brug af bælte


jonG
 Share

Recommended Posts

Har fået af vide at brug af bælte under træning til alle øvelser sørger for at holde ens talje lille. I den forstand at indvoldene "presses" ned i bugen, når man ikke bruger bælte og giver en bred talje. Hvis man bruger bælte holder det på indvoldene og presser dem op, så taljen forbliver lille. Fedt gør også taljen større, men snakker bare her om selve livvidden, hvor der ses bort fra fedt.

Umiddelbart lyder det for mig ret hokus pokus agtigt, ved ikke om der er hold i virkeligheden i det?

Desuden siger man jo at hvis man bruger bæte meget, kan det destabilisere ryggen og gøre lænden svagere.

Link to comment
Share on other sites

Jeps

Overvejede næsten ikke at skrive det herinde da jeg selv synes det lød for weird, men fik det bare af vide af en meget overbevisende kilde. Men så fik vi jeg da lige givet en griner :smile:

Edited by jonG
Link to comment
Share on other sites

Men man kan godt argumentere for, at man sætter større krav til sækken, når man squatter uden bælte, og derved også må få mere hypertrofi og vækst omkring det område uden bæltet.

Ok ja det er klart. Bruger også bælte der, men tænker mere om det ligefrem gr en forskel hvis man smækker bælte på til alle øvelser inkl. arme osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Den klaphat der har forsøgt at bilde dig dét ind - ham stikker du lige en flad :superman:

Ronnie Coleman har sagt det i en af sine film... Ham skal du nok ikke slå. :laugh:

Personligt tror jeg heller ikke at det virker...

Link to comment
Share on other sites

Altså det er jo det der sker, når man f.eks. går med korset, at kroppen tilpasser sig og man kan få en smallere talje (ikke at jeg har prøvet det dog :tongue: ...men burde måske gruble.gif

Så hvis man træner meget og hele tiden har bæltet på, så kan det da måske have en effekt...

Link to comment
Share on other sites

Jeps

Overvejede næsten ikke at skrive det herinde da jeg selv synes det lød for weird, men fik det bare af vide af en meget overbevisende kilde. Men så fik vi jeg da lige givet en griner :smile:

Hvis du fik det at vide oppe i CF, har jeg en god idé om hvem kilden er... og ham stikker man ikke ligefrem en flad! :wink:

Har selv fået samme råd, da jeg normalt kun bruger bælte til tunge basisøvelser.

Har også grublet lidt over, om der er hold i udsagnet eller ej - men jeg har nu ikke ændret vaner endnu.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, smal talje vs. stærke bugmuskler og en massiv ryg?

Smid da det lortebælte ud!!!

Gør det virkelig en større forskel mht. muskelvækst og styrke, om man bruger bælte eller ej?

Lyder sådan set lidt dogmatisk og i lyset af at man ikke skal forvente at få en smal talje af at bruge et bælte, så forstår jeg ikke helt hvad du prøver at sige med dit indlæg.

Dog, vil jeg ikke råde folk til at bruge bælte i hvert eneste sæt, da det afleder en del arbejde fra mellemgulvsmuskulaturen, således at det, hos nogle individer, rent faktisk kan skabe en ubalance mht. muskelstyrke i de stabiliserende muskler ift. dem som udfører størstedelen af bevægelsen og derved skabe risiko for skader, når man engang kører uden bælte.

Jeg ser kun en point i at bruge bælte, når man laver max-løft, forsøger at teste ens maksimale løfteevne i en bestemt øvelse eller beskæftiger sig med seriøst styrkeløft.

Link to comment
Share on other sites

Der er ham fætteren i mit center, som bruger altid bæltet . Også når han laver bicepscurls med kabler. Og det har ikke hjulpet på hans vom skulle jeg hilse og sige.

Der er også dem, som tager det på under de fleste øvelser, men som ikke spænder det op. Det er helt til grin. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

At sammenligne et træningsbælte, der bruges max et par timer nogle gange om ugen, med et korset der skal gøre taljen mindre er da heeelt hen i vejret.

Hvis han kan trække vejret helt normalt og det i øvrigt ikke gør ondt imens han har det på, så tør jeg godt sige at der ikke er nogen som helst korset-effekt i sådan et bælte. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ham din kilde har sikkert hørt det fra Ronnie Coleman. Han nævner det i filmen On the road, hvor de snakker om IFBB's nye og skærbede krav til at deres taljer skal være mindre. Der udtaler Ronnie Coleman at han ved hjælp af bæltet og et eller andet, andet, har tabt x antal cm omkring livet.

Om det passer ander jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share