verdensrekord i OneArm PushUps..


Francis
 Share

Recommended Posts

Der er mange måder at tage arm-strækkere og -bøjninger, og nogle teknikker/metoder er lettere end andre. Det er vel det diskussionen går på. Vores "verdensrekord"-indehaver gør det ikke på den hårdeste måde, og det er kernen og ikke om man er for/imod Pavel eller andre pesudo-diskussioner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Problemet består som jeg ser det i, at vi ikke har fælles referencerammer for hvordan styrke skal defineres. DBM, jeg o.a har lavet endeløse repetitioner med foreskrevne teknik og har kendskab til hvori forskellen på de forskellige teknikker ligger, og hvilken fysiologisk adaptation de medfører. Nu er der desværre ikke lavet store undersøgelser indenfor området, så mine udtalelser står for egen regning (ligesom alle andre i denne tråd!).

Det er sjovt at folk altid refererer til en øvelse som OAPU og pistols som øvelser som kræver stor balance. Hvis man har problemer med at holde balancen når man skal stå på 2 ben og 1 arm bør man nok kontakte en neurolog. Accepterer man derimod at man ikke er stærk nok i de muskler der normalt er meget lidt aktive synergister i et klassisk bænkpres er det en anden sag, om man kan så sove roligt om natten. Det kan der i det mindste gøre lidt ved med en besked mængde træning.

Sat på spidsen vil det svare til at jeg siger: "Jeg kan ikke løfte så tungt i dødløft med god teknik, fordi mine stabilisatorer, særligt erector spinae, ikke er så stærk. Men jeg kan sagtens lave tung dødløft alligevel" Face the fact: Kan man ikke lave en OAPU med albuen inde, hofte og skuldre parallelle og helt ned er man bare IKKE STÆRK NOK.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

:laugh: Jeg kan kun have latter tilovers for folk der skal udtale sig om ting de ikke selv har begreb om på egen krop. Begynd at lav nogle OAPU, og så tager vi diskussionen derfra.. Or else... STFU.

Tjah... Nogle ser power squat som forkert i det de mener at olympisk squat er den eneste rigtige måde. Jeg synes begge ting er fine nok, sålænge man ved hvornår man laver hvad.

Så du kan jo passende foreslå at man laver en true-OAPU konkurrence i stedet.

Men jeg kan dog sagtens se din pointe.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Er alle måder at lave bænkpres på også lige korrekte? :wink:

Men selvfølgelig, i forhold til de regler Guiness Rekordbog har sat op for forsøget, så er hans teknik jo i hvert fald god nok.

Det er vidst ikke specielt relevant i forhold til det jeg skriver.

Pointen er jo netop at wide stand pushups er meget brugt, og bla ses i flere trænings programmer, specifikt med deres eget formål. Altså er det så vidt jeg ved en ganske almindelig måde at lave push ups på. Nu gør ham her det så på samme måde, blot one arm.

I øvrigt findes der jo også flere korrekte måder at bænkpresse på, hver til deres formål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt, at der i mange personers øjne åbenbart er så stor forskel på teknik i kropsvægtøvelser og så almindelige øvelser med vægtstang. Man skal ikke mere end et par tråde tilbage for at finde en tråd, hvor folk står i kø for at latterliggøre Diesel Weasel pga. et total tumpet dødløft. Tillader man sig så at komme med kritik til en fyr som laver 'forkerte' armbøjninger er man pludselig Pavel discipel - og jo jeg kan godt se den skjulte ironi i Torbens indlæg. :wink:

Er det igen ikke rimelig way off i forhold til topic?

Hvis man udfører et forkert dødløft , altså et direkte forkert dødløft som er skadeligt for ryggen, og så til at udføre et alternativt oapu i en anden variation end den pavel benytter.

Det svarer til dem der siger at sumo dødløft ikke er et rigtigt dødløft. Igen, det er variationer.

Anyway, det er en relativt fjollet diskussion. Det kommer unægteligt ud som om Pavel`s metoder pr definitation er endegyldigt korrekte og roden til alt godt.

Link to comment
Share on other sites

Anyway, det er en relativt fjollet diskussion. Det kommer unægteligt ud som om Pavel`s metoder pr definitation er endegyldigt korrekte og roden til alt godt.

Du har helt ret; Det ER en fjollet diskussion, når du åbenbart ikke gider ulejlige dig med de indlæg du svarer på. Og så lad være med at skyde mig latterlige holdninger som ovenstående i skoene. Jeg har postet eet billede af en OAPU som tilfældigvis er Pavel. Jeg har jo fx quotet Steve Maxwell, men det tvivler jeg lidt på du har læst. Jeg kunne også have quotet Ross Enamait, som er en anden med virkelig styr på (kropsvægt)træning - eller mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Er det igen ikke rimelig way off i forhold til topic?

Hvis man udfører et forkert dødløft , altså et direkte forkert dødløft som er skadeligt for ryggen, og så til at udføre et alternativt oapu i en anden variation end den pavel benytter.

Det svarer til dem der siger at sumo dødløft ikke er et rigtigt dødløft. Igen, det er variationer.

men når folk der kender meget til vægttræning forsvarer (og argumenterer) for øvelser som de mener er korrekte, så må kropstræningsfolket vel gerne gøre det samme?? Og synes da nok at de er kommet med et positivt sind og gode argumenter..!

Link to comment
Share on other sites

Sat på spidsen vil det svare til at jeg siger: "Jeg kan ikke løfte så tungt i dødløft med god teknik, fordi mine stabilisatorer, særligt erector spinae, ikke er så stærk. Men jeg kan sagtens lave tung dødløft alligevel" Face the fact: Kan man ikke lave en OAPU med albuen inde, hofte og skuldre parallelle og helt ned er man bare IKKE STÆRK NOK.

Kunne det ikke tænkes at manden kender til den mere "accepterede" stil og er stærk nok (højest sandsynligt :tongue: ) til at køre den, men har fundet ud af at han kan tage flere gentagelser med denne modificerede stil. Og da den jo åbenbart kan godkendes under de regler der er udstedt af guinness book of records, har han blot valgt at bruge den til at lave rekordforsøget med...? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du har helt ret; Det ER en fjollet diskussion, når du åbenbart ikke gider ulejlige dig med de indlæg du svarer på. Og så lad være med at skyde mig latterlige holdninger som ovenstående i skoene. Jeg har postet eet billede af en OAPU som tilfældigvis er Pavel. Jeg har jo fx quotet Steve Maxwell, men det tvivler jeg lidt på du har læst. Jeg kunne også have quotet Ross Enamait, som er en anden med virkelig styr på (kropsvægt)træning - eller mange andre.
Du har stadig ikke formået at besvare min relativt simple argumentation. Wide stand pushups er almindelig brugt, og anbefalet i en del trænings programmer. Hvorfor man naturligvis kan argumentere for at det kan give mening at udføre den i en one arm version.

I øvrigt behøvede jeg ikke at skyde dig noget i skoene. Du skrev det helt selv. Det var din sammenligning, ikke min.

men når folk der kender meget til vægttræning forsvarer (og argumenterer) for øvelser som de mener er korrekte, så må kropstræningsfolket vel gerne gøre det samme?? Og synes da nok at de er kommet med et positivt sind og gode argumenter..!

Jeg mener ikke jeg er kommet med negativt sind. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at pavel versionen er hårdere, og også korrekt. Min kritik går egentlig på hvor vidt det er korrekt eller ej at sige at hans push ups er forkerte.

Er det forkert at lave closegrip benchpres, er det forkert at lave front squat.

Begge dele er meget benyttede variationer af to meget kendte øvelser. Men ingen vil vel kalde dem forkerte.

Anklagerne i tråden går på at det er lettere på den måde han gør det på. Det er der næppe nogen der er i tvivl om. Men igen gør det vel ikke hans udførelse forkert eller dårlig, blot fordi det er lettere end den version pavel benytter.

Rimelig simpelt vil jeg mene.

Link to comment
Share on other sites

Tjah... Nogle ser power squat som forkert i det de mener at olympisk squat er den eneste rigtige måde. Jeg synes begge ting er fine nok, sålænge man ved hvornår man laver hvad.

Så du kan jo passende foreslå at man laver en true-OAPU konkurrence i stedet.

Men jeg kan dog sagtens se din pointe.

Jeg anfægter heller ikke hans ualmindelige imponerende resultat.

Og meget muligt at jeg foreslår den givende konkurrence :smile:

Kunne det ikke tænkes at manden kender til den mere "accepterede" stil og er stærk nok (højest sandsynligt :tongue: ) til at køre den, men har fundet ud af at han kan tage flere gentagelser med denne modificerede stil. Og da den jo åbenbart kan godkendes under de regler der er udstedt af guinness book of records, har han blot valgt at bruge den til at lave rekordforsøget med...? :smile:

Jeg er ikke i tvivl om at Paddy er istand til at lave den form for OAPU som jeg finder hårdest. No doubt, og selvfølgelig handler det om at finde den teknik, hvorved man kan reppe flest ud med indenfor den givende regelsæt :smile: Manden er iøvrigt voldsomt imponerende generelt. Mener han har løbet en marathon med en mælkeflaske på hovedet og andre tossede ting :laugh:

I øvrigt behøvede jeg ikke at skyde dig noget i skoene. Du skrev det helt selv. Det var din sammenligning, ikke min.

Jeg mener ikke jeg er kommet med negativt sind. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at pavel versionen er hårdere, og også korrekt. Min kritik går egentlig på hvor vidt det er korrekt eller ej at sige at hans push ups er forkerte.

Er det forkert at lave closegrip benchpres, er det forkert at lave front squat.

Begge dele er meget benyttede variationer af to meget kendte øvelser. Men ingen vil vel kalde dem forkerte.

Anklagerne i tråden går på at det er lettere på den måde han gør det på. Det er der næppe nogen der er i tvivl om. Men igen gør det vel ikke hans udførelse forkert eller dårlig, blot fordi det er lettere end den version pavel benytter.

Rimelig simpelt vil jeg mene.

Mener heller ikke vi har sagt at hans version er forkert, blot lettere at udføre. Problemet opstår nok ved at "vi" der træner meget med kropsvægt mener der går inflation i øvelserne. Folk plabrer løs om at de kan lave det ene og andet, men når det kommer til stykket er det som regel the most easy way out de vælger. Derfor vores mangel på anerkendelse af teknikken i rekordforsøget såfremt det skulle være VIRKELIG hardcore. Men som jeg skrev i mit første indlæg, så ville jeg ikke på noget tidspunkt være istand til at rive så mange reps med den foreviste teknik, så hatten af for manden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener heller ikke vi har sagt at hans version er forkert, blot lettere at udføre. Problemet opstår nok ved at "vi" der træner meget med kropsvægt mener der går inflation i øvelserne. Folk plabrer løs om at de kan lave det ene og andet, men når det kommer til stykket er det som regel the most easy way out de vælger. Derfor vores mangel på anerkendelse af teknikken i rekordforsøget såfremt det skulle være VIRKELIG hardcore. Men som jeg skrev i mit første indlæg, så ville jeg ikke på noget tidspunkt være istand til at rive så mange reps med den foreviste teknik, så hatten af for manden :wink:

Tildels forstår jeg. Men fordi han kører en meget brugt, og generelt anerkendt version af One arm push ups, kan man vel ikke tale om at der går inflation i øvelserne?

I øvrigt er der forhåbentlig ikke nogen der seriøst vil sige at han ikke er virkelig hardcore, han laver 660 one arm pushups.

Der er næppe nogen i det her forum der kan lave 660 normale pushups :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tildels forstår jeg. Men fordi han kører en meget brugt, og generelt anerkendt version af One arm push ups, kan man vel ikke tale om at der går inflation i øvelserne?

I øvrigt er der forhåbentlig ikke nogen der seriøst vil sige at han ikke er virkelig hardcore, han laver 660 one arm pushups.

Der er næppe nogen i det her forum der kan lave 660 normale pushups :laugh:

Inflationen opstår blandt MOL-brugere, idet de anerkender OAPU-teknikken Paddy anvender som den gældende.

Men skidt med det. Vi bliver nok ikke enige, og hvorfor skulle vi. Intet bedre end polarisering.

apropos 660 pushups.... 789?? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Inflationen opstår blandt MOL-brugere, idet de anerkender OAPU-teknikken Paddy anvender som den gældende.

Men skidt med det. Vi bliver nok ikke enige, og hvorfor skulle vi. Intet bedre end polarisering.

apropos 660 pushups.... 789?? :tongue:

Tja det forstår jeg ikke helt. Altså jeg er enig i at OAPU , ala pavel nok er den hårdeste. Men at udnævne den som den globalt rigtige, hehe, der er lang vej.

Anyway hvor kommer de 789 fra?

Link to comment
Share on other sites

"789" er en bruger - tjek 10-minute challenge tråden :devil:

Oh ja. Ham husker jeg.

Ganske imponerende. Nu kan jeg ikke huske om det var tiden eller kræfterne der begrænsede ham. Ommed der stadig er meget langt der fra, og så til at lave bare noget der ligner 660 one arm pushups.

Jeg ved ikke hvor mange jeg kan lave i den stil han laver. Engang kunne jeg lave 10. Men det spiller ik rigtig med skulderen.

Jeg gad godt lave dem pavel style, men når jeg ikke engang kan holde balancen så er det svært :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Du har stadig ikke formået at besvare min relativt simple argumentation. Wide stand pushups er almindelig brugt, og anbefalet i en del trænings programmer. Hvorfor man naturligvis kan argumentere for at det kan give mening at udføre den i en one arm version.

I øvrigt behøvede jeg ikke at skyde dig noget i skoene. Du skrev det helt selv. Det var din sammenligning, ikke min.

Jeg mener ikke jeg er kommet med negativt sind. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at pavel versionen er hårdere, og også korrekt. Min kritik går egentlig på hvor vidt det er korrekt eller ej at sige at hans push ups er forkerte.

Er det forkert at lave closegrip benchpres, er det forkert at lave front squat.

Begge dele er meget benyttede variationer af to meget kendte øvelser. Men ingen vil vel kalde dem forkerte.

Anklagerne i tråden går på at det er lettere på den måde han gør det på. Det er der næppe nogen der er i tvivl om. Men igen gør det vel ikke hans udførelse forkert eller dårlig, blot fordi det er lettere end den version pavel benytter.

Rimelig simpelt vil jeg mene.

Blackice du læser åbenbart stadigvæk ikke, hvad jeg læser. Det jeg skrev, du ikke skulle skyde mig i skoene var, at Pavels metoder var 'endegyldige korrekte og roden til alt godt'.

Du siger, at din kritik går på hvad der er korrekt. Nu er det jo ikke op til hverken Guarden eller mig at bestemme, hvad der er korrekt for andre. Der er dog ingen tvivl om, at vi har vores holdning til det. Vi skrev, at hans teknik ikke var imponerende i forhold til, hvordan man laver den, så den giver det største styrkeudbytte.

Jeg vil æde min gamle hat på, at hvis jeg postede en film af en gut, som lavede en bænkpresrekord, hvor han lavede kæmpe bounce på brystet og løftede røven en halv meter fra bænken, så ville ikke gå mange øjeblikke før (du?) og farede i blækhuset og svinede stilen. Og så skrev du i øvrigt, at min sammenligning med Diesel Weasel ikke holdt fordi hans stil var skadelig. Hvis du nu (som jeg før bad dig om) brugte lidt tid på at læse mine indlæg, ville du kunne se, at jeg HAR sagt, at den 'teknik' han bruger har utrolig høj skadesrisiko.

Jeg er da enig i, at det er smart at lave øvelsen så let som muligt, når der er tale om et rekordforsøg. Jeg har da også lavet bænkpres konkurrencer hvor jeg har reppet løs med ovenstående dårlige stil - men det er IKKE noget jeg gider forherlige/anbefale offentligt. Jeg fortrækker at lave min alt træning, så det giver det største allround styrke udbytte og den mindste skadesrisiko. Hvis du eller andre er af en anden overbevsning, er det fint med mig - men du kan sgu ikke sammenligne det med at lave backsquat kontra frontsquat.I øvrigt kan jeg ikke se, hvorfor jeg skal forsvare, at nogen anbefaler armbøjninger med overdrevet bredt greb?

Til slut kan man jo tænke over, at alle dem som rent faktisk kommer ned på gulvet og træner OAPU har samme holdning i modsætning til dem som bare snakker! :wink:

Slut herfra - alt godt!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Inflationen opstår blandt MOL-brugere, idet de anerkender OAPU-teknikken Paddy anvender som den gældende.

Men skidt med det. Vi bliver nok ikke enige, og hvorfor skulle vi. Intet bedre end polarisering.

apropos 660 pushups.... 789?? :tongue:

Jeg kan godt forstå jeres udgangspunkt. I mener at den der giver bedst træningseffekt og er sikrest skal være referencerammen.

Ingen grund til at konkurrere med en stil, der for mange mennesker ville være ensbetydende med en skulderskade.

Det fjerner lidt af integriteten ved løftet.

Lidt lige som når en APF styrkeløfter quartersquatter 1200pund ud af en monolift i kevlar squatdragt med 3m knæbind og fødderne presset ud imod metalrammen og kalder det for en verdensrekord :laugh:

Det er i begge tilfælde en bastardisering af løft, der skulle teste styrke både fysisk og mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Til slut kan man jo tænke over, at alle dem som rent faktisk kommer ned på gulvet og træner OAPU har samme holdning i modsætning til dem som bare snakker! :wink:

Jeg træner hverken det ene eller andet, så det er vidst rimelig irellevant. Jeg bryder mig generelt bare ikke om at folk skal negligere andres præstationer på forkert grundlag. Det var sådan set alt.

Hans stil er ikke dårlig, den er helt anderledes. Forstået sådan at med widestand, som han bruger, er stilen så god som den kan være.

I pavel stil er slut positionen naturligvis en helt anden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nu (som jeg før bad dig om) brugte lidt tid på at læse mine indlæg, ville du kunne se, at jeg HAR sagt, at den 'teknik' han bruger har utrolig høj skadesrisiko.

Du må lige være hurtig og vise mig hvor i tråden du har skrevet det?

Anyway, hvis der reelt set er tale om at wide stand push ups er en øvelse som er dårlig, grundet stor skade risiko, så er vi jo ovre i noget helt andet.

Men det har jeg pt ikke set nogen argumentere for. Ihvertfald ikke dig. Der var et par indlæg på side to jeg ikke nærlæste, men det var vidst guarden der skrev dem.

Anyway, jeg har det fint med at folk anfægter andres stil. Feks i dit bænkpres eksempel. Men jeg mener bare det skal være på et ordentligt grundlag

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Guarden - hans teknik sux! Hvor kommer de 660 reps i øvrigt fra? De 16-17 reps man ser i videoen er i hvert fald ikke imponerende. Hvis han rent faktisk laver dem - og med den stil - kan han nok snart sende sin skulder på tidlig pension.

Blackice - jeg vil sgu nødig se dem du normalt ser! :crazy:

Dette indlæg mere en antyder da at hans udførsel er problematisk for skulderen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ej det gør det så ikke. De giver udtryk for en personlig holdning, og der er ikke nogen saglig argumentation for at øvelsen skulle være dårlig.

Det er i øvrigt eneste sted der er nævnt noget fra DBM`s side om skade`s risikoen.

Taget i betragtning af at jeg i stort set alle indlæg har nævnt at wide stand push ups er almindelig brugt, og det derfor er naturligt at mange laver (forsøger) at genskabe samme stil i one arm, så er det finurligt at der ikke er kommet noget på bordet omkring skades risikoen hvis det er der den ligger begravet.

Hvis det vitterligt er tilfældet, at der er en voldsom skades risiko , så lad dog det være argumentationen.

Og fair nok, det i sig selv er egentlig årsag nok til at fravælge den jo.

Stilen i hans push up fejler intet. Den er præcis som en widestand one arm push up ser ud. Om øvlsen så er dårlig, i forhold til skades risikoen, det kan der så muligvis være noget om. Men så kritiser da øvelses valget.

Anyway, vi træder vande.

Lad os nu få lidt fakta på bordet om hvordan man bliver en god til OAPU i pavel versionen?

i wanna try it.

Link to comment
Share on other sites

Ej det gør det så ikke. De giver udtryk for en personlig holdning, og der er ikke nogen saglig argumentation for at øvelsen skulle være dårlig.

Så siger vi det, Rasmus Modsat :wink:

Lad os nu få lidt fakta på bordet om hvordan man bliver en god til OAPU i pavel versionen?

Selve udførslen er allerede beskrevet i tråden.

Hvordan man bliver god? Laver rigtig mange :devil:

Link to comment
Share on other sites

Så siger vi det, Rasmus Modsat :wink:
Er det forkert, eller ikke forkert, at DBM blot skriver at øvelsen vil sende hans skulder på pension med rekort fart, og intet nævner om hvor vidt der er hold i den udtalelse, eller hvorfor han er af den holdning?

At det er tilfældet er meget muligt, men bagefter at sige at det har været nævt meget tydeligt, er lige voldsomt nok.

Anyway, nok om det. Informationen er kommet ud nu ihvertfald :laugh:

Selve udførslen er allerede beskrevet i tråden.

Hvordan man bliver god? Laver rigtig mange :devil:

Ja hva nu hvis man ikke engang kan holde balancen i den position :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja hva nu hvis man ikke engang kan holde balancen i den position :laugh:

Jeg går ud fra du mener at holde positionen på vej ned, og ikke bare udgangspositionen?

Det er et tydeligt tegn på manglende kernestyrke.

Det er bare at prøve så godt du kan, evt. sætte hånden hævet ift gulvet for at gøre øvelsen lettere.

Og bare lige for at slå det fast, så er min OAPU bestemt ikke pæn. På gulvet laver jeg den næppe meget pænere end Paddy, bortset fra at jeg naturligvis passer på min skulder. Men hånden på et bord små 50cm over gulvet kunne jeg holde det hele lige :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share