Overtræning?


Kristensen1
 Share

Recommended Posts

Daw

Jeg har et problem, som jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med. Jeg dyrker elitesport og træner 6-12 gange om ugen hele året. Det har jeg gjort i mange år uden problemer.

Problemet er at jeg har været småsyg i to måneder. Jeg har det nogenlunde fint, men jeg er ikke rask nok til at smadre igennem. Min puls ifb. med træning opfører sig ikke anderledes end den plejer, og selve træningen føles egentlig fin nok. Min hvilepuls er 36-39 som den plejer at være.

Jeg har været ved lægen nogle gange, som måler og ta'r prøver og siger at jeg har en klassisk virusinfektion som bare skal ventes væk, men det tager jo normalt ikke mere end et par dage med den slags. Der må altså være noget andet, som forlænger forløbet.

Jeg var i klassisk overtræning en gang for nogle år siden, hvor pulsen steg ekstremt bare af at cykle til træning. Sådan er det altså ikke denne gang.

Mit spørgsmål er, om nogen har erfaringer med den form for symptomer jeg oplever, og om hvor lang tid det i givet fald tog dem at komme over det?

Jeg skal måske tilføje at jeg har været under stort fysisk og psykisk pres det sidste år, som følge af meget engageret deltagelse i projekt ny Guldfirer, men jeg nyder nu som regel dette pres.

Mvh. Martin

Link to comment
Share on other sites

Ved hård træning nedbryder du dit immun forsvar..., så måske er det med småsyg ikke helt ved siden af...

Hvis du ikke hviler får immun forsvaret ikke mulighed for at bekæmpe det virus fuldstændig...

Blandt andet derfor man sover forholdsvist meget, når man er rigtig syg...

Kan du ikke tænke over din tilstand igen.... føles det som feber - sygdom eller noget andet?

Link to comment
Share on other sites

Ved hård træning nedbryder du dit immun forsvar..., så måske er det med småsyg ikke helt ved siden af...

Hvis du ikke hviler får immun forsvaret ikke mulighed for at bekæmpe det virus fuldstændig...

Blandt andet derfor man sover forholdsvist meget, når man er rigtig syg...

Kan du ikke tænke over din tilstand igen.... føles det som feber - sygdom eller noget andet?

Man nedbryder ikke sit imunforsvar ved hård træning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måde ekspert i området, så det er mere et spørgsmål. Nu er der forskel på overtræning og så det, at man en dag eller to ikke har restitueret ordentligt. Hvis jeg ikke er restitueret ordentlig, vil min hvilepuls typisk ligge nogle slag over det normale, men vil den også det, hvis det drejer sig om en ordentlig gang overtræning?

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Man nedbryder ikke sit imunforsvar ved hård træning...

Er også hvad jeg har hørt. Immunforsvaret skulle dog have en nedgang i nogle timer umiddelbart efter hård træning, hvorfor det generelt frarådes at træne hårdt når man er syg.

Det har jeg heller ikke gjort. Tog faktisk fire meget lange uger helt uden træning, uden at det sådan rigtigt ændrede på noget. Jo, det bliver faktisk meeeget langsomt bedre, men slet ikke i et tempo man normalt ville forvente. Det føles som et klassisk inlfuenza-forløb, hvor den del af forløbet hvor man ikke har feber er trukket ud med en faktor 10 eller deromkring.

Bizart, og er mest ude efter at høre, hvorvidt nogen har oplevet noget lignende eller på anden måde har erfaringer med det.

Per, ang. klassisk overtræning så er symptomerne individuelle, men hvilepulsen vil typisk være forhøjet og kan være det i lang tid. Man har muligvis svært ved at sove om natten og oplever en uro i kroppen, men leverer på ingen måde varen til træning, hvor man vil opleve at musklerne smerter og syrer til pludseligt og længe før det normalt ville ske. Sådan er det i hvert fald for den type overtræning der typisk relaterer sig til udholdenhedsidræt. Kender ikke til evt. andre former.

Du kan desuden læse mere om fænomenet her, og sikkert også andre steder her på MOL:

http://www.dgi.dk/redaktionen/krumspring/8...ertraening.aspx

http://www.cybercycling.dk/cykeltips/artik...e&artid=183

Link to comment
Share on other sites

Man nedbryder ikke sit imunforsvar ved hård træning...

Ok, du tager mit skrevne ord meget bogstaveligt... Men vil du mene, at dit immunforsvar er lige så funktionelt efter 2 ugers hård træning, som hvis du er fuldt restitueret??

For så vil jeg gerne se kilder...

Link to comment
Share on other sites

Man nedbryder ikke sit imunforsvar ved hård træning...

Ikke permanent - men hård træning kan sagtens gøre immunforsvaret mindre effektivt i en periode:

Although at rest an athlete's immune system is similar to an sedentary individual, a strenuous bout of exercise or prolonged periods of heavy training is suggested to produce an 'open window' of altered immunity. This may last anywhere between 3 - 72 hours, and consequently increase an individual's risk of contracting an infection. Moreover, a serious athlete will undertake repeated bouts of training throughout this period, which serves to further stress the immune system when already in a weakened state.

http://www.time-to-run.com/physiology/exercise-immune.htm.

Link to comment
Share on other sites

Din tilstand lyder lidt atypisk og det kan være svært at gøre sig klog på den slags men har hørt om infektionstilstande der blevet mere eller mindre permanente. Det kan være energiunderskud der skyldes kosten eller for den sags skyld binyrerne men det ville normalt også give andre symptomer end hvad der nævnes her. Er din ydeevne nedsat? eller føles det blot sådan?

MVH Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share