Hvorfor maskiner/kabler?


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Vi ved alle sammen at øvelser med frie vægte er bedre end maskiner/kabler, men alligevel så kan de fleste herinde vel ikke sige sig helt fri for at bruge maskiner/kabler en gang imellem?

Hvad er så meningen med dette, når vi alle ved at frie vægte er bedre? :confused:

Nogle argumenter for at bruge maskiner/kabler kunne f.eks være:

- Sætter de stabiliserende muskler ud af spil, så man bedre isolerer den muskel man ønsker at træne...

- Visse øvelser er svære at afslutte(racke) med frie vægte

- Mangel på spotter

Dette er argumenter som jeg personligt ikke er enig i, men kunne være et bud på en argumentation for maskiner/kabler...

(Redigeret af xax ved 10:13 pm på Dec. 12, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en vanesag.

Jeg kører maskiner for at få lidt variation i træningen.

Ofte sidst i træningen af en muskelgruppe, for lige at give det sidste jeg har.

Derudover findes der maskiner, hvor jeg personligt føler, at musklerne "rammes" meget effektivt.

En anden årsag til at anvende maskiner, er begrænsning af håndvægte -> Dumbell row: Mange steder jeg har trænet stopper håndvægtene ved 46.

Link to comment
Share on other sites

Ganske udemærket øvelse.

Den kører jeg ca. hver 3. gang med vægtstang.

(variation af barbell bent over row kan med fordel også køres i maskine, specielt, hvis man ikke helt har styr på teknikken.)

Maskiner har forøvrigt også den "fordel", at man anvender andre bevægelsesmønstre, end der ellers ville være muligt med frie vægte.

Er stor fan af afveksling

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger mest maskiner endnu, og det er først og fremmest gammel vane.

Men har egentlig også benyttet mig af et af argumenterne i Xax's indlæg:

Manglende spotter: Jeg er ikke sikker på jeg bliver kønnere af at tabe en vægtstang ned i ansigtet på mig selv...

Har i lang tid vidst, at det var mest givende at træne med fri vægt, men i mit nuværende center er der dårlige muligheder for dette (kun én 20-kg stang) samtidig med, at det er svært at slippe det program, som har givet bedst resultat i den tid, jeg har styrketrænet.

Til marts flytter jeg til et større center med dødløftplatform og det hele. Så konverterer jeg nok også  :angelgrin:

Link to comment
Share on other sites

Der er også en anden grund til, at kabler kan bidrage positivt:

Tag f.eks. en øvelse som flyers; henholdsvis med håndvægte og mellem to kabeltårne. Med håndvægte bliver belastningen mindre, jo tættere du kommer på total kontraktion. Håndvægtene er jo afhængige af tyngdekraften, og i toppen af bevægelsen modvirkes tyngdekraften ikke længere (nævneværdigt) af dine pectoralis og front delts, men derimod statisk af dine arme. Med andre ord kan man til en vis grad slappe af i toppen af bevægelsen. Dette er ikke muligt med kabler, da trækket vil være "konstant" gennem hele bevægelsen. I toppen er du stadig nødt til at arbejde med pectoralis og front delts for at holde håndtagene samlede, medmindre selvfølgelig du låser dine hænder sammen.

Med andre ord giver kabeltårne mere konsistent modstand i mange øvelser, hvor man med frie vægte har mulighed for at "neutralisere" tyngdekraften med knogler o.lign. i visse dele af bevægelsen.

Morten, der føler sig ret sikker på at få en del kommentarer på baggrund af dette indlæg... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Los>> Det lyder som om du har fat i den rigtige ende... MEN jeg tror ikke jeg lader mig overtale til at droppe db i denne øv.

En anden muskel hvor jeg mener, at kabeltårnene rammer bedre, er triceps. Især one- arm pushdown og pushdown m. reb har jeg stor gavn af og kan ikke finde på nogle øv. med frie stænger, der giver samme effekt.

Link to comment
Share on other sites

En god debat xax.

Los: Jeg tror også, at du får en del kommentarer for dit indlæg :chatter: . Her er en fra mig.

Jeg kan godt følge dig, når du snakker om konstant modstand, men jeg vil som OBERSTEN dog stadig foretrække db.

Jeg synes at triceps,  hams og læg kan man med fordel trænes med maskiner/kabler.

Triceps pd. med kabel synes jeg,er en udemærket triceps øvelse.

Læg; Standig og seated calfraises, er gode øvelser. Der er selvfølgelig donkey calfraises, jeg har dog ikke altid en der er villig, til at  sætte sig på ryggen af mig.

Hams, jeg kan ikke komme på andre øvelser end leg curl.

Ellers sværger jeg til enhver tid til frivægte :love:.

Endelig synes jeg også, at det er en anelse mere macho, at træne med frivægte. Jeg gider ikke side i en anatomisk -, og biomekanisk korrekt maskine der mest af alt, ligner noget fra en tandlægeklinik, føj.

Nogle maskiner/kabler kan dog med fordel, bruges til at træne muskler omkring skader, eller for den sags skyld genoptræning, gundet den store isolerings evne.

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Lad mig lige pointere, at kabeløvelser måske udgør 5% af mit øvelsesvalg - resten er frie vægte.

Jeg ser dog diverse kabeløvelser som et supergodt supplement til øvelser med frie vægte, og da jeg går efter at variere min træning, så er et stort øvelsessortiment vigtigt.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Los: Ok, du har nok ret. Det var måske lidt firkantet sagt, jeg bruger til tider også maskiner, for at få lidt af afveksling. Dog er mit program altid bygget op omkring frivægte.

Et generelt spørgsmål. Kunne det tænkes at maskiner giver skader, netop pga. den store isolering evne. Så musklen så at sige, ikke er istand til at sige fra (læs:snyde) ?

Vh Helix

Link to comment
Share on other sites

Frivægtsøvelser er noget af det bedste man kan lave for hams. Leg curls kommer ikke i nærheden af øvelser som,

Rumænsk dødløft

Keystone dødløft

Stiff-legged dødløft

Dimel dødløft

når det drejer sig om effektiv hase træning. Alle nævnte øvelser er variationer af stiff-legged dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tja, om man bliver mere macho af at bruge frie vægte, kan jo diskuteres. Alt andet lige så har jeg aldrig befundet mig særligt godt i maskiner/kabler, specielt pec deck fly, leg extensions, leg curls og cabel seated row. :sick:

Den eneste maskine jeg bruger nu, er lat pulldown som opvarmning til chins. Et kabelstativ er også meget praktisk når man skal køre rotatorcuff øvelser, men jeg overvejer såvidt muligt også at erstatte dette med fri vægtøvelser såvidt muligt.

>Lars Nielsen: Hvad med dig? Hvordan står du i forhold til maskiner/kabler vs. frie vægte?

(Redigeret af xax ved 6:53 pm på Dec. 13, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jo, Lars Nielsen selvfølgelig er det bullshit, og selvfølgelig kan machobegrebet diskuteres.

Det var nu også mest ment som en joke.

Jeg skrev det for at prikke lidt til de unge mænd, som virkelig kommer for at træne igennem, det tror jeg nok de går.

Det første de gør når de kommer, er at sætte sig hen i en bicepsmaskine, når de har kørt et sæt, tjekker de deres hår i spejlet, for så at tjekke deres mobiltelefoner. Istedet for bare en gangs skyld, at prøve nogle frivægte, jeg tror at i længden de ville blive glade for det.  

Jeg havde håbet på lidt mere respons.

Hvad jeg dog IKKE havde tænkt på, var at de nok ikke er lokket på her på MO. Håber ikke du tager det alt for ilde op :).

Thomas J: Jeg prøver prøver stiff-legged dødløft, næste

gang jeg træner ben.

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare sige, at den eneste maskine jeg bruger er leg curl maskinen, da jeg har svage baglår. Er ikke så meget for at køre dødløft, da det vil fylde for meget, og da jeg allerede køre OL- løft ved siden, er det vist nok. Jeg er læber, så jeg skal jo ikke være alt for stor, men bare en vis styrke, som jeg kan bruge til noget. Både i forbindelse med løb og i min dagligdag, er det også rart ikke at være alt for slap!!

Link to comment
Share on other sites

Citat: fra FastRunner på 10:15 pm på Dec. 13, 2001

Jeg er læber

Nåhja, men sådan nogle skal der jo også være plads til.

Xax, ligesom dig mener jeg selvfølgelig, at basisøvelser er helt uundværlige. Men i øvrigt at sige, at frie vægte er "bedre" end maskiner er sq for unuanceret. GODE maskiner har nogle fordele, frie vægte har nogle andre. Los gav jo et rigtig godt eksempel, selvom han var lidt bange for, hvad vi andre skulle synes om ham.

Personligt har jeg det sådan, at fraværet af sticking points i bevægelsen på en god maskine kan give mig en ufatteligt høj intensitet i træningen, og det har jeg jo en anelse fidus til.

Angående det med machoindexet, så er der vel næppe noget mere umandigt end at spekulere over, hvad der er mandigt. Hvor mange nosser har man så i lagkagen? eller hvad det hedder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noget imod maskiner. Ikke hvis det er som et supplement til frivægtstræning. Jeg ser sådan her på det. Man kan få tæt på optimale resultater ved udelukkende frivægtstræning, men du vil langt fra få optimale resultater med udelukkende maskin træning. Det er argument nok for mig. Frivægtsøvelser bør være basis, og maskinøvelserne bør være et supplement.

Nu er jeg også vokset op på frivægtstræning. Jeg startede med at træne hjemme, hvor jeg kun havde tilgang til en bænk, en vægtstang, nogen håndvægte og et par 100 kg. Derfor kunne jeg kun lave basisøvelser, og det har jeg ligesom taget med mig. Jeg trænte sågar HIT dengang. Jeg var stor tilhænger af Mike Mentzer og Dorian Yates. Tro det eller lad være :)

Men man bliver selvfølgelig klogere med tiden ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Xax jeg opdagede lige noget. Under : Hvorfor maskiner/kabler?

Har du skrevet en underoverskrif: Lid debat.

Øeee forkert forum. Prøv på netdoktor eller måske M-online *lol*

Når du retter mine taste fejl, så må jeg også.

Jeg har ikke selv trænet med Maskiner de sidste år.

Jeg kan ikke rigtig se hvad jeg skal bruge det til. Jeg ved godt at mange benytter dem til hjælpe øvelser, men jeg synes der er massere af øvelser med frie vægte, så man kan sagtens få dækket det hele ind. Men hver har jo sit behov.

Link to comment
Share on other sites

Lars Nielsen skrev:

Los gav jo et rigtig godt eksempel, selvom han var lidt bange for, hvad vi andre skulle synes om ham.

:biggrin:

Næh, I må skam synes lige hvad I lyster.

Derimod er jeg efterhånden blevet vant til at få pillet nogle overbevisninger fra min præ-MOL-tid fra hinanden, så jeg postulerer for tiden med en vis forsigtighed... :wink4:

Morten, der har 26 nosser i lagkagen

Link to comment
Share on other sites

Xax, jeg altså ikke stensikker på, at det giver mening at snakke om "stabiliserende muskler" som noget andet end "løftende". Men hvis det er så vigtigt at træne balanceelementet, så er håndvægtpres også "bedre" end bænkpres. Og presseøvelser liggende på en badebold bedre end på en bænk. Squats bør udføres med rulleskøjter på, osv.

Hvorfor er balanceelementet så vigtigt, at det bliver målestokken for gode og dårlige øvelser? Hvis det er fordi, man gerne vil være god til at løfte vildt sprællende babyelefanter, så skal man træne ved at løfte vildt sprællende babyelefanter.

Link to comment
Share on other sites

Har du en fetisch for babyelefanter Lars. Jeg synes du bruger babyelefanter i flere af dine indlæg :saywhat:

Bortset fra det, så kommer det vel også an på hvad man skal bruge sin træning til. Hvis man udelukkende er interesseret i kosmetisk træning, så kan man jo være ligeglad med de stabiliserende muskler. Hvis man vil opbygge stor styrke, som enten skal bruges i styrkeløft/vægtløftnings konkurrencer, så er frie vægte nok at foretrække. Frivægtstræning har også en langt bedre overførselsgrad til de ting man løfter på i sin hverdag. Det giver næsten sig selv. Hvis dit job indebærer at du skal løfte ting op fra gulvet mange gange i løbet af en dag, hvad mon så hjælper mest, dødløft eller en kombination af leg curls, leg extensions og hyperextensions ?? Er man kun interesseret i at skabe oppustede muskler, så kan man sikkert godt varetage det mål med maskiner. Er man også interesseret i at opbygge lidt anvendelig styrke, så bør man nok priotere frie vægte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lad det være sagt med det samme: jeg er en stor tilhænger af frie vægte og maskiner...

Uanset hvad man skal bruge sin styrke til, så er den i stort omfang afhængig af tværsnitsarealet på de involverede muskler. Selv om frie vægte med al sandsynlighed er "bedre" til træning af funktionel styrke, så er der ingen der siger, at de skal bruges hele vejen til målet. Ofte vil maskiner være velegnede til opnå en fundamental styrke, både muskulært og neuralt, som senere kan videreføres i et frivægtsforløb.

Kunsten er ikke at finde ud af hvad der er bedst, men hvornår hvad er bedst.

- Jeg har bemærket at ingen af os er fundamentalt uenige i dette, graden af tillid til maskiners træningseffekt er dog noget varierende.

Det er tyndt at hr. og fru hansen ikke lærer at lave dødløft i fitnesscentrene, men man bør respektere at en træning, der primært består af maskiner, muligvis er det optimale for dem - motivationsårsager taget med i betragtningen. Disse "almindelige" mennesker kan faktisk opnå utroligt meget sundhedsmæssigt og funktionelt, ved at lave maskintræning 1-3 gange om ugen.

Selv for hardcore-atleter kan jeg sagtens forestille mig situationer, hvor man efter en kapacitetsanalyse identificerer svage steder, som bedst - også i en funktionel sammenhæng - styrkes gennem specifik maskintræning. Eksempelvis vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved om forskellige udgaver af stiffed-leg deadlifts er mere effektive hase-trænere end hase-curls.

Bundlinien: Hvis funktionel styrketræning skal laves optimalt kommer man ikke uden om frivægtstræning, men i mange enkelt-tilfælde vil en maskinøvelse være et mere kvalitativt valg end en frivægtsøvelse. Denne åbenhed bør man ikke forkaste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share