review af et wsb prg.


søren
 Share

Recommended Posts

Mht ME diskussionen.

ME er oprindeligt defineret ud fra Zaitzorsky's beskrivelse af denne metode. Der er der tale om løft over 90%.

At det senere misbruges af en som DeFranco til at kalde f.eks. en 5RM for ME arbejde handler måske mere om at han strukturerer sin træning af atleter ud fra en WSB template. En 5RM kan bare aldrig være ME træning, selv om det kan fungere ganske godt som erstatning for ME metoden i bestemte situationer.

Et andet kuriositum er at sådan som WSB træningsmetoden beskrives så er det IKKE conjugate periodization, det er concurrent periodization og det har MANGE ulemper.

Hvis man læser op på forskellen på Conjugate og concurrent training, så er det meget interessant og kan forbedre ens forståelse for, hvordan man laver langtids planlægning ud fra denne template.

Link to comment
Share on other sites

Mht ME diskussionen.

ME er oprindeligt defineret ud fra Zaitzorsky's beskrivelse af denne metode. Der er der tale om løft over 90%.

At det senere misbruges af en som DeFranco til at kalde f.eks. en 5RM for ME arbejde handler måske mere om at han strukturerer sin træning af atleter ud fra en WSB template. En 5RM kan bare aldrig være ME træning, selv om det kan fungere ganske godt som erstatning for ME metoden i bestemte situationer.

Et andet kuriositum er at sådan som WSB træningsmetoden beskrives så er det IKKE conjugate periodization, det er concurrent periodization og det har MANGE ulemper.

Hvis man læser op på forskellen på Conjugate og concurrent training, så er det meget interessant og kan forbedre ens forståelse for, hvordan man laver langtids planlægning ud fra denne template.

Det kunne være at jeg så skulle gå lidt væk fra mine 5RMs på ME dage og arbejde med triples istedet?

Forresten. Har du fundet alt den information i disse bøger http://www.flexcart.com/members/elitefts/default.asp?cid=222 og er det i så fald noget du kan anbefale at læse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en masse af Tudor Bompa (god til at gennemgå langtidsplanlægning og fysiologi), af Fred Hatfield (hans gennemgang af forskellige former for styrke er god), Zaitzorsky's bog er fremragende og to the point.

Har nogle af de der træningsmanualer, har ikke kunnet tygge mig igennem dem. Der er meget info som kun er interessant for vægtløftere og oversættelserne er så elendige, at det er hårdt arbejde at læse igennem dem.

Det meste har jeg samlet op på nettet (f.eks. læst næsten samtlige artikler på t-nation), læst i NSCA journaler, læst intensivt på Mel Siff's newsgroup. Supertraining newsgroup.

Alt i alt bare knoklet igennem alt jeg kunne komme i nærheden af.

Min favorit bog lige nu er Bill Starr's only the strong shall survive. Det er sjovt nok en bog om træning for football. Så simpelt fremstillet, så velskrevet, så komplet. Den mand var årtier forud for sin tid og har prøvet alt han skriver om på sin krop.

God sammenfatning om træningsteori. Rent ud sagt skide godt!

http://forum.mesomorphosis.com/training-fo...heory-8500.html

Det er fint at læse om WSB, men læs genre thibudeau's artikel om pendulum training, og læs Jason Ferrugia's artikel på t-nation hvor han kritiserer WSB systemet. Mener den hedder death to the conjugate method.

Link to comment
Share on other sites

Typisk taler WSb drengene om hvordan man bruger forskellige metoder ved forkellige niveauer i sin udvikling.

Hvis vi taler ren styrketræning så er det:

RE method

DE Method

ME method

Straight bar weight, chains, bands.

Etc.. Louie Simmons er ikke helt enig, men i dit tilfæde: du har god fremgang, don't mess with a good thing. Bare fordi metoden eksisterer betyder det ikke at du absolut SKAL bruge den :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det her vil nok give dig en bedre idé om hvad det går ud på: http://www.elitefts.com/documents/repetition_work.htm

tak for linket.. forstår dog ikke helt den måde han stiller tingene op på. Først skriver han 'Barbell bench press' og kommer med forskellige workouts. Er meningen at hvis man har valgt 'Barbell bench press' som sit 'repetition lift' kan man vælge at udføre det på en af de anførte måder...?

artiklen giver mig ikke svar på hvad intensiteten skal ligge på i alle de andre øvelser...?!

Typisk ser det sådan ud:

Mandag: ME overkrop (varierer øvelser for at undgå stagnation, disse øvelser ligner hovedøvelse, men er ikke hovedøvelsen)

Tirsdag: fri

Onsdag: ME underkrop (varierer øvelser, igen ligner hovedøvelsen, men er ikke hovedøvelsen)

Tordsdag: fri

Fredag: DE overkrop, bænkpres, evt. med kæder eller bands.

Lørdag: DE underkrop, både squat og dødløft, igen evt. med kæder eller bands.

Søndag: fri

Dvs.:

Man træner teknikken og nervesystemet på DE dagene med konkurrenceløftene.

Man træner råstyrke og nervesystem via special øvelser på ME dagene.

Typisk vil man ikke lave supplemental work med ME bevægelser. Der vil man vælge andre bevægelser.

ME pas kan være:

ME øvelse: Reverse band press (op til 1-3 RM).

Supplemental: Close grip benchpress 5x5

Weakpoint training: Tate presses 4x8

Rygtræning: Dumbell rows 5x10

Inden/efter arbejdes der med skadesforebyggende arbejde: skulderblade/rotatorcuff/albuer.

Pouel - i og med jeg ikke træner for at forbedre konkurrence løft, kan jeg vel godt benytte konkurrence løftene som ME øvelser?! Jeg har tænkt over øvelser jeg kan benytte som ME øvelse på 'upper body dagen'. Jeg har ikke mulighed for at benytte bands, chains o.l. Board presses kan alle vel lave, men er det ikke en form for weak-point træning, der skal forbedre ens trøje løft..? Her kommer puljen af øvelserne: bb benchpress, incl./decl. bb bp, Close-grip bench press, floor presses. Hvis jeg shuffler imellem dem og skifter øvelsen ud hver 2. - 3. uge. Jeg vælger så min supplerende øvelse ud fra denne pulje: bb benchpress, incl./decl. bb bp, Close-grip bench press, floor presses, + de samme øvelser med dumbbels.

Kan det blive et ok program eller er det stadig elendigt og langt fra wsb?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en masse af Tudor Bompa (god til at gennemgå langtidsplanlægning og fysiologi), af Fred Hatfield (hans gennemgang af forskellige former for styrke er god), Zaitzorsky's bog er fremragende og to the point.

Har nogle af de der træningsmanualer, har ikke kunnet tygge mig igennem dem. Der er meget info som kun er interessant for vægtløftere og oversættelserne er så elendige, at det er hårdt arbejde at læse igennem dem.

Det meste har jeg samlet op på nettet (f.eks. læst næsten samtlige artikler på t-nation), læst i NSCA journaler, læst intensivt på Mel Siff's newsgroup. Supertraining newsgroup.

Alt i alt bare knoklet igennem alt jeg kunne komme i nærheden af.

Min favorit bog lige nu er Bill Starr's only the strong shall survive. Det er sjovt nok en bog om træning for football. Så simpelt fremstillet, så velskrevet, så komplet. Den mand var årtier forud for sin tid og har prøvet alt han skriver om på sin krop.

God sammenfatning om træningsteori. Rent ud sagt skide godt!

http://forum.mesomorphosis.com/training-fo...heory-8500.html

Det er fint at læse om WSB, men læs genre thibudeau's artikel om pendulum training, og læs Jason Ferrugia's artikel på t-nation hvor han kritiserer WSB systemet. Mener den hedder death to the conjugate method.

Fedest. Så kan jeg godt se at jeg har en helt del at gå igang med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share