Brænder jeg musklerne op?


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

Jeg må da sige, at jeg blev en anelse bekymret sidste gang jeg var nede i mit center. Et par fyre sagde til mig, at hvis mit mål er større muskelvækst, så måtte jeg aldrig træne samme muskelgruppe hver gang jeg træner, selvom jeg har et træningsprogram der hedder mandag, onsdag, fredag - altså 48 timer imellem hver træningsdag, hvilket jeg har hørt skulle være nok.

De mente, at man HØJST skulle træne en muskelgruppe (biceps, triceps, ryg osv) to gange om ugen, ellers ville man "brænde musklerne op - de vil ikke vokse". Hvis det passer, har de personer der så kører full-body ikke et alvorligt problem?

Kan det virkelig passe? Skal jeg "strø" mine øvelser hen over ugen?

Jeg kører et HST-program med følgende øvelser:

Bænkpres

Bend-over-row

Chinups

Dips

Bicep curls (håndvægte)

Lateral raises

Dumbell press

Leg press

Leg extensions

Leg curl

Crunches (kabel)

Dertil lægger jeg sommetider et par frie øvelser ind...

Jeg kører dette program som sagt tre gange om ugen (mandag, onsdag, fredag). Jeg tager hver øvelse i 2 sæt, dog i basisøvelserne kører jeg med 3 sæt.

Håber I kan hjælpe.

MVH

-Nicky Cruz

Edited by Nicky Cruz
Link to comment
Share on other sites

Som Moos skrev, så brænder du intet af, muskler kan ikke "brændes af" sån uden videre. Så længe du har en rimelig fornuftig kost og et kalorie overskud og sørger for, at restituere (hvilket du gør fint), så skal du nok vokse. Desværre er alt for mange fitness centre fyldt med selvbestaltet "eksperter" som kommer med de underligste former råd og vejledning :blink:

Link to comment
Share on other sites

Mine bedste gains er nået med fullbody 3 gange om ugen...

Der er jo mange måder at gøre tingene på, og kigger man sig omkring vil du kunne se folk på alle mulige slags programmer lige fra fullbody til 6-split med gode gains. Så det er mildt sagt hjernedødt at erklære fullbody 3x om ugen for ubrugeligt. Den viden man har om hvordan muskler vokser taler dog efter min bedste overbevisning for at man mindst før sigte efter en frekvens på 2x pr uge (som clean naturligvis - krudthovedet har lidt andre spilleregler :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg må da sige, at jeg blev en anelse bekymret sidste gang jeg var nede i mit center. Et par fyre sagde til mig, at hvis mit mål er større muskelvækst, så måtte jeg aldrig træne samme muskelgruppe hver gang jeg træner, selvom jeg har et træningsprogram der hedder mandag, onsdag, fredag - altså 48 timer imellem hver træningsdag, hvilket jeg har hørt skulle være nok.

De mente, at man HØJST skulle træne en muskelgruppe (biceps, triceps, ryg osv) to gange om ugen, ellers ville man "brænde musklerne op - de vil ikke vokse". Hvis det passer, har de personer der så kører full-body ikke et alvorligt problem?

Kan det virkelig passe? Skal jeg "strø" mine øvelser hen over ugen?

Det er selvfølgelig noget sludder....formentlig af nogen fætre som ikke har læst styrketræningsstof de sidste 5-10 år.

Mest af alt lyder det som nogen fætre der

- lever i et HIT-univers

- har fået kaffen galt i halsen da de lærte om eksplosiv styrkeløfttræning

Set fra et muskelrestitutionssynspunkt så giver det ingen mening. Med en 36-48 timers restitution og en fornuftig kost så kan man selvfølgelig træne de store muskler ligeså tosset man vil.

Derfor er det eneste man rigtigt kan få det over på at det er neurale adaptioner de har i tankerne. Hvis man f.eks. træner

- meget tung hele tiden med vægte 90+% af 1rm

- træner med en langt større workload end man er konditioneret til

- systematisk fuldkommen udmatter/presser musklerne ala HIT-program

- kører til failure/forced reps hele tiden selv i de store øvelser

....så giver det mening at tænke på om musklerne undertiden skal have lidt ekstra pause af komme sig på. Men et normalt HST-program med 5-15 * 2-3 sæt trænet efter de normale træningsprincipper, da giver det ingen mening det de siger.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som de andre siger, bare du får rigeligt med næring og dine muskler bliver udhvilet er der intet problem...

Og tror de at gud har skabt din krop til at følge vores ugedage?

Så efter deres teori (meget firkantet skåret ud): Så kan du træne biceps lørdag og søndag og så mandag tirsdag igen, for det er jo en ny uge...

Ved godt at de sikkert har ment at der skal være en længer pause imellem, men din krop følger altså hverken, vores 24 timer på et dørn, 7 dage om ugen eller 31 dage i en måned, men derimod nærmere din egen døgn rytme, hvornår du spiser, hvornår du er fysiks aktiv og hvornår du sover!

Så længe du lytter til din krop, og er i kalorieoverskud vokser du kun :superman:

og hvis du føler dig udbrændt efter mandagens træning, om onsdagen vil jeg forslå dig at gå ned i kilo og få vænnet din krop til din krop til at blive brugt sådan :)...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share