Hvorfor maskiner/kabler?


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Xax> netop, det er en af de dårlige ting ved maskiner. Man låses i et fast bevægemønster, som belaster kroppen meget mere end frie vægte. Folk burde læse den artikel om pattern overload jeg linkede til i en anden tråd. Nu skal vi også huske at skelne mellem decideret maskiner, og så kabel træk. Kabel træk maskiner giver et frit bevægemønster, hvorimod smith maskinen ikke gør det.

Morten> jeg er da helt enig i at maskiner har sin berettigelse i mange situationer. Jeg bruger selv maskine (eller nærmere kabel træk) fra tid til anden. Og som du selv siger, så afhænger det af hvad niveau man er på, og hvad man træner for.

Hvis vi skal diskuttere hase træning, så vil jeg til en hver tid mene at der findes bedre øvelser en leg-curls for hasemuskulaturen. I styrkeløftskredse og i kredse hvor man anvender hasemuskeltræning for at forbedre præstationsevnen i sport (f.eks 100 meter løbere), er det alment anerkendt, at leg curls ikke har en særlig god overførselseffekt. De foretrukne øvelser er glute-ham raises og diverse hasemuskel trækøvelser, såsom RDL´s (rumænsk dødløft)

Og jeg vil godt give dig ret i at stiff-legged dødløft er en dårlig hase muskel øvelse, hvis den udføres som den gør i de fleste centre, men stor range of motion, hvor lumbal delen runder, hvilket betyder at hoften ikke rotere med rundt når man går ned. Hvis hoften ikke rotere med rundt, så strækkes hasemuskulaturen ikke, og aktiveringen bliver yderst svag. Rumænsk dødløft derimod sparker røv. Jeg har aldrig kunnet mærke leg curls volsomt meget i hasen, men efter RDL´s, så ved man hvad hasemuskeltræning er. Hvis man påstår at leg curls er bedre end RDL´s, så ved man ikke hvordan man skal udføre den rigtigt. Men her drejer det sig igen om hvad man skal bruge det til. En atlet, en styrkeløfter og en OL vægtløfter vil til hver en tid vælge RDL´s over leg curls, men er man motionist eller bodybuilder, så er leg curls måske OK.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

> Thomas J

Fuldstaendig enig - hams virker jo over to led, og hamstring curl er efter min mening glimrende til at traene hams i deres funktion af at flexe underbenet i forhold til laaret, men hamstring curls er - i et funktionelt perspektiv - ikke videre gavnligt for hams' funktion som hoftestraekkere.

Og lige ang. 100m loeberne - jeg mener nok, at hamstring curls har en overfoerselsvaerdi til sprint, fordi fleksionen af underben i forhold til laar er en vaesentlig del af bevaegelsesbanen i et skridt. Jeg er enig med traeningen af hamstrings i forhold til hofteekstensionen, men i dette tilfaelde tror jeg, at en kombineret traening er mest gavnlig.

Og noget ganske andet: En lille solstraalehistorie fra 'mit' center er en pige, der i lang tid har traanet mest med maskiner. Men nu er hun lige begyndt at squatte og er fuldstaendig vild med det; langt bedre bentraening end hun nogensinde foer har lavet (leg ext., hams curl, leg press - alt sammen i maskiner), og det er hendes egen vurdering. Saa det er fedt, at nogle virkelig saetter pris paa at tage et skridt videre, hvis de overvejende har lavet oevelser i maskiner.

Men tag det nu ikke ilde op! Jeg kan sagtens foelge og respektere de folk, som udelukkende benytter maskiner. Der er vel plads til os begge - ogsaa her paa MOL...

Morten

Link to comment
Share on other sites

Yep, enig i at 100 meter løbere har gavn af øvelser som involvere knæledsfleksion, men leg curls er langt fra den bedste. Det er derfor jeg nævner glute-ham raises. Det er en suværen øvelse, hvis man har en glute-ham bænk til rådighed. Denne øvelse træner hele "the posterior chain" (erector, glutes, hams, gastroc). Derfor er den leg curls suværent overlegen. Misforstå mig ikke, jeg laver selv leg curls fra tid til anden, men jeg ville foretrække glute-ham raises, hvis jeg havde en sådan bænk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker funktionel træning og neural effekt skal vi huske at hverken synergistre eller nervesystemet kan lave mirakler hvis en given muskel er underudviklet. I sådanne tilfælde kan det være optimalt at sætte ind med isolationstræning - for DEREFTER at tænke funktionelt.

Hase-curl - Jeg påstår ikke at det er en øvelse med en høj direkte overførbarhed. Pointen var, at hvis man har konkluderet at hasemuskulaturen skal styrkes er hase-curls (hamstring-curls, leg curls)  en primær øvelse.

Problemet ved de andre øvelser der nævnes er, at det meget nemt bliver et andet led i kæden der sætter begrænsningen for den belastning der kan påføres hasemuskulaturen.

Hofte-ekstensionsøvelserne (SDL etc.) får desuden ikke fat i det korte hovede af biceps femoris, da denne udspringer fra bagsiden af lårbensknoglen.

En af hasemuskulaturens vigtigste opgaver i forbindelse med idrætsbevægelser er at være antagonist i forhold til knæekstensorerne for derved at sikre stabiliteten i knæet (håndboldpigerne mange korsbåndsskader). Her er squat-agtige øvelser naturligvis vigtige, men bestemt også isoleret knæ-fleksionstræning (hase-curl)

Hasemusklerne er (i idrætssammenhæng) ofte udsat for meget høje excentriske belastninger. I hase-curl kan man nemt træne excentrisk med høje belastninger, hvorimod dette i de andre øvelser bliver kritisk af hensyn til lænderyggen.

Udfra ovenstående betragtninger ser jeg hase-curl som en vigtig øvelse, som man alt efter konteksten kan konkludere at være en bedre/dårligere hase-øvelse end SDL og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger stadigvæk glute-ham raises. Hasemuskulaturen er den primære bevæger, og der er ingen risiko for at andre muskler trættes først. Hvis man har prøvet at køre glute-ham raises, så vil man hurtigt kunne konkludere at den er leg curls overlegen. Og for ikke at undgå misforståelse, så er glute-ham raises ikke en hofteekstensionsøvelse, men en knæledsfleksionsøvelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

> Morten Z

Men... Vil du give mig ret i, at hase curl ikke er den mest velegnede oevelse til at udvikle semitendinosus', semimembranosus' og biceps femoris long.'s evne til at ekstendere hofteleddet?

Det er naturligvis alt afhaengig af, hvad man oensker at traene, og det var i hvert fald intentionen med mit indlaeg - at man i forbindelse med funktionel traening er noedt til at se mere nuanceret paa det. Det er ingen tvivl om, at hase curl er en glimrende oevelse, men den daekker efter min mening ikke hele bevaegelsesbanen for hasemuskulaturen.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share