17 årig dreng maksimal muskelvækst?


Magnifigo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en lidt spinkel 17 årig dreng. Jeg har trænet i 5 måneder hvor jeg har taget 10 reputitioner og gentaget dem 3 gange (altså 3x10 ved hver øvelse). Mine muskler er blevet en del stærkere og jeg har også taget på. Men mine muskler har desværre ikke vokset så meget som jeg kunne tænke mig. Derfor har jeg overvejet om jeg skulle begynde at tage færre reputitioner som 3x4.?

Her kommer mit spørgsmål :) Jeg ville vide om det er en god idé, eller om det skader min krop da jeg ikke er fuldt udvokset endnu. Hvad syntes i evt. at jeg skal gøre? :)

Tak på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er en lidt spinkel 17 årig dreng. Jeg har trænet i 5 måneder hvor jeg har taget 10 reputitioner og gentaget dem 3 gange (altså 3x10 ved hver øvelse). Mine muskler er blevet en del stærkere og jeg har også taget på. Men mine muskler har desværre ikke vokset så meget som jeg kunne tænke mig. Derfor har jeg overvejet om jeg skulle begynde at tage færre reputitioner som 3x4.?

Her kommer mit spørgsmål :) Jeg ville vide om det er en god idé, eller om det skader min krop da jeg ikke er fuldt udvokset endnu. Hvad syntes i evt. at jeg skal gøre? :)

Tak på forhånd :)

Prøv dig frem. Jeg var meget til 3x8. Andre er helt vilde med 5x5 osv. Hvis du gerne vil have større volume er det en god ide først at træne de store øvelser (dem til ben, bryst og ryg) og derefter alle isolationsøvelserne (Triceps, Biceps, lægmusklen osv.)

Og når du går igang med dit træningsprogram så brug mange flerledsøvelser eftersom de er mere funktionelle og giver større styrke. Så bliver man nemlig både større og stærkere :)

Grunden til at du ikke vokser så meget, er det ikke fordi du ikke spiser nok? Eller måske spiser forkert?

Link to comment
Share on other sites

5 måneder er ikke ret længe at have trænet, 3x8 er en fornuftig tommelfingerregl, og efter som at det er masse du gerne vil have vil jeg ikke foreslå dig at gå længere ned i reps. Vigtigere er det dog om du træner compound øvelser da de vil få dig til at vokse meget mere end at stå og curle til du segner med en ez stang. så sørg for at træn bænkpress, dødløft og squat.

Link to comment
Share on other sites

5 måneder er ikke ret længe at have trænet, 3x8 er en fornuftig tommelfingerregl, og efter som at det er masse du gerne vil have vil jeg ikke foreslå dig at gå længere ned i reps. Vigtigere er det dog om du træner compound øvelser da de vil få dig til at vokse meget mere end at stå og curle til du segner med en ez stang. så sørg for at træn bænkpress, dødløft og squat.

De muskelfibertyper med det største hypertrofipotentiale er netop dem man træner med reps under 8. Et godt full body basisprogram med 5x5 kombineret med en sund kost, vil helt sikkert give resultater for de fleste begyndere.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen :)! Tusinde tak for jeres råd ! Men jeg fik stadig ikke besvaret mit spørgsmål: Er det sundt for mig at tage så få rep. når jeg ikke er fuldt udvokset? Jeg har fået fortalt og læst mange forskellige meninger om dette, derfor ville jeg gerne hører hvad i mente :)!

Jo Esse, jeg spiser godt og prøver at holde mig mæt hele tiden!!! Ser også meget efter hvor meget protein der i min kost efter træning, for at opnå bedst ydelse. Jeg har vokset en del indtil nu, hvor jeg er gået lidt i stå med at vokse. At øge vægt går langsomere end før.

Det er derfor jeg stiller jer mit spørgsmål! så jeg kan træne og vokse på en sund måde!

På forhånd tak !

Link to comment
Share on other sites

Baseret på din træningserfaring (mere end din alder) vil jeg mene det er helt unødvendigt, og muligvis problematisk, at gå så meget op i vægt du kun kan lave 3x4. Ikke fordi du risikere at skade din vækst (i højden) eller lignende, for det sker ikke, men fordi det tager tid at gøre kroppen "klar" til tung træning. Fordi du har langt større risiko for skader mm. som følge af skidt teknik, som jeg kunne forestille mig ikke nødvendigvis var perfekt når du ikke har trænet længere, og fordi småproblemer i teknikken bliver forstærket når vægten bliver tungere.

Ang væksthastigheden, så er det altså bare sådan det fungere. Du kan ikke regne med at din vækst i muskelmasse bare kan fortsætte lineært år efter år. Derudover skal jeg da lige gøre det klart, at det er ikke træningsprogrammet som sådan, der får dig til at tage på. Det er udelukkende et spørgsmål om hvor meget du spiser ift hvor meget du bruger. Et fornuftigt træningsprogram kan så påvirke hvordan kg'erne sætter sig, så det er jo ikke helt ligemeget med træningen. :smile:

Styrkemæssigt gælder det samme. Din fremgang det første stykke tid har formentlig været markant, men det vil også gå langsommere efterhånden som du bliver stærkere.

Og lige en ting mere ang de 3x4:

Der er stor forskel på hvilke øvelser der generelt egner sig til at blive kørt tungt. Typisk er det ikke noget problem at køre tungere i basisøvelser (flerledsøvelser), såsom squat, bænkpres, kropshævninger osv osv, imens isolationsøvelser (øvelser der kun aktiverer et led) typisk er bedst at køre med lidt flere gentagelser og mindre vægt.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar! Jeg tror, jeg går ned til 8x3 reps til hver øvelse! Ihvertfald til at starte med.!! Nu når jeg er i gang, kan jeg lige så godt stille jer "kloge hoveder" endnu et spørgsmål: Kender i nogle gode øvelser til den nederste del af mavemusklerne? Det er som om det kun er den øverste del der bliver påvirket når jeg træner mave.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar! Jeg tror, jeg går ned til 8x3 reps til hver øvelse! Ihvertfald til at starte med.!! Nu når jeg er i gang, kan jeg lige så godt stille jer "kloge hoveder" endnu et spørgsmål: Kender i nogle gode øvelser til den nederste del af mavemusklerne? Det er som om det kun er den øverste del der bliver påvirket når jeg træner mave.

Der findes et utal af gode maveøvelser... men mange af dem afhænger af hvilke redskaber du har til rådighed og hvor stærk du er i core regionen i forvejen...

Så det ville være nyttigt at vide!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share