Hvorfor får man varmen af stærk mad?


Olsen
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'er

Efter at have indtaget en gang chilli con carne til aften kom vi til at diskutere hvorfor man fik varmen af at spise stærk mad :4mewantfood: . Vi snakkede om det kunne være noget med blod omløbet, men eftersom vi ikke kan mærke ændring på pulsen tror vi ikke selv så meget på dette. Er der nogen der har et godt bud på hvorfor det er at man til tider har sveden løbende ned i store mængder pga maden måske blev lidt for stærk?

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Den korte forklaring er at chili indeholder Capsaicin som binder sig til en receptor, der sker så en række processer og der sendes et signal til hjernen. Det er en forsvarsmekanisme der skal forhindre pattedyr i at spise chili. Det finurlige er at fugle ikke påvirkes på samme måde da kernerne passerer igennem ufordøjet og dermed hjælper til luftspredning af 'generne'.

Hvis det skal være mere specifikt skal jeg vist finde mine lærebøger... Det kan også være jeg husker fejl, hvis det er tilfældet må folk meget gerne rette mig :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Wiki, har Thorhauge ganske ret.

Lille uddybning til de interesserede:

"Virkning

Capsaicin virker ved at binde sig til receptorer og nerveender på de neuroner, som kommunikerer signaler om irritation og smerte til centralnervesystemet, de såkaldte nociceptorer. Capsaicin binder specifikt til et overflademolekyle, der kaldes vanilloid receptor 1 (VR1)

Når capsaicin binder til nociceptorerne udløses et inflammatorisk respons, og kroppen vil forsøge at modvirke dette ved forskellige kølemekanismer (øget svedproduktion og blodgennemstrømning i huden). Lige efter man har indtaget en mundfuld som indeholder meget capsaicin (er meget stærkt) bliver munder ekstra følsom over for andre påvirkning såsom høje temperaturer, berøring og tilstedeværelsen af andre stoffer som kan irritere nervecellerne, eksempelvis syre, salt eller alkohol. Denne tilstand kaldes hyperalgesi, og er grunden til at f.eks. en portion rygende varm chili con carne smager meget stærkere end en tilsvarende kold portion. Hyperalgesi er en kortvarig, midlertidig tilstand, som typisk forsvinder igen efter kort tid (10-20 min).

Udover den kortvarige effekt ses også en længerevarende effekt, hvor man ved gentagen påvirkning bliver mindre følsom overfor capsaicin. Det er derfor personer som ofte spiser mad, der inderholder meget chili, kan spise større mængder end de, der kun spiser det lejlighedsvis."

Link to comment
Share on other sites

Tak for nogle super svar, nu kan jeg sidde og spille smart i aften :innocent:

En lille ting. I får det til at lyde som capsaicin kun er i chilli. Er det også i andre stærke ting, eller hvad er det så der gør at andre ting også giver varmen, som fx cayennepeber?

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Tak for nogle super svar, nu kan jeg sidde og spille smart i aften :innocent:

En lille ting. I får det til at lyde som capsaicin kun er i chilli. Er det også i andre stærke ting, eller hvad er det så der gør at andre ting også giver varmen, som fx cayennepeber?

/Olsen

Chili, cayenne peber osv. er alle en del af den samme familie (Natskygge) og jeg går derfor udfra at det også er det samme stof der gør sig gældende i dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share