Endnu en af de evindelige skinnebensbetændelser?


simsen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en mand på 28 år som normalt kun løbetræner 1-2 gange om ugen, hvor jeg typisk løber 6-10 km. For ti dage siden fik jeg imidlertid smerter i læggen, som af og til gik ned mod foden og også på skinnebenet. Problemerne opstod ca. 1 døgn efter jeg havde løbet en tur, hvor jeg faktisk måtte stoppe pga. smerter - men i det modsatte knæ :-(

Således kunne jeg ikke relatere smerterne i en skade opstået under løb eller anden påvirkning og gik derfor til lægen, efter at det ikke var forsvundet efter 4-5 dage i ro - tværtimod var det blevet værre. Symptomerne gav lægen en mistanke om karproblemer, som dog heldigvis blev afkræftet på sygehuset. Ømheden er dog ikke væk, men det er som om de nu er lokaliseret udelukkende til skinnebenet. De er en anelse diffuse - kan af og til mærkes når jeg sidder stille - og nogen gange føles det som om det er på selve skinnebensknoglen, andre gange på yderkanten af knoglen (såvel udvendigt som indvendigt).

For ikke at provokere det holder jeg det helt i ro, men skal jeg blot løbe 50 m efter bussen eller går hurtigt op af trapperne, så er jeg mere generet af ømhed. Jeg har læst lidt om det på nettet og også læst om andre med samme symptomer - umiddelbart kunne det være en skinnebensbetændelse. Imidlertid er jeg i tvivl om følgende, som jeg håber andre med samme oplevelser eller mere viden kan svare på:

- Kan man godt få en betændelse med den forholdsvis begrænsede træningsmængde som jeg har haft (mange steder står der, at den kan opstå efter intensiv træning/overtræning, og det synes jeg ikke jeg har praktiseret)?

- Hvis det er en betændelse, hvor længe skal man gå med det før man kan forvente, at smerterne har fortaget sig (eller med andre ord: hvornår skal man søge læge igen)?

Mvh motionisten

Edited by simsen
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er vant til at løbe kan man godt på skinnebensbetændelse af en enkelt længere tur -tror jeg :innocent: .

Det er forskelligt fra person til person hvor længe det varer. Men efter et par uger i ro ville jeg mene at de fleste smerter skulle være væk og du kun kan mærke det når du laver noget anstrengende. Noget du kan gøre for at hjælpe er at strække ud samt opvarme og afkøle benet et par gange med ispose og en varmepose.

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Som de siger i cirkus Mili: "det skal løbes væk!!! Smerterne vænner man sig til...

" :devil:

Nej det er nok ikke den bedste løsning. Dog er det et faktum at rigtig mange nye rekrutter får skinnebensbetændelse i starten pga. at de ikke er vandt til at løbe og pga. at der løbes med støvler… dvs. dårligt fodtøj (til formålet) Og at det for de flestes vedkommende forsvinder hurtigt igen, når de lærer at strække ordentligt ud efter løb/march.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har selv haft rigtig mange problemmer med skinnebensbetændelse. Ligenu har jeg træningsstop af samme årsag. Jeg vil råde dig til at få en henvisning til i fysioterapeut, de ved en helt masse om det, og kan hjælpe dig med løbestil, skovalg og øvelser.

Derudover har jeg haft succes med at massere virkelig hårdt i området, hvor det gør ondt. Hvis det er en muskel der er tilgængelig, er den falske rigtig god, ellers fingerne.

Mit problem har været at jeg i perioder bliver for positiv overfor skaden, også begynder at løbe igen, fordi jeg ikke mærker det en dag eller to. Derfor vær 100 % sikker på at du er klar, når du går igang med at løbe igen. Derudover start meget langsomt (<2 km) og lav de øvelser fysioterapueten instruterer. Få tjekket dine løbesko hos nogen der har forstand på det, og find udaf om du skal have indlæg.

Musklerne i underbenet belastes 'eksonentielt' (ved hvad jeg mener, mere og mere) jo højere din vægt er. Så det sidste råd er at tabe et par kilo. Så vidt jeg husker er vægten på hælen 3-4 ens kropsvægt (optil 6-8 i spurt), når man lander ned. Så hvis det er muligt så smid lidt vægt, løb i hvert fald aldrig med rygsæk, hvis du har den type skade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lidt af skinnebensbetændelse, og er igang med min langsomme genoptræning. Jeg går ved en fys. inde ved NRGI i Århus, så hvis du bor heromkring, kan han kun anbefales, han laver også løbestilsanalyse.

Ifølge ham skulle udstrækning ikke hjælpe noget. Det er en for hård eller forkert belastning der fremkalder betændelsestilstanden, og udstrækning er trods alt ikke for meget andet end smidighed, hvilket sjældent er et problem i anklen - men dog hvis, vil kunne fremkalde betændelsen.

Link to comment
Share on other sites

Hej (:

Jeg har også haft virkelige problemer med skinnebenstbetændelse efter virkelig hård løb- og haltræning. Jeg prøvede at holde mig ro, men da det var midt i sæsonen var det ret svært, derfor søgte jeg lidt på nettet og faldt over nogle såler, ved ikke om jeg må nævne navnet, men du kan altid sende mig en meddelse :) - Men det var nogle indlæg som man varmede op i et par minutter og så skulle man stå dem til, og så var de klar til brug. Efter det har jeg ALDRIG mærket til det mere + det er 10x behageligere at løbe og spille i dem nu.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

...jeg har vel næsten hvad man kunne kalde kronisk skinnebensbetændelse...det vil bare ik' gå væk igen, hvilket har fået mig til at droppe løb helt og adeles. Istedet bruger jeg meget crosstrainer henne i fitness hvilket giver en semi følelse af at løbe uden at skinnebenene belastes alt for vildt, fordi jeg ved dette ikke løfter fødderne fra underlaget...jeg synes det hjælper. Måske kan det bruges til genoptræning???

vh. Anne Toft

Link to comment
Share on other sites

Hej (:

Jeg har også haft virkelige problemer med skinnebenstbetændelse efter virkelig hård løb- og haltræning. Jeg prøvede at holde mig ro, men da det var midt i sæsonen var det ret svært, derfor søgte jeg lidt på nettet og faldt over nogle såler, ved ikke om jeg må nævne navnet, men du kan altid sende mig en meddelse :) - Men det var nogle indlæg som man varmede op i et par minutter og så skulle man stå dem til, og så var de klar til brug. Efter det har jeg ALDRIG mærket til det mere + det er 10x behageligere at løbe og spille i dem nu.

Mvh.

Du må godt nævne navnet og smide et link eventuelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share