Doping i fitnesscentre


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke hvad en doping test koster.

At madoliemotionisterne og andre doper sig er der ikke den store tvivl om. Men inden man kan gøre noget ved et givent problem, er man vel nød til at undersøge og beskrive problemet og dets udbredelse. Jeg er ikke ekspert, men jeg vil da mene at hvis ADD går ud og bruger penge på at gøre noget ved et problem, som de ikke kender, vil jeg da føle at mine skattekroner er spildt, for så ved ingen jo om de penge som gives ud rent faktisk hjælper noget...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ved ikke hvad en doping test koster.

At madoliemotionisterne og andre doper sig er der ikke den store tvivl om. Men inden man kan gøre noget ved et givent problem, er man vel nød til at undersøge og beskrive problemet og dets udbredelse. Jeg er ikke ekspert, men jeg vil da mene at hvis ADD går ud og bruger penge på at gøre noget ved et problem, som de ikke kender, vil jeg da føle at mine skattekroner er spildt, for så ved ingen jo om de penge som gives ud rent faktisk hjælper noget...

/Schroinx

Så du mener ikke at ADD kan gøre en forskel hvis man ikke ved hvor mange misbrugere der er i danmark og hvor de er henne...

Nu bør du vel lige have tingene sat lidt i perspektiv.. Det er ADD som laver en ydelse for fitnessDK og således en aftale der er indgået imellem disse parter. Jeg er ret sikker på at fitnessDK bare vil have testet så mange krudthoveder som muligt for 1) at have en skræmmeeffekt overfor disse og 2) for at kunne vaske lidt hænder i hele dopinghistorien.

Jeg ville sgu være mere bekymret hvis der rent faktisk blev brugt 25-100 mio årligt på at finde ud af hvor mange der brugte doping i DK. Faktum est: Man kan kun teste medlemmer af idrætsforeninger under DIF/DGI og motionscentre med en passende aftale. Hvis du vil vide noget repræsentativt (og hvorfor ville man egentlig det?) skulle man jo teste alle der træner, også i city fitness og diverse styrke- og motions centre rundt omkring og det er lovgivningen i lille danmark bare ikke til

Og achilles tårevædede historie om hans kammerat er bare så ugennemtænkt at jeg ikke engang vil ofre liv på det....

Link to comment
Share on other sites

Så du mener ikke at ADD kan gøre en forskel hvis man ikke ved hvor mange misbrugere der er i danmark og hvor de er henne...

Så bliver enhver indsats baseret på kvalificerede gæt. Og hver og en har sikkert en mening om det, men ingen noget faktuelt. Så en sådan indsat vil i bedste fald være på lykke og fromme og i værste fald spild af tid.

Nu bør du vel lige have tingene sat lidt i perspektiv.. Det er ADD som laver en ydelse for fitnessDK og således en aftale der er indgået imellem disse parter. Jeg er ret sikker på at fitnessDK bare vil have testet så mange krudthoveder som muligt for 1) at have en skræmmeeffekt overfor disse og 2) for at kunne vaske lidt hænder i hele dopinghistorien.

Og det er vel fair nok? Specielt at de så tester de mere, hmm, mistænkelige, hvis øvelsen er at få flest fisk i nettet?

Jeg ville sgu være mere bekymret hvis der rent faktisk blev brugt 25-100 mio årligt på at finde ud af hvor mange der brugte doping i DK. Faktum est: Man kan kun teste medlemmer af idrætsforeninger under DIF/DGI og motionscentre med en passende aftale. Hvis du vil vide noget repræsentativt (og hvorfor ville man egentlig det?) skulle man jo teste alle der træner, også i city fitness og diverse styrke- og motions centre rundt omkring og det er lovgivningen i lille danmark bare ikke til

Nej, det er jo princippet at man netop ikke behøver 100% kontrol, men ved at udvælge en repræsentativ gruppe (ligesom man gør i meningsmåleringer o.l.) så vil resultatet fra denne gruppe kunne overføres på den samlede population og dermed give den efterlyste viden.

Og achilles tårevædede historie om hans kammerat er bare så ugennemtænkt at jeg ikke engang vil ofre liv på det....

:laugh:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er jo princippet at man netop ikke behøver 100% kontrol, men ved at udvælge en repræsentativ gruppe (ligesom man gør i meningsmåleringer o.l.) så vil resultatet fra denne gruppe kunne overføres på den samlede population og dermed give den efterlyste viden.

Man kan jo netop ikke gøre sådan en undersøgelse repræsentativ, når man ikke har mulighed for at teste personer uden for de grupper, som Inkog. nævner :wink:

Man kan højst gøre den repræsentativ for medlemmer af DIF eller de centre, der har en aftale med ADD. Og hvad vil du dog bruge det til?

Link to comment
Share on other sites

ADD

Med til billedet hører at når dopingkontrollanterne kommer i fitness centrene kan de vel næppe lade være med at foretage en måske lidt subjektiv udvælgelse. Dette bidrager nok til den høje %sats positive. Det er således nok lidt for friskt at sige at 20 eller endda 25% af alle der træner i fitness centrene er dopede...

Yderligere info kan findes her.

Så undersøgelserne fortæller ikke en dyt om hvor udbredt problemet egentligt er, da formålet er at "fange" syndere.

Min pointe var at for at vide om noget i det hele taget er et problem, så er man nød til at kende udbredelsen. Vi antager alle at de der store gutter er de mest sandsynlige dopingsyndere, men måske vi skal kigge på de mere skinny typer, fordi de har langt sværere ved at pakke masse på? Det er der ingen som ved, og ja, som med træning kan man komme med et kvalificeret bud/erfaring osv, men det er jo ikke videnskabeligt underbygget, som f.eks. en repræsentativ undersøgelse ville være.

So thats why.

Anyhow, i min verden kan jeg ikke se noget galt i at folk doper sig. De skal bare vide at jeg ikke gider betale lægeregningen for følgeskaderne, da de jo selv er ude om det. Så lægeregningen for den slags burde lægges oven i deres skat hvis det var muligt...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

ADDs besøg i centrene skal ses som en preventiv ordning samt et forsøg på at holde de værste "hormonbrød" væk fra almindelige mennesker. Det var ihvertfald den udlægning, jeg fik idenne uge af ADD, da jeg havde fornøjelsen af at blive testet, og vi talte sammen bagefter.

ADD sagde også, at det kan ses som et kompliment at blive valgt ud. De vælger jo trods alt ikke hvem som helst, og de var helt på det rene med at var efedrin og andre slankemidler være med i testen, ville spinningsalen og rækken af stepmaskiner få langt mere opmærksomhed.

Jeg vil sige til succesraten for testningen, at det er mere overraskende for mig, at den ikke er 90-100%.

På den anden side er det under al kritik, at medierne ikke er mere kritiske i deres behandling af tallene, men der er naturligvis ikke den store interesse fra de deltagende parter i at vise andet end fangst.

Link to comment
Share on other sites

Anyhow, i min verden kan jeg ikke se noget galt i at folk doper sig. De skal bare vide at jeg ikke gider betale lægeregningen for følgeskaderne, da de jo selv er ude om det. Så lægeregningen for den slags burde lægges oven i deres skat hvis det var muligt...

Det kommer du jo til - uanset om du kan lide det eller ej. Jeg synes brugerbetaling for behandling "hvis man selv er ude om det" er lidt af en glidebane. Så kan man jo hurtigt begynde at se på narkomaner, rygere, folk der vejer for meget, spiser usundt, ikke motionerer etc. De 5.000 personer der hvert år kommer hjem med en skade fra en skiferie, ofte pga manglende forberedelse, er jo dybest set også selv ude om det :smile:

Og så for at blive lidt on-topic: Jeg synes nu det er et problem med doping - også blandt motionister.. og trods evt. fejl ved ADD-systemet, så sender det da i det mindste et signal om, at man ønsker at gøre noget ved problemet i visse centre. At det så nok ikke lige er i fitnessdk problemet er størst, det er så noget andet..

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

ADD sagde også, at det kan ses som et kompliment at blive valgt ud. De vælger jo trods alt ikke hvem som helst, og de var helt på det rene med at var efedrin og andre slankemidler være med i testen, ville spinningsalen og rækken af stepmaskiner få langt mere opmærksomhed.

hmm .... tja ... i så fald ville de to tests som de tager hurtigt få ben at gå på ... :blink: ... og hvordan har de tænkt sig at håndtere det med at (de fleste) "slankemidler" er tilladt udenfor konkurrende ? ... det kan jo så ikke være en "positiv test" når man ser det i forhold til de omstændigheder (udenfor konkurrence) testen er taget ... :cool:

Link to comment
Share on other sites

hmm .... tja ... i så fald ville de to tests som de tager hurtigt få ben at gå på ... :blink: ... og hvordan har de tænkt sig at håndtere det med at (de fleste) "slankemidler" er tilladt udenfor konkurrende ? ... det kan jo så ikke være en "positiv test" når man ser det i forhold til de omstændigheder (udenfor konkurrence) testen er taget ... :cool:

De har vel ikke tænkt sig at begynde, at teste for de præparater. Og i og med de ikke gør det kan man jo roligt konkluderer, at deres såkaldte kamp mod doping intet har med folkesundheden at gører...

Link to comment
Share on other sites

De har vel ikke tænkt sig at begynde, at teste for de præparater. Og i og med de ikke gør det kan man jo roligt konkluderer, at deres såkaldte kamp mod doping intet har med folkesundheden at gører...

Det handler mere om kamp imod fordomme og frygten for de store agressive steroidepumpede mænd.

Forslaget om at alle skulle testes er totalt blæst. Fuldstændig vanvittig fejlprioritering.

Der ville jo ikke være nogle penge tilbage til at dyrke sport for.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke ret meget at klage over, er blevet behandlet fint, alle 4 gange jeg er blevet testet af ADD. sidste gang var her i januar, i en almindelig sportsforening - på en alm. trænings aften. 4 blev udvalgt.

og jeg er en gut på 60kg. og 172cm. Så trænings kammeraterne synes altid det er komisk, hver gang add hiver mig ud for at teste for hormoner.

Add'erene har sagt at de tester for alt, når jeg har spurgt.

kan selvfølgelig være de blot ikke gad at snakke om det.

så vidt jeg ved, kan ADD vist nok tillade sig at henvende sig til et medlem af de forbund mv. der testes ( medl. af add), uanset hvornår og hvor medlemmet befinder sig. Dette kan ligesåvel være om natten, som når man er på arbejde.

siger man nej - tja så hold dine 2 års pause :-)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer du jo til - uanset om du kan lide det eller ej. Jeg synes brugerbetaling for behandling "hvis man selv er ude om det" er lidt af en glidebane. Så kan man jo hurtigt begynde at se på narkomaner, rygere, folk der vejer for meget, spiser usundt, ikke motionerer etc. De 5.000 personer der hvert år kommer hjem med en skade fra en skiferie, ofte pga manglende forberedelse, er jo dybest set også selv ude om det :smile:

Jeg er for så vidt enig, men det er en anden diskusssion.

De har vel ikke tænkt sig at begynde, at teste for de præparater. Og i og med de ikke gør det kan man jo roligt konkluderer, at deres såkaldte kamp mod doping intet har med folkesundheden at gører...

Det er så her problemet kommer ind, for hvis det ikke har noget med sundhed at gøre, fordi man kun går efter nogle bestemte stoffer, så begynder jeg at undre mig.

Det handler mere om kamp imod fordomme og frygten for de store agressive steroidepumpede mænd.

Forslaget om at alle skulle testes er totalt blæst. Fuldstændig vanvittig fejlprioritering.

Der ville jo ikke være nogle penge tilbage til at dyrke sport for.

Det kan der nok være noget om.

Er der nogen som har foreslået at alle skulle testes?

Hvor kommer ADD's penge i øvrigt fra?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Det er så her problemet kommer ind, for hvis det ikke har noget med sundhed at gøre, fordi man kun går efter nogle bestemte stoffer, så begynder jeg at undre mig.

Personligt er jeg af den holdning, at dopingtest af motionister svarer til at skyde gråspurve med kanoner. Jeg syntes test af motionister er spild af ADD´s resourcer som istedet burde bruges 100% på test i idrætsforeninger så vi kan holde den organiserede sport ren.

Såfremt private motionscentre eller organisationer uden for DIF ønsker at teste deres medlemer skal de selvfølglig have lov til dette. Men det bør ske for egen regning.

Hvor kommer ADD's penge i øvrigt fra?

Jeg mener de kommer fra kulturministeriet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker meget forkert, er ADD finansieret via DIF altså Brian Mikkelsen, men ligeledes brugerbetalt af de enkelte centre som melder sig til den "service"! I og med det er en "service" som der betales for, er det i centrenes interesse at få fuld valuta for den sum penge de betaler årligt til ADD.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke ret meget at klage over, er blevet behandlet fint, alle 4 gange jeg er blevet testet af ADD. sidste gang var her i januar, i en almindelig sportsforening - på en alm. trænings aften. 4 blev udvalgt.

og jeg er en gut på 60kg. og 172cm. Så trænings kammeraterne synes altid det er komisk, hver gang add hiver mig ud for at teste for hormoner.

Add'erene har sagt at de tester for alt, når jeg har spurgt.

kan selvfølgelig være de blot ikke gad at snakke om det.

Man kan undre sig kraftigt over deres prioritering og udvælgelseskriterier, hvis en person som dig testes. Er man på steroider og stadig vejer 60kg bør man have så mange dummeslag... :wink:

Og nej, de tester selvfølgelig ikke for "alt".

http://www.antidoping.dk/visArtikel.asp?artikelID=3420

så vidt jeg ved, kan ADD vist nok tillade sig at henvende sig til et medlem af de forbund mv. der testes ( medl. af add), uanset hvornår og hvor medlemmet befinder sig. Dette kan ligesåvel være om natten, som når man er på arbejde.

siger man nej - tja så hold dine 2 års pause :-)

nej nej nej

Er man på landshold eller tilsvarende, så er man under skærpet opsyn eller hvad vi skal kalde det, og skal i de tilfælde oplyse hvor og hvornår man træner, og vist også om man tager på længere ferier eller lignende. Mølvis er på landholdet i styrkeløft og skrev på et tidspunkt om hvad det præcis indebar. Besværligt, ja, men sådan er prisen.

Den slags gælder naturligvis ikke for folk der bare er medlem i en center der er tilmeldt ADD's ordning.

Link to comment
Share on other sites

De mange (eller "mange") fund af dopingbrugere i fitness-centerene fremgår ikke rigtigt af de statistikker jeg kan finde - kender nogle af jer de rigtige tal...???

Fra Anti Dopings sider:

Anti Doping Danmark publicere her udvalgt statistisk materiale.

Mest testede idrætsgrene i 2006

Idrætsgren Antal dopingprøver

Fodbold 176

Cykling 154

Håndbold 149

Ishockey 110

Styrkeløft 96

Atletik 77

Svømning 77

Roning 75

Amerikansk fodbold 60

Vægtløftning 59

Positiv sager i 2006

Idrætsgren Antal positive sager

Styrkeløft 5

Rullehockey 2

Vægtløftning 1

Amerikansk fodbold 1

Kick- og Thaiboksning 1

... og 2005 tallene:

Mest testede idrætsgrene i 2005

Idrætsgren Antal dopingprøver

Fodbold 178

Cykling 151

Håndbold 146

Ishockey 100

Atletik 96

Styrkeløft 95

Roning 81

Svømning 81

Vægtløftning 67

Amerikansk fodbold 50

Positiv sager i 2005

Idrætsgren Antal positive sager

Vægtløftning 3

Styrkeløft 2

Basketball 1

Amerikansk fodbold 1

Rullehockey 1

Edited by ctc
Link to comment
Share on other sites

Mest testede idrætsgrene i 2005

Idrætsgren Antal dopingprøver

Fodbold 178

Cykling 151

Håndbold 146

Ishockey 100

Atletik 96

Styrkeløft 95

Roning 81

Svømning 81

Vægtløftning 67

Amerikansk fodbold 50

Positiv sager i 2005

Idrætsgren Antal positive sager

Vægtløftning 3

Styrkeløft 2

Basketball 1

Amerikansk fodbold 1

Rullehockey 1

Lidt bekymrende at der kan komme en sag i en sport hvor der ikke er testet. :4thumbup:

Iøvrigt tror jeg ikke at motionisttest er inkluderet i disse data, hvis de i det hele taget er fortaget i 05 og 06.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Lidt bekymrende at der kan komme en sag i en sport hvor der ikke er testet. :4thumbup:

Iøvrigt tror jeg ikke at motionisttest er inkluderet i disse data, hvis de i det hele taget er fortaget i 05 og 06.

/Schroinx

Motionister er ihvf med når det gælder styrkeløftere.

Den sidste konkurrenceløfter (licens løfter) der blev nuppet var Frank Jørgensen i 2004

Link to comment
Share on other sites

Lidt bekymrende at der kan komme en sag i en sport hvor der ikke er testet. :4thumbup:

Det kan jo skyldes, at rullehockey eventuelt ikke har et selvstændigt forbund. Det vil sige at de er underlagt et andet forbund. Et godt bud kunne være at de er en underafdeling af ishockeyforbundet.

Iøvrigt tror jeg ikke at motionisttest er inkluderet i disse data, hvis de i det hele taget er fortaget i 05 og 06.
Den statestik du har fundet omfatter dopingtest i idrætsforbund under DIF. Motionister i private motionscentre, DGI, samt konkurrence udøvere i "sport" uden for DIF som feks fitness og bodybuilding indgår derfor ikke i statestiken. Men derfor betyder det ikke, at dem der er testet positive er folk der dyrker den pågældende sportsgren på konkurrenceniveau. Der kan være tale om motionister i idrætsforeninger under de forskelige forbund.
Hvad med Riis Jr. - han tæller vel også med på denne konto?

Jeg går ud fra, at ADD bygger deres statestik på sager, hvor der er faldet dom. Sagen med Riis skulle endnu ikke være blevet færdigbehandlet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glæder mig til at se bevis på de 90 dømte dopingbrugere sidste år, som formanden for min vægtløftningsklub hårdnakket påstod, at DIF havde fundet :smile: Det var altså 96 testede og 2 dømte :tongue:

Er der ved, om det er licensløftere eller blot motionister, som er blevet taget (jeg havde nok hørt om det, hvis det var licensløftere).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share