hele tiden.

De næste 2 gange tog vi lidt mere vægt på, men stadig overvåget af en instruktør.

Derefter følte jeg at jeg havde rigmelig styr på den, så derfra begyndte jeg at sætte vægt på. Jeg fik ikke ondt af at løfte, så jeg gik ud fra at stilen var iorden, men fik alligevel en anden fyr dernede (stort styrkesvin), til at kigge lidt på mig, engang imellem. Han rettede et par små detaljer, og ellers går det bare derud af!

Min kiropraktor kan tydeligt mærke at ryggen er blevet bedre, og det kan jeg da også.......

Så jeg kan varmt anbefale at træne dødløft (selvfølgelig sammen med andre ryg øvelser), men det er MEGET vigtigt at du får en til at instruere dig, som ved hvad han snakker om, ellers kan det ende meget galt.......

Link to comment
Share on other sites

Nemlig! Korrekt udførelse er utroligt vigtigt.

Jeg har selv det der hedder en "morbus scheuermann". Det betyder at rygsøjlen er lidt skæv og de fleste læger anbefaler at undgå vægttræning.

Men det har vist sig at komme ryggen gevaldigt tilgode med dødløft.

Så hvis du går forsigtigt til værks i starten og sørger for at varme godt op (hyperextension, mavebøj osv.), så skulle det nok kunne lade sig gøre. Forbered dig på at det normalt tager flere år at opbygge styrken og hold igen med træningsvolumenet så snart der er smerter. Kom op og hæng i en ribbe bagefter og stræk godt ud før og efter, så rygsøjlen kan blive rettet lidt ud igen.

Og pas på ved maks-forsøg og tunge sæt generelt, at du ikke kommer til at løfte skævt i din iver eller at krumme ryggen for meget. Det kan nemlig godt smutte, hvis man ikke passer på.

Suppler gerne med hjælpeøvelser.

Det burde sagtens kunne lade sig gøre, hvis du er forsigtig.

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Giver Rod ret....jeg turde ikke lære mig selv en øvelse som dødløft, kun baseret på info fra nettet.........Du kan jo ikke selv se om du udfører det korrekt, når du løfter! Nettet er godt til mange ting, men find for guds skyld en som kan vise dig en korrekt udførelse af dødløft, før du kaster dig ud i den..........

Link to comment
Share on other sites

men find for guds skyld en som kan vise dig en korrekt udførelse af dødløft

Sådan en er vist ikke lige til at opdrive, jeg har ikke set dem i vores center endnu. :D

Du kan finde masser af video clip på nettet med dødløft og det er en udmærket måde at lære det på, hvis man studerer dem grundigt. Kig på DSF's hjemmeside, der er rigeligt, endda et med Thomas Jagd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Well, hvis der ikke er en eneste i dit center der træner dødløft, ville jeg skifte center, da det viser noget om målgruppen i det pågældende center. Det behøver jo ikke være en instruktør, bare en kompetent person!

Og ang. videoklippene. De kan hjælpe til at finpudse en teknik, men jeg mener slet ikke det er nok, for at kaste sig ud i dødløft, at man har kigget på et videoklip (eller flere). Du kan jo ikke selv se, hvordan du udfører løftet, så det er altså alfa omega, at du har en kyndig person, som kan vise dig den, og tjekke at du udfører den ordentligt.......men kan nemt lave fejl i en øvelse, uden selv at være klar over det.........

Link to comment
Share on other sites

Et par gode regler:

Hold stangen helt tæt til kroppen hele vejen op OG ned igen. Hvis stangen kommer væk fra kroppen, så kan man miste kontrollen over den og miste balancen.

Kig frem eller lidt opefter. Hvis man kigger nedad, så har man en tendens til at krumme ryggen, uden at tænke over det.

Nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share