Protein ved diæt


Nicolai Thygesen
 Share

Recommended Posts

Hej igen :wave:

Jarvig13-> jeg kan ikke helt forstå din argumentation, du kommer ind på energimængde optaget i blodet, energi i form af hvad ? ATP, glukose eller peptider, energiproduktionen af ATP foregår i de enkelte celler.

Jeg kan ikke se hvor energi tabet i nedbrydningen af et protein skulle ligge. Proteiner er fra naturens side ustabile molekyler, det ligger i peptidbindingens fysisk, som er ustabil.

Et evt. energiforbrug i optagelsen (i form af ATP) kunne finde sted i den aktive transport af aminosyerkæder/aminosyrer gennem epithelcellerne.

Man har vist at proteinsyntesen er forøget med 10-25% efter et protein rigt måltid, sammenlignet med et der indeholdt mindre protein (Pannemans et al. 1995), dette sammenholdt med den energi krævende proteinsyntese (grundet dannelsen af den før omtalte ustabile peptidebinding) kunne meget vel tænkes at står for den forøgede termiske effekt af protein indtag (Robinson SM et al. 1990, Coulson RA et al. 1779).

Ang. tabet i kulhydrat, her er jeg enig med Luciferase, her kunne et evt. nævneværdig tab ligge i fedtsyntesen, eller i form at termogenese.

Men igen, du nævner kun optagelsen i blodet.

Der sker godt nok et ATP forbrug når glukose transporterens over epithelcellerne fra tarmen over i blodet, men er det så stort !!!!

Men hvis du har nogle referencer vil jeg meget gerne se dem.

Link to comment
Share on other sites

Lucy og Helix -> Hmmmmmm, I ønsker videnskabelige artikler om emnet. Meget forståligt. :) Men dem kan jeg ikke levere. Jeg havde i et tilsvarende spørgsmål i en af mine første tråde herinde. Jeg syntes jeg havde læst i gymnasiet at man skulle 1% af energien i fedt, 5 % fedt af energien i kulhydrater og 30 % af energien i proteiner til at nedbryde omtalte. Med svingende %-angivelser havde jeg hørt/læst det samme utallige gange andre steder. Så jeg ville lige høre om nogen på MOL havde noget viden på det.

Så eftersom Angel og Claus B kom med nogen rimeligt konkrete bud, og der ikke var nogen der kom med modargumenter godtog jeg argumentationerne (= de lød rimelige og passede nogenlunde med min forudgående forestilling). :)

Her er linket:

Spørgsmål om nettoeffekter af engien i forskellige fødevarekilder

Men med jeres modargumentation vil jeg da tage min "viden" op til revurdering. :)

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne egentlig godt være, at vi skulle have startet med af definere problemstillingen lidt bedre. ;)

Om det er energitab ved optagelse af kulhydrat/protein, dannelsen af fedt ud fra kulhydrat/protein (efter det er optaget), eller tabet ved den rene forbrændig af kulhydrat/protein.

(Det kan selvfølgelig også bare være, at det er mig, der gør det unødvendigt kompliceret :unsure: )

Jeg giver dig (jarvig13) ret i, at forbrændingen a de forskellige næringsstoffer ikke er omkostningsfri. ;)

De eksakte værdier kender jeg dog ikke. :rolleyes:

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Spændende nok diskussion, men den adresserer ikke lige problemet ;)

Hvordan skal man så tilrettelægge sin diæt?

Lige pt. så kører jeg med 500kcal. underskud, men der sker ikke rigtigt noget min vægt, faldt lige et 2-3 kilo efter ca. en mdr. Men nu ligger den konstant og vil hverken gøre det ene eller det andet.

Så hvis nogle vil være behjælpelig, så vil jeg være glad  

Prøv at poste hvilken energisammensætning du bruger.

Uden at kunne se den, er dine muligheder:

1) omrokere protein/kulhydrat uden at sænke kalorier.

2) sænke kalorieindtaget

3) øge cardio.

Lad høre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share