løbetræning i frostvejr


majamor
 Share

Recommended Posts

Hvor koldt må det være udenfor inden det begynder at være skidt for lunger osv. når man løber??

Pt. er her omkring -13-14 grader, så det er pænt koldt, især når det blæser en smule.

Når jeg har være ude og småløbe i -10 grader småhoster jeg når jeg kommer hjem og kan virkelig mærke lungerne. Er det ok?? Eller bør jeg hoppe på et indendørs løbebånd istedet :crazy: ??

Link to comment
Share on other sites

Hvor koldt må det være udenfor inden det begynder at være skidt for lunger osv. når man løber??

Pt. er her omkring -13-14 grader, så det er pænt koldt, især når det blæser en smule.

Når jeg har være ude og småløbe i -10 grader småhoster jeg når jeg kommer hjem og kan virkelig mærke lungerne. Er det ok?? Eller bør jeg hoppe på et indendørs løbebånd istedet :crazy: ??

Jeg tror ikke der er en egentlig nedre grænse, så længe du blot kan holde dig varm. Jeg har også haft problemer når jeg indånder den kolde luft, det har jeg løst ved at binde et fleece-tørklæde foran ansigtet. Dermed også være sagt, at jeg kun sjældent har løbet rigtigt lange ture når kulden bider. Det er simpelthen for besværligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at have læst, at der kan være risiko for frostskader og lungebetændelse, når man kommer ned omkring de -10.

Da vi var på træningslejr sidste januar, løb vi 5x800m i minus 5-7 grader hele ugen (okay, så 4 gange da!) uden nogen blev syge af det, så who knows? Anyway, jeg ville være forsigtig med det, hvis det var op til mig. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hvor koldt må det være udenfor inden det begynder at være skidt for lunger osv. når man løber??

Pt. er her omkring -13-14 grader, så det er pænt koldt, især når det blæser en smule.

Når jeg har være ude og småløbe i -10 grader småhoster jeg når jeg kommer hjem og kan virkelig mærke lungerne. Er det ok?? Eller bør jeg hoppe på et indendørs løbebånd istedet :crazy: ??

Hosten burde være et resultat af delvis udtørring af luftvejene, da den kolde luft ikke kan indeholde særlig meget fugt. Min erfaring siger mig at det er et spørgsmål om tilvæning!

Teoretisk kunne løb i koldt vejr vel godt give frostskader, men det er nok urealistisk hvis du ikke befinder dig i polarområder, eller lægger dig i sneen...

Link to comment
Share on other sites

Hey

Takker for alle svarene. Jeg er i Grønland, så luften er temmelig meget tørrere end i DK.

Så længe jeg ved der ikke er nogen decideret risiko for noget løber jeg videre. I dag droppede jeg det godt nok, -14 og en god vind på 8-10 m/sek er skisme for koldt for mig!!!

Hygge, dernede i varmen :bigsmile:

Majamor

Link to comment
Share on other sites

Hej majamor og alle andre

Jeg er selv opvokset i Grønland og i min barndom løb og legede vi da altid udenfor. Desuden har jeg stået på langrend i koldt vejr, ligesom så mange andre før og efter mig.. Så ingen problemer der! Hvis du har astma, kan kulden måske fremprovokere et anfald, men det er da nok nogle der ved meget bedre end mig :blush:

God fornøjelse med træningen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har mangeårig erfaring i træning i koldt klima. Inden for udholdenhedsidræt har man fastsat en nedre grænse på minus 18 grader som det koldeste hvor man må dyrke konkurrencer. Dette gælder eksempelvis i langrend, hvor man har nået frem til denne grænse gennem mange års forsøg, og lægevidenskabelige erfaringer.

Imidlertidig gælder denne grænse jo for konkurrencer, hvor belastningen jo er enorm. Man må nok slutte analogt mht. intervaltræning. Hvis man f.eks. bare løber en tur i roligt tempo skulle der ikke være noget galt i at træne i koldere end minus 18 grader.

Det er dog værd at bemærke, at man kan få såkaldt kuldeastma af for hård træning i koldt klima, en diagnose mange, især norske (nordligt bosiddende) langrendsløbere har fået stillet. Bl.a. derfor planlægger den norkse langrendsløber Jon Kristian Dahl sine intervalpas efter vejrudsigten, en model som måske også kunne være nyttig for dig.

Hvis man vil sikre sig mod kuldeastma, kan man i Norge og Sverige købe en filter/maske, som man monterer med elastik rund om hovedet. Denne maske opvarmer luften, så du med garanti undgår kuldeastma. Masken kan købes i enhver sportsbutik på en hvilken som helst langrendsdestination i Norden til under 300 kr.

God træning i kulden!

-K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share