16-årig dreng - hjælp til træningsprogram og kost.


UrbanSamurai
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen,

UrbanSamurai her.. Eller Simon G. K., om I vil :-)

Jeg er, som titlen antyder, 16 år og sportsinteresseret. I øjeblikket er jeg på efterskole, hvor det faglige niveau er så lavt, at man sagtens kan fokusere på træning. Og det er det, jeg vil spørge om.

Jeg har en drøm om at komme en i Jæger- eller Frømandskorpset, og hvadenten det bare en drengedrøm eller ej, har den varet ved i fem år.. Og jeg vil det meget.

Jeg vil fortælle, hvad jeg har lavet tidligere, og hvad jeg laver nu.

Tidligere:

  • Karate: Har jeg trænet fra jeg var 8 - 15 år gammel. Stoppede dog i forbindelse med denne efterskole. Da jeg toppede blev jeg udvalgt til landsholdet inden for min stilart - Okinawa Goju ryu.
  • Skydning: Har jeg gået til fra 8 - 11 års alderen. Fik hurtigt fat i det, men nåede aldrig længere end til en 2. plads ved DM. Desuden stoppede jeg, da alle i skydekælderen røg også flere af min dengang jævnaldrende.
  • Svømning: Svømmede på talenthold (dvs. 3 * 1 time ugentligt) fra jeg var 9 - 11, men måtte stoppe, da karate krævede al min tid. Siden har jeg svømmet en gang om ugen.
  • Styrketræning: Styrketrænede intenst med vægte, fra jeg var 13-14,5 men er nu gået over til udelukkende kropsvægt - mere om det nedenunder.
  • Konditionstræning: Begyndte at løbe on/off fra jeg var 13, er dog mere seriøst nu.
  • Kick-boksning: 13-15 år, stoppede i f. m. efterskolen. Ville have noget mere kontakt på min kampsportstræning - dels for at gøre den mere anvendelig i en kampsituation, dels for at blive mere alsidig.
  • Wing-Tsun kung fu: 14-15 år, stoppede i f. m. efterskolen. Ville have noget mere in-fighting teknik, så jeg begyndte at kombinere kick-boksning og karate med denne type kung fu.
  • Orienteringsløb: Har i de sidste to og et halvt år løbet 1 gang om måneded i snit. På distancer mellem 6 og 12 km.

I dag:

Som sagt er jeg på efterskole, så jeg har mistet kontaktdelen af min kampsport, selvom jeg stadig laver slag- og sparktræning.

Men ellers kan jeg dele min træning op i: Løb, kondition, styrke/udholdenhed, spændstighed og smidighed. Et kort overblik:

  • Løb: Jeg løber hver anden dag imellem 10 og 15 km. Jeg løber med pulsur og sørger for at holde min puls på imellem 80 og 85 % and min makspuls, der ligger imellem 200 og 205.
  • Kondition: De dage, hvor jeg ikke løber lange ture løber jeg biptest (http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/bip-test/). Ellers laver jeg intervalløb på en 400 m bane udenfore eller frem og tilbage i en hal i dårligt vejr.
  • Styrke: Som sagt bruger jeg ikke vægte længere, da jeg ikke vil have store, stærke muskler, men hellere slanke, udholdende muskler. I stedet laver jeg øvelser, der svarer lidt til cirkeltræning. Armstrækkere, 20*10 - hver anden sæt er det hurtigere bevægelser og de andre er det langsomt op og ned - desuden også med både bred og smal håndstilling, 2 sek hver vej. Maveøvelser - front, side, dybe og overfladiske, i alt: 20*24 reps. Armhævninger - bredt greb, håndflader fremad: 10*6 og smalt greb håndflader bagud 15*4. Rygbøjninger, 15*8 reps, 4 sæt til nedre ryg og 4 til øvre.
  • Spændstighed: Træner hop og spring med afsæt med samlede ben stående og normale spring i løb. Både med forhindringer og uden.
  • Smidighed: Træner alm. smidighedsøvelser, er efterhånden ret fleksibel, kan split, spagat, "Y" mm.

Og det var sådan set det.

Lidt andre informationer om min fysik og min kost. Jeg er som sagt 16 år. Jeg er 183 cm høj, vejer 83 kg og har en fedtprocent på omkring 9 %. Min makspuls ligger omkring 205 og min hvilepuls er 43 selvom jeg gennem meditation - som jeg har praktiseret gennem bekendtskaber fra kampsport - kan få den ned på 37-38.

Jeg sørger for at spise grønt, fisk, ost, mælk, masser vand, rugbrød - intet lyst brød, kød og generelt ting med rimelige energiindhold.

Ligeledes har jeg i to og en halv måned ikke rørt hverken slik, chips, sodavand eller andet stads med sukker eller fedtindhold, hvis det ikke er lavet i forbindelse med morgen- middags- eller aftensmad.

And that's pretty much it. Hvad siger I? .. Jeg vil gerne løbe et marathon i løbet af sommerferien, og det tror jeg godt kan lykkes...

Men råd, kritik og lignende er meget velkomment!

Edited by UrbanSamurai
Link to comment
Share on other sites

Ah, langsomme muskler. Forkert formuleret.

Jeg mener stærke muskler med stor masse kontra mindre muskler, der er mere udholdende men ikke nødvendigvis lige så stærke. I hvert fald hvis man laver få løft med stor belastning i stedet for mange reps med mindre belastning.

Ville du mene, at jeg er galt på den der?

Edited by UrbanSamurai
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se du har redigeret i indlægget. Det giver bedre mening nu :smile:

Kropsvægtøvelser kan være glimrende redskaber til at opbygge muskeludholdenhed - men det kan vægttræning også.

Jeg kan ikke se nogen grund til at udelukke det ene eller det andet

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil oenske dig held og lykke med dit maal, og ellers linke til en side oprettet af en bruger gruppe paa MOL der traener specifikt med henblik paa optagelse i enten jaeger eller froemandskorpset. Du kan finde siden paa:

www.jaegeraspirant.dk

Siden er stadik under opbygning og du kan i mellemtiden finde rigtig meget brugbart materiale her paa MOL. Tjek evt. Agustinus log, tror han er den med den stoerste samling af gode raad i hans log.

Haaber vi kommer til at hoere mere fra dig.

MVH

Christian

Link to comment
Share on other sites

No6 -> Ahh, det vidste jeg vist egentligt godt, men jeg har aldrig prøvet at lave et vægtprogram til udholdenhed. Måske kunne du komme med et eksempel eller forslag? Det ville være en kanon hjælp, så kan jeg også få prøvet det. Og hvis man ville kombinere BW og vægte, hvordan skulle man så gøre det?

Christian -> Tak, jeg tjekker siden ud med det samme. Og også loggen. Og med lidt godt vilje vil jeg prøve at lave min egen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Når man tænker på din drøm, så skal der lidt anderledes træning til. Jeg vil foreslå:

løb

1 lsd løbetur

1 interval tur

1 orienterings løb tur

Styrketræning

squat

Bænkpress

Dødløft

Chin-ups

Pull-ups

Svømning

1 til 2 gange om ugen, men langdistance svømning den ene gang og interval den anden

March

1 gang hver 14 dag, start stille og roligt ud og øg gradvis distance.

Men husk det vigtigste er VILJEN!

p.s Er det ikke dig der bor sammen med Johan på din efterskole? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hey Danielsson.

Jeg kan sagtens få noget vægttræning på... Men hvad ville du foreslå med belastning og reps? .. Jeg mener, vil det være en fordel at gå efter en 8-10 reps per sæt med tung belastning, eller måske det dobbelte med mindre belastning?

Derimod er det svært for mig at svømme mere end en enkelt gang om ugen.. I hvert fald mens jeg er på efterskole. Men hvis jeg kun har en gang, skal jeg så svømme interval eller lsd, eller kombinere dem?

Desuden march, det er vel lidt ligesom hurtig gang, er det ikke? Har ikke så meget erfaring med den. Og skal man have oppakning på der?

Og til sidst, jo, det er mig.. :-D ... men æh.. hvordan ved du det? ..

I øvrigt, tror nogen, det ville være en god idé at oprette en træningslog herinde?

Link to comment
Share on other sites

Hey Danielsson.

Jeg kan sagtens få noget vægttræning på... Men hvad ville du foreslå med belastning og reps? .. Jeg mener, vil det være en fordel at gå efter en 8-10 reps per sæt med tung belastning, eller måske det dobbelte med mindre belastning?

Derimod er det svært for mig at svømme mere end en enkelt gang om ugen.. I hvert fald mens jeg er på efterskole. Men hvis jeg kun har en gang, skal jeg så svømme interval eller lsd, eller kombinere dem?

Desuden march, det er vel lidt ligesom hurtig gang, er det ikke? Har ikke så meget erfaring med den. Og skal man have oppakning på der?

Og til sidst, jo, det er mig.. :-D ... men æh.. hvordan ved du det? ..

I øvrigt, tror nogen, det ville være en god idé at oprette en træningslog herinde?

I de store basisøvelser vil jeg tage 5x5, i de andre øvelser en 3x8 eller 12. Ja du kan bare kombinere din svømmetur med lidt forskelligt svømning. March er bare at du går langt med en rygsæk med masser af kg og en pæn hastighed.

Og hvordan jeg vidste hvem du bor sammen med, sådan noget ved jeg bare :innocent: Ej Johan er en god ven gik i folkeskole sammen med ham, og vi er rimelig tit sammen. Skal også træne sammen med ham i fitnesscenteret når han engang er færdig med efterskolen.

Hvis du ved at du vil opdatere en træningslog regelmæssigt så er det smart, ellers ikke.

Link to comment
Share on other sites

Okay, lige så snart mit brækkede håndled og ditto skulder er klar igen (om en eller to uger), vil jeg prøve at få det med...

Og med hensyn til march, er det meget forskelligt fra løb - jeg mener, hvis man sørger for at løbe meget, bliver man så ikke også stærkere i march?

Skulle hilse fra Johan, kiggede lige over skulderen på mig. I øvrigt, du får noget at leve op til, tossen vejer godt 76 kg og bænker 120 kg...

I øvrigt, jeg tror jeg vil prøve en log..

Link to comment
Share on other sites

Okay, lige så snart mit brækkede håndled og ditto skulder er klar igen (om en eller to uger), vil jeg prøve at få det med...

Og med hensyn til march, er det meget forskelligt fra løb - jeg mener, hvis man sørger for at løbe meget, bliver man så ikke også stærkere i march?

Skulle hilse fra Johan, kiggede lige over skulderen på mig. I øvrigt, du får noget at leve op til, tossen vejer godt 76 kg og bænker 120 kg...

I øvrigt, jeg tror jeg vil prøve en log..

Nej du bliver ikke stærkere i march fordi du løber, det er en hel anderledes belastning. Hvis du ikke søger ind foreløbig til en af de 2 korps, ville jeg nok vente lidt med march.

Her kan du læse lidt om hvad Jægerkorpset anbefaler man har styr på:

http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/0AE2A549-...0/TKKomplet.pdf

Hils lige Johan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hey...

Løb er bestemt ikke march træning, små løbere for det hurtigt svært under march, især når der kommer noget vægt i rygsækken! Selvfølgelig er det vigtigt at være smidig, kunne løfte sin egen vægt og alt det der, men der skal satme også være lidt kød på kroppen! March er hårdt for benene så træn det ikke for ofte, her i starten måske kun en tur om ugen eller hver anden uge unden for meget på ryggen.

O-løb er en god træning, O-march med 2cm hærkort er endnu bedre!

Svømning siger sig selv, især hos FKP. Der svømmes mere eller mindre kun crawl så det skal du ha styr på! Og så selvfølgelig undervandssvømning.

God træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share