Mavemuskler til unge/børn.


Fredehan
 Share

Recommended Posts

Heysa alle sammen!

Dette emne har nok været oppe før, men whatever. Jeg har løst til at bringe det på bane igen :tongue:

Jeg er en dreng på 12 - snart 13 - år og drømmer om at imponerer pigerne med et vaskebræt. Jeg har et lille træningsprogram som jeg gør morgen-aften, hvor jeg tager ca. 50-80 mavebøjninger, 20 armbøjninger, steps up og vægttræning, er det nok for at få vaskebræt, eller træner jeg forkert?

Jeg her trænet i godt og vel 3 uger nu, og det kan jo tage flere måneder, men ser allerede fremskridt. Mine øverste mavemuskler (lige under ribbenene) er vokset lidt, og min mave er blevet hårdere, samtidig med at jeg har taget 800 gram på i vægt.

Er jeg den rigtige vej eller kan i give et par råd??

Link to comment
Share on other sites

Har lige læst, og de vægte jeg så småt træner med, jah, de er højet 2-3 kilo tunge, og dem løfter jeg jo let, over 30 gange..

Men tilbage til vaskebrættet, er det nok det med 50-80 mavebøjninger morgen-aften?

Din træning er bedre end ingenting, men meget langt fra noget der bare er i nærheden af at være effektivt. Start med at læse de artikler og forslag til simple begynderprogrammer der er både på selve motion-online og her i forummet.

Kort sagt:

Når belastningen er så lav at du kan lave 20, 30, 50 eller flere gentagelser, så er det virkelig minimalt hvor meget muskelvækst det kan give. Desuden vil mavebøjninger eller andre maveøvelser ikke hjælpe til at få fjernet det fedt du måtte have siddende på maven.

Link to comment
Share on other sites

Din træning er bedre end ingenting, men meget langt fra noget der bare er i nærheden af at være effektivt. Start med at læse de artikler og forslag til simple begynderprogrammer der er både på selve motion-online og her i forummet.

Kort sagt:

Når belastningen er så lav at du kan lave 20, 30, 50 eller flere gentagelser, så er det virkelig minimalt hvor meget muskelvækst det kan give. Desuden vil mavebøjninger eller andre maveøvelser ikke hjælpe til at få fjernet det fedt du måtte have siddende på maven.

Jeg er rimelig tynd. Har næsten intet fedt på kroppen.

btw: Som nævnt, så er mine 2 øverste mavemuskler begyndt at vokse (lige under ribbenene) og min mave er blevet hårdere, så det må da give lidt?

Jeg er 12, 1.55 høj og vejer godt og vel 42-45 kilo. Så fedt er der ikke meget af på mig.

Men til de der vægte, må jeg træne med vægte der er tungere så?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig tynd. Har næsten intet fedt på kroppen.

btw: Som nævnt, så er mine 2 øverste mavemuskler begyndt at vokse (lige under ribbenene) og min mave er blevet hårdere, så det må da give lidt?

Jeg er 12, 1.55 høj og vejer godt og vel 42-45 kilo. Så fedt er der ikke meget af på mig.

Men til de der vægte, må jeg træne med vægte der er tungere så?

Ja du kan godt træne med vægte der er tungere end 2-3kg... det er jo ingenting! Læs den artikel MaxPower linkede til længere oppe og prøv så at kigge på nogen af de træningsprogrammer der findes herinde med kropsvægtsøvelser... det ville helt sikkert være en god start i din alder!

Og mht til mavemusklerne: Du er meget tynd så den egentlige hindring er nok ikke fedtprocenten så meget som mavemusklernes størrelse. Det er klart lettere at opnå større muskler hvis du husker at spise protein og er i kalorieoverskud... Så kom igang med at spise noget mere sonnyboy!

Link to comment
Share on other sites

Min træner siger tit at jeg ikke bør træne med vægte, da det ikke er godt når man er under udvikling. Jeg har tidligere gjordt det, men gør det ikke mere. Jeg ved godt at man ikke dør af at løfte lidt jern, men man kan godt få pæne muskler selvom at man ikke træner med vægte, det synes jeg da selv at kunne mærke på egen krop. :smile:

/Jonathan

Edited by Jonathan
Link to comment
Share on other sites

Min træner siger tit at jeg ikke bør træne med vægte, da det ikke er godt når man er under udvikling. Jeg har tidligere gjordt det, men gør det ikke mere. Jeg ved godt at man ikke dør af at løfte lidt jern, men man kan godt få pæne muskler selvom at man ikke træner med vægte, det synes jeg da selv at kunne mærke på egen krop. :smile:

/Jonathan

Trænere siger så meget. Der findes vel næppe noget job i danmark hvor folk er dårligere uddannet end "fitness instruktører".

Link to comment
Share on other sites

Trænere siger så meget. Der findes vel næppe noget job i danmark hvor folk er dårligere uddannet end "fitness instruktører".

Det kan der være noget om, kender ikke selv nogle fitness instruktører, så kan ikke sige så meget om dem.

/Jonathan

Edited by Jonathan
Link to comment
Share on other sites

Ja du kan godt træne med vægte der er tungere end 2-3kg... det er jo ingenting! Læs den artikel MaxPower linkede til længere oppe og prøv så at kigge på nogen af de træningsprogrammer der findes herinde med kropsvægtsøvelser... det ville helt sikkert være en god start i din alder!

Og mht til mavemusklerne: Du er meget tynd så den egentlige hindring er nok ikke fedtprocenten så meget som mavemusklernes størrelse. Det er klart lettere at opnå større muskler hvis du husker at spise protein og er i kalorieoverskud... Så kom igang med at spise noget mere sonnyboy!

Tak for det!

by the way; har i nogle gode træningsmetoder til brystmuskler eller i det hele taget bare overkroppen?

Link to comment
Share on other sites

Trænere siger så meget. Der findes vel næppe noget job i danmark hvor folk er dårligere uddannet end "fitness instruktører".

Arh, det var da alligevel lidt af en generalisering. Jeg har også oplevet en del "fitness instruktører" som ikke havde styr på deres ting, men de havde ingen uddannelse eller kurser i det. Tilgengæld er dem som jeg har stødt på, med uddannelse/kursus bag sig ganske godt inde i deres stof.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det!

by the way; har i nogle gode træningsmetoder til brystmuskler eller i det hele taget bare overkroppen?

Fredehan, jeg vil opfordre dig til at søge lidt rundt på foraet. Der findes ind til flere ganske gode sider som er nævnt en del steder, det er oftest en god ting at søge lidt end bare at forvente at få svaret leveret.

Ud over det, så ku du f.eks. lave armstrækkere (armbøjninger) med bred arm stilling.

Link to comment
Share on other sites

Det med at man ikke må træve bare fordi man er under udvikling er noget Vås!

Jeg fandt en artikel inde på motion online hvor de skrev om at børn ikke tog skade af det, tværtimod var det en god ting fordi det styrkede deres knogler. Det med at man ikke må udsættes for så store belastninger når man er under udvikling er også noget vås, når børn spiller f.eks håndbold bliver de udsat for endnu større belastninger så det modviser det.

Du kan trygt gå i gang med at træne 20-30kg ville jeg mene. Husk at det er altid godt at starte tidligt hvis man ønsker sig et "vaskebræt" som du nævner.

Edited by MandenIBusken
Link to comment
Share on other sites

Det med at man ikke må træve bare fordi man er under udvikling er noget Vås!

Jeg fandt en artikel inde på motion online hvor de skrev om at børn ikke tog skade af det, tværtimod var det en god ting fordi det styrkede deres knogler. Det med at man ikke må udsættes for så store belastninger når man er under udvikling er også noget vås, når børn spiller f.eks håndbold bliver de udsat for endnu større belastninger så det modviser det.

Du kan trygt gå i gang med at træne 20-30kg ville jeg mene. Husk at det er altid godt at starte tidligt hvis man ønsker sig et "vaskebræt" som du nævner.

Og det var ud fra hvilken vurdering du fandt frem til de 20-30kg? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det med at man ikke må træve bare fordi man er under udvikling er noget Vås!

Jeg fandt en artikel inde på motion online hvor de skrev om at børn ikke tog skade af det, tværtimod var det en god ting fordi det styrkede deres knogler. Det med at man ikke må udsættes for så store belastninger når man er under udvikling er også noget vås, når børn spiller f.eks håndbold bliver de udsat for endnu større belastninger så det modviser det.

Du kan trygt gå i gang med at træne 20-30kg ville jeg mene. Husk at det er altid godt at starte tidligt hvis man ønsker sig et "vaskebræt" som du nævner.

Nej, hård fysisk træning i en tidlig alder, det være sig håndbold, styrketræning eller hvilken somhelst anden form for sport, bliver vel først et problem rent udviklingsmæssig, hvis "barnet" ikke har et energiindtag der modsvarer den belastning som kroppen udsættes for..? Eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share