Bryst under HST


hanberg
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt at træne efter et HST program.

Programmet for overkrop lyder:

Bænkpres

Flyes

Cable front pulldown

Cable Pushdowns

Barbell Bent over rows

Skulderpres

Preacher Curls

Barbell Hyperextensions

+ mave self.

Jeg fokuserer primært på at få stort bryst og pænt selvfølgelig. Og efter at jeg har læst flere at indlæg om incline press og normal bænk, kan jeg se at det lidt bedre for det øvre bryst at træne incline, men stadig at normal bænkpres er en optimal øvelse.

Så jeg vil gerne have Incline presset ind i programmet og det er her jeg kommer i tvivl.

Kan jeg godt have 3 bryst øvelser presset ind i det der lille program, eller skulle man skifte mellem Incline og normal hver træningsdag?

Kommetarer til programmet generelt accepteres med kyshånd.

/Hanberg

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrækker selv incline frem for almindelig bænk. Synes jeg får mere ud af det og så er skadesrisokoen mindre. Det giver det samme i sidste ende - dog bare lidt mere på toppen, men det er jo kun pænt - i hvert fald efter min mening :smile:

Jeg synes dog sagtens du kan træne alle tre ting, men hvis du kun vil træne to bryst øvelser ad gangen, så tag flyes væk og læg to press øvelser ind. Det er jo trods alt dem du vokser af ;) Hvilket er ud fra det jeg kan læse også dit mål.

God træning fremover.

Link to comment
Share on other sites

Men fik aldrig fat i, om det i mit program, ville være for meget med Flyes, Norm bænk og Inc. bænk...

Da jeg jo ikke tilføjer mere end de to øvre ryg øvelser der står i programmet!

Jeg synes ikke det ville være for meget.

Hvorfor ikke også træne dødløft? Det er en øvelse som giver utroligt meget til faktisk hele ryggen + en masse andet. En multiøvelse. Og hvorfor vil du ikke træne ben? Det giver i overkroppen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige begyndt at træne efter et HST program.

Programmet for overkrop lyder:

Bænkpres

Flyes

Cable front pulldown

Cable Pushdowns

Barbell Bent over rows

Skulderpres

Preacher Curls

Barbell Hyperextensions

+ mave self.

Jeg fokuserer primært på at få stort bryst og pænt selvfølgelig. Og efter at jeg har læst flere at indlæg om incline press og normal bænk, kan jeg se at det lidt bedre for det øvre bryst at træne incline, men stadig at normal bænkpres er en optimal øvelse.

Så jeg vil gerne have Incline presset ind i programmet og det er her jeg kommer i tvivl.

Kan jeg godt have 3 bryst øvelser presset ind i det der lille program, eller skulle man skifte mellem Incline og normal hver træningsdag?

Kommetarer til programmet generelt accepteres med kyshånd.

/Hanberg

Det er et helt skidt program du har gang i! Du har ingen bentræning overhovedet og du har reelt set kun en effektiv rygøvelse (BOR).

Jeg mener bare at have læst at man ikke strækker brystmusklen ud ved pres øvelserne, så for at få den flotte form skal man supplere med flyes, den da den øvelse strækker brystet helt ud.

Strække brystmusklen?! :blink: Du kan ikke "forme" dine muskler, det er genetisk bestemt. Det eneste muskler kan er sådan set at vokse (eller blive mindre) - markeringen kommer ved at sænke BF%. Flyers har stort set intet vækstpotentiale, de vægte du kan køre med er alt for lave. Hvis du kører et seriøst HST, så kør BB bænk og incline/decline BB bænk (evt. DB for afveksling).

Jeg synes ikke det ville være for meget.

Hvorfor ikke også træne dødløft? Det er en øvelse som giver utroligt meget til faktisk hele ryggen + en masse andet. En multiøvelse. Og hvorfor vil du ikke træne ben? Det giver i overkroppen også.

Jep :smile:

Link to comment
Share on other sites

@Til-lykke

Altså jeg skal først lige køre 8 uger igennem uden ben. Mest fordi mine ben er enorme i forvejen.

Og Hvilken ryg øvelse vil du foreslå mere så?

Dødløft som mini-fisker foreslår er et godt bud. Wide-grip/assisted wide-grip chin-up kunne også være et bud.

Synes du skal køre squat alligevel - prøv som motivation at læse artiklen "Squat dig til større arme" på getbig.dk.

Link to comment
Share on other sites

Må vi ikke få nogle billeder af de enorme ben?

Og uanset størrelse ville det så ikke være hensigtsmæssigt at forsøge at styrke dem alligevel?

Dit eneste mål kan umuligt være at "se ud". Du vil i øvrigt få mere ud af din træning hvis du kommer hele kroppen rundt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med jer i at ben skal trænes...

Men lige pt har jeg hverken tiden eller lysten til at træne ben.

Regner med at starte med ben efter en 8 ugers HST cyklus.

Og tror sku ikke lige gider sende billeder ud, men de er store, tro mig på mit ord...

Og mht. squat er store arme heller ikke mit mål...

Men med Cable rear pulldown og bend over rows... er det så nødvendigt med endnu en rygøvelse?

Forresten tak for interessen og hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med jer i at ben skal trænes...

Men lige pt har jeg hverken tiden eller lysten til at træne ben.

Regner med at starte med ben efter en 8 ugers HST cyklus.

Og tror sku ikke lige gider sende billeder ud, men de er store, tro mig på mit ord...

Og mht. squat er store arme heller ikke mit mål...

Men med Cable rear pulldown og bend over rows... er det så nødvendigt med endnu en rygøvelse?

Forresten tak for interessen og hjælpen.

Hvis du potentielt har tid til 3 brystøvelser HAR du tid til at træne ben - du kan evt. lave få reps og fokusere på (eksplosions)styrke.

Link to comment
Share on other sites

Og mht. squat er store arme heller ikke mit mål...

Men med Cable rear pulldown og bend over rows... er det så nødvendigt med endnu en rygøvelse?

Min pointe med den artikel var, at når du træner store muskelgruppe som især ben, så hjælper det til vækst i resten af kroppen fordi testosteron-niveauet øges væsentlig mere end ved at træne mindre muskelgrupper (så vidt jeg husker :innocent:). Det kunne være, at det kunne skabe motivation til at køre det alligevel.

Smid dit kabel-gejl langt væk og kør noget ordenlig frivægt i stedet. Dødløft i stedet for "cable rear puldown" vil du få langt mere ud af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bare at have læst at man ikke strækker brystmusklen ud ved pres øvelserne, så for at få den flotte form skal man supplere med flyes, den da den øvelse strækker brystet helt ud.

Du skal så også bare regne med at flyes udsætter Rotator manchetten (dine skuldre) for et udnødigt pres, der i længden ville kunne føre til en skulderskade.. men hvis du VIL køre flyes så kør ikke med mindre end 12 gentagelser!

du kunne også køre noget pullover, den strækker også brystkassen ud!

Link to comment
Share on other sites

Du skal så også bare regne med at flyes udsætter Rotator manchetten (dine skuldre) for et udnødigt pres, der i længden ville kunne føre til en skulderskade.. men hvis du VIL køre flyes så kør ikke med mindre end 12 gentagelser!

du kunne også køre noget pullover, den strækker også brystkassen ud!

Hvorfor er det brystkassen skal strækkes ud??? :blink: :blink: Vil du strække ud så brug strækøvelser...

Smid flyers langt væk - vægten du kan køre flyers med er alt for lav til at skabe et ordenligt vækstpotential i forhold til øvelser som BB og DB flad/incline bænk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med jer i at ben skal trænes...

Men lige pt har jeg hverken tiden eller lysten til at træne ben.

Regner med at starte med ben efter en 8 ugers HST cyklus.

Og tror sku ikke lige gider sende billeder ud, men de er store, tro mig på mit ord...

Og mht. squat er store arme heller ikke mit mål...

Men med Cable rear pulldown og bend over rows... er det så nødvendigt med endnu en rygøvelse?

Forresten tak for interessen og hjælpen.

Smid Rear Cable Pulldowns laaaaaangt væk.

Den er unødvendig hård ved rotator manchetten. (4 små muskler der sidder ved skulderbladet.)

Jeg skriver lige et par gode rygøvelser:

Dødløft, Bent Over Row, Yates Row, Chin-ups/Pull-ups & T-Bar Row. ( Cable front pulldowns, Seated Row også, men tag frie vægte i stedet for kabel hvis muligt.)

Link to comment
Share on other sites

Takker mange gange for interessen og hjælpen.

Og Tak til Vangaard for listen med rygøvelser.

Men har lige en sidste ting, for lige at vende tilbage til det bryst.

Hvis jeg napper 2 rep bænk, 1 rep inc og 1 rep flyes??

Eller er der mest stemning for 2 rep bænk og 2 rep inc?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share