Bæltet


Currant
 Share

Recommended Posts

ahh på den måde - troede du ville til at smække det rundt om anklerne.

Formålet med bæltet er at øge det intra abdominale tryk, så der kommer bedre stabilisering i torsoen ved tunge løft. Det skal derfor sidde stramt om maven lige over hofterne. Ofte er det ensbetynde med, grundet bredden på bælterne, at det sidder lige under ribbenene. Husk at stramme godt til ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejede at sætte det lige så det sad.....ææhh....øøøhhh.....2 sek ......rodde rodde rodde.........prøve prøve prøve.....sådan! :D

jeg plejer at sætte mit så det sidder lige under mine ribben, samtidig rører det dog også det øverste af mine hofteben. Så det sider godt og vel mit på kufferten :)

Har ikke selv brugt bælte siden en dag da jeg løftede med en tideligere elite løfter. Det blev for besværligt at tage det af og på, så jeg droppede det! Den dag var dødløft efterfulgt af bb rows lidt hårdt for min lænd (slog forresten også min bælteløse dødløft rekord den dag) men siden den dag har jeg ikke brugt bælte og har ikke haft problemer, tværtimod. For min lænd var det det der skulle til for at komme et skridt videre :)

...hov der var jeg vist lidt langsom....det var både kommer svar og takketale :D

Link to comment
Share on other sites

Husk at stramme godt til

Faktisk skal bæltet ikke strammes voldsomt meget ind. Det skal sidde tæt rundt om maven, men ikke stramt. Hvis man strammer for meget, så kan man ikke skubbe maven ud imod bæltet som man skal. Det er mavens pres imod bæltet som skal skabe det intraabdominale tryk, ikke bæltets pres imod maven.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ang brug af løftebælte, så vil jeg give Thomas 100% ret. Man skal desuden være opmærksom på at når man bruger bælte, så er det abdominale tryk anderledes end hvis man ikke brugte det. (lidt udspillet bug).

Så HUSK at spænde ballerne sammen(anus) under løftet, da risikoen for hæmorider er større. (Det er ikke fis).

Go fornøjelse! B)

Link to comment
Share on other sites

Man skal desuden være opmærksom på at når man bruger bælte, så er det abdominale tryk anderledes end hvis man ikke brugte det. (lidt udspillet bug).

Så HUSK at spænde ballerne sammen(anus) under løftet, da risikoen for hæmorider er større. (Det er ikke fis).

Rofl :lol: :lol:

Hvordan skulle brugen af bælte, eller manglen af samme, skulle kunne påvirke dannelsen af hæmorider???

Og hvordan skulle det at spændeballerne påvirke ovenstående?

Mig bekendt er hæmorider blodkar der sider meget tæt på huden, og der kan jeg overhovedet ikke se nogen sammenhæng mellem dannelsen af (yderligtsiddende) blodkar og det at spænde op i ballemuskulaturen :blink:

Derimod kan det dannes ved at sidde på kolde genstande fx jern og sten.

Så medmindre du kan komme med en meget god grund, så er det sgu en and for mit vedkommende.

Men jeg venter da spændt på om du kan komme med nogle gode argumenter :)

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt er hæmorider blodkar der sider meget tæt på huden, og der kan jeg overhovedet ikke se nogen sammenhæng mellem dannelsen af (yderligtsiddende) blodkar og det at spænde op i ballemuskulaturen

Jeg tror nu heller ikke at pointen var at brugen af bælte skulle forøge risikoen for at få hæmorider. Men det er rigtigt at tunge squat, dødløft osv. kan give hæmorider. Hæmorider er udposninger på venerne i rectum og analkanalen. De opstår når venerne udsættes for stort tryk. Venerne er specielt udsat for udposninger her, fordi de ligger i løst bindevæv. Ved normale mennesker kan det være ved hård mave og dets lige. For folk som løfter vægte sker det ofte ved tunge squat og dødløft, hvor trykker er meget stort. Om man kan forhindre ved at spænde godt op i sphincter analis musklerne ved jeg ikke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvordan kan det være at squat/dødløft giver en stor belastning på de pågældende vener? ved hård mave kan jeg forstå det da der er et pres på selve kanalen, men under squat...kommer der virkelig er tryk (af nævneværdig størrelse) i selve kanalen?

Det der undrer mig er at der skulle opstå et så stort pres på ringmusklen, da dens funktion (mig bekendt) ikke har nogen stabiliserne virkning, eller på anden måde hjælpende funktion under selve løftet......ved nærmere eftertanke, skyldes belastningen det store intraabdominale tryk, som forplanter sig ned i endetarmen og derigennem ringmusklen og kanalen?

hhmmm, da der åbenbart er flere der mener der er en "risiko", så er der måske noget om det. Thomas plejer jo som regl også at have fat i den lange ende.

Paramedicineren: har du nogen uddannelse inden for området (jf. dit navn) eller har du bare, som de fleste andre her læst rundt omkring(ikke ment på nogen negativ måde)?

...forresten undskyld hvis det virker som om jeg farede på dig. men det lyder sgu lidt sjovt, når man ikke ved noget om det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share