Træningsprogram til 5km


KnuD45
 Share

Recommended Posts

Jeg løber i øjeblikket 5km på ca. 21.30 - 21.45, det vil jeg meget gerne have forbedret. Jeg er 20 år gammel er 179cm høj og vejer 65kg.

Det jeg har tænkt mig at starte på om nogen uger er noget lign. :

10 - 15km på 60-70% to gange om ugen

Iltoptagelsestræning med korte intervaller 1min/0.30 , 5 - 6km - en dag om ugen

Intervaltræning 5x1000m med 200m hvil imellem - her er jeg lidt i tvivl om intensiteten - en dag om ugen

En dag med løb i klubben, 5 - 10km i næsten "konkurrence" tempo

En dag magen til ovenstående, måske med lidt langsommere tempo

Der er sikkert nogen der har nogle forbedringer som kunne implementeres eller evt. lave noget helt om, links til andre sider er også meget velkomne. Lige pt. vil jeg også gerne tabe mig et kg eller to, så der vil jeg også gerne have et par gode råd, udover "forbrænd mere end du indtager", mere hvordan kosten forenes med løbedistance og intensitet. Hvis der er mere i vil vide må i endelig spørge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber i øjeblikket 5km på ca. 21.30 - 21.45, det vil jeg meget gerne have forbedret. Jeg er 20 år gammel er 179cm høj og vejer 65kg.

Det jeg har tænkt mig at starte på om nogen uger er noget lign. :

10 - 15km på 60-70% to gange om ugen

Iltoptagelsestræning med korte intervaller 1min/0.30 , 5 - 6km - en dag om ugen

Intervaltræning 5x1000m med 200m hvil imellem - her er jeg lidt i tvivl om intensiteten - en dag om ugen

En dag med løb i klubben, 5 - 10km i næsten "konkurrence" tempo

En dag magen til ovenstående, måske med lidt langsommere tempo

Der er sikkert nogen der har nogle forbedringer som kunne implementeres eller evt. lave noget helt om, links til andre sider er også meget velkomne. Lige pt. vil jeg også gerne tabe mig et kg eller to, så der vil jeg også gerne have et par gode råd, udover "forbrænd mere end du indtager", mere hvordan kosten forenes med løbedistance og intensitet. Hvis der er mere i vil vide må i endelig spørge.

Hvis du gerne vil forbedre dine løbe tider kan du gøre det på flere forskellige måder. Nogle forslag lyder på at du simpelthen bare skal løbe 5 km så hurtigt du kan 3 gange om ugen - det lyder lidt for simpelt til at det kan være effektivt, men af egne erfaringer skal der faktisk ik mere til. Et andet og lidt mere effektivt program kunne f.eks. være noget i den her stil.

Du kunne køre over en 4 ugers cyklus hvor du træningsintensiteten stiger i løbet af de første tre uger og så fungerer den 4 uge som restitutions ugen... og det er altså vigtigt at overholde den uge selvom du føler dig i stand til at løbe mere for der ik noget værre end at få en skade! :sneaky2:

En uge kunne se sådan her ud

Mandag: En tur på ca. 7 - 12 km med 70-80 % intensitet

Onsdag: Der kunne du løbe intervaltræning - det hårdt og knap så sjovt, men det giver altså noget!

Lørdag: Frit valg om du vil løbe en kort hurtig tur eller en lang og udholdende omgang.

Med hensyn til intervaltræningen kunne du løbe en cooper test (12 min prøve) og ud fra din tid er der skalaer hvorved at du kan udregne hvilke tider du skal løbe for at træne mest effektivt for at forbedre dine tider.

Kid A :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvor finder jeg mere information om mit resultat på en cooper test og intensiteten på mine intervaller? Altså så jeg løber med den rette intensitet.

prøv at læse denne side:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae.../vmax-traening/

og udregn intensiteten her...

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...raening_-_loeb/

mht til cooper kunne du måske lige ulejlige dig med at kigge ind på siden om konditionstræning her på MOL.

Jeg vil da gerne hjælpe med andre spg. der ikke afklares på sitet, men brug lige ti sek. før du spørger efter noget, der ligger på forsiden...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg har skam læst de artikler. Men det var fordi han skrev, at det var udfra cooper testen at jeg kunne bestemme intensiteten og det har jeg ikke lige set nogen steder. Jeg har ikke lige adgang til et løbebånd så cooper testen er lidt lettere end Vmax testen, så det var det jeg mente. Men der er måske steder hvor der står noget mere om iltoptagelse og træning, udover at jeg kan måle om den er blevet bedre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber i øjeblikket 5km på ca. 21.30 - 21.45, det vil jeg meget gerne have forbedret. Jeg er 20 år gammel er 179cm høj og vejer 65kg.

Det jeg har tænkt mig at starte på om nogen uger er noget lign. :

10 - 15km på 60-70% to gange om ugen

Iltoptagelsestræning med korte intervaller 1min/0.30 , 5 - 6km - en dag om ugen

Intervaltræning 5x1000m med 200m hvil imellem - her er jeg lidt i tvivl om intensiteten - en dag om ugen

En dag med løb i klubben, 5 - 10km i næsten "konkurrence" tempo

En dag magen til ovenstående, måske med lidt langsommere tempo

Der er sikkert nogen der har nogle forbedringer som kunne implementeres eller evt. lave noget helt om, links til andre sider er også meget velkomne. Lige pt. vil jeg også gerne tabe mig et kg eller to, så der vil jeg også gerne have et par gode råd, udover "forbrænd mere end du indtager", mere hvordan kosten forenes med løbedistance og intensitet. Hvis der er mere i vil vide må i endelig spørge.

Hvis du er ude efter at løbe hurtigere, så skal du ikke løbe langt, men intervaltræne i stedet for. Fordi du kan godt løbe 5 km og meget længere. Intervallerne gør dig hurtigere og din løbeøkonomi bedere. Jeg tro også du ville blive skadet og misdst lyste til at løbe hvis du træner så mange gange om uge. Jeg ville foreslå 3-4 gange om uge med en dags pause imellem.

Dag 1: opvarmning, 8x100m eller 5x150m med 1-2 min. pause + afjog

Dag 2: opvarmning, 5x1000m med 1 min. pause + afjog

Dag 3: løb en tur på 5-10 km, men løb også op af nogle bækker eller trapper.

Husk styrketræning. Mave/ryg, armstræk, Lunges, Step-ups,

Squat og Læg.

Rigtig god træning Jonas

ps. Cykel træning kan være et godt supplement.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Jeg har heller ikke tænkt mig at løbe seks dage om ugen, det var bare for at folk kunne give lidt feedback og de lidt længere ture synes jeg er meget dejlige at komme ud på, selvom det er 5km jeg satser på.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til coopertesten som basis for intervallerne, starter du med at løbe du en cooper så stærk som du kan. Intervallerne bliver herefter 5-6 stk. af fire minutters varighed, hvor du hver gang løber en tredjedel af din cooper. Den sidste interval skal kunne løbes ligeå hurtigt som den første. Pauserne omkring 2 minutter. Når du så har forbedret dig, løber du en ny cooper osv.

Link to comment
Share on other sites

Jonas> Jeg syntes ikke dit forslag til dag 1 virker af ret meget. Jeg kunne forstå hvis du havde foreslået 8x800 m. , men er 8x100 m ikke lidt i underkanten. Iøvrigt er jeg enig - intervaltræning er den eneste (hurtigste) vej frem.

BRUUN

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Nej korte intervaller er faktisk rigtig god træning, læs også: Kort hård interval-træning gav 10 % højere iltoptagelse på 14 dage.

Noget andet jeg glemte at sige er. det program jeg skrev, var kun en ide til en ugens træning, men for at blive hurtig skal du både træne korte og lange intervaller og varieret.

Edited by Jonas-sparta
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share