Siddeposition v/enkeltstart - ydevne/aerodynamik, saddelrørshældning


Bo Bill
 Share

Recommended Posts

Kære alle

Jeg vil forsøge, at gøre mig inden for enkeltstart og savner inspiration til indstilling af cyklen.

Jeg famler mellem sådan har jeg altid gjort og derfor føles det bedst og manglende viden på området. Jeg tænker især på

1) hældningen af saddelrøret (saddelpinden kan sættes på to måder - ca. 74 eller 78 grader)

2) Højdeforskellen mellem saddel og styr (bøjler)

Efter megen søgning har jeg fundet denne artikel

http://66.102.9.104/custom?q=cache:LP0j5MC...t=clnk&cd=1

, hvor der bl.a. står følgende:

Triatleter bruger meget stejle saddelrørsvinkler op til 90° og dermed en meget fremskud sadelposition, pga. deres aerodynamiske siddestilling. Herved bliver faldlinien fra knæskallen op til 5-8 cm foran pedalakslen. Dette har ifølge undersøgelser udført af Heil /6/ ikke nogen målbar negativ effekt på triatleternes ydeevne i forhold til iltoptagelse og pulsfrekvens. For triatlether eller enkeltstartsryttere kan denne sadelposition altså anvendes, men den er ikke god til feks. langdistanceryttere, idet en stor del af belastningerne er lagt på underbenet og den forreste del af foden. Knæet er endvidere ensidigt belastet i en yderposition. Efterjusteringer kan for sprintere bestå i at knæet placeres 1-2 cm foran pedalakslen og for landevejsryttere 1-2 cm bag pedalakslen

MEN

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om fordele og ulemper ved kort/lang afstand til pedalakslen (fremskudt saddel). Jeg mener, der har været bragt en artikel om i PULS om fordele og ulemper i forhold til musklernes ydeevne ved at sidde meget/lidt foroverbøjet. Desværre kan jeg ikke finde den.

Sagt med andre ord... det var vidst ikke helt så enkelt, som beskrevet i klippet.

Derfor vil jeg f.eks. gerne vide noget mere om:

1) Glutus maximus må få en bedre arbejdsstilling ved stor afstand mellem saddel og styr (svarende til lille hældning af saddelrør). Man strækker jo musklen mere ud, idet man skal længere frem. Er det korrekt?

og

Idet man kommer mere forover, drejes hoften vel mere frem, hvorved rector femoris forkortes. Opvejes den eventuelle fordel for glutus af dårligere arbejdsstilling for rector femoris (den midterste på lårets forside, der hæfter på hoften)?

2) I hvilken position får man det største output af watt? / Hvor udnytter man bedst sine muskler?

3) Hvordan med aerodynamikken? Er den optimale arbejdsstiling så "høj", at aerodynamikken ødelægger fordelen.

Eller sagt med andre ord: Er en mere foroverbøjet arbejdsposition ensbetydende med bedre aerodynamik og dårligere arbejdsstilling?

4) Har kadencen nogen betydning for placeringen af sadlen (jeg holder af at træde tungt - 82 pr. minut).

Jeg håber du kan hjælpe - eller kan henvise til nogle inspirerende undersøgelser/artikler - meget gerne den artikel i Puls.

På forhånd tak ;o)

Mange hilsner

Bo

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan man sige, at du skal sidde så behageligt som muligt. Snak med en cykelsmed der ved hvad han snakker om, her kan jeg anbefale Fabin i Roskilde (jeg håber ikke jeg overtræder nogen regler her).

Aerodynamikken er klart det vigtigste, når du kører over 40km/t bruger du 80-90% af energien på at flytte luften, men det betyder ikke, at du skal ødelægge din ryg eller andre lemmer.

Link to comment
Share on other sites

Kære alle

Jeg vil forsøge, at gøre mig inden for enkeltstart og savner inspiration til indstilling af cyklen.

Jeg famler mellem sådan har jeg altid gjort og derfor føles det bedst og manglende viden på området. Jeg tænker især på

[..]

MEN Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om fordele og ulemper ved kort/lang afstand til pedalakslen (fremskudt saddel). Jeg mener, der har været bragt en artikel om i PULS om fordele og ulemper i forhold til musklernes ydeevne ved at sidde meget/lidt foroverbøjet. Desværre kan jeg ikke finde den.

Sagt med andre ord... det var vidst ikke helt så enkelt, som beskrevet i klippet.

På forhånd tak ;o) Mange hilsner Bo

Hej Bo,

Du efterspørger en række veldokumenterede, gerne videnskabelige artikler om siddestillingen i enkeltstart. Det kan jeg desværre ikke bidrage med, selv om jeg selv har opsøgt den slags materiale for min egen interesses skyld. Mit umiddelbare gæt er, at dem der virkelig ved noget om det, holder kortene tæt ind til kroppen for enten at kunne tjene kassen på konsulentarbejde for Team CSC & Co. eller fordi de selv er en del af et af de store teams.

Men jeg kan bidrage med mine personlige præferencer og erfaringer. Jeg har kørt en del langdistance triathlon og har især haft relativt gode resultater på cykel-delen. Dér har jeg siddet meget lavt på cyklen både med sadlen og med styret, og haft en meget fremskudt position på sadlen. Egentligt tror jeg ikke at min sadel har været skubbet meget langt frem i forhold til hvad min fysiologi ville diktere, at den skulle være hvis jeg kørte almindeligt på cyklen. Men fordi jeg på det nærmeste kun har brugt de yderste 3-5 cm af sadlen, har jeg haft en fremskudt køreposition.

Min meget lave, fremskudte position har rent teoretisk givet mig en udfordring med komforten og med at få luft (nok). Til gengæld har jeg været særdeles aerodynamisk set forfra. Jeg er ikke særlig høj - 174 cm. Til gengæld har jeg - når jeg var i topform - vejet ret meget.. dvs 73-78 kg. Så jeg har været i stand til at træde en tung pedal (og jeg tror, jeg har haft en yndlingskadence omkring de 70-80), og stadig kunnet rette mig ud og løbe en marathon bagefter. Det kan godt være, hvis du er høj, at du har et større issue med din rygsøjle, og dét vil givetvis være et problem hvis du skal løbe bagefter - eller bare kunne træne ITT dagen efter. Men hvis du kan klare det rent sundhedsmæssigt, er det i hvert fald min erfaring at det giver rigtigt meget at sidde i en meget aerodynamisk, og ganske foroverbøjet position.

Nogle af dem der kører i en sammenlignelig position er Basso, Zabriskie, Landis og verdensmester i Triathlon; Thorbjørn Sindballe.. http://www.triathletemag.com/Departments/F...6/story0c65.htm

Den 8-dobbelte australske ITT mester; Hathan O'Neill kører også nogenlunde på den måde:

http://www.nathanoneill.com/biography.shtml

Nå, men hvis du vil have lidt inputs er der andre der har diskuteret emnet på et kompetent plan:

http://www.wisport.org/forum/index.php?PHP...mp;topic=78.new

Eller lidt inspiration fra nogle, der mener at vide hvad de taler om:

http://www.hcs.harvard.edu/huca/training_s...s_timeTrial.htm

Jeg håber, ovenstående har været til nogen hjælp :-)

Mvh Mads K.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads og Knud

Jeg må give dig ret i, at det nærmest er ”mistænkeligt besynderligt”, at det skal være så vanskeligt at Google relevante videnskabelige artikler, om det emne. :unhappy:

En opfordring herfra til Morten (admin) er, at indlede et samarbejde med Team Danmark om en database for alle de træningsrelaterede artikler, der har været skrevet i Puls. Eventuelt med en vis forsinkelse, så de stadig kan sælge bladet. :4thumbup:

Tilbage til cyklen.

Det var meget inspirerende, a læse om dine personlige erfaringer Mads. Du åbnede sådan set en ny mulighed for mig - at have en lavere saddelhøjde end det, der umiddelbart føles optimalt i forhold til output. I de sidste år er en stor del af min cykeltræning foregået på kondicykel, hvor man ikke stiller spørgsmål ved den slags ;-). Et enkelt hak lavere sadelhøjde på motionscyklen giver mig et fald i output på 20-30 watt. Men i aerodynamikkens tegn, vil jeg eksperimentere med det, når jeg har fået styr på, hvor langt fremme sadlen skal være.

Jeg har læst alle artiklerne/diskussionerne igennem, som du linkede til. Det var meget udbytterigt, og jeg er ikke længere så sketpisk for at lytte til min krop/vane, som netop var en temmelig fremskudt position.

Tusind tak for hjælpen.

Mange hilsner

Bo B

Link to comment
Share on other sites

Klokken er mange og uret ringe 05:30 så orker ikke at tygge mig igennem Creoles links nu :blush:

Hvad angår sadlens placering i længderetningen var det noget man kom ind på i det sidste foredrag vi havde i klubben - det handlede mest om cyklens indstilling og der kom det på banen.

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvor klog han var, ham der snakkede, men han påstod at jo længere fremme man sad jo mere brugte man det runde tråd. Og omvendt hvis man sad langt tilbage kunne det være svært at "finde det". Ryttere som sad langt tilbage (hans påstand, kan ikke huske de rytternavne han brugte som eksempel) havde typisk et par solide lårbasser og trådte en god pedal trods at de bare trådte igennem uden så meget teknik i trådet.

Hvis det er sandt så må det næsten betyde at man skal lade ens trædeteknik bestemme hvor sadlen skal være - så længe det føles naturligvis men det giver jo næsten sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Så langt tilbage kan jeg slet ikke sætte sadlen :blush: . Eller sagt med andre ord. Det tager lidt tid at vende sig fra trådet på en motionscykel, hvor foden ikke sidder ordentligt fast, til den rigtige cykel. Mit tråd kan kun blive bedre :bigsmile:

Jeg takker for pointen, som jeg tager med i bagagen og overvejelserne ;o)

Mange hilsner

Bo

Edited by Bo Bill
Link to comment
Share on other sites

Klokken er mange og uret ringe 05:30 så orker ikke at tygge mig igennem Creoles links nu :blush:

Hvad angår sadlens placering i længderetningen var det noget man kom ind på i det sidste foredrag vi havde i klubben - det handlede mest om cyklens indstilling og der kom det på banen.

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvor klog han var, ham der snakkede, men han påstod at jo længere fremme man sad jo mere brugte man det runde tråd. Og omvendt hvis man sad langt tilbage kunne det være svært at "finde det". Ryttere som sad langt tilbage (hans påstand, kan ikke huske de rytternavne han brugte som eksempel) havde typisk et par solide lårbasser og trådte en god pedal trods at de bare trådte igennem uden så meget teknik i trådet.

Hvis det er sandt så må det næsten betyde at man skal lade ens trædeteknik bestemme hvor sadlen skal være - så længe det føles naturligvis men det giver jo næsten sig selv.

- Én af dem der sidder ret langt tilbage på sadlen var Armstrong (ja, faktisk generelt på Discovery holdet). Armstrong er ellers kendt som en ret god tekniker, så der er sikkert også andre gode grunde til den køreposition - måske endda grunde som jeg/vi ikke er bekendt med.. Det bliver diskuteret livligt i et - eller et par - af mine links, så glæd dig til der er overskud igen ;-)

Anyways, jeg tror at det største argument for at sidde godt tilbage på sadlen er, hvis man sidder på den måde når man træner "almindeligt", altså i felt. Ud fra den ganske jordbundne argumentation at det er en fordel at træne som man konkurrerer (og vice versa), fordi kroppen er vant til det og trænet til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share