Deload eller pause:


Nexus
 Share

Recommended Posts

Jeg har snart kørt et program i 6 uger - temmelig tungt (alt er jo relativt, men efter mit nuværende nivaue). Jeg kan efterhånden mærke at nogle områder i min krop trænger til at geare ned eller holde en pause. Spørgsmålet er bare om jeg skal holde en pause på 1 uges tid helt væk fra træning som jo nok vil koste mig nogle tilpasninger, eller jeg skal deloade for at miste knapt så mange tilpasninger men måske ikke restituere fuldt ud??

Håber der nogen deer har et bud

MVH

PS: det skal måske lige tilføjes at jeg træner for hypertrofi, men at jeg rigtig godt kan lide at lege med "de 3 store", og fremgang i disse betyder som regel også fremgang i alt det andet lir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere skrevet følgende om pause kontra deload:

Jeg holdt pause hele sidste uge for at give kroppen en chance for at komme til hægterne igen efter at have kørt rimelig hårdt på i flere måneder. Bl.a. med nyt max i de tre konkurrenceløft indenfor den seneste måned.

Der er nogen, som mener, at sådan en restitutionsuge bør bestå af let træning for ikke at miste for meget af den styrke man har bygget op. Men jeg tror ikke på, at det tager ret lang tid at bygge det op, som man mister på en uge. Man siger som tommelfingerregel, at det tager dobbelt så lang tid at bygge noget op igen, som det tager at rive det ned. En uges total pause koster altså to uger i genopbygning. Det tror jeg er en god investering mod til gengæld at give kroppen helt fred og ro til at hele de småskavanker, som bygges op gennem en lang periode med tung træning.

I praksis viste det sig, at jeg allerede efter en uge var tilbage ved fuld styrke, så efter min mening er der slet ingen tvivl om, at en kort pause vil være det bedste.

Link to comment
Share on other sites

En fordel ved at holde en uges pause er det mentale aspekt. Når man har været væk fra vægtene i en uge, så er man nok rigtigt sulten igen... :devil:

I DEN grad!!! Jeg startede op mandag morgen med at træne igen efter godt 11 dages pause! Jeg var så opsat på at træne at jeg vågnede FØR mit ur ringede! Jeg lå vågen fra kl. 5.40 til kl. 6.00 og glædede mig til at skulle træne! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share