Dødløft


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Endelig har jeg fået investeret i grej til dødløft (stang, bælte og handsker)... Men da jeg så startede på dødløft kunne jeg efter mine første sæt (efter opvarmningssæt) mærke at lænden ikke synes om det...

Jeg startede med et par sæt med 25 kg til opvarmning (ikke nok!)

Derefter smed jeg på til 60 kg og tog 10 gentagelser... Derefter kunne jeg mærke at lænden ikke synes at det var så sjovt - og ben og ryg? - ja, de kunne ikke mærke trætheden overhovedet...

Skal jeg træne lænden mere inden jeg begynder dødløft? Jeg har ikke nogen bænk til lændetræning - hvordan kan jeg så træne den?

Link to comment
Share on other sites

Derefter kunne jeg mærke at lænden ikke synes at det var så sjovt
lændetræning - hvordan kan jeg så træne den?

Du har vist allerede svaret på det selv ;)

Den skal trænes med dødløft. Det er iøvrigt meget normalt at det er lænden som trættes først når man lige er begyndt på dødløft. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt at lænden giver helt op i starten inden du overhovedet kan mærke dødløftet i ben og baller.

Især hvis du hidtil har trænet leg press, som giver ganske godt for benene, men intet for lænden.

Men som xax hentyder, så bare klø på med dødløft, for at få din lænd op at stå. Vær dog opmærksom på, at det er muskeltræthed, som lænden lider under, og ikke smerter gr. forkert teknik.

Uden at kende dig, så er 60 kg x 10 også lige i overkanten for en lænd, der ikke er vant til DL :)

Link to comment
Share on other sites

Well på det punkt halter MOL nu efter, ligesom man også viser træk til nakken, som faktisk er en lidt risikabel øvelse

Hej xax.... Jeg har læst dette før, men har aldrig fundet ud af hvorfor det er farligt at træne denne øvelse.. Er der kun træk til nakke der er farlig??(eller også træk til bryst, naaa..)

Håber lige du vil svare, da jeg selv træner denne øvelse til tider..

See you ;)

Link to comment
Share on other sites

Well på det punkt halter MOL nu efter, ligesom man også viser træk til nakken, som faktisk er en lidt risikabel øvelse

Hej xax.... Jeg har læst dette før, men har aldrig fundet ud af hvorfor det er farligt at træne denne øvelse.. Er der kun træk til nakke der er farlig??(eller også træk til bryst, naaa..)

Håber lige du vil svare, da jeg selv træner denne øvelse til tider..

Hvis dødløft udføres med bøjet ryg så vil belastningen på rygsøjlen ofte kunne blive så stor, at der kan opstå skader (specielt hvis man kører tungt). Dette har noget at gøre med, at kræfterne i øvelsen med bøjet ryg ikke virker på rygsøjlen, hvor den er stærkest, hvilket er i op-ned-adgående retning.

Den korrekte teknik er med svajet ryg. Herved opnås bedre at rygsøjlen presses i dens stærkeste stilling, op-ned ;)

Link to comment
Share on other sites

Well på det punkt halter MOL nu efter, ligesom man også viser træk til nakken, som faktisk er en lidt risikabel øvelse

Hej xax.... Jeg har læst dette før, men har aldrig fundet ud af hvorfor det er farligt at træne denne øvelse.. Er der kun træk til nakke der er farlig??(eller også træk til bryst, naaa..)

Håber lige du vil svare, da jeg selv træner denne øvelse til tider..

Hvis dødløft udføres med bøjet ryg så vil belastningen på rygsøjlen ofte kunne blive så stor, at der kan opstå skader (specielt hvis man kører tungt). Dette har noget at gøre med, at kræfterne i øvelsen med bøjet ryg ikke virker på rygsøjlen, hvor den er størkest, hvilket er i op-ned-adgående retning.

Den korrekte teknik er med svajet ryg. Herved opnås bedre at rygsøjlen presses i dens stærkeste stilling, op-ned ;)

jarvig13, jeg tror han spørger til "træk til nakken" ikke dl. ;)

Ellers et rigtigt godt, kort og pædagogisk svar. :)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share