Racer cykel


Kafir
 Share

Recommended Posts

Hej, nogen der kan anbefale en god racecykel til maks 8000kr

Krav:

Aldrig haft en racer før, har altid kørt mountainbike, men vil prøve noget nyt

Må gerne være en ordentlig en/kram

Skal kunne bære en på 100kg, og passe til højden 1.90

Være pæn :wub:

Har overvejet at købe en i Tyskland hvis der er penge at spare, men ved ikke om jeg burde købe hos en autoriseret forhandler nu hvor det er første racercykel.

Link to comment
Share on other sites

Til den pris ville jeg kigge efter en alu ramme monteret med en ultegra gruppe.

Det burde være til at finde en ny en til prisen.

Dog bør du også overveje at købe brugt. Der er rigtig mange gode brugte cykler til salg på f.eks www.dba.dk

Link to comment
Share on other sites

Nogend er ved hvad der er specielt ven en cross racer frem for almindelige? f.eks. denne

http://www.bikebuster.dk/detaljer/120720.html

En lidt mindre stejl geometri, kraftigere fælge/dæk - kan være andre forskelle... Godt nok en billig cykel der..

Som cyclingonline skriver det:

Der et stort set tale om en landevejsracer, dog er kronrør og saddelrørsvinkel lidt fladere. Krankboksen er hævet for bedre frigang, dette betyder at du i praksis skal vælge en ramme som er noget mindre end hvad du er vandt til på din landevejsracer. Kædestagene er en smule længere, dette giver en lidt længere akselafstand som gør at cyklen mere sporstabil. Rammen er naturligvis kraftigere og der er gjort plads til bredere dæk som typisk ligger mellem 28 og 38 mm. Crossdæk minder mønstermæssigt meget om de typer man bruger på MTB’en. Regulære knopdæk eller semislicks. Bremserne er cantlieverbremser. Nogle ryttere supplererer med bremsegreb der sidder på det øverste vandrette stykke af gedebukkestyret. Resten af udstyret er stort set taget fra landevejsraceren.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bor i nærheden af en af deres butikker, så kunne det være en god ide at tage omkring Road Bike Shop. De har et stort udvalg og priserne er de samme i butikkerne som på websitet.

Synes ikke umiddelbart det er en god idé at købe online første gang. Det er jo også nødvendigt fx at få indstillet cyklen så den passer til dig og det er immervæk lettere, hvis butikken hjælper med det. Det er nu også rart at prøve hvordan cyklerne kører inden du beslutter dig - da jeg valgte min racer prøvede jeg en del forskellige cykler og der var ret stor forskel. Den dyreste af dem var heller ikke den, jeg mente kørte bedst.

Link to comment
Share on other sites

En lidt mindre stejl geometri, kraftigere fælge/dæk - kan være andre forskelle... Godt nok en billig cykel der..

Som cyclingonline skriver det:

Der et stort set tale om en landevejsracer, dog er kronrør og saddelrørsvinkel lidt fladere. Krankboksen er hævet for bedre frigang, dette betyder at du i praksis skal vælge en ramme som er noget mindre end hvad du er vandt til på din landevejsracer. Kædestagene er en smule længere, dette giver en lidt længere akselafstand som gør at cyklen mere sporstabil. Rammen er naturligvis kraftigere og der er gjort plads til bredere dæk som typisk ligger mellem 28 og 38 mm. Crossdæk minder mønstermæssigt meget om de typer man bruger på MTB’en. Regulære knopdæk eller semislicks. Bremserne er cantlieverbremser. Nogle ryttere supplererer med bremsegreb der sidder på det øverste vandrette stykke af gedebukkestyret. Resten af udstyret er stort set taget fra landevejsraceren.

Hmm lyder umiddelbart ret interessant, vil sådan set genre have en cykel der ikke er alt for skrøbelig, og som også kan bruges til lidt hårdere kørsel, samtidig med at den er god på landevejen. Nu fås den model der kun i xxl i øjeblikket (men den er jo billig). Noget der har en ide om den vil passe til mig der har en skridthøjde på 86 cm og en højde på 189? umiddelbart siger bikbusters stelguide at jeg skal vælge følgende

Vejledende stelhøjde, traditionel geometri:

Racer min. højde

56.76 cm

Racer max. højde

58.74 cm

Vejledende stelhøjde, traditionel geometri:

XL

XXL

XXL

Noget helt andet er, ser cyklen der ud til at have ok komponenter?

RuneN --> Bor desværre i Sønderborg pt, der er et par gode forretninger, Jønnes cykler hvor jeg indtil videre har købt 3 mountainbikes, og så cykelcentrum, men synes ikke de har det store udvalg indenfor racere....

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet er, ser cyklen der ud til at have ok komponenter?

Kan se at bagskifter og kontrolgreb på cyklen er Shimano 105. Det er samme type, jeg har på min racer og jeg har været vældigt tilfreds. Bagskifteren er selvsagt lidt tungere end ved Ultegra eller Dura Ace, men så holder det til gengæld længere. Hjulene ser også fornuftige ud - Fulcrum ejes af Campagnolo og de har generelt fået meget ros for deres hjul.

De andre komponenter kender jeg ikke det store til - udover styret, der ser ud til at være næsten det samme som på min racer.. og har kun gode ord til overs for det.

Edit: Et par typos

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Kan se at bagskifter og kontrolgreb på cyklen er Shimano 105. Det er samme type, jeg har på min racer og jeg har været vældigt tilfreds. Bagskifteren er selvsagt lidt tungere end ved Ultegra eller Dura Ace, men så holder det til gengæld længere. Hjulene ser også fornuftige ud - Fulcrum ejes af Campagnolo og de har generelt fået meget ros for deres hjul.

De andre komponenter kender jeg ikke det store til - udover styret, der ser ud til at være næsten det samme som på min racer.. og har kun gode ord til overs for det.

Edit: Et par typos

hmm meget tæt på at købe den, kan se den har en del ritchey udstyr, og det er vel også ok, pljer det at være til mbk... har desuden lige fået svar fra bikebuster, og de mener den skulle passe meget fint til min højde...

Tror jeg slår koldt vand i blodet og arbejder videre på min bachelor, så må vi se om den ryge i indkøbskurven senere på dagen :-)

Hvis der er nogle der har for og imod køb af sådan en cross cykel, så er de velkomne til at råbe op...

Link to comment
Share on other sites

Med chance for at virke uhøflig bryder jeg lige ind i denne tråd. Jeg leder selv efter en cykel da jeg vil begynde på noget triathlon (dog uden for klub til at starte med). Vil en cross cykel da være at foretrække frem for en racercykel? eller er det bedøvende ligemeget i opstarten? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun skal bruge cyklen på landevej, så vil jeg anbefale en decideret racercykel. En cross cykel er lavet til at kunne køre steder, hvor det normalt kun er mountainbikes der færdes.. og det er ikke nødvendigt ved triathlon. Så ville det, efter min mening, være mere hensigtsmæssigt at købe en racer, der typisk har et lettere stel og dæk med mindre rullemodstand. Sidstnævnte kan dog naturligvis ret nemt skiftes :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Nu lyder der til at der er en del cykelinteresserede, så nogen der ved om man sådan uden videre kan sætte mountainbike pedaler på en racer el. har de forskelligt gevind? Har nemlig sko med spd klamber, og synes det er lidt pjat at invistere i racersko?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med de lidt billigere modeller, der er på tilbud, som følgende to:

http://www.bikebuster.dk/detaljer/1131301.html

http://www.bikebuster.dk/detaljer/120615.html

Er de ok til prisen eller skal man op og betale nogle tusinde mere, før det bliver rigtig kram?

I mit tilfælde skal de bruges cirka 30 minutter til hverdag og til længere ture på en 30-50 kilometer en gang imellem.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Nu lyder der til at der er en del cykelinteresserede, så nogen der ved om man sådan uden videre kan sætte mountainbike pedaler på en racer el. har de forskelligt gevind? Har nemlig sko med spd klamber, og synes det er lidt pjat at invistere i racersko?

Det kan du sagtens gøre.. jeg kørte med SPD-pedaler det første stykke tid inden jeg skiftede til Look og senere Speedplay.

Link to comment
Share on other sites

Kan se at bagskifter og kontrolgreb på cyklen er Shimano 105. Det er samme type, jeg har på min racer og jeg har været vældigt tilfreds. Bagskifteren er selvsagt lidt tungere end ved Ultegra eller Dura Ace, men så holder det til gengæld længere.

Det må du meget gerne uddybe...

Det strider direkte mod hvad jeg selv oplave, samt had jeg har læst andre steder

Link to comment
Share on other sites

Det var mest baseret på udtalelser fra en mekaniker, der hvor jeg købte min racer. Kan se, at der er lidt delte meninger på nettet med en overvægt mod at Ultegra og Dura Ace er mere holdbare. Men uanset mindre forskelle i holdbarhed, så synes jeg personligt det er svært at slå 105 rent value-for-money mæssigt.

Noget helt andet er, at jeg synes det er overkill med Ultegra eller Dura Ace komponenter generelt med cykler i de prisklasser vi taler om. Så er man langt bedre tjent med at kaste pengene efter en bedre ramme og evt. opgradere komponenter hen af vejen. Har også spottet et par butikker, der har prøvet at sælge en racer med en halvdårlig ramme på, at cyklen er "fuldt monteret med Dura Ace".

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share