Bassinprøven


CharlyBO
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg står og skal til at have en bassinprøve, og jeg har problemer med at lave det 10m lange dyk til sidst i prøven.

Jeg er i fin form og træner en del, men jeg kan ikke holde vejret særligt længe under vandet.

Mit spørgsmål er, om der er svømmehaller, hvor der ikke nødvendigvis skal dykkes 10m?

På forhånd tak!

Charly

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg står og skal til at have en bassinprøve, og jeg har problemer med at lave det 10m lange dyk til sidst i prøven.

Jeg er i fin form og træner en del, men jeg kan ikke holde vejret særligt længe under vandet.

Mit spørgsmål er, om der er svømmehaller, hvor der ikke nødvendigvis skal dykkes 10m?

På forhånd tak!

Charly

Hej Charly, ikke for at være grov, men der er kun en vej og det er TRÆNING. Alle burde kunne presse sig selv til at dykke 10 meter. Har selv trænet det på et tidspunkt, og det er bestemt muligt at stige temmelig meget i løbet af kort tid. Meget af det er trods alt psykisk..

Held og lykke.

Junker

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg står og skal til at have en bassinprøve, og jeg har problemer med at lave det 10m lange dyk til sidst i prøven.

Jeg er i fin form og træner en del, men jeg kan ikke holde vejret særligt længe under vandet.

Mit spørgsmål er, om der er svømmehaller, hvor der ikke nødvendigvis skal dykkes 10m?

På forhånd tak!

Charly

For at dykke 10 m vil det ca. kræve at du holder vejret i 10 sek. Dette er på ingen måde umuligt.

Da det er bassinprøve er den jo standard og mon ikke, at der er en grund til, at du skal kunne dykke 10 m?!

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal du bruge pröven til?

Strengt taget er bassinpröven kun gyldig i det bassin du har taget den...

10 m dyk er et spörgsmål om at slappe af. Start eventuelt med bare at ligge stille i vandet og hold vejret. Der ved du at du til enhver tid kan komme og at trække vejret og stressfaktoren minimeres.

Derefter kan du svömme 10 m (eller længere) uden at trække vejret. Igen minimeres stressfaktoren og du kan træne dig op til at slappe.

Det er good old Maslow. Hvis du blive bange for (bevidst eller ubevidst) at du ikke kan komme til at trække vejret bliver du stresset og kan ikke dykke langt nok.

Jeg træner voksne som ikke kan svömme og i löbet af 2-5 træninger er de alle oppe på at kunne svömme 25 m uden at trække vejret. Jeg bruger det til at lære dem at slappe af i deres svömning. Du ville få god effekt af svömning i overfladen uden at trække vejret.

Når du först kan svömme 20+ meter uden at trække vejret er det ikke noget problem at dykke 10 m.

Ellers bare kig forbi og jeg skal nok give dig nogle trixs :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest tak for svarene.

Prøven er et led i min ansøgning til politiet.

Det 10m lange dyk skal foretages umiddelbart efter 25m bjærgning af roligt medie.

Jeg vil prøve at holde vejret og svømme ovenvande når jeg træner, tak for det!

Mvh. Charly

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv taget bassinprøve - jeg ved godt man er lidt træt når man kommer til sidste del.

Men en vigtig ting er altså at det er med hovedspring fra kanten - Spring - 2 armtag og man er ved

dukken. Personligt fandt jeg de 2 på hinanden følgende dyk meget være.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også taget bassinprøven, og var 14 dage før prøven i ca. samme situation som du er i nu. Jeg går ud fra at de 10m. (15?) dyk er med afsæt fra kanten, hvormed - som allerede nævnt - du med et godt glid kan nå næsten hele vejen over til den modsatte kant. Dette kræver dog at du giver dig selv lov til at glide (igen; slap af), og at du mestrer denne teknik.

Men ellers er jeg enig i hvad der allerede er blevet sagt. Øv dig stille og roligt på det. Ta dig et par sekunder efter bjærgningen, hvor du lige står og får et par dybe vejrtrækninger. Underviseren siger højst sandsynligt ikke noget til det, og det er kun i dit hovede at 2 sek. føles som 10.

Edited by Vuffi
Link to comment
Share on other sites

Da jeg tog bassinprøven skulle vi svømme 10 meter under vandet - altså langs bunden, ikke 10 meter ned. Nogen steder skal man svømme på tværs af bassinet langs bunden og optage medie. Til min prøve svømmede vi "skråt" fra kanten så det blev ca. 10 meter under vandet.

Prøv at spørge livredderne i din lokale svømmehal om tips, det plejer de at være meget gode til at komme med. Og ellers bare træn for helvede, det kan sagtens lade sig gøre - jeg er ikke den store vandhund, men kom alligevel igennem. :smile: Og er lige startet på politiskolen og det er værd at kæmpe for. Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share