dødløft..


Moeller
 Share

Recommended Posts

Hej..

har tit undret mig hvorfor det er så godt at køre dødløft, hvorfor er den så super vigtig at have med i ens træningsporgram..

hvorfor kan man f.eks. blive stærkere i bænkpres hvis man kører den?

og hvor stor forskel er der på at have den med og squat i sit træningsprogram, fremfor helt at udelade dem? Er der tydelig forskel?

og er squat en lige så fundamental øvelse at have med som dødløft?

et par hurtige spørgsmål, som I sikkert kan svare på! :smile:

Link to comment
Share on other sites

De fleste er enige om, at squat er dén vigtigste øvelse. Ikke mindst fordi den involverer rigtig mange muskelgrupper. Både ben, balder, mave, lænd og ryg aktiveres ved squat.

Dødløft er lidt af det samme. En helt anden øvelse, men den involverer ryg, nakke, lænd, ben og til dels mave og underarme. Det er to af de store basisøvelser. Kombineret med bænk har hele kroppen reelt været aktiveret, lige på nær biceps.

Og det siger sig selv, at når man aktiverer alle muskelgrupper og de store især, så vokser man (forudsat at man spiser ordentligt osv.). :smile:

Dødløft er dog ikke SUPER-vigtig at have med i sit program. En del undgår øvelsen, da den kan være hård ved lænden. Det kræver en god teknik at udføre den ordentligt, ellers kan man risikere en kedelig skade. Så hvis du aldrig har kørt den før vil jeg anbefale, at du får en instruktør til at vise dig øvelsen før du kaster dig ud i de tunge løft.

Link to comment
Share on other sites

Hej.. 
har tit undret mig hvorfor det er så godt at køre dødløft, hvorfor er den så super vigtig at have med i ens træningsporgram..

- Fordi det er en stor flerleds-øvelser som giver mulighed for at løfte tunge vægte med dine store muskel grupper.

hvorfor kan man f.eks. blive stærkere i bænkpres hvis man kører den?
- Vil du være stræk i bænk, så træn primært bænk
og hvor stor forskel er der på at have den med og squat i sit træningsprogram, fremfor helt at udelade dem?

- Det er umuligt at svare på "hvor stor forskellen er". Hvad forventer du af svar?

En talværdi som 2 eller 3?

- Mange gør det, at de skifter lidt mellem squat og dødløft. Jeg ser god ingen grund til ikke blot at træne begge løft ofte i f.eks et fullbody program.

Er der tydelig forskel?
- På squat og dødløft, ja.
og er squat en lige så fundamental øvelse at have med som dødløft?

- Ja

Link to comment
Share on other sites

De fleste er enige om, at squat er dén vigtigste øvelse. Ikke mindst fordi den involverer rigtig mange muskelgrupper. Både ben, balder, mave, lænd og ryg aktiveres ved squat.

Dødløft er lidt af det samme. En helt anden øvelse, men den involverer ryg, nakke, lænd, ben og til dels mave og underarme. Det er to af de store basisøvelser. Kombineret med bænk har hele kroppen reelt været aktiveret, lige på nær biceps.

Og det siger sig selv, at når man aktiverer alle muskelgrupper og de store især, så vokser man (forudsat at man spiser ordentligt osv.). :smile:

Dødløft er dog ikke SUPER-vigtig at have med i sit program. En del undgår øvelsen, da den kan være hård ved lænden. Det kræver en god teknik at udføre den ordentligt, ellers kan man risikere en kedelig skade. Så hvis du aldrig har kørt den før vil jeg anbefale, at du får en instruktør til at vise dig øvelsen før du kaster dig ud i de tunge løft.

Det er bare ærgeligt at så mange mennesker har en kropsbygning der ikke egner sig til squat.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare ærgeligt at så mange mennesker har en kropsbygning der ikke egner sig til squat.

Sludder. Ofte har tekniske problemer i benbøj noget at gøre med manglende flexibilitet, mobilitet, koordination og især ubalance mellem forkæden og bagkæden.

Link to comment
Share on other sites

har engang læst at det øger udskillelsen, af testosteron, når man træner squat. hvist nok noget med at netop næsten hele kroppen er under hårdt pres i denne øvelse.

og hvis det passer... så gavner det også muskelvæksten i de andre muskler pga. højere testosteron værdi i blodet.

kan være der er nogle som kan af/bekræfte det. og uddybe lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

har engang læst at det øger udskillelsen, af testosteron, når man træner squat. hvist nok noget med at netop næsten hele kroppen er under hårdt pres i denne øvelse.

og hvis det passer... så gavner det også muskelvæksten i de andre muskler pga. højere testosteron værdi i blodet.

kan være der er nogle som kan af/bekræfte det. og uddybe lidt mere.

Ja, quadriceps er en stor muskel, så det vil resulterer i mere hormonfrigivelse når man tæsker den kontra hvis man ikke gjorde og det har så en positiv effekt på væksten af resten af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

har tit undret mig hvorfor det er så godt at køre dødløft, hvorfor er den så super vigtig at have med i ens træningsporgram..

hvorfor kan man f.eks. blive stærkere i bænkpres hvis man kører den?

og hvor stor forskel er der på at have den med og squat i sit træningsprogram, fremfor helt at udelade dem? Er der tydelig forskel?

og er squat en lige så fundamental øvelse at have med som dødløft?

et par hurtige spørgsmål, som I sikkert kan svare på! :smile:

Jeg mener at det er supervigtigt at træne dødløft - og det er sådan set ligegyldigt om man vil være stor eller stærk - eller begge dele :superman:

Det er en basisøvelse som ifølge mine erfaringer giver stor styrke og gør kroppen massiv. De fleste sportsfolk der skal springe eller sprinte bruger øvelsen, strongmen bruger den (søg på YouTube) og bodybuilder bruger den - mange har nok set de fasinerende klip med Ronnie Colemans Deadlift på YouTube... ( http://www.youtube.com/watch?v=W1KD7cGRDDc ) :4thumbup:

Når man læser anerkendte trænere om hvad de mener er den "væsentligste øvelse" man kan udfør, er det ofte Deadlift der kommer nr 1...

Et sjovt eksempel er Charles Poliquin der skriver at hvis man ved man skal i fængsel og vil træne for at undgå at blive voldtaget under bruseren :wub: så er Deadlift hans anbefaling... :devil:

Læs her:

Snatch-Grip Deadlift by Charles Poliquin

The Single Best Exercise?

Q: Looking around most gyms, what's the most beneficial but neglected exercise you can think of?

A: The snatch-grip deadlift, specifically a snatch deadlift on a four inch platform. The idea here is to get a large range of motion by standing on the platform and using the wide grip.

If you told me you were going to jail and only had a barbell and didn't want to get raped in the showers and could only do one exercise to put mass and strength on, then I'd tell you to do the snatch deadlift on a platform.

(Incidentally, at the last Biotest Christmas party, TC told me that 72% of the men from his native village have sex in the shower. That 's because the other 28% are not in jail yet.)

This exercise alone makes people gain weight like crazy. Any time I have someone who needs to gain weight fast and doesn't have a whole lot of time, I have them do snatch deadlifts. And with the snatch grip deadlift, straps are okay because you'll be doing reps above three, but don't use them until you get to your working weight.

If you think about it, this is the opposite of the sumo deadlift, which shortens the range of motion. Likewise, some powerlifters will lift in ballet shoes to shorten the ROM. What we want to do here is lengthen it. The snatch grip and platform will take care of that.

-----

Edited by ctc
Link to comment
Share on other sites

Sludder. Ofte har tekniske problemer i benbøj noget at gøre med manglende flexibilitet, mobilitet, koordination og især ubalance mellem forkæden og bagkæden.

OK..så forstår jeg bedre hvorfor halvdelen af dem jeg ser til hverdag der kører squat (med god stil,dybde og vægt) stadig har visne ben.

Det er bare teknikken den er gal med..tak for tippet!

:tongue:

Edited by PowerStudio
Link to comment
Share on other sites

Det er nemt at skyde skylden på øvelsen hvis man ikke er dygtig nok til at lære andre mennesker den. At mange er dårlige til øvelsen handler ikke om at deres biomekanik er uegnet til bevægelsen, det handler om muskulære ubalancer, manglende muskelstyrke/aktivering, manglende dynamisk fleksibilitet og ikke mindst elendig coaching. besøg dom vægtløfterklub og de fleste squatter smukt. Ikke alle er bygget til at squatte 4gange om ugen røven på hælene, men langt langt de fleste kan finde en flot produktiv squat stil for sundhed og masse. Det er bare så trist at det er så få der kan lære en flot squat stil fra sig.

Link to comment
Share on other sites

Det er nemt at skyde skylden på øvelsen hvis man ikke er dygtig nok til at lære andre mennesker den. At mange er dårlige til øvelsen handler ikke om at deres biomekanik er uegnet til bevægelsen, det handler om muskulære ubalancer, manglende muskelstyrke/aktivering, manglende dynamisk fleksibilitet og ikke mindst elendig coaching. besøg dom vægtløfterklub og de fleste squatter smukt. Ikke alle er bygget til at squatte 4gange om ugen røven på hælene, men langt langt de fleste kan finde en flot produktiv squat stil for sundhed og masse. Det er bare så trist at det er så få der kan lære en flot squat stil fra sig.

Jeg taler stadig ikke om squat stil og teknik.! Jeg sagde jo netop at jeg ser masser der squatter rigtig flot men stadig har ringe muskelmasse på benene.

Desværre er mange blevet hjernevasket til at mene at squat=store ben.

Jeg tænker maksimal muskelvækst (som jeg havde indtryk af at dette forum hed), og der er squat ikke den bedste øvelse for mange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler stadig ikke om squat stil og teknik.! Jeg sagde jo netop at jeg ser masser der squatter rigtig flot men stadig har ringe muskelmasse på benene.

Desværre er mange blevet hjernevasket til at mene at squat=store ben.

Jeg tænker maksimal muskelvækst (som jeg havde indtryk af at dette forum hed), og der er squat ikke den bedste øvelse for mange.

Hvad er det du kalder en flot squatstil? Mange bodybuildere squatter med en stil så det ikke er underligt, at de ikke oplever den store hypertrofy i benene...

Link to comment
Share on other sites

Hvad vil forskellen på alm. dødløft med OH-greb og dødløft med snatch-greb egentlig være.

Jeg tænker primært på muskel aktivering.

Anyone?

Større ROM, så flere muskler bliver aktiveret. Blandt andet betyder det bredere greb, at latsne strækkes mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler stadig ikke om squat stil og teknik.! Jeg sagde jo netop at jeg ser masser der squatter rigtig flot men stadig har ringe muskelmasse på benene.

Desværre er mange blevet hjernevasket til at mene at squat=store ben.

Jeg tænker maksimal muskelvækst (som jeg havde indtryk af at dette forum hed), og der er squat ikke den bedste øvelse for mange.

Det er sjovt, for jeg kan tælle dem, jeg kender, der squatter "rigtig flot" på to hænder, og det er indenfor hele styrkeløftssporten i DK! Så mit bedste bud er, at du ikke aner hvad du snakker om...

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt, for jeg kan tælle dem, jeg kender, der squatter "rigtig flot" på to hænder, og det er indenfor hele styrkeløftssporten i DK! Så mit bedste bud er, at du ikke aner hvad du snakker om...

Såfremt målet er muskelmasse i benene er det nok ikke ligefrem vejen frem at squatte som en styrkeløfter.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt målet er muskelmasse i benene er det nok ikke ligefrem vejen frem at squatte som en styrkeløfter.

Hvis du taler rent teknikmæssigt, må jeg sige, at jeg er uenig med dig :smile: Og det er der vidst også riiiigeligt med eksempler, rundt om på nettet, på, som bevis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du taler rent teknikmæssigt, må jeg sige, at jeg er uenig med dig :smile: Og det er der vidst også riiiigeligt med eksempler, rundt om på nettet, på, som bevis.

Det var tekniken jeg tænkte på. Der findes da folk som har fået store ben af SL-squat. Men kig lige på vægtløfterne. De har alle store ben i forhold til deres størrelse. Deres teknik med høj placering af stangen, mere opret overkrop, smallere fodstand og større knævandring er i mine øjne den rette, såfremt målet er maksimal muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Det var tekniken jeg tænkte på. Der findes da folk som har fået store ben af SL-squat. Men kig lige på vægtløfterne. De har alle store ben i forhold til deres størrelse. Deres teknik med høj placering af stangen, mere opret overkrop, smallere fodstand og større knævandring er i mine øjne den rette, såfremt målet er maksimal muskelvækst.

Af de vægtløftere, jeg har set, synes jeg ikke at forskellen fra SL og VL squats er voldsomt stor. Jeg tror især at grunden til de større ben ligger to steder; større volumen i benøvelser og langt større fokus på underkroppen (Kroppen skal ikke bruge nær de samme resourcer på hypertrofi på overkroppen), derigennem resulterende i større hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler stadig ikke om squat stil og teknik.! Jeg sagde jo netop at jeg ser masser der squatter rigtig flot men stadig har ringe muskelmasse på benene.

Desværre er mange blevet hjernevasket til at mene at squat=store ben.

Jeg tænker maksimal muskelvækst (som jeg havde indtryk af at dette forum hed), og der er squat ikke den bedste øvelse for mange.

Du overser, at kosten (sammen med træning) er nøglen til et par massive ben.

Hvilke øvelser er det - helt præcist - de folk du omtaler vil kunne få mere ud af, rent muskelvækstmæssigt, i forhold til squat.

Link to comment
Share on other sites

Af de vægtløftere, jeg har set, synes jeg ikke at forskellen fra SL og VL squats er voldsomt stor. Jeg tror især at grunden til de større ben ligger to steder; større volumen i benøvelser og langt større fokus på underkroppen (Kroppen skal ikke bruge nær de samme resourcer på hypertrofi på overkroppen), derigennem resulterende i større hypertrofi.

Nu ved jeg ikke hvilke vægtløftere det er du har set. Men generelt står vægtløftere noget smallere end styrkeløftere, og vægtløfterne sætter sig mere ned hvorimod styrkeløfterne sætter sig tilbage under udførelsen. Begge dele gør at vægtløfterens squat ligger mere stres på quadriceps i forhold til styrkeløftstilen.

Med hensyn til volumen og fokus på over/underkrop tror jeg at det er meget individuelt alt efter hvilken "skole" den enkelte løfter er fra.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvilke vægtløftere det er du har set. Men generelt står vægtløftere noget smallere end styrkeløftere, og vægtløfterne sætter sig mere ned hvorimod styrkeløfterne sætter sig tilbage under udførelsen. Begge dele gør at vægtløfterens squat ligger mere stres på quadriceps i forhold til styrkeløftstilen.

Med hensyn til volumen og fokus på over/underkrop tror jeg at det er meget individuelt alt efter hvilken "skole" den enkelte løfter er fra.

Ja. Nu er der jo mere til store ben, end quads, og jeg mener stadig ikke at forskellen er så stor, som du gør den til (Selvom den er der)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej..

har tit undret mig hvorfor det er så godt at køre dødløft, hvorfor er den så super vigtig at have med i ens træningsporgram..

hvorfor kan man f.eks. blive stærkere i bænkpres hvis man kører den?

og hvor stor forskel er der på at have den med og squat i sit træningsprogram, fremfor helt at udelade dem? Er der tydelig forskel?

og er squat en lige så fundamental øvelse at have med som dødløft?

et par hurtige spørgsmål, som I sikkert kan svare på! :smile:

Dødløft er god til at træne din skulderbladsmuskulatur, som kan give dig en bedre stabilitet i skuldre og dermed en fremgang i din bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share