millitary press eller bænk?


young-one
 Share

Recommended Posts

hey

nu har jeg funderet lidt over, hvilken af military press eller bænk, der giver mest i forhold til at udvikle muskelmasse? i bænk føles den samme vægt tungere/sværere at løfte end i military press (det gælder 50 kg)... hvorn kan det være ? :blink: og er der en forskel i hvilken øvelse der er bedst, hvis man vil vokse i brystet og biceps (vil jeg gerne)... eller skal jeg simpelthen satse på andre øvelser? har adgang til fitness center, så råd om øvelser i center ønskes også :bigsmile:

\young-one/

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det er biceps du ønsker at udvikle, skal du vælge andre øvelser...

Mili går IMO mest i skuldre og toppen af bryst samt triceps

Bænk mest i generelt bryst samt triceps

IMO = hvad ? :smile:

nogle gode og rimelig hårde øvelser til biceps, kunne være?

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg ikke helt det der.. Jeg kan bestemt ikke løfte lige så meget i military som jeg kan i bænk????

Var i center i eftermiddags, og kørte lidt bænk (2 set af 8 reps med 50kg) og gik derefter til military og kunne nemt mærke forskel. havde nemmere ved 2 set af 8 reps med 50 kg... kan det ha noget at gøre med, jeg ikke kørte military med stang, men i en maskine med belastning? er sikker på det var military... kiggede billeder af øvelsen, inden jeg posted ?

Edited by young-one
Link to comment
Share on other sites

Var i center i eftermiddags, og kørte lidt bænk (2 set af 8 reps med 50kg) og gik derefter til military og kunne nemt mærke forskel. havde nemmere ved 2 set af 8 reps med 50 kg... kan det ha noget at gøre med, jeg ikke kørte military med stang, men i en maskine med belastning? er sikker på det var military... kiggede billeder af øvelsen, inden jeg posted ?

Military press køres stående med en vægtstang, på samme måde som bænkpres køres liggende med vægtstang. Ellers er der ikke tale om bænkpres eller military, men tilsvarende øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi det er meget lettere at løfte 50 kilo på en military press maskine end med en 50 kilo vægtstang. For eksempel kan jeg military presse mere end 120 kilo på en military press maskine og kun 70 med vægtstang :).

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi det er meget lettere at løfte 50 kilo på en military press maskine end med en 50 kilo vægtstang. For eksempel kan jeg military presse mere end 120 kilo på en military press maskine og kun 70 med vægtstang :).

I maskinen er det nok en form for skulderpres du laver og ikke military pres.

Og til topic starter:

Som de andre siger, så er det 2 øvelser der går i forskellige muskler.

Bænk hovedsagligt i Bryst og triceps og så lidt skulder.

Military presses i Hovedsagligt skulder, bryst og lidt triceps.

Ingen af dem går i biceps, hvis du tror det.

For at træne biceps kan du lave basisøvelser som Yates, Chins og isoleringsøvelser i former af curls.

(IMO = In My Opinion.)

Edited by Vanggaard
Link to comment
Share on other sites

Og til topic starter:

Som de andre siger, så er det 2 øvelser der går i forskellige muskler.

Arhh... hvis vi skal tørkneppe den stakkels flue analt, så er det jo ikke forskellige muskler. Bænk og military rammer de samme muskler, men rammer bare anderledes. I bænk er det brystet der arbejder mest, mens triceps og til dels også skuldre arbejder med. I military er det skuldrene der arbejder mest, mens triceps og det øverste af brystet også rammes en smule. Det er ikke forskellige muskler; fokus er bare forskelligt.

Med bænk, military og dips bliver de tre grupper (bryst, skulder og triceps) ramt direkte i hver sin øvelse, men alle tre muskelgrupper aktiveres i alle tre øvelser.

Ellers helt enig i din anbefaling af øvelser til biceps. Rows og chins FTW! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Arhh... hvis vi skal tørkneppe den stakkels flue analt, så er det jo ikke forskellige muskler. Bænk og military rammer de samme muskler, men rammer bare anderledes. I bænk er det brystet der arbejder mest, mens triceps og til dels også skuldre arbejder med. I military er det skuldrene der arbejder mest, mens triceps og det øverste af brystet også rammes en smule. Det er ikke forskellige muskler; fokus er bare forskelligt.

Med bænk, military og dips bliver de tre grupper (bryst, skulder og triceps) ramt direkte i hver sin øvelse, men alle tre muskelgrupper aktiveres i alle tre øvelser.

Ellers helt enig i din anbefaling af øvelser til biceps. Rows og chins FTW! :superman:

Vi mener jo helt det samme, så syntes ikke vi skal fluekneppe :wink:

Men ja. Det er ikke forskellige muskler der trænes, men forskelligt hvilke muskler der lægges (ligges?) pres på.

Link to comment
Share on other sites

Maskiner har normalt udveksling (= gearing) dvs. f.eks. 50 kg. er IKKE 50 kg. :crazy:

I mit center står der en tecnogym "pulldown maskine" hvor jeg nemt kan køre sets med maxbelastning (100 kg)... kvis jeg prøver samme vægt i tårnet (uden udveksling) ville jeg bare hænge og flagre med benene... da jeg kun vejer 80 kg.

Link to comment
Share on other sites

Vi mener jo helt det samme, så syntes ikke vi skal fluekneppe :wink:

Men ja. Det er ikke forskellige muskler der trænes, men forskelligt hvilke muskler der lægges (ligges?) pres på.

Det var nu også mest ment som en uddybende forklaring til trådstarter, så han ikke blev forvirret. Jeg var ikke i tvivl om hvad du mente, men formuleringen kunne misforstås. :smile:

PS: Det er lægges. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

tak for alle svarene, det gav mig en klar forståelse for hvad military egentlig er og gør godt for...

er ogs overbevist om, hvis jeg kører military som den skal (stående med vægtstang) vil jeg ikk kunne løfte samme belastning som i bænk..

og så vil jeg til at køre øvelser som Yates og curls til biceps... :smile:

\young-one/

Link to comment
Share on other sites

PS: Det er lægges. :tongue:

Faktisk svært at afgøre synes jeg.

Mener faktisk, at både ligge og lægge kan bruges i forbindelse med press på muskler.

Der lægger et pres på musklen, ja

Men man ligger vel pres på musklen (?)

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Det var nu også mest ment som en uddybende forklaring til trådstarter, så han ikke blev forvirret. Jeg var ikke i tvivl om hvad du mente, men formuleringen kunne misforstås. :smile:

PS: Det er lægges. :tongue:

Ok godt, så er vi enige.

Min kæreste har længe prøvet at lære mig, hvornår man skal skrive lægge og ligge, men det er som om den viden går væk hurtigt igen :unhappy:

Nu kan jeg se at dødløft faktisk godt kan medvirke statisk træning til biceps, så hvis jeg havde holdt fast i det fra start af, ville jeg måske ha' lydt klog :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Godt at du er enig, Hr. Kent. Så er der definitivt langt låg på en hver tvivl. Det er jo ligesom at blive blåstemplet af gud. :w00t:

Du har ret.

Ok godt, så er vi enige.

Min kæreste har længe prøvet at lære mig, hvornår man skal skrive lægge og ligge, men det er som om den viden går væk hurtigt igen :unhappy:

Nu kan jeg se at dødløft faktisk godt kan medvirke statisk træning til biceps, så hvis jeg havde holdt fast i det fra start af, ville jeg måske ha' lydt klog :tongue:

Det med ligge, lægge, lagde og lå = total forvirring i Nordjylland. Der hører man ofte folk, der har lagt godt hele natten. Jeg sagde det selv i mange år. Men nu kan jeg godt høre det lyder forkert. Det kommer meget an på hvor i landet man kommer fra. Her i Nordjylland har man ikke kun sin egen accent, men også egen grammatik osv. :laugh:

Angående dødløft: Den rammer jo utroligt mange muskler. Primært ryg og lænd, men arme (både underarme og biceps), nakke, ben, balder osv. osv. aktiveres jo også. Det er egentlig den basisøvelse der rammer "bredest". Sammen med squat og bænk er man godt dækket ind. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share