Protein ved diæt


Nicolai Thygesen
 Share

Recommended Posts

Man læser hele tiden om fordelene ved, at skrue sit protein indtag i vejret hvis man ønsker, at tabe sig. Det har jeg forstået og kan se det fornuftige i B)

MEN......hvordan gør man det rent praktisk? Her mener jeg hvad er godt, at indtage. For når jeg kommer i tanke om noget protein, så skal det helst "skylles" (her tænker jeg ikke på væske) ned med en ordenlig omgang kulhydratrigt tilbehør (fx. yelette med sukker).

Nogle som har nogle gode ideer til hav man kan spise og hvornår man kan spise det? :afro:

Link to comment
Share on other sites

Man læser hele tiden om fordelene ved, at skrue sit protein indtag i vejret hvis man ønsker, at tabe sig. Det har jeg forstået og kan se det fornuftige i

Det kan jeg så tilgengæld ikke se noget fornuftigt i. Hvorfor indtage mere hvis man har dækket sit behov ?? Det tjener ikke noget formål. Lad os sige at man har brug for mellem 2-3 gram protein pr. kg fedtfri masse. Hvor skulle man lige pludselig indtage 4 gram pr. kg fedtfri masse ?? Hvis man skal tabe sig, så skal man skære i det samlede antal kalorier. Mere er der ikke i det. Fedtindtaget og proteinindtaget bør være afstemt efter behov. Derfor er kulhydraterne reguleringsfaktoren. Der er her der skal gives og tages, når man skal enten cutte eller gaine.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at grunden til at en proteinrig kost anbefales når man skal tabe sig, er at protein er dyrt i energi at optage for kroppen. Jeg mener 30 % af den energi proteinet indeholder bliver brugt til at optage det (kan desværre ikke huske kilden :( ), hvorimod kulhydrater og fedt er meget nemmere at optage. Det protein, der indtages udover det der er brug for for til vedligeholdelse, bliver omdannet til kulhydrater eller fedt. Altså vil man tage mindre på hvis man indtager et overskud på fx 1000 kJ i proteiner end hvis det var kulhydrater eller fedt. Det er selvfølgelig et forenklet billede.

Ellers er jeg enig med Thomas J. :)

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Sputnik @ 25. Sep 2002, 19:27)

Det protein, der indtages udover det der er brug for for til vedligeholdelse, bliver omdannet til kulhydrater eller fedt. Altså vil man tage mindre på hvis man indtager et overskud på fx 1000 kJ i proteiner end hvis det var kulhydrater eller fedt.

Øhhhh! Nu modsiger du jo dig selv

Nej, tror bare jeg har formuleret mig uklart.

Hvis din kost indeholder fx 1000 kJ i overskud i form af kulhydrater eller fedt vil størstedelen optages (fordi det ikke kræver meget energi at opdage kulhydrater og fedt) og oplagres som fedt, dvs tæt på 1000 kJ netto.

Hvis kosten indeholder 1000 kJ i overskud i form af protein vil 300 kJ gå til at optage proteinet, som derefter vil oplagres som fedt, men kun 700 kJ netto.

Det skal lige siges, at jeg ikke er ekspert på området. Men er ret sikker på at proteiner er dyre i energi at optage.

Link to comment
Share on other sites

Man læser hele tiden om fordelene ved, at skrue sit protein indtag i vejret hvis man ønsker, at tabe sig. Det har jeg forstået og kan se det fornuftige i

Det kan jeg så tilgengæld ikke se noget fornuftigt i. Hvorfor indtage mere hvis man har dækket sit behov ?? Det tjener ikke noget formål. Lad os sige at man har brug for mellem 2-3 gram protein pr. kg fedtfri masse. Hvor skulle man lige pludselig indtage 4 gram pr. kg fedtfri masse ?? Hvis man skal tabe sig, så skal man skære i det samlede antal kalorier. Mere er der ikke i det. Fedtindtaget og proteinindtaget bør være afstemt efter behov. Derfor er kulhydraterne reguleringsfaktoren. Der er her der skal gives og tages, når man skal enten cutte eller gaine.

Thomas

Heyyyyyyyy TJ - du har endeligt fattet det :D Som taget ud af min mund. :w00t: :)

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Sputnik @ 25. Sep 2002, 19:27)

Det protein, der indtages udover det der er brug for for til vedligeholdelse, bliver omdannet til kulhydrater eller fedt. Altså vil man tage mindre på hvis man indtager et overskud på fx 1000 kJ i proteiner end hvis det var kulhydrater eller fedt.

Øhhhh! Nu modsiger du jo dig selv

Nej, tror bare jeg har formuleret mig uklart.

Hvis din kost indeholder fx 1000 kJ i overskud i form af kulhydrater eller fedt vil størstedelen optages (fordi det ikke kræver meget energi at opdage kulhydrater og fedt) og oplagres som fedt, dvs tæt på 1000 kJ netto.

Hvis kosten indeholder 1000 kJ i overskud i form af protein vil 300 kJ gå til at optage proteinet, som derefter vil oplagres som fedt, men kun 700 kJ netto.

Det skal lige siges, at jeg ikke er ekspert på området. Men er ret sikker på at proteiner er dyre i energi at optage.

Jeps den forklaring holder rimeligt godt (lidt simpel, men som "nem forklaring" er den hel fin) :)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge det jeg har læst på området, så er det kun i tilfælde hvor man justerer sit indtag af "macronutrients". Ved at sænke indtaget af kulhydrater, samtidigt med at man tilsvarende øger proteinindtaget, kan man tabe fedtmasse uden at sænke det totale kalorieindtag. Det skulle så sørge for at man ikke mister så meget masse, som hvis man bare skruer ned for kulhydraterne.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Thygesen -> Det er ikke helt rigtigt, at du sætter dit stofskifte i vejret med 30 % ved indtag af proteiner.

Nej, sådanher forholder det sig:

Proteiner koster 30 % af sit eget samlede energiindhold til at nedbryde sig selv. Det er altså ikke dit stofskifte som øges med 30 %, men bare at nettoenergiindtaget af proteiner rent faktisk er kun (cirka) 70 % af deres potentielle energi.

Desuden:

Du kan få præcist samme (eller endog bedre) effekt af at spise kulhydrater. Det skal bare være de rigtige. Og de rigtige kulhydrater i denne forbindelse (og mange andre :D ) er Komplekse Kulhydrater.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

For at bevare mest mulig FFM under en vægtreducerende diæt er det vigtigt at få dækket sit behov for protein (ca. 1.5-2.0g pr. kg FFM pr. dag).

Desuden har porteinrige fødevarer (med lavt fedt/kulhydrat indhold) en lang række andre gode egenskaber:

- Høj TEF (30%)

- Giver stor mæthed.

- Har et relativt lavt energiindhold.

Altså det er svært at spise for mange kalorier, hvis proteinindtaget er højt.

Gode kilder til protein: Kød, fisk, hytteost, yoghurt, mælk, ost, proteinpulver (kasein).

Alle måltider bør indeholde en eller anden form for protein.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker kun om energi (det er vi med på ikke?). I så fald:

1.000 kcal fedt indtaget gennem føden = ca. 990 kcal optaget i blodet

1.000 kcal kulhydrater indtaget gennem føden = 0-1.000* kcal optaget i blodet

1.000 kcal protein indtaget gennem føden = ca. 600-700 kcal optaget i blodet

* Kulhydrater svinger meget. Visse simple kulhydrater kræver INGEN energi for at optages. Mens visse komplekse kulhydrater er så komplekse, at de kræver ligeså meget energi at nedbryde, som den energi der er i dem.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Mens visse komplekse kulhydrater er så komplekse, at de kræver ligeså meget energi at nedbryde, som den energi der er i dem.

Min umiddelbare reaktion til den sætning, er at det lyder som noget vrøvl, for det er bare et spørgsmål om enzymer og lidt tid. Det kræver ikke meget energi, men hvis du har en reference til det du skriver vil jeg meget gerne læse den og æde mine ord i mig igen :)

Link to comment
Share on other sites

hmm, mon ikke der tænkes på så komplekse kulhydrater, at der er tale om fibre - altså kulhydrater, som kroppen ikke selv kan nedbryde?

De nedbrydesså af bakterierne i tyktarmen, hvorved kroppen ikke kan optage dem.

Til gengæld produceres nogle fedtsyrer, som kroppen alligevel godt kan bruge lokalt - altså tarmens "beklædnings"-celler.

Så energiudbyttet fra fibre(alt for komplekse kulhydrater) er stort set nul.

Om størrelsen af den fakultative termogenese er forskellige alt efter kompleksiteten af de indtagne kulhydrater, ved jeg ikke, men det lyder umiddelbart ikke helt tosset - dog er der stadig kun kun tale om ca. 10% af den samlede energi i kulhydraterne.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg vil lige være sikker på at jeg er med på hvad vi snakker om. Det vil så sige at hvis man basere sin diæt på hovedsageligt protein så vil kroppen have en mindre mængde energi til at arbejde med og derved kan man fx. føle sig træt/uoplagt i forhold til hvis den hovedsageligt indeholder fedt?? Rent teoretisk selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

mindre energi til at arbejde med: ja

men det med "føle sig træt/uoplagt i forhold til hvis den hovedsageligt indeholder fedt??", er straks noget andet.

Selvom man får mindre energi indenbords, kan man godt føle sig mere energisk - prøv at leve af fede madvarer en uges tid, så vil du være doven hele tiden(også selvom du får moderate mængder kulhydrat til.)

Link to comment
Share on other sites

Arrrghhhhh.....når man endelig tror man ved noget, så viser det sig altid, at man ikke ved en skid alligevel :angry:

Okay, det var lige lidt galde :lol:

Hvordan skal man så tilrettelægge sin diæt?

Lige pt. så kører jeg med 500kcal. underskud, men der sker ikke rigtigt noget min vægt, faldt lige et 2-3 kilo efter ca. en mdr. Men nu ligger den konstant og vil hverken gøre det ene eller det andet.

Så hvis nogle vil være behjælpelig, så vil jeg være glad :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share