Træne ryg


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

hej jeg er en dreng på 14 snart 15 som får ondt i ryggen hver gang jeg træner den medmindre det bare er almindelige rygbøjninger...

Grunden til at jeg så prøver anden end rygbøjninger er at jeg ikke synes alminde rygbøjninger er hårde, man skal jo lave hundrede før man kan mærke det.... men hver gang jeg prøver mig med lidt kilo eller bare så en bænk hvor du kan komme ekstra langt ned så får jeg ondt?

hvad gør jeg forkert og hvad kan jeg ellers gøre?

Link to comment
Share on other sites

altså jeg havde på tidspunkt meget ondt i ryggen, det var så slemt så det gjord RIGTIG ondt når jeg skulle tage sokker på, så startet jeg på at træne ryg, og en rigtig god er Dødløft og bent over rows, men idne dem lavet jeg da også rygbøjninger

Link to comment
Share on other sites

hej jeg er en dreng på 14 snart 15 som får ondt i ryggen hver gang jeg træner den medmindre det bare er almindelige rygbøjninger...

Grunden til at jeg så prøver anden end rygbøjninger er at jeg ikke synes alminde rygbøjninger er hårde, man skal jo lave hundrede før man kan mærke det.... men hver gang jeg prøver mig med lidt kilo eller bare så en bænk hvor du kan komme ekstra langt ned så får jeg ondt?

hvad gør jeg forkert og hvad kan jeg ellers gøre?

Hvilke øvelser får du ondt i ryggen af, og hvor mange gentagelser og set laver du?

Hvor i ryggen får du ondt??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laver rygbøjninger på en bænk for at komme ekstra langt ned kan det godt være derfor du har ondt i ryggen.

Jeg vil anbefalde at lave dødløf, det er dog vigtig at du har tekniken i orden, så hvis du kan få en indstruktør til at vise dig øvelsen vil dette være at fortrække. :bigsmile:

:4thumbup: http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...BBDeadlift.html :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver det gør ondt, hvor gør det så ondt henne? Typisk er man i stand til at kunne mærke om det er musklerne der er overanstrengte, eller bare almindelig DOMS, eller om det er noget med leddene og senerne at gøre.

Hvis det er Hyper extensions du laver, og det lyder det til, sørger du så for at udføre øvelsen i god stil, eller bouncer du nærmest bare op og ned? Typisk er det manglende teknik der er skyld i skader, og kun i meget få tilfælde selve øvelsen.

Ellers vil jeg anbefale noget rumænsk dødløft for lænden, det er mere skånsomt en almindelig dødløft, og en gang bent o row, måske med supineret greb, og hvis der er problemer med stabiliteten, så find evt. noget støtte til overkroppen.

Igen, når du stater på begge øvelser vil jeg anbefale en reprange der ligger i en 12-15 stykker, med en vægt hvor du ikke går på kompromis med teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Ellers få en fyss eller kiropraktor til at checke at alt i ryggen er OK og benene lige lange.

jeg tror det er min muskel, men det er svært for det føles ikke som når man normalt har ondt et sted, det er mere som om dte stikker når jeg bøjer mig eller løfter noget eller når jeg løber og spiller baske engang imellem..¨

Ikke fordi jeg tror det er derfor? men hvad gør man egentlig hvis ens ben ikke er lige lange?

Link to comment
Share on other sites

I mit tilfælde fandt en kiropraktor ud af uens benlængde ved en tilfældighed (havde egentlig ondt i knæet og det skyldtes noget helt andet), senere er det blevet bekræftet hos fyss.

I mange år har jeg haft mere eller mindre konstant ondt i lænden. Dødløft, squat og andre øvelser hvor der kommer nogle kilo på rygsøjlen gav meget kontant afregning med ekstraordinæt ondt i lændemuskulatur og den indre ballemuskulatur i den side hvor benet var for kort. Jeg har slet ikke tal på hvor mange gange jeg har fået nulret og mast myoser ud efter forsøg på de tidligere nævnte øvelser når jeg liiige skulle prøve - også med moderat vægt. Om andre får ondt i selve skelettet ved jeg ikke men i mit tilfælde var det "kun" musklerne der blev ømme/gjorde ondt - vi snakker om at det f. eks. kun kunne lade sig gøre at binde sko siddende fordi jeg ikke kunne nå ned til dem hvis jeg stod op.

Løsningen er at have en indlægssål i den sko hvor benet er for kort - meget a propos skal jeg til bandagist på fredag og have målt op hvor tyk den skal være. Jeg er blevet stillet i udsigt at jeg efter nogle måneder, når ryg og hofte har vænnet sig til den nye stilling, kan squatte og dødløfte uden at det skulle give problemer.

Link to comment
Share on other sites

I mit tilfælde fandt en kiropraktor ud af uens benlængde ved en tilfældighed (havde egentlig ondt i knæet og det skyldtes noget helt andet), senere er det blevet bekræftet hos fyss.

I mange år har jeg haft mere eller mindre konstant ondt i lænden. Dødløft, squat og andre øvelser hvor der kommer nogle kilo på rygsøjlen gav meget kontant afregning med ekstraordinæt ondt i lændemuskulatur og den indre ballemuskulatur i den side hvor benet var for kort. Jeg har slet ikke tal på hvor mange gange jeg har fået nulret og mast myoser ud efter forsøg på de tidligere nævnte øvelser når jeg liiige skulle prøve - også med moderat vægt. Om andre får ondt i selve skelettet ved jeg ikke men i mit tilfælde var det "kun" musklerne der blev ømme/gjorde ondt - vi snakker om at det f. eks. kun kunne lade sig gøre at binde sko siddende fordi jeg ikke kunne nå ned til dem hvis jeg stod op.

Løsningen er at have en indlægssål i den sko hvor benet er for kort - meget a propos skal jeg til bandagist på fredag og have målt op hvor tyk den skal være. Jeg er blevet stillet i udsigt at jeg efter nogle måneder, når ryg og hofte har vænnet sig til den nye stilling, kan squatte og dødløfte uden at det skulle give problemer.

okay mange tak, men tror ikke det er derfor da jeg ikke har konstant ondt kun når jeg har trænet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share