Kulhydratfattig kost øger dødeligheden


Sortiarius
 Share

Recommended Posts

Læste lige på vej ud af døren dette abstract fra Journal of Internal Medicine der tilsyneladende viser at middelalderende personer (her kvinder) har en overdødelighed i forbindelse med low-carb diæter. Har endnu ikke læst studieprotokollen og metodikken men studiet ser ud til at være forholdsvis valid.

Hvis der er interesse for det kan jeg poste det fulde studie senere.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Læste lige på vej ud af døren dette abstract fra Journal of Internal Medicine der tilsyneladende viser at middelalderende personer (her kvinder) har en overdødelighed i forbindelse med low-carb diæter. Har endnu ikke læst studieprotokollen og metodikken men studiet ser ud til at være forholdsvis valid.

Hvis der er interesse for det kan jeg poste det fulde studie senere.

Sort.

Denne nyhed blev postet af Vuffi for 7 dage siden :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Læste lige på vej ud af døren dette abstract fra Journal of Internal Medicine der tilsyneladende viser at middelalderende personer (her kvinder) har en overdødelighed i forbindelse med low-carb diæter. Har endnu ikke læst studieprotokollen og metodikken men studiet ser ud til at være forholdsvis valid.

Hvis der er interesse for det kan jeg poste det fulde studie senere.

Sort.

Jeg tror det er individuelt hvad folk bør spise. Hvis man spiser for meget kød og protein, som resulterer i et ringe energi-niveau, er det nok ikke "low-carb"-diæten denne person skal give sig i kast med. Derimod, hvis denne for et godt resultat og masser af energi og overskud, så er denne kost nok best for denne person.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu når der tales om hjerte-kar sygdomme, burde der nok være lidt mere snak om hvad fedtindtagets indvirkning på dette ville være.

Maqn spiser større mængder fedt på en Atkins diæt.

Konklussionen på forsøget kan ikke bruges til noget. Dataene må være fejlfortolket.

Link to comment
Share on other sites

Nu når der tales om hjerte-kar sygdomme, burde der nok være lidt mere snak om hvad fedtindtagets indvirkning på dette ville være.

Maqn spiser større mængder fedt på en Atkins diæt.

Konklussionen på forsøget kan ikke bruges til noget. Dataene må være fejlfortolket.

måske en lidt grov konklusion - studiet har kørt i over 500.000 personår og bliver herefter publiceret i internal journal of medicine - et rimelig anerkendt tidskrift - hvis det var så ligetil at afvise studiets fund var projektet nok ikke blive startet i første omgang - og nok næppe publiceret i IJM - generelt synes jeg også den metodologiske kvalitet af studiet synes udmærket.

Hvis du ellers læser hele undersøgelsen vil du se at der er taget hensyn til confounding i forbindelse med indtag af bl.a. mættet fedt og totalt kalorieindtag - desuden bruges der kun validerede madspørgeskemaer - så synes lidt din kritik er misplaceret. Et andet græsk studie har for øvrigt beskrevet det samme på en normal-population.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare overordnede iagttaelser og fortæller intet om hvad der ligger til grund for hvorfor det skulle være sådan.

Efter de studier som er lavet på low Carb diæter giver det mening, idet at imunforsvaret sænkes betydeligt ved den slags diæter. Men men med hensyn til større mængder protein (og hvor store??) er det ikke underbygget, og der mangler evidens. Derudover kan fedts indvirkning blive større end normalt når kosten ændres til at være den slags specielle diæter? Det er bare svar som der intet står om, og jeg jeg aner heller ikke om der er lavet undersøgelser på det.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der tilskriver fundene et større proteindtag - studiet er af observationel karakter og konkluderer bare at kombinationen med lavt kulhydratindtag og højt proteindtag øger mortaliteten - korrigeret for typer af fedtindtag og mængde. Indenfor kostområdet er undersøgelser som disse "as good as it gets" - det er jo ikke ligefrem muligt at designe interventionsstudier eller lign. med den lave compliance der alt andet lige kan forventes.

Du siger der mangler evidens, det forstår jeg ikke helt - denne undersøgelse og den græske af samme karakter er netop evidens - og det er undersøgelser som disse, hvis resultater der kan reproduceres, som udgør begrebet evidens - man kommer aldrig til at opnå en 100% sandhed gennem undersøgelser om kost, så synes denne undersøgelse er et stort skridt på vejen mod erkendelsen af at sådanne kure kan være usunde. Der er ingen der siger, ud fra ovenstående undersøgelse, at nu er det sikkert og vidst at proteinrige kure med low carb er farlige, til gengæld er der nu evidens for at der er indikationer for det kan være det - dette kan så støttes op eller afkræftes af senere undersøgelser men det er da en mærkværdig kritik at kritisere en evidensbaseret undersøgelse for at mangle evidens.

Desuden kan jeg ikke lige umiddelbart forestille mig hvorfor fedt skulle have andre indvirkninger på kroppen under sådanne diæter - det kunne man da godt lave undersøgelser omkring men hvis der ikke er den store biologiske plausabilitet for at det skulle være tilfældet så kan jeg ikke lige se hvorfor.

Du siger at low carb / high protein diæter giver sænket immunforsvar somom det var sikkert som ammen i kirken, i hvilke undersøgelser har du set det? (set i forhold til andre traditionelle slankekure).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke set den græske undersøgelser, kender ikke til den.

Jeg siger ikke at siger at low carb / high protein diæter giver sænket immunforsvar, jeg siger at low carb diæter giver sænket immunforsvar(kilde: Burke og Deakin "Cinical sports nutrition" s. 157-158)

Jeg synes bare ikke at man kan sige at der er større dødelig hed ved low carb / high pro, når der ikke samtidig præsenteres resultater ved specifikt low carb og specifikt high pro. Hvad med at vise hvordan det ser ud til at forholde sig ved low carb /low pro også. Der skal være mere at sammenligne med.

Derudover så synes jeg også først det bliver interessant når der findes ud af hvad det er der ligger til grund hvorfor det skulle forholde sig sådan. Der kan jo ikke konkluderes noget brugbart før man går meget mere i dybden med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vi er vel principielt også bare derhenne hvor for lidt og for meget fordærver alt (for nu at bruge et gammeldags udtryk). En alsidig kost med masser af grønt baseret på ordentlige råvarer som ikke forarbejdes i det uendelige er nok stadig det bedste for mennesker - det har vist ikke ændret sig særligt siden stenalderen :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Læste lige en artikel der kommenterede den ovennævnte og sammenlignede den med den amerikanske Nurses' Health Study, der har vist det modsatte:

J Intern Med. 2007 Apr;261(4):363-5.

Comment on:

J Intern Med. 2007 Apr;261(4):366-74.

Low-carbohydrate diets: a place in health promotion?

Willett WC.

PMID: 17391110 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Der er desværre ikke frit tilgængeligt abstract, men deres hovedkonklusioner er at i det svenske forsøg var folk yngre, slankere og spiste generelt mere fiberrigt (3 gange mere ifølge en anden reference) end i det amerikanske. Derfor ses ikke de gavnlige effekter ved at skære i kulhydrater, da der formentligt skæres i frugt/grønt/fuldkorns produkter istedet for sukker/hvid brød, som i det amerikanske forsøg. Det er godtnok spekulationer, da der ikke er mere præcise data på kulhydrattype etc. i artiklerne, men synes det lyder ganske fornuftigt.

Deres konklusion er følgende.

Thus,

there is every reason to believe that a moderately low

carbohydrate intake (approximately 30–40% of energy)

can result in low risk of cardiovascular disease if the

proteins and fats are mainly from plant sources (but do

not include hydrogenated oils) and the remaining carbohydrates

are from whole grains, fruit and vegetables.

However, the findings of Lagiou et al. suggest that

most Swedish women who reduce their carbohydrate

intake may not be adopting this version of a low-carbohydrate

diet and are adversely affecting their risk of

cardiovascular disease.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share